Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säsong 2014 Förslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Säsong 2014 Förslag

    Om det är så viktigt att få in nya tävlanden i sporten, så måste man även tänka på vad nybörjarna är intresserade av. Spekulationer ger inte så mycket.
    Mycket skriverier om kablar och säkringar. Det är självklart viktigt, men det är inte det första en nybörjare tänker på.
    Kanske dags att domarna bedömer skillnaden på bilarna, istället för att agera ordningspoliser?
    Tror de flesta kan acceptera att domaren inte tycker ljudet är optimalt, men däremot retar sig mycket på att det är några centimeter för lång kabel. Finns ett antal inlägg som styrker detta.
    Ett konkret förslag är att skrota namnet Rookie, för om man tävlar bland de bästa, vill man nog ha ett aningen mer prestigefullt namn att berätta för kompisarna.
    Tycker allt tävlande borde börja med Advanced, därefter Proffs och överst Master.
    Liten detalj må tyckas, men betyder mycket för en del.

    Comment


    • Re: Säsong 2014 Förslag

      Det märks att inte så många läser igenom hela regelboken :-)

      Då hade ni säkert märk att ESPL har en uppdelad säkringsbedömning.
      Totalt har de 15 poäng istället för SQs 10 där man får 5pinnar för Avsäkrat kablage, 5pinnar för avsäkrat inom 40cm och slutligen 5pinnar för korrekt avsäkrat kablage.

      Denna regel HATAR hela EMMA, förutom en liten klick greker och Italienare som fick igenom det bara för att övriga skiter fullständigt i ESPL :-(

      När det gäller Rookie så fick vi återinföra detta namn pga att nya deltagare tyckte att Experienced och Advanced lät som klasser där man behövde vara erfaren och ha en avancerad installation... De ville helt enkelt inte tävla för att de trodde det var för svårt...


      Åter igen är det kommunikation som är så svårt för en organisation.
      SBF har ett regelverk de behöver hålla sig till (i stora drag iallafall)

      men samtidigt måste de nå ut och förklara hur jävla enkelt det är att börja tävla.
      40pinnar på installation och 195pinnar på ljud behövs faktiskt för att kunna separera bilarna och ge ett detaljerat omdöme.

      Tyvärr är detta lite väl självklart för oss som pysslat med detta i många många år och även skrivit stora delar av regelboken.

      Förbundets hemsida borde kanske byta skepnad ha en riktigt enkel och överskådlig del där det bara förklarar hur man tävlar i billjud...och vart man kan vända sig för att få detta utfört...
      Roger Edvinsson
      Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
      helst på saker av kolfiber :-)

      Comment


      • Re: Säsong 2014 Förslag

        Originally posted by Frizze View Post
        Om det är så viktigt att få in nya tävlanden i sporten, så måste man även tänka på vad nybörjarna är intresserade av. Spekulationer ger inte så mycket.
        Mycket skriverier om kablar och säkringar. Det är självklart viktigt, men det är inte det första en nybörjare tänker på.
        Kanske dags att domarna bedömer skillnaden på bilarna, istället för att agera ordningspoliser?
        Tror de flesta kan acceptera att domaren inte tycker ljudet är optimalt, men däremot retar sig mycket på att det är några centimeter för lång kabel. Finns ett antal inlägg som styrker detta.
        Ett konkret förslag är att skrota namnet Rookie, för om man tävlar bland de bästa, vill man nog ha ett aningen mer prestigefullt namn att berätta för kompisarna.
        Tycker allt tävlande borde börja med Advanced, därefter Proffs och överst Master.
        Liten detalj må tyckas, men betyder mycket för en del.
        Kan du inte berätta för oss vad nybörjarna vill ha?

        Vi är oändligt nyfikna och ägnar tydligen förgäves vår fritid åt att spekulera om vad en förstagångstävlande vill ha?

        Snälla du som har alla svaren, säg vad vi ska göra.
        sigpic

        -C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

        Comment


        • Re: Säsong 2014 Förslag

          För en Rookie/Beginner/eller Whatever ska installationen vara enkel(som det är)....för det var väl det som var meningen med nybörjare,
          ge dom en chans, halshugg dom inte....vid fotknölarna.

          Man behöver INTE berätta om den sk "överkursen" i högre klasser.
          Låt det vara så länge, det kommer när det är dags.

          Fö tycker jag det är intressant med, för MIG nya okända "nicks", som har funderingar, dom ska det tas vara på så mycket som det går.
          (det verkar ju ändå finnas intresse utanför "samma gäng hela tiden")

          Pierre(som med rätt förutsättningar ordnar något i vår också)
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • Re: Säsong 2014 Förslag

            Tycker det låter helt självklart. Kan ju inte bli lättare
            när man tar tid på sig o läser. Är ju simpla regler
            att följa.
            hur som helst så är det en ny rookie med
            säsongen 2014.
            Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
            "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
            Facebook: husse bygger gladenwagon
            Instagram: husse_bygger_gladenwagon

            Comment


            • Re: Säsong 2014 Förslag

              Originally posted by Horsyhorse View Post
              För en Rookie/Beginner/eller Whatever ska installationen vara enkel(som det är)....för det var väl det som var meningen med nybörjare,
              ge dom en chans, halshugg dom inte....vid fotknölarna.

              Man behöver INTE berätta om den sk "överkursen" i högre klasser.
              Låt det vara så länge, det kommer när det är dags.

              Fö tycker jag det är intressant med, för MIG nya okända "nicks", som har funderingar, dom ska det tas vara på så mycket som det går.
              (det verkar ju ändå finnas intresse utanför "samma gäng hela tiden")

              Pierre(som med rätt förutsättningar ordnar något i vår också)
              Man kan lätt ha en Rookie-klass utan installationsbedömning. Inte mig emot om det blir en bra inkörsport.

              Det jag och många andra stör oss på, är att det sprids felaktigheter om bedömningarna i Rookieklasserna.

              -När man talar om våra domare (som även är tävlande) som ordningspoliser....

              -När man målar upp scenariot att bara för att strömkabeln är för lång, så får man 0-poäng på installationsbedömningen, blir sågad längs fotknölarna, osv...

              ......då brister det även för mig.

              Är det rätt väg att gå med installationsfri Rookie-klass så får vi väl diskutera det.
              sigpic

              -C5 2008 -SQuse-
              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

              Comment


              • Re: Säsong 2014 Förslag

                Originally posted by huSSe View Post
                Tycker det låter helt självklart. Kan ju inte bli lättare
                när man tar tid på sig o läser. Är ju simpla regler
                att följa.
                hur som helst så är det en ny rookie med
                säsongen 2014.
                Låter bra.
                Det kan vara enkelt för alla,om det bara blir tydligt vad som krävs för att genomföra sin första tävling.
                sigpic

                -C5 2008 -SQuse-
                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                Comment


                • Re: Säsong 2014 Förslag

                  Originally posted by Horsyhorse View Post
                  vara enkel(som det är)....
                  Originally posted by Mats H View Post
                  Är det rätt väg att gå med installationsfri Rookie-klass så får vi väl diskutera det.
                  Jag tycker inte installation ska bort.

                  Pierre
                  SEASTREAMS GARAGE


                  ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                  Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                  Comment


                  • Re: Säsong 2014 Förslag

                    Originally posted by Mats H View Post
                    Kan du inte berätta för oss vad nybörjarna vill ha?

                    Vi är oändligt nyfikna och ägnar tydligen förgäves vår fritid åt att spekulera om vad en förstagångstävlande vill ha?

                    Snälla du som har alla svaren, säg vad vi ska göra.
                    Det var lite det jag precis gjorde, men det togs inte emot så väl.
                    Jag har tävlat, men i större grad byggt åt mig själv och andra för eget bruk. Frågan om tävlingar kommer alltid upp när man diskuterar bilstereo med intresserade och det jag framför är inte mina egna funderingar, utan det jag fått höra. Don´t kill the Messenger,
                    Bilstereointresserade finns det gott om. De syns dock inte på detta forumet och med risk att nu bli fullständigt idiotförklarad, så beror det på att de har läst några trådar och antingen tycker det är alldeles för avancerat, eller att det är för mycket kritiska uttalanden.
                    Min uppfattning är därför att de blir bortskrämda av er som så gärna vill ha dem med er.
                    Jag har pratat med folk som har fullt tävlingsdugliga anläggningar som inte vill tävla för att det (citat) "verkar vara så fientligt" och det ligger en del i uttalandet. Det är naturligtvis inte likadant på en tävling, men det är inte så enkelt att övertyga om sådant.
                    Jag har personligen inget emot regler om kabelavsäkringar och likanade, men det är inte 1995 längre.
                    Det går tyvärr inte tvinga halvintresserade att anpassa sig. Då låter de hellre bli.

                    Comment


                    • Re: Säsong 2014 Förslag

                      Originally posted by Frizze View Post
                      Det var lite det jag precis gjorde, men det togs inte emot så väl.
                      Jag har tävlat, men i större grad byggt åt mig själv och andra för eget bruk. Frågan om tävlingar kommer alltid upp när man diskuterar bilstereo med intresserade och det jag framför är inte mina egna funderingar, utan det jag fått höra. Don´t kill the Messenger,
                      Bilstereointresserade finns det gott om. De syns dock inte på detta forumet och med risk att nu bli fullständigt idiotförklarad, så beror det på att de har läst några trådar och antingen tycker det är alldeles för avancerat, eller att det är för mycket kritiska uttalanden.
                      Min uppfattning är därför att de blir bortskrämda av er som så gärna vill ha dem med er.
                      Jag har pratat med folk som har fullt tävlingsdugliga anläggningar som inte vill tävla för att det (citat) "verkar vara så fientligt" och det ligger en del i uttalandet. Det är naturligtvis inte likadant på en tävling, men det är inte så enkelt att övertyga om sådant.
                      Jag har personligen inget emot regler om kabelavsäkringar och likanade, men det är inte 1995 längre.
                      Det går tyvärr inte tvinga halvintresserade att anpassa sig. Då låter de hellre bli.
                      Problemet är som du själv var inne på innan - nämligen spekulationer och delvis felaktiga uppfattningar. En självuppfyllande profetia om du så vill.

                      Man sätter sig inte in i vad det verkligen går ut på och struntar i att ens försöka. Sedan sprids det på div forum och bland kompisgäng hur svårt och avancerat det är att tävla. Cirkeln är då sluten.

                      Och där står vi. Några som tycker det är sk-tkul, utveklande, men tyvärr tillhörande en utdöende skara och sedan resten, med fullt tävlingsbara bilar som aldrig riktigt tar steget pga diverse anledningar.

                      När man startar en sådan här tråd för att få reda på vad nykomlingarna har för tankar och idéer, så spårar det tyvärr ur med regelfrågor och annat ner på skruv och mutternivå.

                      Det har varit relativt få konkreta åsikter och dina egna inlägg har bara handlat om vad andra tycker om tävlingsverksamheten eller om hur mycket som förändrats sedan -90talet.

                      Det är inte fel med åsikter, men det vore klädsamt att även komma med förslag på vad du tror skulle göra det mera attraktivt att tävla.
                      sigpic

                      -C5 2008 -SQuse-
                      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                      Comment


                      • Re: Säsong 2014 Förslag

                        Känner att jag måste skriva av mig lite här.
                        Jag måste säga att jag har lite svårt för att se var "problemet" så att säga ligger i detta med installation.
                        Till säsongen 2012 så hade jag egentligen aldrig funderat så allvarligt på att prova på det här med tävlingar, jag skulle egentligen bara uppgradera min bruksanläggning lite men fick lite blodad tand när jag läste om alla läckra byggen som fanns här. Påhejjad av jobbarkompisar, familj och inte minst lite folk här så beslutade jag mig för att åtminstone prova på en tävling och det var på Elmia. Lägsta klassen som kördes då var Advanced och jag kände mig så sjukt malplacerad och hade nästan ångest för att åka dit.
                        Fick iallafall tag i regelboken och skummade igenom den lite, den var då dessutom inte helt spikad utan skulle uppdateras ett par veckor senare. Eftersom jag inte hade för avsikt då att fortsätta tävla så la jag inte ner nån enorm möda på att jaga installationspoäng, men försökte ta till mig en del som stod där ändå.
                        Väl på plats så kände jag mig fruktansvärt utanför.....i flera minuter innan folk började komma fram och presentera sig, glada trevliga typer var det oxå och jag fick både tonvis med tips, bra förklarat hur bedömningar mm gick till och lite snabbkurs i tweakning.
                        Hur gick det då......jo, 3 domare bedömde min installation, varav en var huvuddomaren Per Söder. När bedömningen var klar så gick vi gemensamt igenom protokollet och jag fick förklarat för mig precis vad jag hade bommat och tips på vad man kunde göra för att förbättra det.
                        86 av 115 poäng slutade det med, och givetvis en nollpoängare på avsäkring.



                        Väl hemma igen så kollade jag av protokollet och jämförde med regelboken, rätt lätt faktiskt då varje punkt hänvisade till ett kapitel i regelboken och då kunde man rätt lätt läsa ut vad som behövdes för att få de olika poängen.

                        Detta var min första tävling som sagt och ljudet var inte inställt nåt vidare, fick lite hjälp med detta av andra deltagare innan det var dags för bedömningen och det slutade med 195 poäng ljudmässigt, dvs långt över vad jag hade kunnat få som max på installation.
                        Vart jag vill komma är att i Advanced/Master är det inte alls svårt att ha 100+ på installation bara man ögnar igenom regelboken lite. Kolla igenom vad som ger poäng för vad och det klarnar rätt fort. Kan man inte av tekniska/estetiska skäl uppnå fullt på allt så gör det inte så mycket, det finns inget som kan nolla ens poäng helt och hållet och de 10 poängen man kan förlora på en bommad säkring är betydligt lättare att bomma i ljudbedömningen faktiskt.
                        Detta var lite vad jag hade att påpeka bara, finns ingen anledning att krångla till allt när allt faktiskt står i klartext (för det mesta).
                        Fd tävlande med min Citroën C5.

                        Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                        sigpic

                        Samarbetspartners:
                        Ljudbyggaren

                        Comment


                        • Re: Säsong 2014 Förslag

                          Ett förslag gällande Rookie.

                          Man gör det till en "prova på klass" där man bedöms enligt protokollet, men att installationspoängen inte räknas. Vad den ska heta kan vi ta sedan.

                          Då kan vem som helst ställa upp och tävla likvärdigt eftersom bara ljudpoängen räknas, samtidig får man en hum om vad som behöver fixas om man går upp en klass.
                          sigpic

                          -C5 2008 -SQuse-
                          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                          Comment


                          • Re: Säsong 2014 Förslag

                            Originally posted by Mats H View Post
                            Ett förslag gällande Rookie.

                            Man gör det till en "prova på klass" där man bedöms enligt protokollet, men att installationspoängen inte räknas. Vad den ska heta kan vi ta sedan.

                            Då kan vem som helst ställa upp och tävla likvärdigt eftersom bara ljudpoängen räknas, samtidig får man en hum om vad som behöver fixas om man går upp en klass.
                            Låter helt ok. Verkar vara ungefär vad som efterfrågas.

                            Och bra att det är fler och fler icke-tävlare som har skrivit i tråden.

                            När jag gjorde min första tävling så valde jag just Rookie, för det var det jag var. Hade inte så stor koll på reglerna, men hade beställt hem regelboken och ögnat igenom den för att inte missa det mest uppenbara.
                            En stor skillnad som jag upplever det, är att det är lättare att få feedback och kompisar på tävlingarna idag jämfört när jag gjorde min första tävling (2001). De som höll i tävlingen var jättetrevliga men hade fullt upp med RTA mätning och bedöma bilar. Har alltid varit blyg så pratade bara lite lätt med killen jämte som stod konstant och putsade på sin bil. Av olika skäl så dröjde det några år innan jag gjorde tävling nummer 2 (2007). Ungefär samma där. Jalle skojade lite när jag anmälde mig och vid prisutdelningen, men annars var det ingen direkt som kom fram och tog kontakt. Pratade en hel del med en annan nybörjare, men man kände sig lite utanför.
                            När jag senare bestämde mig för att börja tävla lite oftare (2011) och jag åkte till Elmia så var det stor skillnad. Flera som kom fram och pratade och man kände sig som en i gänget. En liten del i det hela var iofs detta forum. Flera personer som man skrivit med i olika trådar kunde man nu prata med irl.
                            Det jag vill ha sagt med detta är egentligen. Allt var inte bättre förr.
                            Octan
                            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                            OctanAudio
                            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                            Fegens Vandrarhem

                            Bilstereoblog
                            Team Ljudbyggaren

                            Comment


                            • Re: Säsong 2014 Förslag

                              Originally posted by Mats H View Post
                              Ett förslag gällande Rookie.

                              Man gör det till en "prova på klass" där man bedöms enligt protokollet, men att installationspoängen inte räknas. Vad den ska heta kan vi ta sedan.

                              Då kan vem som helst ställa upp och tävla likvärdigt eftersom bara ljudpoängen räknas, samtidig får man en hum om vad som behöver fixas om man går upp en klass.
                              Behöver en prova-på klass ens vara en del av tävlingen?
                              Eller räcker det att det erbjuds för att dra in deltagare till tävlingsformatet och upplysa dem vad som behöver förbättras enligt gällande regelverk!!!
                              Roger Edvinsson
                              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                              helst på saker av kolfiber :-)

                              Comment


                              • Re: Säsong 2014 Förslag

                                Originally posted by JALLE View Post
                                Behöver en prova-på klass ens vara en del av tävlingen?
                                Eller räcker det att det erbjuds för att dra in deltagare till tävlingsformatet och upplysa dem vad som behöver förbättras enligt gällande regelverk!!!
                                Det tål att diskuteras.

                                Min åsikt är att man gör det för att mäta sig mot andra = tävling. Det verkar som om ljudbedömningen är ok, bara man slipper "förlora" på installationen.

                                Jag tror iofs att vi redan har tillräckligt med klasser, så ytterligare en Rookie parallellt, blir för mycket.

                                Alternativen är då:
                                -Göra Rookie till denna "prova på grej".
                                -Eller lägga det helt utanför bedömningarna.

                                Vi får tänka på domarresurser oxå om man ska utöka med bedömning utanför ordinarie klasser.
                                sigpic

                                -C5 2008 -SQuse-
                                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                                Comment

                                Working...
                                X