Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säsong 2014 Förslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Säsong 2014 Förslag

    Det var installations protokoll max 30p till det tillkommer ljud poäng max 288p. Om inte det är en ljud klass då har jag svårt fatta. Klassen togsbort då vissa ansåg att det var för lite installation. Bilarna var inte tillräckligt Flashiga.

    Comment


    • Re: Säsong 2014 Förslag

      Så här ser protokollet ut för Rookie, otroligt enkel installation samt en anklare ljudbedömning där man kan klara sig hyffsat även utan tidskomp då större delen av ljudpoängen ligger på tonaliteten.


      Följande punkter kontrolleras

      *4.2.1 Rätt avsäkrat? 0 eller 10poäng
      *4.3.1 Sitter alla komponenter fast? 0-20poäng
      *4.3.5 Ser allt färdigt ut vid första anblicken? 0-10 poäng


      Sen är det en enklare ljudbedömning
      *3.4.1 Avstånd till scen 0-15p
      *3.4.2 Scenens bredd 0-15p
      *3.4.3 Scenens höjd 0-15p

      *3.6.2 Tonalitet 0-120p
      -Sub
      -Mid
      -Mellanregister
      -Diskant

      *3.7.1 Overall spectral balance 0-30p

      Sen får vi se vad EMMA hittar på till nästa år och vad vi tycker om det och om det är något VI (förbundet = medlemmarna i förbundet) vill göra annorlunda. I år så valde vi att ha Rookie som en klass där man kan tävla hela säsongen och även kvala till SM i, men tyvärr har det inte ännu gett den utdelning vi hoppades på.

      Något jag själv inte förstår är varför man måste ha så höga förväntningar på sig själv när det gäller att tävla i bilstereo, speciellt när det kanske är ens första gång man är ute. Många säger att de inte vill tävla för att de inte har en chans att vinna då det är för mycket regler.

      Mitt svar brukar vara att -åk ut och testa, få med protokollet hem och se i lugn och ro över vad som behöver åtgärdas och se tävlandet som en del i utvecklingen.

      När man tävlar får man massor med tips av domare, deltagare som kommer att förbättra ljudet i din bil. Du får även med dig tips på hur du kan bygga. De som tävlar bits inte utan är faktiskt riktigt trevliga och hjälpsamma.

      Sen när det gäller dokumentationen så behöver det inte vara en bibel med bilder på hur du ljuddämpat, hur du byggt, det som behöver vara med är bilder på det domaren inte kan se och det som bedöms i din klass enligt protokollet.


      Sen när det gäller kvalreglerna så är de idag olyckligt formulerade vilket har gjort det möjligt att åka ut och tävla med vilken bil som helst och sen dyka upp med en helt annan bil på SM, detta är något vi får ta upp på årsmötet om hur vi ska ha det.

      Ni som har ideér och förslag på hur ni skulle vilja att det såg ut, maila till förbundet (info@bilstereoforbundet.se). Gärna konkreta och färdiga förslag.
      Attached Files
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

      Comment


      • Re: Säsong 2014 Förslag

        Ja där ser man.
        gnälls det inte på det ena
        så gnälls det på det andra.

        alltid nåt att gnälla på om man egentligen
        inte vill tävla.

        jag ä helt nybörjare i princip.
        vilka klasser finns det att välja på.
        kan ni sammanställa allt man kan
        tävla i sverige.
        Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
        "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
        Facebook: husse bygger gladenwagon
        Instagram: husse_bygger_gladenwagon

        Comment


        • Re: Säsong 2014 Förslag

          Originally posted by huSSe View Post

          jag ä helt nybörjare i princip.
          vilka klasser finns det att välja på.
          kan ni sammanställa allt man kan
          tävla i sverige.
          http://bilstereoforbundet.com/faqs/
          Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

          Comment


          • Re: Säsong 2014 Förslag

            Det som Jens med flera säger är den viktigaste biten, är att våga ge sig ut på tävling och se vart man hamnar.

            Om man utgår från att bli tvärsist som nybörjare på första tävlingen, har man inget att förlora. Kommer man näst sist då, har man ju överträffat sina mål.

            Själv var jag just tvärsist på min första tävling 1998 i Mariestad, men det har tydligen inte hindrat mig.
            sigpic

            -C5 2008 -SQuse-
            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

            Comment


            • Re: Säsong 2014 Förslag

              Originally posted by Mats H View Post
              Själv var jag just tvärsist på min första tävling 1998 i Mariestad, men det har tydligen inte hindrat mig.
              Och det kanske inte var enda och sista gången det hände heller
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

              Comment


              • Re: Säsong 2014 Förslag

                Originally posted by JALLE View Post
                Och det kanske inte var enda och sista gången det hände heller
                Nä, fast det har ju varit det omvända oxå.

                Man måste ju ha lite framgång ibland, för att orka fortsätta.
                sigpic

                -C5 2008 -SQuse-
                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                Comment


                • Re: Säsong 2014 Förslag

                  Originally posted by Mats H View Post
                  fast det har ju varit det omvända oxå
                  Och det kanske beror på deltagarantalet
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • Re: Säsong 2014 Förslag

                    Originally posted by Mats H View Post
                    Nä, fast det har ju varit det omvända oxå.

                    Man måste ju ha lite framgång ibland, för att orka fortsätta.
                    Och man behöver oftast lite motstånd eller motgångar för att bli bättre...

                    Det är därför jag tycker installationsbedömningarna är så viktiga när man inleder sin tävlingskarriär, just för att motivera deltagarna att förbättra sin anläggning och få en säkrare installation
                    Roger Edvinsson
                    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                    helst på saker av kolfiber :-)

                    Comment


                    • Re: Säsong 2014 Förslag

                      Men grejen är ändå.
                      Om de personer som inte tävlar, men kan tänka sig att börja, tycker ungefär samma så borde vi ta åt oss av kritiken. Eller hur? Utan nya tävlingsdeltagare så försvinner vi snart.

                      Oavsett vad de "gamla" duktiga/kunniga rävarna tycker. Alla vet att tiderna har förändrats sen sporten var stor. Annars kan det bli lite så här
                      Octan
                      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                      OctanAudio
                      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                      Fegens Vandrarhem

                      Bilstereoblog
                      Team Ljudbyggaren

                      Comment


                      • Re: Säsong 2014 Förslag

                        Originally posted by octan View Post
                        Oavsett vad de "gamla" duktiga/kunniga rävarna tycker. Alla vet att tiderna har förändrats sen sporten var stor. Annars kan det bli lite så här
                        ...med risk för:
                        http://www.youtube.com/watch?v=xiKiAlv9wWw

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: Säsong 2014 Förslag

                          Originally posted by octan View Post
                          Men grejen är ändå.
                          Om de personer som inte tävlar, men kan tänka sig att börja, tycker ungefär samma så borde vi ta åt oss av kritiken. Eller hur? Utan nya tävlingsdeltagare så försvinner vi snart.

                          Oavsett vad de "gamla" duktiga/kunniga rävarna tycker. Alla vet att tiderna har förändrats sen sporten var stor. Annars kan det bli lite så här
                          Så bedömer vi ljudet med TermLab RTA och slipper slita på alla domare
                          Roger Edvinsson
                          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                          helst på saker av kolfiber :-)

                          Comment


                          • Re: Säsong 2014 Förslag

                            Jag kan absolut förstå önskemålen om att ha en motsvarighet av SQ till dBs drop-in-mätningar. Typ "Testa välljud - hur bra låter din bil?" Mitt förslag till en sådan "SQ-mätning"-klass kommer här!

                            Målet är att få fler nybörjare utan tävlingsbakgrund att våga prova på utan att "tappa ansiktet" och samtidigt förbättra anläggningen i bilen. När dagen är slut ska deltagaren ha en positiv känsla oavsett resultat i tävlingen.

                            Dagen börjar med ett frivilligt kvalmoment (efter succé-konceptet i Bassrace) där det körs en RTA-mätning. Varför? För att visuellt kunna visa upp en motsvarighet till dB-mätningen, förklara begreppet tonalitet och få igång en dialog med deltagaren om vad som bedöms. Deltagaren får en möjlighet att justera bilen (tillsammans med en fadder, annan deltagare eller vem som nu är lämplig) om mätningen visar på stora brister.

                            Dagen fortsätter med en visuell inspektion av installationen som INTE poängsätts. Misstag som ej lämplig avsäkring eller bristande fastsättning påpekas. Några övriga krav alá EMMA finns inte.

                            Ljudet bedöms därefter på samma nivå som EMMAs tävlingsklasser med protokoll. Efter bedömningen får deltagaren protokollet i handen och behöver inte vänta på någon prisutdelning sist på dagen. Tanken med det är att ge en möjlighet att börja justera anläggningen direkt med hjälp av den expertis som faktiskt finns på plats.

                            Lämplig klassindelning är baserad på ekonomi (svenskt rekommenderat pris av generalagenten). Produkter som räknas är framsystem, basar, slutsteg och ljudprocessorer. Ej huvudenheter! Varför? Det är så vanligt idag med OEM-enheter, surfplattor, telefoner etc att en prisbegränsning känns orättvis.

                            Förslag: 10.000 SEK, 20.000 SEK och Unlimited.
                            // Gurra
                            BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                            Comment


                            • Re: Säsong 2014 Förslag

                              Originally posted by Nonne View Post
                              Och det kanske beror på deltagarantalet
                              Nix, har alltid legat i klasserna med flest deltagare och värst motstånd. Jag snackar inte bara, utan tävlar aktivt. Nåt du borde prova oxå.
                              Svensk mästare 2007 i Adv Unl och vann alla deltävlingarna 2009 med en silvermedalj på finalen.

                              Har blivit många bottennapp oxå ska väl tilläggas.
                              sigpic

                              -C5 2008 -SQuse-
                              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                              Comment


                              • Re: Säsong 2014 Förslag

                                Originally posted by gurenius View Post
                                Jag kan absolut förstå önskemålen om att ha en motsvarighet av SQ till dBs drop-in-mätningar. Typ "Testa välljud - hur bra låter din bil?" Mitt förslag till en sådan "SQ-mätning"-klass kommer här!

                                Dagen börjar med ett frivilligt kvalmoment (efter succé-konceptet i Bassrace) där det körs en RTA-mätning. Varför? För att visuellt kunna visa upp en motsvarighet till dB-mätningen, förklara begreppet tonalitet och få igång en dialog med deltagaren om vad som bedöms. Deltagaren får en möjlighet att justera bilen (tillsammans med en fadder, annan deltagare eller vem som nu är lämplig) om mätningen visar på stora brister.
                                Helt fel tycker jag.
                                Vi ska inte lära dom som är oerfarna att lite på en RTA-mätning.

                                Att kontroll mäta för att hitta fel är ensak, men inte diskutera en kurva visuellt.
                                Hur många bilar låter bra om vi börjar prata rak frekvensgång?

                                Med ett sådant koncept tvingas butiker att köpa exakt samma utrustning.
                                Redan nu saknas det butiksevent!
                                sigpic

                                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                                Ljudbyggaren sedan 1998

                                Importör av Mosconi, Gladen
                                Se oss på Facebook för nyheter.

                                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                                Comment

                                Working...
                                X