Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

    Nonne:
    Hur brukar du göra med signal biten i dom bilar med hifi system från fabrik?
    Vad jag läst så finns ingen fullrange att tillgå, samt någon typ av loudness som slår till vid låg volym för dom nedre frekvenserna.

    Comment


    • #62
      Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

      Originally posted by Nonne View Post
      Den där monteringen såg bra ut, tänk bara på att aldrig använda sockerbitar på mångtrådiga kablar.
      I vilket fall så är den där Mosconi HIGH to LOW adaptern fantastisk bra.

      En sak jag också uppmärksammade var att U-dimension inte har galler på sina basar, tog du bort en del av skumgummit som hamnar farligt nära membranet?

      I går bokade jag in min 80:e BMW montering, den ska firas med ..... en ny montering några dagar senare
      Jag quotar allt, så får du tolka vilket svar som hör vart

      Det med sockerbitar visste jag inte. Jag brukar tvinna kablarna semi-hårt och sedan dra åt så mycket jag törs. Men jag antar att det finns en bra teori, utveckla gärna

      Adaptern jag använder är dls variant. Antar att dom jobbar på liknande sätt. Auto on/off funkar bra. Jag la en liten remotekontroll till steget med en diod synlig från framrutan för att kolla om det gick igång under natten. Automatiken slår ifrån steget efter ett par minuter utan signal. Sedan efter stt man låst bilen så går den i sleepmode. Då slås steget på igen, antar att det blir något svaj på signalen då. Efter det är det av till man låser upp bilen igen. Med det här lilla steget påverkar nog inte den extra belastningen något.

      Skumgummit, eller tyget som jag ser det som.. Det ska klippas bort runt om. Precis som du säger kommer det onösigt nära. Jag vet inte om basarna når upp till det, men då det inte finns något undre galler längre så är ju risken stor att det sjunker ihop nedåt med tiden.
      Anledningen till att jag inte gjorde det på en gång är väl att jag har en bra sax gjord för lite kraftigare klipp. Men sen ska man ju hitta den!!

      Tack för ditt svar i övrigt. Hoppas det går bra med din montering! 80 st.. Du är inte rädd att det blir slentrianmissar?


      Edit: jag ser att det är en massa stavfel, men jag orkar inte ändra! Så kasst att skriva från mobilen ibland..

      // b
      Last edited by bjorn.eriksson; September 11, 2014, 12:31. Reason: stavfel

      Comment


      • #63
        Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

        Originally posted by bjorn.eriksson View Post
        Jag quotar allt, så får du tolka vilket svar som hör vart

        Det med sockerbitar visste jag inte. Jag brukar tvinna kablarna semi-hårt och sedan dra åt så mycket jag törs. Men jag antar att det finns en bra teori, utveckla gärna

        Adaptern jag använder är dls variant. Antar att dom jobbar på liknande sätt. Auto on/off funkar bra. Jag la en liten remotekontroll till steget med en diod synlig från framrutan för att kolla om det gick igång under natten. Automatiken slår ifrån steget efter ett par minuter utan signal. Sedan efter stt man låst bilen så går den i sleepmode. Då slås steget på igen, antar att det blir något svaj på signalen då. Efter det är det av till man låser upp bilen igen. Med det här lilla steget påverkar nog inte den extra belastningen något.

        Skumgummit, eller tyget som jag ser det som.. Det ska klippas bort runt om. Precis som du säger kommer det onösigt nära. Jag vet inte om basarna når upp till det, men då det inte finns något undre galler längre så är ju risken stor att det sjunker ihop nedåt med tiden.
        Anledningen till att jag inte gjorde det på en gång är väl att jag har en bra sax gjord för lite kraftigare klipp. Men sen ska man ju hitta den!!

        Tack för ditt svar i övrigt. Hoppas det går bra med din montering! 80 st.. Du är inte rädd att det blir slentrianmissar?


        Edit: jag ser att det är en massa stavfel, men jag orkar inte ändra! Så kasst att skriva från mobilen ibland..

        // b
        Det jag kan tänka mig att Nonne syftar på är att fler med fler kardelar är att de kan röra sig och då tappas trycket på dem och de lossnar.

        Löd ändarna så blir det en mer solid yta att dra skruvarna mot.
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #64
          Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

          Originally posted by Lonefox View Post
          Det jag kan tänka mig att Nonne syftar på är att fler med fler kardelar är att de kan röra sig och då tappas trycket på dem och de lossnar.

          Löd ändarna så blir det en mer solid yta att dra skruvarna mot.
          Ja det är ju ingen större insats. Dock tror jag att jag samlar ihop lite jobb och gör ett ryck någon solig helg. Tror inte det blir några punktinsatser.

          Bluetooth-mottagare enligt rekommendation är påväg från ebay btw. Hoppas det går att göra en snygg lösning bara.

          Comment


          • #65
            Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

            Originally posted by Sunkan View Post
            Nonne:
            Hur brukar du göra med signal biten i dom bilar med hifi system från fabrik?
            Vad jag läst så finns ingen fullrange att tillgå, samt någon typ av loudness som slår till vid låg volym för dom nedre frekvenserna.
            Menar du när det är aktivt delade system?

            För i så fall använder jag mig av produkter för summering av signalen från Mosconi, Hla Sum, One 120.4 DSP, D2 100.4DSP, 4to6, 4to6DIF eller 6to8.
            Dessa tål dessutom den högre effekten från externa förstärkare.

            Många säger att dom upplever märkliga egenskaper i lägre registren då orginalsystemet kompenserar med loudness eller liknande.

            Helt ärligt har jag inte uppmärksammat dessa fenomen och det kan bero på att jag lyssnar efter andra saker, eller att det inte finns tid för att sitta och slölyssna efter en montering.

            Vill man vara säker på att få helt perfekt signal innan eventuella förvrängningar ska man plocka signalen med en MOST adapter, om nu bilen är utrustad med MOST eller att det finns en adapter till tänkt bil.

            Att använda yttre signalkällor såsom streaming, optisk signal från DAC eller annan omvandling till en DSP ger också en rak och obehandlad signal vilken jag förespråkar.
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #66
              Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

              Originally posted by bjorn.eriksson View Post
              Det med sockerbitar visste jag inte. Jag brukar tvinna kablarna semi-hårt och sedan dra åt så mycket jag törs. Men jag antar att det finns en bra teori, utveckla gärna
              Många ggr när man demonterar diverse sockerbitar så drösar det med lösa kardeller vilket innebär undermålig kabelarea.


              Originally posted by bjorn.eriksson View Post
              Adaptern jag använder är dls variant. Antar att dom jobbar på liknande sätt. Auto on/off funkar bra.
              Jag såg det nu att det inte var samma som Mosconi.
              Konceptet på adaptern var otroligt likt, varför uppfinna hjulet 2ggr


              Originally posted by bjorn.eriksson View Post
              Hoppas det går bra med din montering! 80 st.. Du är inte rädd att det blir slentrianmissar?
              Absolut inte!
              Jag kan nog räkna upp ca 30 olikheter i dessa monteringar så det gäller att vara vaken
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #67
                Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                Originally posted by Lonefox View Post
                Löd ändarna så blir det en mer solid yta att dra skruvarna mot.
                Och där tvistar de lärde.

                En kabelhylsa skulle jag nog föredra.
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #68
                  Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                  Originally posted by bjorn.eriksson View Post
                  Enligt pdf-filen lite längre upp så har bmw satt kondingar på 4"arna. Beroende på vilket värde den har och hur dom har gjort med golvhögtalaren - den kanske räcker med att högtalaren rullar av i frekvens uppåt helt naturligt - så får dom en total impedans som varierar med frekvens. Det kan tänkas att den blir lägre än 4ohm, men aldrig så låg att steget slår ifrån. Med sgeget menar jag hu'ns inbyggda.
                  Men absolut, utan kondingen skulle impedansen ligga runt 2 i det område där bägge högtalarna är verksamma samtidogt enmigt spec, 100-500hz.

                  Obs, kolla klockan på inlägget - det kan innehålla fel Det är dock inget torsdagskvällssvineri på gång utan jag sitter och äter frukost vid denbhör tiden...
                  Nu har jag satt igång att dra kablar och byta ut högtalarna i bilen (fy fan vilket pill =). Bilder kommer framöver.
                  Jag hittar inga kondensatorer på någon av golv eller dörrhögtalarna. Hittade du någonting i din bil, Björn?

                  Comment


                  • #69
                    Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                    Originally posted by Crady View Post
                    Nu har jag satt igång att dra kablar och byta ut högtalarna i bilen (fy fan vilket pill =). Bilder kommer framöver.
                    Jag hittar inga kondensatorer på någon av golv eller dörrhögtalarna. Hittade du någonting i din bil, Björn?
                    Nä. Jag hade förväntat mig att det skulle sitta på dörrhögtalarna, men det tycks inte vara så. Dom enda är dom jag lödde dit själv på kitet som jag satte i dörrarna.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                      Kondingar sitter på enklaste systemen med Business Hu:n , har man Business Navigation eller Professional så sitter inga kondingar.
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • #71
                        Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                        Originally posted by Hewi View Post
                        Kondingar sitter på enklaste systemen med Business Hu:n , har man Business Navigation eller Professional så sitter inga kondingar.
                        Tack för svaret Hewi.

                        Jag har det enklaste systemet, ingen navigation eller nått.
                        Då antar jag att den HU:n jag har måste klara 2ohms output då golv och dörrhögtalarna är paralellkopplade? Knepigt med tanke på att enligt spec från en pdf så ska M-ASK ha 4ohm.

                        Jag vill vara lite försiktig så att jag inte har sönder någonting nu när jag är igång och kopplar.

                        Comment


                        • #72
                          Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                          Originally posted by Hewi View Post
                          Kondingar sitter på enklaste systemen med Business Hu:n , har man Business Navigation eller Professional så sitter inga kondingar.
                          Tja, om du säger så är det nog så. Frågan är bara var dom sitter. Högtalarna som satt där hade åtminstone samma artikelnummer som högtalarna som sitter bak i hatthyllan. Men dom kan ju givetvis sitta någon annanstans.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                            Originally posted by Crady View Post
                            Jag vill vara lite försiktig så att jag inte har sönder någonting nu när jag är igång och kopplar.
                            Låter som en bra idé!

                            Comment


                            • #74
                              Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                              Lyckades googla fram detta från http://f10.5post.com/forums/showpost...&postcount=80:

                              Reply quoted from a Manufacturer: Regarding overloading the amplifier in standard stero sys, it's not a concern. Speaker impedance is a dynamic property of a speaker -- it changes with the frequency that a speaker is playing. Because our tweeters are designed with an in-line capacitor, and because the impedance of the midrange is so high during high frequency playback, the additional load on the amplifier is insignificant
                              Tycker ändå att det är knepigt när det står i PDFen över dom olika stereoalternativen att det ska vara en kondensator inkopplad. Jag har rivit bland kabelpiskorna men det verkar inte vara någon inkopplad. Jag ska mäta på utgående högtalarkabel nu när midbasen och dörrhögtalaren är separerade och se vad jag har för ungefärlig impedens där.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                                Originally posted by Crady View Post
                                Lyckades googla fram detta från http://f10.5post.com/forums/showpost...&postcount=80:

                                Reply quoted from a Manufacturer: Regarding overloading the amplifier in standard stero sys, it's not a concern. Speaker impedance is a dynamic property of a speaker -- it changes with the frequency that a speaker is playing. Because our tweeters are designed with an in-line capacitor, and because the impedance of the midrange is so high during high frequency playback, the additional load on the amplifier is insignificant

                                Tycker ändå att det är knepigt när det står i PDFen över dom olika stereoalternativen att det ska vara en kondensator inkopplad. Jag har rivit bland kabelpiskorna men det verkar inte vara någon inkopplad. Jag ska mäta på utgående högtalarkabel nu när midbasen och dörrhögtalaren är separerade och se vad jag har för ungefärlig impedens där.
                                Ovanstående text gäller ju de systemen med diskant , enklaste utan diskant och med business radion skall ha en konding ngn stanns just av den anledningen att den radion inte annars klarar av den låga lasten som blir när de är paralellkopplade och med bredbandaren spelandes hela registret.
                                Frågan är ju bara vart de har satt kondingarna... jag har för mig att jag har läst ngn stanns att de sitter på kablaget vid a-stolparna men kan inte hitta detta nu
                                "Sound by Hewi"

                                Blue eMotion by heWi

                                Comment

                                Working...
                                X