Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säsong 2014 Förslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Säsong 2014 Förslag

    Nu talar zreken för sig själv.
    För jag tror INTE att det finns en enda själ här på furumet som vill ha massa bilar ute på gatorna med osäkrare kablar och lösa baslådor som kan komma flygande som en projektil igenom fönsterrutan
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

    Comment


    • Re: Säsong 2014 Förslag

      Originally posted by Mikka View Post
      Nu talar zreken för sig själv.
      För jag tror INTE att det finns en enda själ här på furumet som vill ha massa bilar ute på gatorna med osäkrare kablar och lösa baslådor som kan komma flygande som en projektil igenom fönsterrutan

      Tyvärr har du inte helt rätt i det antagandet, inte om man kollar på vad som faktiskt åker omkring därute...

      Gandalf har ju helt klart en poäng! Men det vi behöver göra är att försöka skapa format som lockar in folk till tävlingsarenan. Historiken visar dock att om man tar fram "snällare" klasser så ger de inte den effekt som man vill ha ändå, åtminstone inte första året, och kanske skall man vara med uthärdig.

      Personligen tror jag att klassindelning är sekundärt. Primärt är: TÄVLINGAR LOKALT. Och så nån/några enklare klasser till det, då borde det ta fart.

      //Jonas
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • Re: Säsong 2014 Förslag

        Originally posted by BMF View Post
        Känns lite som att de "nya unga" vill ha tillbaka RTA momentet. Förut brusades alla bilarna som en del i bedömningen med RTA-33. Maxpoängen var 40p. 37p var väl standard och de "värre" bilarna med en bra DSP drog "lätt" en 40-kurva. Och idag så gissar jag att i princip alla bilar skulle köra 40-kurvor så länge som de hade tillgång till egna instrument.
        Originally posted by gurenius View Post
        Min poäng med en FRIVILLIG RTA-mätning utan poängsättning handlar om att få ett verktyg att förklara vad tonalitet handlar om för någon som kommer med bass-boost på max, hissad diskant och utan mellanregister.

        Inte att mäta en 40-kurva i en bra bil.
        Jag hänger fortfarande upp mig på era mätningar.
        En bra bil har inte en brusad 40 kurva, inte på samma preset som den tävlar i under ljudbedömningen!

        Håller man på med att mäta sin bil för ett bra resultat så litar man inte på sig själv, ingen utrustning i världen kan ersätta våra öron.
        En hissad frekvens kan vara en avgörande faktor till att bilen blir kul att lyssna på, inte en platt och tråkigt grå upplevelse.

        Fast Gurra har en poäng med att just visa baasboost är TABU.

        Och där var mitt sista ord om RTA så man inte uppfattas som gnällig FD tävlande ..... Mats H
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • Re: Säsong 2014 Förslag

          Originally posted by Mats H View Post
          Då är man tillbaka på rena bilstereoträffar utan tävlingsmoment, som jag tolkar dig. Rätta mig om jag har fel.

          Det kan vara så att det är den enda mötesformen som passar de yngre intresserade?
          Nej, nu tror jag du tolkade galet. Jag tror absolut på tävling!
          Men min bestämda uppfattning är att man tappar folk då jag tror färre är benägna att bygga om halva sin anläggning efter att en SQ-installationsdommare rackat ner på respektive brist i det, ännu färre är villiga att komma tillbaka och "visa upp rätt" version på bygget. -För vem ska de bevisa något för?

          Jag förespråkar ett enkelt upplägg där de allra risigaste bilarna, upp till de som inte bryr sig så mycket om installationen - har ett forum där de kan battla om vem som har bäst SQ-ljud.
          Epa med basmonster och biltema 5.25or smältlimmade i taket... Alla ska ha en plats.
          Jag tror det är sjuuuhuuukt mkt enklare att ta folk som vart igneom en sådan första tävling med nyöppnade ögon om att "det går att tävla i HUR det låter" - och därifrån kunna plocka upp folk till EMMA klasser för att tävla på SM nivå eller internationellt.





          Originally posted by jonash View Post
          Historiken visar dock att om man tar fram "snällare" klasser så ger de inte den effekt som man vill ha ändå, åtminstone inte första året, och kanske skall man vara med uthärdig.
          Jag undrar hur de här snällare klasserna fungerat?
          En gissning är att det är ett nerbantat regelverk som gör både ljud och installationsbedömningen enklare att genomföra?

          Min uppfattning är att folk är intresserade av en 'cool' ljudbedömning, med många parameterar att få poäng för (läs - det finns mer att snacka om och tar längre tid att grotta i protokollet man fick i näven...)

          Min uppfattning är att folk skulle vara mer benägna att tävla fler gånger i SOUND QUALITY om det INTE visar sig att det handlar om en helhetsbedömning av sin ljudbil, och man går därifrån med ett gäng pekpinnar om hur man borde byggt. (Sure - det finns funktioner med den här typen av uppfostran - men är det verkligen ett ansvar som skall riskera att sänka tävlingslusten??)

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: Säsong 2014 Förslag

            Originally posted by zrken View Post
            Nej, nu tror jag du tolkade galet. Jag tror absolut på tävling!
            Men min bestämda uppfattning är att man tappar folk då jag tror färre är benägna att bygga om halva sin anläggning efter att en SQ-installationsdommare rackat ner på respektive brist i det, ännu färre är villiga att komma tillbaka och "visa upp rätt" version på bygget. -För vem ska de bevisa något för?

            Jag förespråkar ett enkelt upplägg där de allra risigaste bilarna, upp till de som inte bryr sig så mycket om installationen - har ett forum där de kan battla om vem som har bäst SQ-ljud.
            Epa med basmonster och biltema 5.25or smältlimmade i taket... Alla ska ha en plats.
            Jag tror det är sjuuuhuuukt mkt enklare att ta folk som vart igneom en sådan första tävling med nyöppnade ögon om att "det går att tävla i HUR det låter" - och därifrån kunna plocka upp folk till EMMA klasser för att tävla på SM nivå eller internationellt.







            Jag undrar hur de här snällare klasserna fungerat?
            En gissning är att det är ett nerbantat regelverk som gör både ljud och installationsbedömningen enklare att genomföra?

            Min uppfattning är att folk är intresserade av en 'cool' ljudbedömning, med många parameterar att få poäng för (läs - det finns mer att snacka om och tar längre tid att grotta i protokollet man fick i näven...)

            Min uppfattning är att folk skulle vara mer benägna att tävla fler gånger i SOUND QUALITY om det INTE visar sig att det handlar om en helhetsbedömning av sin ljudbil, och man går därifrån med ett gäng pekpinnar om hur man borde byggt. (Sure - det finns funktioner med den här typen av uppfostran - men är det verkligen ett ansvar som skall riskera att sänka tävlingslusten??)

            Det finns en klass för i stort sett ALLA som vill prova på att tävla i något. I Bassrace så kollar domarna inte på bilen överhuvudtaget och då kan du komma med smältlimmade högtalare i taket och en lös baslåda ståendes i skuffen.

            Det du efterfrågar finns redan just när det gäller SQ, klassen heter Rookie, ytterst få delar som kontrolleras och en mindre ljudbedömning med ett färre antal punkter att förklara/förstå.

            Jag tror på FLER butiksevent och FLER/STÖRRE team för att locka in nya i detta. Samt även ett nedbantat regelverk på svenska för ROOKIE klassen där endast de punkter som bedöms finns med.


            Jag tycker detta är en riktigt bra tråd med många bra förslag och det visar ändå att det finns ett engagemang hos flera även om det är relativt få som är aktiva och skriver i denna tråd. Men för att det ska bli något utav alla förslag så krävs handling, så de som vill vara med och förändra/påverka ska höra av sig till förbundet via mail info@bilstereoforbundet.se
            Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

            Comment


            • Re: Säsong 2014 Förslag

              Ursäkta en smula surt off topic -

              Men jag begriper verkligen inte poängen med att skicka samma åsikter i ett mail till förbundet?
              Jag kan inte riktigt se hur det skulle göra skillnad att köra ett copy/paste på det som står i tråden?

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: Säsong 2014 Förslag

                Originally posted by zrken View Post
                Ursäkta en smula surt off topic -

                Men jag begriper verkligen inte poängen med att skicka samma åsikter i ett mail till förbundet?
                Jag kan inte riktigt se hur det skulle göra skillnad att köra ett copy/paste på det som står i tråden?
                För att mail till förbundet är den OFFICIELLA kontaktvägen till dem.
                Förslag, åsikter och synpunkter den vägen tas upp på årsstämman medans forumsdiskussionerna är just det. Diskussioner på ett forum.
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • Re: Säsong 2014 Förslag

                  Jag är med helt på det zrken menar. Rookie är inte för alla hur mycket ni än tjatar om det, det är det som är problemet! Jag började bygga min bil utan en tanke på att jag skulle hamna i Master, när jag väl stod där så var det en hel del saker som blev förvirrande då jag aldrig fått en bedömning innan. Man MÅSTE kunna tävla utan att behöva komma sist pga avsaknad kabelstrumpa t.ex!


                  Det är ju skittråkigt att åka tillbaka på en ny tävling om man vet att man har brister i installationen som man får avdrag för, bara för att man inte hade stenkoll på regelverket när man började bygga! Det är nog inte alla som har suget att riva ner hela bilen mitt i säsongen för att göra om allt??

                  Det måste finnas en möjlighet att rulla in och tävla med enbart ljudet på ett rättvist sätt utan kabelstrumpa, utan foton på hur man har lött fast högtalarkablarna på högtalarna! 99,9% av de som håller på med ljud skiter blankt i om de har följt EMMAs regler till punkt och pricka, 25%(påhittad siffra) av dessa kanske skulle vilja tävla med sitt LJUD, men de gör inte det för de vet att de kommer sist pga installationen.
                  Kan man få dessa "25%" att pröva på att tävla i "sound only", så kanske de får intresse för att kliva upp till de större klasserna i framtiden...
                  Sponsor:
                  Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                  Tudor Batteries - www.tudor.se
                  Sonax Bilvård - www.sonax.se

                  Comment


                  • Re: Säsong 2014 Förslag

                    Alltså zrken och PPK....

                    Just installationsdelen i rookie/entry är primärt av säkerhetsmässiga skäl.
                    Sedan om det ser färdigt ut eller ej är en bisak, framförallt i BÖRJAN.

                    Ta ppks exempel med 99,9% där.....över 50% av dem har troligen osäkra kanske rent farliga installationer. Är det ngt vi vill se mer av? Mitt svar är kort sagt NEJ.
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • Re: Säsong 2014 Förslag

                      Alltså.... det handlar inte om jag(vi?) tycker att regelverket i sig är dåligt, felaktigt utformat, med dåligt uppsåt eller vad "ni" nu tycks tro vi försöker attackera?

                      Det handlar om att ge en färsk ingång i att försöka sänka trösklar mellan db-mätningar på lokalbutiken och ett SM i SQ-EMMA. Hur får man samma människa att gå den vägen? Hur finns vi inte här bara som "informationsstolpar" och hjälper de som redan hittat intresset, utan ...hur SKAPAR vi deras intresse? Hur skapar man plattformar för dem att använda ett språk de inte ännu har kring sin stereo?


                      Originally posted by Lonefox View Post
                      över 50% av dem har troligen osäkra kanske rent farliga installationer. Är det ngt vi vill se mer av? Mitt svar är kort sagt NEJ.
                      Man kanske ska ställa sig frågan - Vad är bilstereotävlandets roll?
                      En ny besiktningsmyndighet för att en invald krets skall bygga säkrare och säkrare ljudsystem? ......då är vi ju på rätt god väg

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: Säsong 2014 Förslag

                        Originally posted by ppk View Post
                        Jag är med helt på det zrken menar. Rookie är inte för alla hur mycket ni än tjatar om det, det är det som är problemet! Jag började bygga min bil utan en tanke på att jag skulle hamna i Master, när jag väl stod där så var det en hel del saker som blev förvirrande då jag aldrig fått en bedömning innan. Man MÅSTE kunna tävla utan att behöva komma sist pga avsaknad kabelstrumpa t.ex!


                        Det är ju skittråkigt att åka tillbaka på en ny tävling om man vet att man har brister i installationen som man får avdrag för, bara för att man inte hade stenkoll på regelverket när man började bygga! Det är nog inte alla som har suget att riva ner hela bilen mitt i säsongen för att göra om allt??

                        Det måste finnas en möjlighet att rulla in och tävla med enbart ljudet på ett rättvist sätt utan kabelstrumpa, utan foton på hur man har lött fast högtalarkablarna på högtalarna! 99,9% av de som håller på med ljud skiter blankt i om de har följt EMMAs regler till punkt och pricka, 25%(påhittad siffra) av dessa kanske skulle vilja tävla med sitt LJUD, men de gör inte det för de vet att de kommer sist pga installationen.
                        Kan man få dessa "25%" att pröva på att tävla i "sound only", så kanske de får intresse för att kliva upp till de större klasserna i framtiden...
                        Tycker faktiskt det börjar bli lite tramsigt, ursäkta mig......men.... Det är faktiskt en form av tävling där det ställs lite krav.
                        De kan verka tuffa för den absoluta nybörjaren, men är väldigt basic när man har koll på det.

                        Installationen ska man ha i princip fullt på i dessa lägre klasser som Rookie och Advanced.
                        Handlar om några få enkla punkter som är där av rent säkerhetsmässiga skäl, inte om kabelstrumpa eller polerade kabelskor iaf.

                        Nu kanske jag låter ännu krassare än vanligt, men om man inte kan hålla koll på en kabelanslutning, hur ska man då få koll på ljudet? Har man samma inställning som till installationen att man inte tävlar förrän det är enkelt nog för sin egen del?

                        Rookie är inte för alla säger du. Nä, det är mycket möjligt, men det kanske passar de allra flesta nybörjare?

                        Om bara det finns en bra och lättillgänglig beskrivning på vad som krävs för respektive klass, så borde det vara lättare att välja när man börjar bygga.

                        Ovanstående är den enda grej jag kan ta till mig av denna i övrigt rätt sorgliga klagosång.

                        Vad jag vet har ingen kommit sist på en tävling för att man saknat kabelstrumpa.
                        Dessutom kunde du ju tävlat och sett om du räckte till ljudmässig?
                        Hade du varit kung på ljudet, hade du nog fått till installationen oxå till nästa gång, eller? Kallas blodad tand.

                        Och varför åka på en tävling igen med brister man vet om?



                        Ja det blev inte mycket konstruktivt och en del hårda ord, men en viss nivå på förslagen måste vi ha. Det måste vara mera allmänna åsikter och inte bara sina egna, delvis grundade på missförstånd.
                        sigpic

                        -C5 2008 -SQuse-
                        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                        Comment


                        • Re: Säsong 2014 Förslag

                          Detta kommer inte uppskattas av en del, men ni vill ha tips och jag kan lägga en åsikt.

                          Bilstereotävlandet är inte var det var och kommer aldrig mer att bli. Om man inte accepterar det, kan man lika gärna lägga ner helt.

                          Idag är det bara promille som bryr sig om ljudbilder och tonalitet. Det som säljer, både för ögat och för brukaren, är utseendet. Ljudet är sekundärt.
                          Titta på mässor, bilsidor, Communitys. Det är showbyggen folk gillar och dessa finns fortfarande i stor mängd. Dessa drar publik och skapar ett intresse som gör att nya bilar ständigt tillkommer.
                          Problemet är att dessa "ljudbyggare" inte har något intresse i att placera anläggningen på ett sätt så att den låter optimalt, utan snarare att den ser optimal ut.
                          Det enda sättet jag ser som en räddning för tävlandet, är att kombinera mässor och utställningar med en ljuddel, där ljudet inte är det man lägger fokus på. Lite som en racingklass, men utan racingmoment.
                          Ljuddomarna får då lägga krutet på att bedöma installationen efter publikens kriterier och ljudet efter showen.
                          Visst, det är inte grundidén med tävlandet, men tittar man å utvecklingen, så är det inte någon organisation som styr, utan deltagarna. Om man ska vara kinkig, antalet deltagare.
                          Det måste finnas en prestige i att vinna och utan medtävlare är en buckla inget värd.

                          Jag har inte funderat på hur det ska se ut, vilka klasser som behövs, eller hur man ska bedöma bilarna.
                          Jag ger bara en bild av verkligheten ur min synvinkel som gammal tävlande.

                          Hoppas ni tar detta på rätt sätt.

                          Comment


                          • Re: Säsong 2014 Förslag

                            Tack Mats, du lyfter specifika spetsar på problemen som jag försökt skriva fram upprepade gånger!

                            "De kan verka tuffa för den absoluta nybörjaren, men är väldigt basic när man har koll på det."
                            <<< troligen precis så.

                            "Har man samma inställning som till installationen att man inte tävlar förrän det är enkelt nog för sin egen del? "
                            <<< troligen precis så.

                            "Rookie är inte för alla säger du. Nä, det är mycket möjligt, men det kanske passar de allra flesta nybörjare?"
                            <<< Man ska nog ställa sig frågan vad <NYBÖRJARE> egentligen betyder i de här sammanhangen. En tolkning är att man är ny på stereobyggande. En annan tolkning, men med helt andra konsekvenser är om man är ny på tävlingsmoment. Det är fett viktigt att vara tydlig med.

                            "Om bara det finns en bra och lättillgänglig beskrivning på vad som krävs för respektive klass, så borde det vara lättare att välja när man börjar bygga."
                            <<< det här är förståerligt för insatta, men förbannat sorgligt för novisen till tävlingsmomenten i bilstereo, ehh förlåt, bilstereoinstallation med ljudbedömning.

                            "Och varför åka på en tävling igen med brister man vet om?"
                            <<< Detta är väl rätt precis ett problem som bidrar till att systemet sorterar bort mängder av folk. En gång. En tävling. Sen blir det inte mer.
                            Man rattar lite på ljudet och är glad över att man fått till det lite bättre. Men installationen - det är bara för den där gubben på tävlingen som det spelar roll... Det är en attityd jag har mött när jag valsade runt som besökare på tävlingar förra året.

                            Frågan är ju hur hjälper man folk att få blodad tand!?
                            -Vad jag tror är sannorlikt rätt tydligt så här långt.

                            Jag har en annan fundering jag riktar åt förbund/insiktsfulla:
                            - Hur stor del av förstagångs tävlande kommer tillbaka på mer än en tävling?
                            - Hur stor del av rookie folket återfinns snart i en klass högre upp?

                            Finns det liknande statistik/uppfattning att dela med sig av. Vore intressant för diskussionen så att säga.
                            Last edited by zrken; October 11, 2013, 16:39.

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: Säsong 2014 Förslag

                              Varför i h-vetet skall det daltas så j-vligt med nybörjarna?? Finns tydliga och mycket enkla regler att följa. Passar inte det så är det kanske läge att syssla med något annat.

                              Återigen visar sig problemet med "Generation-pallar-inte" och allt skall vara så in i helsikes enkelt.
                              Jag tror på fullaste allvar att vi skulle fler tävlande om kriterierna blev hårdare.
                              Inte fasen gnällde vi (Oldboys) på 90talet utan det var bara att snällt acceptera de regler som fanns då om man ville vara med och leka. Visst fanns där några som ville anpassa reglerna efter sitt eget tycke men de gallrades ut relativt snabbt.

                              Hur skulle det se ut om någon i Lars-K:s klass ville ändra på reglerna så att de hade större möjlighet att vinna över honom?????

                              SKÄRPNING!!

                              Det finns andra hobbys att hålla på med.
                              Jag ÄR Gandalf!!!

                              Comment


                              • Re: Säsong 2014 Förslag

                                Tack själv. Jag vill hålla diskussionen uppe och komma åt pudelns kärna, även om vi delvis har olika syn på saker.

                                Kan du/ni stå ut med lite kritik och även försöka se det från flera håll, kommer det nog ut en del bra saker ur det här.

                                Originally posted by zrken View Post
                                Tack Mats, du lyfter specifika spetsar på problemen som jag försökt skriva fram upprepade gånger!

                                "De kan verka tuffa för den absoluta nybörjaren, men är väldigt basic när man har koll på det."
                                <<< troligen precis så.
                                Det enda förbundet kan göra här är att få fram ett faddersystem eller nån slags hjälp för de som är på sitt första event. Måste finnas en egen vilja att få fram skaffa så mycket info man behöver för att komma igång
                                "Har man samma inställning som till installationen att man inte tävlar förrän det är enkelt nog för sin egen del? "
                                <<< troligen precis så.
                                Vilken är den lägsta tänkbara nivån man ska ha på en bedömning för att fånga alla presumtiva aspiranter? Blir en absurd situation om man ska ta hänsyn till alla.
                                "Rookie är inte för alla säger du. Nä, det är mycket möjligt, men det kanske passar de allra flesta nybörjare?"
                                <<< Man ska nog ställa sig frågan vad <NYBÖRJARE> egentligen betyder i de här sammanhangen. En tolkning är att man är ny på stereobyggande. En annan tolkning, men med helt andra konsekvenser är om man är ny på tävlingsmoment. Det är fett viktigt att vara tydlig med.
                                Hårklyveri sysslar vi inte med. Är man nybörjare så är man. Även en erfaren byggare utan tävlingserfarenhet behöver sätta sig in i tävlingsmomenten.
                                "Om bara det finns en bra och lättillgänglig beskrivning på vad som krävs för respektive klass, så borde det vara lättare att välja när man börjar bygga."
                                <<< det här är förståerligt för insatta, men förbannat sorgligt för novisen till tävlingsmomenten i bilstereo, ehh förlåt, bilstereoinstallation med ljudbedömning.

                                Det allra viktigaste som jag tycker vilar på förbundets axlar är att få till en bra, informativ beskrivning om tävlingsmomenten och hur man bygger en bil för respektive klass. Finns redan en del att läsa om, men det skulle kunna bli riktigt tydligt och enkelt att hitta.
                                "Och varför åka på en tävling igen med brister man vet om?"
                                <<< Detta är väl rätt precis ett problem som bidrar till att systemet sorterar bort mängder av folk. En gång. En tävling. Sen blir det inte mer.
                                Man rattar lite på ljudet och är glad över att man fått till det lite bättre. Men installationen - det är bara för den där gubben på tävlingen som det spelar roll... Det är en attityd jag har mött när jag valsade runt som besökare på tävlingar förra året.
                                Ledsen, men det är faktiskt en tävling. På sådana finns det alltid en vinnare och en förlorare. Jag tror att många helt missförstår detta helt ärligt.
                                Det jag har lagt på förslag är en kombinerad bilstereoutställning och tävling på samma träff. Känns som om man få välja själv vad som passar då. Vill man ställa ut och dema bilen, träffa andra intresserade - fine - det går bra. Vill man vara med och mäta sig med andra i välljud - fine - det finns möjlighet för det oxå. Vad jag tror ni vill ha är en kombination av dessa, men då faller nog konceptet?
                                Frågan är ju hur hjälper man folk att få blodad tand!?
                                -Vad jag tror är sannorlikt rätt tydligt så här långt.
                                Vissa är tävlingsmänniskor och sporras av antingen motgångar eller framgångar. Några kanske helt enkelt inte är lämpade för tävling pga ork/vilja/attityd/younameit. Finns det någon tävlingsorganisation i världen som kan ta hand om alla sorters folk?
                                Jag har en annan fundering jag riktar åt förbund/insiktsfulla:
                                - Hur stor del av förstagångs tävlande kommer tillbaka på mer än en tävling?
                                - Hur stor del av rookie folket återfinns snart i en klass högre upp?
                                -Fråga Hewi. Ett lysande exempel på klassresa.
                                -Nu är vi ju så få att det inte är nån speciell uppfyttningsrusning från Rookie till de andra klasserna.
                                sigpic

                                -C5 2008 -SQuse-
                                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                                Comment

                                Working...
                                X