Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säsong 2014 Förslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Säsong 2014 Förslag

    Originally posted by Expoze View Post
    textextext
    Det här var det mest inspirerande jag någonsin läst/hört eller varit med om när det kommer till att börja tävla i bilstereo!!


    Originally posted by JALLE View Post
    Behöver en prova-på klass ens vara en del av tävlingen?
    Eller räcker det att det erbjuds för att dra in deltagare till tävlingsformatet och upplysa dem vad som behöver förbättras enligt gällande regelverk!!!
    Tycker detta låter rimligt!

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: Säsong 2014 Förslag

      Alla mot alla på ljudet på alla deltävlingar? Är ju roligast så!

      Installations-bedömning efter ambitions-nivå: dvs Expert, Master, Advanced eller "Inspection". EMMA-klasserna poängsätts och redovisas i resultatlistan som vanligt.
      // Gurra
      BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

      Comment


      • Re: Säsong 2014 Förslag

        Originally posted by Mats H View Post
        Det tål att diskuteras.

        Min åsikt är att man gör det för att mäta sig mot andra = tävling. Det verkar som om ljudbedömningen är ok, bara man slipper "förlora" på installationen.

        Jag tror iofs att vi redan har tillräckligt med klasser, så ytterligare en Rookie parallellt, blir för mycket.

        Alternativen är då:
        -Göra Rookie till denna "prova på grej".
        -Eller lägga det helt utanför bedömningarna.

        Vi får tänka på domarresurser oxå om man ska utöka med bedömning utanför ordinarie klasser.
        Tja, körs det mer lokalt med ngn/ngr utbildade i butiken så är prova på helger ett mindre problem.
        Arrangerar butiken större tävling så kan de i det läget vända sig till förbundet och använda deras domare så kan butikens fortfarande ta hand om de som vill prova på. Bara en tanke av många.


        Jag anser inte att det skall köras fler klasser. Precis som du.
        Vad som framkommit tydligast är helt klart att information om vad klasserna går ut på och vilka krav där är behöver förtydligas och komma ut mer så att missförstånd reds ut mer.
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • Re: Säsong 2014 Förslag

          Originally posted by JALLE View Post
          Behöver en prova-på klass ens vara en del av tävlingen?
          Eller räcker det att det erbjuds för att dra in deltagare till tävlingsformatet och upplysa dem vad som behöver förbättras enligt gällande regelverk!!!
          Det var det bästa förslaget hitintills
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • Re: Säsong 2014 Förslag

            Originally posted by gurenius View Post
            Alla mot alla på ljudet på alla deltävlingar? Är ju roligast så!

            Installations-bedömning efter ambitions-nivå: dvs Expert, Master, Advanced eller "Inspection". EMMA-klasserna poängsätts och redovisas i resultatlistan som vanligt.
            Vet att flera deltagare tycker detta är att föredra då de alltid får bilar att kämpa mot.
            Dessutom blir det lite Best of Sound på alla event. :-)

            Men vårt problem blir då att hitta domare då alla kandidater tävlar.
            Vi pratade tidigare om proffsdomare, men ekonomin höll inte för att lösa det… DÅ vilket inte betyder att det inte kan göra det 2014.
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

            Comment


            • Re: Säsong 2014 Förslag

              Originally posted by JALLE View Post
              Vet att flera deltagare tycker detta är att föredra då de alltid får bilar att kämpa mot.
              Dessutom blir det lite Best of Sound på alla event. :-)

              Men vårt problem blir då att hitta domare då alla kandidater tävlar.
              Vi pratade tidigare om proffsdomare, men ekonomin höll inte för att lösa det… DÅ vilket inte betyder att det inte kan göra det 2014.
              Tack Gurra!!!

              Fick en knäpp ide som jag bollar till styrelsen.
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

              Comment


              • Re: Säsong 2014 Förslag

                Originally posted by Mats H View Post
                Det har varit relativt få konkreta åsikter och dina egna inlägg har bara handlat om vad andra tycker om tävlingsverksamheten eller om hur mycket som förändrats sedan -90talet.

                Det är inte fel med åsikter, men det vore klädsamt att även komma med förslag på vad du tror skulle göra det mera attraktivt att tävla.
                Trevligare stämning är ett måste. Första intrycket är otroligt viktigt.
                Lyft bort namnet rookie.
                Förenkla eller lyft bort säkerhetsreglerna, hur dumt det än må tyckas för de som är mer tävlingsbitna.
                Anpassa reglementet efter de bilar som redan finns. Att tro att nya tävlingsbilar kommer byggas i den mängd som behövs är ren utopi.

                Har skrivit detta tidigare och det är de förslag jag kan bidra med, baserat på de jag pratat med som har varit intresserade av tävlande.
                Se det som förslag och förkasta dem gärna om de inte passar in, men ha i åtanke att ni ville ha dem. Alla förslag är inte bekväma tyvärr.

                Comment


                • Re: Säsong 2014 Förslag

                  Originally posted by Frizze View Post
                  Trevligare stämning är ett måste. Första intrycket är otroligt viktigt.
                  Lyft bort namnet rookie.
                  Förenkla eller lyft bort säkerhetsreglerna, hur dumt det än må tyckas för de som är mer tävlingsbitna.
                  Anpassa reglementet efter de bilar som redan finns. Att tro att nya tävlingsbilar kommer byggas i den mängd som behövs är ren utopi.

                  Har skrivit detta tidigare och det är de förslag jag kan bidra med, baserat på de jag pratat med som har varit intresserade av tävlande.
                  Se det som förslag och förkasta dem gärna om de inte passar in, men ha i åtanke att ni ville ha dem. Alla förslag är inte bekväma tyvärr.
                  Tack. Det var bättre.
                  sigpic

                  -C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                  Comment


                  • Re: Säsong 2014 Förslag

                    Originally posted by JALLE View Post
                    Vet att flera deltagare tycker detta är att föredra då de alltid får bilar att kämpa mot.
                    Dessutom blir det lite Best of Sound på alla event. :-)
                    Trevligt, men det lär kanske skrämma bort en del nybörjare?
                    sigpic

                    -C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                    Comment


                    • Re: Säsong 2014 Förslag

                      Frågeställning: Hur får man folk att uppskatta om en poäng är bra eller dålig om man inte är djupt insatt i klasser och liknande uppdelning? för "publiken"?

                      Ett litet förslag - som inte kräver någon ändring på regelverk eller dommare - är en fråga om hur man presenterar resultaten i de olika klasserna. Jag vet inte om det är rimligt rättvist i förhållande till hur regelverken är uppbyggda, men:

                      Så:
                      Skulle vilja se man lägger till i poängräkningen, inte bara : Ljud/installation/total , uhh, typ 215/110/325 ....så lägger man även till en procentsats av hur mycket poäng man tagit iförhållande till maxpoäng i respektive kategori. Då <kanske> blir klasserna en smula mer överblickbara för oinsatta, men framförallt - gör det enklare att uppskatta hur väl en bil har preseterat....

                      100% installation är fett mycket mer imponerande än 220p. (exempel ur luften förstås)...

                      Ta det för vad det är.

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: Säsong 2014 Förslag

                        Originally posted by Mats H View Post
                        Trevligt, men det lär kanske skrämma bort en del nybörjare?
                        Gör man det smart så tror jag nybörjarna skulle bli riktigt taggade, och bara för att man placerar sig 8:a på en tävling betyder ju inte det att man inte kan vinna och få en pokaler eller ett diplom i handen. :-)
                        Roger Edvinsson
                        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                        helst på saker av kolfiber :-)

                        Comment


                        • Re: Säsong 2014 Förslag

                          Originally posted by zrken View Post
                          Frågeställning: Hur får man folk att uppskatta om en poäng är bra eller dålig om man inte är djupt insatt i klasser och liknande uppdelning? för "publiken"?

                          Ett litet förslag - som inte kräver någon ändring på regelverk eller dommare - är en fråga om hur man presenterar resultaten i de olika klasserna. Jag vet inte om det är rimligt rättvist i förhållande till hur regelverken är uppbyggda, men:

                          Så:
                          Skulle vilja se man lägger till i poängräkningen, inte bara : Ljud/installation/total , uhh, typ 215/110/325 ....så lägger man även till en procentsats av hur mycket poäng man tagit iförhållande till maxpoäng i respektive kategori. Då <kanske> blir klasserna en smula mer överblickbara för oinsatta, men framförallt - gör det enklare att uppskatta hur väl en bil har preseterat....

                          100% installation är fett mycket mer imponerande än 220p. (exempel ur luften förstås)...

                          Ta det för vad det är.
                          En enkel och absolut vettig lösning för att presentera resultat.

                          Problemet kan vara på ljud där poängen ofta ligger ganska långt från Max.
                          Dvs Låter din bil bara bra till 55%??? :-)
                          Men jag gillar det som en typ av kvalitetsstämpel.
                          Roger Edvinsson
                          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                          helst på saker av kolfiber :-)

                          Comment


                          • Re: Säsong 2014 Förslag

                            Dersom man går for prosent, hvordan ville det vært å satset på en "Bell curve"?

                            Sitat fra wikipedia:
                            "For example, if there are three grades, A, B and C, where A is reserved for the top 10% of students, B for the next 20%, and C for the remaining 70%, then scores in the percentile interval from 0% to 70% get grade C, scores from 71% to 90% get grade B, and scores from 91% to 100% get grade A."

                            Altså, at den med best poeng er 100% og deretter dele det opp ut i fra det nedover på listen. Eller vil dette ødelegge intensjonen med prosentene?
                            Mvh
                            Tony Bardalen

                            Comment


                            • Re: Säsong 2014 Förslag

                              Originally posted by JALLE View Post
                              Gör man det smart så tror jag nybörjarna skulle bli riktigt taggade, och bara för att man placerar sig 8:a på en tävling betyder ju inte det att man inte kan vinna och få en pokaler eller ett diplom i handen. :-)
                              Skulle kunna fungera. Man måste vara extremt tydlig med upplägget.

                              Det räcker med att någon får för sig att nybörjarna ska kämpa mot rävarna i samma klass, så är klagosången igång igen.

                              Om vi tänker på samma sätt, så skulle det i min värld innebära att man tävlar i sin egen klass, fast alla bedöms av samma domare/protokoll?

                              Jag har bara inte koll på vad det kräver för domarresurser och hur domarnas bilar ska bli bedömda?
                              sigpic

                              -C5 2008 -SQuse-
                              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                              Comment


                              • Re: Säsong 2014 Förslag

                                Originally posted by JALLE View Post
                                Gör man det smart så tror jag nybörjarna skulle bli riktigt taggade, och bara för att man placerar sig 8:a på en tävling betyder ju inte det att man inte kan vinna och få en pokaler eller ett diplom i handen. :-)
                                För egen del är jag rätt skeptisk till pokaler och liknande grejjor. Spelar ingen roll i mina ögon. Jag undrar vem man egentligen försöker locka med den typen av priser? Eller om hur folk tycks uppskatta gesten det innebär med diplom och pokal?

                                Dvs - Försöker i all vänlighet lyfta frågan om det finns något vidare genomtänkt på detta temat?

                                Kanske kunde samma summa pengar konverteras till prispengar istället?

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X