Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säsong 2014 Förslag

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• JALLE
    replied
    Re: Säsong 2014 Förslag

Originally posted by Gandalf View Post
    Detta med poängsättning är något som skiljer Sverige från andra länder i Europa. Nere på kontinenten har de ett betydligt frikostigare sätt att dela ut poäng utan att för den delen det blir fel bilar som vinner. Här i Sverige poängsätts det mycket hårt och lågt. Detta är förmodligen ett resultat av att vi får bilarna mer korrekt bedömda efter regelboken.

Här kan vi få 14poäng med motiveringen att subben låter trevligt fastän skalan går till 30.

Likväl skall en domare inte kritisera på ett sånt sätt som gör den tävlande ledsen och vill bara skita i det. Låter basen som att man står och sparkar på en Domus-kasse halvfull med vatten kan man kanske uttrycka sig lite mer diplomatiskt.

Det stora kruxet är att där finns mycket stora spel i poängsättningen och det funkar fint när man har många tävlanden så att skillnader kan upptäckas. När man som vi har i Sverige skulle en tredjedel av skalan funka bättre och inte ge så våldsamma skillnader mellan en bra bil och en halvbra bil.
    Fast ovanstående är bara halva sanningen...
    Det finns en matrix som skall användas :-)

Så 14 är lite snålt... 17 kunde du gott fått tycker jag

(sista beskrivningen av 29-30poäng beskrevs av en något H...y Grek) :-)
    Attached Files

Leave a comment:

• zrken
    replied

Originally posted by JALLE View Post
    Vet deltagare som slutat tävla för att det inte längre delas ut pokaler.
    Droppade ut en Poll i Biljudsgruppen på fb som gav rätt spännande resultat.
    Prispengar (26) > Oväsentligt med priser alls (16) > Pokaler (12) > Produkter (12) ....ja, och ngra fler.

Leave a comment:

• Gandalf
    replied

Ett tillägg:
    Det känns bättre rent mentalt att bara vara 2-3 poäng efter någon annan än 10-15. Fastän skillnaden är lika stor.

Leave a comment:

• Gandalf
    replied

Detta med poängsättning är något som skiljer Sverige från andra länder i Europa. Nere på kontinenten har de ett betydligt frikostigare sätt att dela ut poäng utan att för den delen det blir fel bilar som vinner. Här i Sverige poängsätts det mycket hårt och lågt. Detta är förmodligen ett resultat av att vi får bilarna mer korrekt bedömda efter regelboken.

Här kan vi få 14poäng med motiveringen att subben låter trevligt fastän skalan går till 30.

Likväl skall en domare inte kritisera på ett sånt sätt som gör den tävlande ledsen och vill bara skita i det. Låter basen som att man står och sparkar på en Domus-kasse halvfull med vatten kan man kanske uttrycka sig lite mer diplomatiskt.

Det stora kruxet är att där finns mycket stora spel i poängsättningen och det funkar fint när man har många tävlanden så att skillnader kan upptäckas. När man som vi har i Sverige skulle en tredjedel av skalan funka bättre och inte ge så våldsamma skillnader mellan en bra bil och en halvbra bil.

Leave a comment:

• zrken
    replied

Originally posted by Tony Bardalen View Post
    Dersom man går for prosent, hvordan ville det vært å satset på en "Bell curve"?

Sitat fra wikipedia:
    "For example, if there are three grades, A, B and C, where A is reserved for the top 10% of students, B for the next 20%, and C for the remaining 70%, then scores in the percentile interval from 0% to 70% get grade C, scores from 71% to 90% get grade B, and scores from 91% to 100% get grade A."

Altså, at den med best poeng er 100% og deretter dele det opp ut i fra det nedover på listen. Eller vil dette ødelegge intensjonen med prosentene?
    Jag må säga att det ødelegger idéen, att skapa något enklare att jämföra för någon som inte är insatt. Att förklara för en nybörjare varför någon fick B och någon annan fick A, men det fanns flera C än B, trots att det var många som var dåliga... .....förvirringen!

Leave a comment:

• JALLE
    replied

Originally posted by zrken View Post
    För egen del är jag rätt skeptisk till pokaler och liknande grejjor. Spelar ingen roll i mina ögon. Jag undrar vem man egentligen försöker locka med den typen av priser? Eller om hur folk tycks uppskatta gesten det innebär med diplom och pokal?

Dvs - Försöker i all vänlighet lyfta frågan om det finns något vidare genomtänkt på detta temat?

Kanske kunde samma summa pengar konverteras till prispengar istället?
    Vet deltagare som slutat tävla för att det inte längre delas ut pokaler.

Leave a comment:

• zrken
    replied

Gör man det smart så tror jag nybörjarna skulle bli riktigt taggade, och bara för att man placerar sig 8:a på en tävling betyder ju inte det att man inte kan vinna och få en pokaler eller ett diplom i handen. :-)
    För egen del är jag rätt skeptisk till pokaler och liknande grejjor. Spelar ingen roll i mina ögon. Jag undrar vem man egentligen försöker locka med den typen av priser? Eller om hur folk tycks uppskatta gesten det innebär med diplom och pokal?

Dvs - Försöker i all vänlighet lyfta frågan om det finns något vidare genomtänkt på detta temat?

Kanske kunde samma summa pengar konverteras till prispengar istället?

Leave a comment:

• Mats H
    replied

Gör man det smart så tror jag nybörjarna skulle bli riktigt taggade, och bara för att man placerar sig 8:a på en tävling betyder ju inte det att man inte kan vinna och få en pokaler eller ett diplom i handen. :-)
    Skulle kunna fungera. Man måste vara extremt tydlig med upplägget.

Det räcker med att någon får för sig att nybörjarna ska kämpa mot rävarna i samma klass, så är klagosången igång igen.

Om vi tänker på samma sätt, så skulle det i min värld innebära att man tävlar i sin egen klass, fast alla bedöms av samma domare/protokoll?

Jag har bara inte koll på vad det kräver för domarresurser och hur domarnas bilar ska bli bedömda?

Leave a comment:

• Tony Bardalen
    replied

Dersom man går for prosent, hvordan ville det vært å satset på en "Bell curve"?

Sitat fra wikipedia:
    "For example, if there are three grades, A, B and C, where A is reserved for the top 10% of students, B for the next 20%, and C for the remaining 70%, then scores in the percentile interval from 0% to 70% get grade C, scores from 71% to 90% get grade B, and scores from 91% to 100% get grade A."

Altså, at den med best poeng er 100% og deretter dele det opp ut i fra det nedover på listen. Eller vil dette ødelegge intensjonen med prosentene?

Leave a comment:

• JALLE
    replied

Originally posted by zrken View Post
    Frågeställning: Hur får man folk att uppskatta om en poäng är bra eller dålig om man inte är djupt insatt i klasser och liknande uppdelning? för "publiken"?

Ett litet förslag - som inte kräver någon ändring på regelverk eller dommare - är en fråga om hur man presenterar resultaten i de olika klasserna. Jag vet inte om det är rimligt rättvist i förhållande till hur regelverken är uppbyggda, men:

Så:
    Skulle vilja se man lägger till i poängräkningen, inte bara : Ljud/installation/total , uhh, typ 215/110/325 ....så lägger man även till en procentsats av hur mycket poäng man tagit iförhållande till maxpoäng i respektive kategori. Då <kanske> blir klasserna en smula mer överblickbara för oinsatta, men framförallt - gör det enklare att uppskatta hur väl en bil har preseterat....

100% installation är fett mycket mer imponerande än 220p. (exempel ur luften förstås)...

Ta det för vad det är.
    En enkel och absolut vettig lösning för att presentera resultat.

Problemet kan vara på ljud där poängen ofta ligger ganska långt från Max.
    Dvs Låter din bil bara bra till 55%??? :-)
    Men jag gillar det som en typ av kvalitetsstämpel.

Leave a comment:

• JALLE
    replied

Originally posted by Mats H View Post
    Trevligt, men det lär kanske skrämma bort en del nybörjare?

Leave a comment:

• zrken
    replied

Frågeställning: Hur får man folk att uppskatta om en poäng är bra eller dålig om man inte är djupt insatt i klasser och liknande uppdelning? för "publiken"?

Ett litet förslag - som inte kräver någon ändring på regelverk eller dommare - är en fråga om hur man presenterar resultaten i de olika klasserna. Jag vet inte om det är rimligt rättvist i förhållande till hur regelverken är uppbyggda, men:

Så:
    Skulle vilja se man lägger till i poängräkningen, inte bara : Ljud/installation/total , uhh, typ 215/110/325 ....så lägger man även till en procentsats av hur mycket poäng man tagit iförhållande till maxpoäng i respektive kategori. Då <kanske> blir klasserna en smula mer överblickbara för oinsatta, men framförallt - gör det enklare att uppskatta hur väl en bil har preseterat....

100% installation är fett mycket mer imponerande än 220p. (exempel ur luften förstås)...

Ta det för vad det är.

Leave a comment:

• Mats H
    replied

Vet att flera deltagare tycker detta är att föredra då de alltid får bilar att kämpa mot.
    Dessutom blir det lite Best of Sound på alla event. :-)
    Trevligt, men det lär kanske skrämma bort en del nybörjare?

Leave a comment:

• Mats H
    replied

Originally posted by Frizze View Post
    Trevligare stämning är ett måste. Första intrycket är otroligt viktigt.
    Lyft bort namnet rookie.
    Förenkla eller lyft bort säkerhetsreglerna, hur dumt det än må tyckas för de som är mer tävlingsbitna.
    Anpassa reglementet efter de bilar som redan finns. Att tro att nya tävlingsbilar kommer byggas i den mängd som behövs är ren utopi.

Har skrivit detta tidigare och det är de förslag jag kan bidra med, baserat på de jag pratat med som har varit intresserade av tävlande.
    Se det som förslag och förkasta dem gärna om de inte passar in, men ha i åtanke att ni ville ha dem. Alla förslag är inte bekväma tyvärr.
    Tack. Det var bättre.

Leave a comment:

• Frizze
    replied

Originally posted by Mats H View Post
    Det har varit relativt få konkreta åsikter och dina egna inlägg har bara handlat om vad andra tycker om tävlingsverksamheten eller om hur mycket som förändrats sedan -90talet.

Det är inte fel med åsikter, men det vore klädsamt att även komma med förslag på vad du tror skulle göra det mera attraktivt att tävla.
    Trevligare stämning är ett måste. Första intrycket är otroligt viktigt.
    Lyft bort namnet rookie.
    Förenkla eller lyft bort säkerhetsreglerna, hur dumt det än må tyckas för de som är mer tävlingsbitna.
    Anpassa reglementet efter de bilar som redan finns. Att tro att nya tävlingsbilar kommer byggas i den mängd som behövs är ren utopi.

Har skrivit detta tidigare och det är de förslag jag kan bidra med, baserat på de jag pratat med som har varit intresserade av tävlande.
    Se det som förslag och förkasta dem gärna om de inte passar in, men ha i åtanke att ni ville ha dem. Alla förslag är inte bekväma tyvärr.

Leave a comment:

Working...
X