Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säsong 2014 Förslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Säsong 2014 Förslag

    Originally posted by zrken View Post
    För egen del är jag rätt skeptisk till pokaler och liknande grejjor. Spelar ingen roll i mina ögon. Jag undrar vem man egentligen försöker locka med den typen av priser? Eller om hur folk tycks uppskatta gesten det innebär med diplom och pokal?

    Dvs - Försöker i all vänlighet lyfta frågan om det finns något vidare genomtänkt på detta temat?

    Kanske kunde samma summa pengar konverteras till prispengar istället?
    Vet deltagare som slutat tävla för att det inte längre delas ut pokaler.
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

    Comment


    • Re: Säsong 2014 Förslag

      Originally posted by Tony Bardalen View Post
      Dersom man går for prosent, hvordan ville det vært å satset på en "Bell curve"?

      Sitat fra wikipedia:
      "For example, if there are three grades, A, B and C, where A is reserved for the top 10% of students, B for the next 20%, and C for the remaining 70%, then scores in the percentile interval from 0% to 70% get grade C, scores from 71% to 90% get grade B, and scores from 91% to 100% get grade A."

      Altså, at den med best poeng er 100% og deretter dele det opp ut i fra det nedover på listen. Eller vil dette ødelegge intensjonen med prosentene?
      Jag må säga att det ødelegger idéen, att skapa något enklare att jämföra för någon som inte är insatt. Att förklara för en nybörjare varför någon fick B och någon annan fick A, men det fanns flera C än B, trots att det var många som var dåliga... .....förvirringen!

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: Säsong 2014 Förslag

        Detta med poängsättning är något som skiljer Sverige från andra länder i Europa. Nere på kontinenten har de ett betydligt frikostigare sätt att dela ut poäng utan att för den delen det blir fel bilar som vinner. Här i Sverige poängsätts det mycket hårt och lågt. Detta är förmodligen ett resultat av att vi får bilarna mer korrekt bedömda efter regelboken.

        Här kan vi få 14poäng med motiveringen att subben låter trevligt fastän skalan går till 30.

        Likväl skall en domare inte kritisera på ett sånt sätt som gör den tävlande ledsen och vill bara skita i det. Låter basen som att man står och sparkar på en Domus-kasse halvfull med vatten kan man kanske uttrycka sig lite mer diplomatiskt.

        Det stora kruxet är att där finns mycket stora spel i poängsättningen och det funkar fint när man har många tävlanden så att skillnader kan upptäckas. När man som vi har i Sverige skulle en tredjedel av skalan funka bättre och inte ge så våldsamma skillnader mellan en bra bil och en halvbra bil.
        Jag ÄR Gandalf!!!

        Comment


        • Re: Säsong 2014 Förslag

          Ett tillägg:
          Det känns bättre rent mentalt att bara vara 2-3 poäng efter någon annan än 10-15. Fastän skillnaden är lika stor.
          Jag ÄR Gandalf!!!

          Comment


          • Re: Säsong 2014 Förslag

            Originally posted by JALLE View Post
            Vet deltagare som slutat tävla för att det inte längre delas ut pokaler.
            Droppade ut en Poll i Biljudsgruppen på fb som gav rätt spännande resultat.
            Prispengar (26) > Oväsentligt med priser alls (16) > Pokaler (12) > Produkter (12) ....ja, och ngra fler.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: Säsong 2014 Förslag

              Originally posted by Gandalf View Post
              Detta med poängsättning är något som skiljer Sverige från andra länder i Europa. Nere på kontinenten har de ett betydligt frikostigare sätt att dela ut poäng utan att för den delen det blir fel bilar som vinner. Här i Sverige poängsätts det mycket hårt och lågt. Detta är förmodligen ett resultat av att vi får bilarna mer korrekt bedömda efter regelboken.

              Här kan vi få 14poäng med motiveringen att subben låter trevligt fastän skalan går till 30.

              Likväl skall en domare inte kritisera på ett sånt sätt som gör den tävlande ledsen och vill bara skita i det. Låter basen som att man står och sparkar på en Domus-kasse halvfull med vatten kan man kanske uttrycka sig lite mer diplomatiskt.

              Det stora kruxet är att där finns mycket stora spel i poängsättningen och det funkar fint när man har många tävlanden så att skillnader kan upptäckas. När man som vi har i Sverige skulle en tredjedel av skalan funka bättre och inte ge så våldsamma skillnader mellan en bra bil och en halvbra bil.
              Fast ovanstående är bara halva sanningen...
              Det finns en matrix som skall användas :-)

              Så 14 är lite snålt... 17 kunde du gott fått tycker jag


              (sista beskrivningen av 29-30poäng beskrevs av en något H...y Grek) :-)
              Attached Files
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

              Comment


              • Re: Säsong 2014 Förslag

                Det som Gandalf beskriver är nåt jag själv kämpat med under de år jag varit domare.

                Generellt sett har jag genom åren givit "höga" poäng mot en hel del andra domare. Men jag tycker det ger bättre gensvar av deltagarna faktiskt. Sen kanske jag legat en (och kanske ibland två) nivå för högt, men bilarna har alltid rankats korrekt i jämförelse med varandra.

                Rent strikt är det fel att göra såhär, och det ställer onekligen till det om man får en "poängrik" bedömning ena gången, och nästa gång en "poängsnål". Då kommer en nybörjare inte riktigt kunna tolka resultaten från gång till annan.

                Dilemmat är att på Europanivå måste man ha hela skalan att ge poäng i, annars kommer man inte kunna separera bilarna, på tex finalen.

                I Sverige skulle vi dock kunna ge högre poäng generellt, men då måste isåfall både domare och deltagare synkas så man vet vad som gäller.

                Men visst; det är självklart roligare att få mer poäng i relation till maxpoäng.
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • Re: Säsong 2014 Förslag

                  Originally posted by JALLE View Post
                  (sista beskrivningen av 29-30poäng beskrevs av en något H...y Grek) :-)
                  I like "protokollets" 99% including "sexy"!!!

                  Pierre
                  Last edited by Horsyhorse; October 16, 2013, 08:05.
                  SEASTREAMS GARAGE


                  ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                  Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                  Comment


                  • Re: Säsong 2014 Förslag

                    rätt eller fel så lägger jag in ett ord i diskussionen. jag hänger mycket på forumet. har tävlat ett par gånger på klåps tävling i Linköping. tävlade när easca kördes i Sverige och är allmänt intresserad av billjud. varför? jo för de är kul. jag har lärt känna otroligt många trevliga personer som jag kallar för vänner genom just tävlingar.
                    här läst igenom tråden och funderat ett par gånger vad skulle få mig att tävla igen för ren ton är inget som lockar mig.
                    läste detta inlägget och tyckte de va en bra start:
                    Originally posted by JALLE View Post
                    Många matnyttiga åsikter nu i denna tråd... ÄNTLIGEN :-)

                    Sammanställning av vad jag kan läsa ovan:

                    EMMA Rookie 10K (omoddad bräda)
                    EMMA Rookie 25K (omoddad bräda)
                    EMMA Master 40K (internationella regler)
                    EMMA Master Unlimited (internationella regler)

                    ESPL Rookie 10K (allt i skuffen och mäts med ett genomsnitt med musik)
                    ESPL Master 25K (allt i skuffen och mäts med ett genomsnitt med musik)
                    ESPL Master (vägg och mäts med ett genomsnitt med musik)

                    dBDrag Street 10K (allt i skuffen och mäts med ton)
                    dBDrag Street X (inga begränsningar men allt i skuffen och mäts med ton)
                    dBDrag Street B (internationella regler)
                    dBDrag Extreme (internationella regler där SS bilar även tävlar nationellt)

                    TopDog - En klass alla mot alla

                    BassRace - valfria klasser på de event detta önskas

                    dBDrag körs sen med internationella regler på 3X tävlingarna så att deltagarna kan kvala in till EM :-)

                    Prisklasser i dB och ESPL räknas enbart basar och steg in samt så måste de ha batteribegränsningar för att hålla priserna nere.

                    Fortsätt att spotta fram idéer nu :-)
                    Klasserna här känns helt ok. Att tänka på är att lägger man gränsen samma för pris och utrustning i både espl och sql så finns det nog många bilar som är intresserade av att prova båda, att fånga upp en fantast gör man oavsett hur man dela in klasserna, men klass indelningen här måste va så dom passar "svensson" inget med max 4mm dämpning eller att basarna sticker upp över ryggstödet. Utan ren bil in och utvändigt. allt sitter fast säkringar finns. Däremot att hålla koll på SÄKRINGAR ÄR VIKTIGT lika att allt sitter fast i bilen. att en tävlings organisation främjar att nybörjare bygger bilar utan säkerhet kan jag inte förstå.
                    Tycker de va ett jättebra inlägg att bolla med försäkrings bolag. dom om nått borde ju vara intresserade av både säkra installationer och att allt sitter fast.

                    Lite mina tankar kring klasserna:
                    ESPL. helt klart de jag tyckte va kul. I min bil spelar jag musik, därför går det hem hos mig. För att betona att det är musik så en skiva med balande frekvenser skulle JAG föredra men det är min åsikt.
                    För att göra det mer lika så tror jag det skulle var bra med en gräns på antal basar och storlek i 10k klassen typ 4*10, 2*12, 1*15 för att inte skrämma bort alla som har köpt en färdig låda med ex dubbla 12 och precis ha börjat.
                    de viktiga är att hitta den gyllene medlen som gör att många VÅGAR tävla. hur många fortsätter om man kommer till en tävling och spelar 10db under vinnaren i samma klass? (jag gjorde de min första tävling men fortsatte)

                    SQ. 10k klassen omoddad bräda. sen i 25k omoddad men godkänt med poddar/a-stolpar? det är ingen stort ingrepp utan en "nybörjare" skulle försöka sig på.

                    DB drag
                    tänk på pris och batteri gräns som passar i de andra klasserna. de är lättare att stå över en klass om man inte vill tävla i allt är att koppla om batterier osv.

                    Toppdog
                    Ingen aning om format eller hur det går till. Låter kul

                    Bassrace
                    Varför ändra på ett vinnande koncept?

                    Kvalt till EM osv är viktigt men tänk på att det är inte många av nybörjarna som åker på det. Anpassa reglerna efter Sverige då och se till att folk tävlar här. Funkar det bra i Sverige kanske dom andra länderna lyssnar mer kommande år.
                    Tack för mig.

                    Comment


                    • Re: Säsong 2014 Förslag

                      Sound only .Så kanske vi även får tillbaka flera av de som slutade när installations poängen fick för stor betydelse.

                      Comment


                      • Re: Säsong 2014 Förslag

                        Jag tror på fullaste alvar inte att installationen är den springande punkten varför man inte tävlar. Det handlar om att hela konceptet är för luddigt och att det inte framgår tydligare vad Bilstereoförbundet står för. Det skall vara en merit att få tävla i bilstereo, inte en självklarhet. Om man vinner skall man kunna visa upp det och vara stolt över att ha åstadkommit något unikt. I dagsläget har hela systemet degraderats till den milda grad att även deltagarna ser det som ett halvseröst hobbyprojekt.

                        Istället för att försöka hitta fel och brister skall kanske förbundet sätta sig ner och dra upp riktlinjer själva utan inblandning från allt och alla. När väl detta är klart så presenteras det från en stark enhet och inte från flera olika håll för det ger bara signalen att det är splittrat.

                        Sen är det upp till var och en att följa detta. Om det inte passar ens personliga agenda får man tyvärr hitta något annat att engagera sig i.

                        Ni som sitter i styrelsen vet vilka personer ni vill ha med i verksamheten när det gäller att tänka ut något vettigt.

                        Lägg fram hur 2014 SKALL se ut på årsmötet och fråga inte alla hur dem vill ha det för då får ni lika många svar.
                        Jag ÄR Gandalf!!!

                        Comment


                        • Re: Säsong 2014 Förslag

                          Originally posted by Gandalf View Post
                          Jag tror på fullaste alvar inte att installationen är den springande punkten varför man inte tävlar. Det handlar om att hela konceptet är för luddigt och att det inte framgår tydligare vad Bilstereoförbundet står för. Det skall vara en merit att få tävla i bilstereo, inte en självklarhet. Om man vinner skall man kunna visa upp det och vara stolt över att ha åstadkommit något unikt. I dagsläget har hela systemet degraderats till den milda grad att även deltagarna ser det som ett halvseröst hobbyprojekt.

                          Istället för att försöka hitta fel och brister skall kanske förbundet sätta sig ner och dra upp riktlinjer själva utan inblandning från allt och alla. När väl detta är klart så presenteras det från en stark enhet och inte från flera olika håll för det ger bara signalen att det är splittrat.

                          Sen är det upp till var och en att följa detta. Om det inte passar ens personliga agenda får man tyvärr hitta något annat att engagera sig i.

                          Ni som sitter i styrelsen vet vilka personer ni vill ha med i verksamheten när det gäller att tänka ut något vettigt.

                          Lägg fram hur 2014 SKALL se ut på årsmötet och fråga inte alla hur dem vill ha det för då får ni lika många svar.
                          Jag tror dessutom att det viktigaste är att få med butikerna och bilsport/eventföretag och tidningar. Ett exempel kan vara att SM vinnaren kanske garanteras en artikel i bilsport, samt blir efterfrågad som promotor för vissa butiker/event. Ex vis bör det vara självklart att SM vinnaren -13 har plats för din bil i Bilstereoförbundets monter på elmia -14 t.ex.

                          Dessutom kan självklart penningavinster också promota, men det viktigaste är att synas. Det är svårt att få fler deltagare om vi inte återskapar glamouren och stjärnglansen med att vinna.

                          Vidare kanske ett exempel för att bredda intresset är att bjuda in tidningar inom HiFi till SQ event vilket skulle kunna få en del folk som inte förstått att man kan bygga i bil intresserade.

                          Det är tufft, men jag är övertygad om att biltidningarna säkert är intresserade. Skapas glamouren kommer även nybörjarna och kvalliten på byggena tror jag.

                          Med vänlig hälsning, Z

                          Comment


                          • Re: Säsong 2014 Förslag

                            På tal om Bilsport så kan jag säga att det har märkts en TYDLIG tendens de senare åren att de motarbetar bilstero i Sverige....sad but true.
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • Re: Säsong 2014 Förslag

                              Vilken halvkork som helst kan hålla på med bilstereo men bara ett litet fåtal kan lyfta det till dem höjder som Bilstereoförbundet kan vaska fram
                              Jag ÄR Gandalf!!!

                              Comment


                              • Re: Säsong 2014 Förslag

                                Originally posted by Lonefox View Post
                                På tal om Bilsport så kan jag säga att det har märkts en TYDLIG tendens de senare åren att de motarbetar bilstero i Sverige....sad but true.
                                Lite orättvist uttryckt tycker jag. Känns fel att säga att de motarbetar oss.

                                Jag gissar att Bilsport även har ett ekonomiskt intresse och satsar väl sina resurser där det genererar pengar?

                                En tynande bransch som bilstereo, kanske inte genererar den mängd biljettintäkter/tidningsprenumerationer som krävs för att bli uppmärksammat i deras namn?

                                Vi ska nog vara glada för att fått vara med på Bilsporteventen de senaste åren.
                                sigpic

                                -C5 2008 -SQuse-
                                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                                Comment

                                Working...
                                X