Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

    Originally posted by zrken View Post
    Man vinner en smula på tålamod, men framförallt på att acceptera att ens eviga tidsoptimist får känna sig besegrad nästan varje gång man tar itu med något i bilen

    Haha, precis!

    "Byta högtalare och installera slutsteg, beräknad tid: 15 minuter"

    Comment


    • #47
      Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

      Originally posted by bjorn.eriksson View Post
      "Jag vet inte om jag jobbar långsamt
      eller om jag tänker dåligt, men VAD TID DET TAR!!"
      Det blir lätt så

      Mitt "snabb-bygge" i min lättmekade 80-talsbil tog mig tre helger, och då var jag inte supernoga ens...

      Snyggt jobbat annars

      Mvh Micke

      Comment


      • #48
        Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

        Originally posted by T-Micke View Post
        Det blir lätt så

        Mitt "snabb-bygge" i min lättmekade 80-talsbil tog mig tre helger, och då var jag inte supernoga ens...

        Snyggt jobbat annars

        Mvh Micke
        Tack ska du ha!

        Comment


        • #49
          Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

          Och så en liten uppdatering. Det här hände egentligen i söndags, men jag skriver om det först nu. Förhoppningsvis kommer dörrarna få sina högtalare på onsdag eller torsdag.

          Det här är bara några bilder på monteringen av basarna samt slutställanted av bagagen. Med några små irritationsmoment...


          Orginalbasarna är kopplade på det viset som jag har ristat in på denna.
          Jag kan ha sett fel, men jag tror att blåvit var plus på höger sida, blåbrun minus.
          På vänster sida var det gulbrun plus och gulröd minus?? Jag vet inte om basarna spelar ur
          fas med flit eller vad det är. Kan ha sett fel som sagt.
          Hur som helst är detta något att laborera med.



          Detta är den andra basen som är på plats. Glömde ta kort på första. Hade lite
          kort om tid på söndagen tyvärr. Jag ska återkomma till dessa vid tillfälle och
          klippa bort lite av mattan som går in onödigt långt över basarna tycker jag.
          Tror inte dom slår i, men om tyget sjunker nedåt när det inte har orginal-
          högtalarnas konstruktion att vila mot kanske det börjar skava på upp-
          hängningen. Onödigt...



          Har läst att dom som kan det här på riktigt brukar riva ut hela inredningen
          för att komma åt bra. Man förstår varför!!



          Och så var vi framme vid det största irritationsmomentet!
          Jag måste ha dragit på tok för hårt eller snett även fast det
          inte kändes som så. Kunde väl aldrig tro att skruven skulle gå av
          före plastgängorna gav upp, men jodå... Alltså har jag nu en bas
          som sitter med fyra skruv, och en som sitter med tre. Man känner
          tydligt att den flexar i ena hörnet där skruven saknas. Det hörs
          inga missljud just därifrån, men det är klart att den tappar i
          verkningsgrad när den inte får samma avstamp från fästet.
          Jag tänkte dock sansa mig lite med åtgärd. Normalt hade jag ju
          gått på med en självborrande skruv och försökt trycka dit med
          skruvdragaren, missat, satt biten rätt genom högtalarkonen istället.
          Nu tänkte jag lugna mig till dess att allting sitter monterat i bilen
          och jag får börja lyssna och jaga eventuella (garanterade) källor
          till skrammel och resonanser. Får helt enkelt ta ut basen och borra
          nya hål på ett säkert sätt. Ska ju ändå klippa bort tyg som sagt.



          Dom här bilderna är bara ett tips på hur man kan göra egna någorlunda
          vettiga monteringsbyglar för mindre saker om det inte finns orginal.
          På bilden syns ett helt vanligt...spikband?



          På med krympslang...


          ...i met ett par skruv genom valfritt hål...


          ...och skruva fast! Som ni ser har jag visst hunnit "förbereda" lite innan


          Och så här ser det ut ihopkopplat. Kommentera gärna vilka fel och brister
          jag fick med här Jag ska förklara hur det sitter ihop:
          Strömkabel och jordkabel går in i steget. Från samma plintar på stetet tar
          jag ström och jord till DLS HLC4. Strömmen till den går via säkringsboxen
          till höger om steget. Sedan går dom sladdarna runt steget på baksidan.
          Kopplingslisten som sitter ovanför hlc4 i bild håller ihop högnivå in samt ström
          in och ut. Eftersom jag bara hade röd strömkabel valde jag att sätta en bit
          blå krympslang på remotesignalen som går ut från hlc4. Anledningen till att
          kablarna är böjda är att jag inte ville klippa dom onödigt nära. Egentligen hade
          man ju kunnat löda fast högnivån direkt på, men jag är så jäkla kladdig med
          kolven så jag lät bli...
          Sådär såg det ut vid första testtillfället.. Den observante kanske kan lista ut
          varför jag blev besviken över att det inte lät! (OBS! Säkringen hade jag
          satt dit i boxen!!)


          Och så några bonusbilder


          Dags att ta itu med dom där kondingarna!!


          Vettigaste lösningen blev att sätta dom direkt mot mellanregistren.
          Eftersom dom har anslutning som lämpar sig för gaffel så tänkte jag
          att dom lika gärna går att ansluta direkt mot benet på kondingen.



          Hur f-n gick det här till??


          Kondingen är böjd bakåt så den får stöd av kabeln. Och så lite
          krympslang så kommer ju det där hålla för evigt. Minst.




          Det var alles! Gör jag fel så säg gärna till! Kan förresten intyga att det låter från basarna. Inga störningar heller. Vet inte om jag klarade mig från det som det är, eller om det är dls-grejens förtjänst. Hur som helst så funkar det bra!
          Men som ni andra som byggt i e60 märkt och skrivit i andra trådar så låter det ganska mycket från trösklarna. Ska fundera lite över vad jag ska göra åt saken.

          Ha d!

          //b
          Attached Files

          Comment


          • #50
            Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

            Originally posted by zrken View Post
            Ptja, jag tände/Släckte mina i alla fall en 3-4ggr.
            Kanske hade otur
            Det hade du nog för jag har aldrig haft problem när jag haft av mina dörrar en 5-6 gånger och strömmen varit av.

            Comment


            • #51
              Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

              Originally posted by bjorn.eriksson View Post
              "Den observante kanske kan lista ut varför jag blev besviken över att det inte lät! "
              Lågnivåkabel kanske?

              Comment


              • #52
                Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                Originally posted by T-Micke View Post
                Lågnivåkabel kanske?
                Haha, näääädå...

                Comment


                • #53
                  Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                  Den högra säkringen på steget sitter inte riktigt i.
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #54
                    Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                    Originally posted by Hewi View Post
                    Den högra säkringen på steget sitter inte riktigt i.
                    Jodå den sitter i, kanske lite snett bara. Det var såklart rcakabeln som fattades. Försökte vara lite ironisk bara

                    Comment


                    • #55
                      Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                      Hej igen!

                      Ursäkta att jag inte har skrivit något mer på ett tag. Jag har gjort klart "installationen" i dörrarna nu. Eller rättare sagt i torsdags. Det tog lite längre tid än jag hade räknat med, och sen har jag jobbat lite tidiga morgnar och så..

                      Jag kör på med lite bilder och förklaringar under som jag har gjort hittills.



                      Börja med att hitta rätt på den lilla svarta knoppen som man hittar
                      långt fram på dörren efter att den öppnats. Går att ta bort i ett stycke
                      om man får tag i kanten in mot skruven, och inte bara utsidan som
                      täcker skallen. Svårt att förklara. Och göra. Jag har en hel och paj
                      Innanför sitter en vanlig stjärna. Airbagmärket går att ta lös för hand.
                      Ta tag ungefär i mitten på märket och böj lite uppåt/nedåt och utåt.
                      Innanför sitter en torx. Torxen kan i värsta fall ramla in i dörrsidan,
                      men med stor sannolikhet sitter den kvar på sin plats tills du får ut den.





                      Efter att skruven i framkant har lossats så blir det en liten glipa där
                      man kan få in en hand. Försök håll så långt ner som möjligt och ryck
                      sedan till ganska hårt utåt. Alltså inte försöka bända lite grann, utan
                      ett hårt ryck så kommer det släppa. Den svarta ringen på tredje bilden
                      är en packning som sitter runt varje clips. Vissa av mina satt kvar på
                      dörren och ramlade loss eftersom. Försök ha koll på dom!




                      Proffsen kanske kan bättre, men jag fann det enklast att lyfta av dörren
                      i bakkant först. Därefter framåt mot gallret till diskanten. Till sist liksom
                      vred jag dörrsidan runt gallret/plasten. Omvänt vid återmontering. Få
                      dörrsidan runt plasten vid diskanten, fortfarande lyft i bakkant. Få över
                      Gummilisten OCH metallclipsten över plåtkanten längst fram först och
                      därefter fortsätt bakåt med att pressa fast dörrsidan. Gummilisten går
                      att justera framåt/bakåt. Se till så det ser bra ut. Kolla alla anslutningar
                      och clips! (Återkommer längre ner)




                      Detta är plastlisten med gallret för diskanten. Det är även en "skumplast"-
                      insats som sitter mellan gallret och plåten i dörren. Själva plastlisten lossas
                      för hand i framkant. Därefter bänder man försiktigt loss den från dörren.
                      I bakre övre hörnet på dörren måste den vridas loss så att hörnet mot
                      rutans utsida lossas. Omvänt såklart när den ska tillbaka. Kolla då att hörnet
                      passar in bakom sammetslisterna. Lite lurig att greja med men absolut
                      inget svårt.
                      Men nu ett OBS! Detta gäller när diskanten monteras. På bilden syns min
                      diskant monterad med kontakterna uppåt. Detta fungerar kanon på
                      högersidan, men på vänstersidan fick jag problem. Självklart beror det
                      inte på vilken sida det är utan är såklart en slump. Skumplasten mellan
                      gallret/diskanten och plåten i dörren var extremt tunn upptill på vänster
                      sida. Detta gjorde att kontakterna till diskanten vid vissa tillfället fick
                      kontakt med skruvarna som håller fast backspegeln.
                      Dels uppstod skrapljud,
                      men värre var att diskanten blev så varm att den släppte från smältlimmet.
                      Jag tror, utan att veta, att detta beror på att orginalstereons inbyggda steg
                      är bryggade varför det ligger en låg spänning på systemet hela tiden.
                      Detta resulterade även i att stereon samt allt annat ljud i bilen stendog i
                      ca 15 minuter. Det var ju inte så jäkla kul och lite oväntat... Lösningen
                      var att vända på diskanten med kontakterna nedåt, där skumplasten var
                      tjockare.



                      Vidare till mellanregisterhögtalarna. Som synes skall tre skruvar lossas.
                      7'ans nyckel. Även 10'ans behövs för att kunna lätta lite på plåten som
                      sitter där.
                      Nu återkommer vi även till clipsen som jag pratade om angående dörrsidan.
                      Hålet med ett antal 90* vinklar skall hålla ett clips som låses fast i dörren.
                      Detta kan man om man vill ta bort från dörren, montera i dörrsidan och
                      sedan väldigt enkelt åter låsa mot dörren genom att klappa till dörrsidan
                      då den är återmonterad. Jag gjorde så på vänster sida. På höger sida kan
                      jag bara hoppas att det kom på plats ändå!



                      http://www.bilstereoforum.se/attachm...1&d=1410038693
                      På dessa två bilder framgår det ungefär hur mycket oem detta kit är.
                      Att det passar, helt klart. Skruvhålen stämmet överens perfekt. Att
                      det passar utan modifikation? Nix. Kan tänkas att E60/61 innan facelift
                      hade en annan plåt som matchar bättre. Detta var jag inte förberedd på,
                      men jag hade ingen lust att sätta ihop dörrarna, åka och hämta dremeln,
                      ta isär igen och spruta gnistor över halva dörren. Därför blev det plåtsax
                      och fil. Resultatet är inte fint, men det fungerar bra. För att stabilistera
                      mellan högtalaren och plåten satte jag ett par gummigenomföringar,
                      såna som är för kablar egentligen. Högtalaren i sig fick också en mod...
                      oem.. pff. Dock skall sägas att dom sitter väldigt stadigt direkt mot
                      gallret. En väldigt bra konstruktion tycker jag. Jag valde såhär inledningsvis
                      att inte dämpa någonstans. Jag vill höra hur det låter ett tag innan, och
                      kanske därefter dämpa där det behövs. Jag har hittat några frekvenser,
                      men har svårt att peka ut dom till 100%.



                      Och såhär ser det ut på väg att sättas tillbaka mot dörren. Delningsfiltret
                      till detta kit är ganska litet och fick gott och väl plats där det syns strax
                      under högtalaren.



                      Och så avslutar jag med något slags "proof" på att jag klarade mig utan
                      att tända airbaglampan Jag gjorde som det tipsats om, ur med nyckeln,
                      bort med batteriet. Ett varningens finger dock till den som väljer att koppla
                      bort airbagsen (nästan ett måste!). Kontakterna är lite veka och samtidigt
                      lite speciella. Dom lossas i ett steg, sedan måste den justeras ut för att
                      kunna sättas tillbaka på rätt sätt. Det går alltså inte att sätta tillbaka den
                      på samma sätt som man tog ur den. Inte svårt, men pillra lite på den så
                      förstår ni hur jag menar.



                      Det var det! Jäkla skillnad på ljudet även om det såklart inte kan jämföras med om man skulle driva kitet på ett riktigt slutsteg. Just nu är den största besvikelsen maxvolymen via aux in från telefonen. Jag tror känsligheten har minskat marginellt, men med den redan låga outputen från min nexus 5 så är det tyvärr inte speceiellt högljutt i bilen. Jag funderar på lite olika lösningar till det. Problemet är ju dessutom den inbyggda loudnessen i orginalstereon. Jag har egentligen inget emot den effekten, att basen är lite högre vid lägre volym. Faktum är att på alpine'n jag hade i min förra bil, en saab 9-5, valde jag ofta att subben skulle jobba lite hårdare då volymen var lägre. Problemet blir just med spotify via mobilen, att jag kör volymen nästan på max, och då har stereon börjat ta bort en hel del bas som gärna hade fått vara kvar. Dessutom introduceras väldigt mycket brus, men det var ju även ett problem tidigare.

                      Funderar just nu på ett bluetoothreceiver som stöder apt-x (vilket inte luren gör iofs) men som iaf har en lågnivåutgång på 2vrms.

                      Någon som har koll på förlust i ljudkvalitet över bluetooth?
                      Jag länkar till en tänkt produkt här:
                      http://www.dx.com/p/wireless-bluetoo...8#.VAt_WPnV_Yg

                      Allt för denna gång! Ha en fin söndag!!

                      // B
                      Attached Files

                      Comment


                      • #56
                        Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                        Trevlig guide!

                        Originally posted by bjorn.eriksson View Post
                        Nu återkommer vi även till clipsen som jag pratade om angående dörrsidan.
                        Hålet med ett antal 90* vinklar skall hålla ett clips som låses fast i dörren.
                        Detta kan man om man vill ta bort från dörren, montera i dörrsidan och
                        sedan väldigt enkelt åter låsa mot dörren genom att klappa till dörrsidan
                        då den är återmonterad. Jag gjorde så på vänster sida. På höger sida kan
                        jag bara hoppas att det kom på plats ändå! [/I]
                        .
                        Jag är ganska säker på att det clipset skall sitta i plåten på dörrsidan vid montage

                        Originally posted by bjorn.eriksson View Post
                        Funderar just nu på ett bluetoothreceiver som stöder apt-x (vilket inte luren gör iofs) men som iaf har en lågnivåutgång på 2vrms.

                        Någon som har koll på förlust i ljudkvalitet över bluetooth?
                        Jag länkar till en tänkt produkt här:
                        http://www.dx.com/p/wireless-bluetoo...8#.VAt_WPnV_Yg
                        // B
                        Jag har en sådan du länkar till liggande, den låter inget vidare(iallefall inte med Iphone) , den tappar mkt i de nedre registrena.

                        Denna http://www.ebay.com/itm/APT-X-Blueto...3D291057880874 låter betydligt trevligare
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • #57
                          Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                          Originally posted by Hewi View Post
                          Trevlig guide!



                          Jag är ganska säker på att det clipset skall sitta i plåten på dörrsidan vid montage



                          Jag har en sådan du länkar till liggande, den låter inget vidare(iallefall inte med Iphone) , den tappar mkt i de nedre registrena.

                          Denna http://www.ebay.com/itm/APT-X-Blueto...3D291057880874 låter betydligt trevligare
                          Jag är rätt kass på att quota, så ni får färsöka tolka det jag skriver, haha

                          Vad gäller clipset mitt på dörren så verkar det som att man ska ta loss det från bildörren och sätta det i plåten på dörrsidan, alltså bredvid högtalaren. Det är så du menar med va? Då blev det i vart fall ett ordentligt klick när man slog tillbaka det på plats efter att man riktat in dörrsidan. Högersidan gjorde jag ju inte så på och kan ju där bara hoppas på att clipet prickade rätt. Dörren känns helt ok dock

                          Och så.. Tack för tipset om bluetoothreceivern! Såg den jag med på ebay men jag minns inte om jag inte såg specarna eller om det var att den saknade chassi jag inte gillade. Ska kika på den igen. Dessutom är dom sakerna så billiga att det går bra att chansa. Eller säg så här, ska jag gnälla över den så ska jag börja mäta upp längderna på toapapperet också

                          Edit: stod ju hur mycket som helst om den! Jag måste ha missat förut..

                          Ett par frågor till dig hewi som har en sådan. Om jag kopplar den på en +12v som startar med tändningen, t.ex. cigguttag, kopplar den upp mot telefonen automatiskt då elöer måste jag gå in i telefonen och parkoppla den varje gång den varit strömlös? Jag undrar eftersom det vore snyggt att kunna montera den osynligt. Och så, råkar du veta vad för spänning den ger på lågnivå ut? Det är ju det jag vill kunna öka lite. Tror inte just det stod i specen.

                          Tack!

                          Ha d bra!
                          Last edited by bjorn.eriksson; September 7, 2014, 13:51.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                            Så länge du har BT påslagen på telefonen så kommer den att ansluta automatiskt såfort modulen hoppat igång , det är telefonen som ansluter och inte tvärtom.

                            Vet inte vad den ger ut på lågnivån men den har matchat cd+radio i nivå i de bilarna jag har haft den.

                            Tror mer att din telefon matar ut dåligt på hörlursutgången, detta borde inte vara ett
                            problem när du kör BT.
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #59
                              Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                              Man tackar!

                              Givetvis är det luren som parkopplar. Jag ställde frågan lite dåligt. Dom flesta mottagare måste man ställa in i ett läge varje gång för att tillåta telefonen att parkoppla, och därefter fungerar det automatiskt. Funderingen går väl lite som så att om strömmen bryts, kommer den då att komma ihåg att den redan är parkopplad med telefonen, varpå telefonen kan återansluta? Som du beskriver nu så tycks ju det funka. Kanon!
                              Alternativet hade varit att den hade glömt bort parkopplingen med telefonen varje gång strömmen bryts, och det därför hade varit nödvändigt att kunna komma åt den enkelt för att kunna tillåta parkoppling på nytt. Frågan uppstår för att dessa enheter som florerar runt ebay tycks vara mer inriktade mot hifi i hemmamiljö, där man kanske alltid har enheten kopplad till elnätet.

                              Angående telefonen - det är precis så som du beskriver, alldeles för låg nivå ut på 3.5 jacket. Tanken är då alltså att jag vill köra via bluetooth med en mottagare liknande den du länkat för att komma runt det problemet. Om då en sådan här enhet matar ut lite högre nivå så kommer jag få lite mer att röra mig med på volymkontrollen
                              Dessutom blir det lite smidigare att kunna spela musiken utan att koppla in 1.st sladd
                              Det ultimata vore väl dock om telefonen i sig hade en högre nivå på sin utsignal, men nu är alltså detta inte fallet.
                              Man kan ju även ställa sig frågan, varför inte bara köra cd eller liknande.. Tja, det är ju såklart spotify man vill åt.

                              Jag får tacka stort för hjälpen! Ska beställa en sådan mottagare imorrn eller tisdag.

                              // B

                              Comment


                              • #60
                                Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                                Den där monteringen såg bra ut, tänk bara på att aldrig använda sockerbitar på mångtrådiga kablar.
                                I vilket fall så är den där Mosconi HIGH to LOW adaptern fantastisk bra.

                                En sak jag också uppmärksammade var att U-dimension inte har galler på sina basar, tog du bort en del av skumgummit som hamnar farligt nära membranet?

                                I går bokade jag in min 80:e BMW montering, den ska firas med ..... en ny montering några dagar senare
                                sigpic

                                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                                Ljudbyggaren sedan 1998

                                Importör av Mosconi, Gladen
                                Se oss på Facebook för nyheter.

                                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                                Comment

                                Working...
                                X