Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

    Originally posted by Nonne View Post
    Plocka signalen under stolarna, du får i vilket fall ändå koppla ur originalkabeln.
    I min värld använder man inte Quadlock Plug & Play i dessa BMW installationer, jag har som sagt gjort ett par stycken och har inte kommit på ännu varför man ska spendera onödiga pengar och tid på fel ställe

    Och det där med Airbag lampan, urkopplat batteri och ingen nyckel i tändningslåset så ska den förbli släckt.
    Det sista man gör är att ansluta minuskabeln på batteriet så är man safe.

    Skulle den tändas, ja då är det SBS
    Sbs? Skit bakom spakarna? Det kan jag inte argumentera emot i så fall

    Tack för bra input i övrigt!
    Tror jag kommer gå in på kablaget under stolarna som det ser ut nu. Kostnaden för adaptern får jag stå ut med

    Skulle någon våga sig på en kvalificerad gissning om remote ut från stereon så är det välkommet, annars får jag mäta.

    Har för övrigt bokat in en besiktning till idag så slipper jag den stressen om jag tänder några lampor.

    Återigen, tack ska ni ha!

    /B

    Comment


    • #17
      Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

      Tackar för infon nonne, hade gärna haft den lite tidigare

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #18
        Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

        Lite typiskt där ja..

        Har förresten äntligen lyckats läsa klart tråden om din bmw, zrken, och nu konstaterat att du har sålt den Då förstår jag att det är lite svårt att komma ihåg exakt vad som satt vart..
        Hur som hittade jag något annat inlägg där du också du rekommenderade att ta signal från under stolarna, så nu känns det som att enigheten är så stor i tråden att nu blir det så!

        Ska åka på biltema nu och köpa en mattkniv så jag får bort tyget på golvet!



















        ...Nä just det, det ska jag ju inte!!

        Comment


        • #19
          Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

          Lånar tråden lite här, om jag förstått det rätt (sannolikt inte ) så kan man koppla såhär enligt bild med extern DSP. Bilden är en grov beskrivning.

          Är det fel på ritningen kan jag utesluta denna.

          Har själv inte påbörjat nåt alls, vet inte hur det ser ut i kabel gömmorna ännu.

          http://www.bilddump.se/bilder/201408...33.239.205.png

          Comment


          • #20
            Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

            Den grova beskrivningen är rätt.

            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #21
              Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

              Att förtydliga med den "grova" beskrivningen: golvhögtalarna inte bör samtidigt vara inkopplade till DSP,orginalHU samt slutsteg som ritningen ger sken av.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #22
                Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                Originally posted by zrken View Post
                Att förtydliga med den "grova" beskrivningen: golvhögtalarna inte bör samtidigt vara inkopplade till DSP,orginalHU samt slutsteg som ritningen ger sken av.
                Utveckla din tanke ... så bara signalen räcker till basarna som strömkälla..?

                Comment


                • #23
                  Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                  Originally posted by Magicfow View Post
                  Utveckla din tanke ... så bara signalen räcker till basarna som strömkälla..?
                  Jag ändrade lite i din skiss. Jag tror det är något sådant du tänker dig. Det kan ju vara så att du har ett trevägs kit du skall sätta i, och i så fall ett trevägs delningsfilter, men då förstår jag inte vitsen med ett fyrkanals slutsteg.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #24
                    Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                    Gladenkiten(säkert andras BMW-kit också) som har nämnts är semi-aktiva.
                    Passivt(2-v) filter ute i dörren till diskant o mellan, aktiv delning mellan
                    under-stolen-mid och "dörr", därav behovet av 4-kanalssteg.
                    (varför kändes det som jag skrivit detta tidigare?)

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                      Originally posted by bjorn.eriksson View Post
                      Jag ändrade lite i din skiss. Jag tror det är något sådant du tänker dig. Det kan ju vara så att du har ett trevägs kit du skall sätta i, och i så fall ett trevägs delningsfilter, men då förstår jag inte vitsen med ett fyrkanals slutsteg.
                      Japp delningsfiltret har jag koll på, hade inte orken få med det på bild, du gjorde en förtydligande där björn!

                      Två kanaler på dörrarna och två kanaler på 8"orna
                      Sen råkade jag ha 4ch steg liggandes hemma.

                      2 kanaler low pass 180hz på basarna 2 kanaler high pass 250hz
                      Gladen one 201Extreme
                      Last edited by Magicfow; August 27, 2014, 22:27.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                        Originally posted by Horsyhorse View Post
                        Gladenkiten(säkert andras BMW-kit också) som har nämnts är semi-aktiva.
                        Passivt(2-v) filter ute i dörren till diskant o mellan, aktiv delning mellan
                        under-stolen-mid och "dörr", därav behovet av 4-kanalssteg.
                        (varför kändes det som jag skrivit detta tidigare?)

                        Pierre
                        Du nämnde detta på en tråd som jag startade

                        Comment


                        • #27
                          Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                          Ok, då har det faktiskt hänt lite i min bil. Jag har börjat lite smått att dra kablage och titta på var slutsteget skall sitta. Håller på att tillverka en liten mdf-skiva som det och kablarna kan sitta fast på så det inte ser så rörigt ut.


                          Detta kit kommer till pass då stolarna skall lossas.


                          Varje stol sitter med fyra ganska stora torx. Dom två främre sitter under plastkåpor,
                          dom bakre syns direkt då stolen dras fram.



                          Såhär ser det ut då man lutar stolen bakåt.
                          Jag rekommenderar att man fäller fram ryggstödet allt som går.
                          + att man passar på att DAMMSUGA!! (Mer om det senare)



                          Det här lilla kitet är inköpt på Bauhaus för nån hundring och nån tjuga.
                          Sladdrigt och jäkligt, men innehåller faktiskt ganska vettiga prylar att
                          ha med i en ryggsäck eller vad som helst. Dessutom kommer det lilla
                          spärrskaftet väldigt väl till pass då en av skruvarna till gallret skall lossas.
                          (PS. Någon som känner igen gummiringarna i oordningen ovanför?)





                          Ovansidan på orginalhögtalaren. Även dessa fick en dust med dammsugaren.


                          Och undersidan på den. Monterad upp och ner alltså.
                          I min bil sitter 6.5"arna.



                          Kontakterna till högtalarna. I den här bilen är det en kabel.
                          Någonstans har jag läst att det skall vara två kablar, där den
                          andra skall gå vidare upp till dörrarna. Så är det åtminstone
                          inte i detta fall. Detta är en 2008, LCI.


                          Nu är det dags för ett youtubeklipp, men jag har inte en susning om hur man lägger in det. Här är länken: https://www.youtube.com/watch?v=ho3qgnFI62k
                          Detta är en enkel test för att ta reda på om signalen till högtalaren är fullrange, eller filtrerad på något vis. Att den har pålagd eq och loudness är inget som går att verifiera.


                          La högtalarkablarna (den ena går bak till steget, och den andra går
                          från steget till högtalaren) under bilens egen kabelfläta.
                          Hoppas inte strömkabeln ger för mycket störning



                          Städar vidare. Pensel och dammsugare är en grym kombo!


                          Ett tips i all välmening. Dra tillbaka skruvar som sitter i plast för hand
                          så långt det går, så slipper du göra nya gängor i plasten. Till slut sitter
                          inte skruvarna annars.



                          Närbild på clipsen som nästan all plast sitter med.
                          Precis under den svarta packningen böjs clipet lite tillbaka inåt. Det är
                          den böjningen som gör att det kan klämmas ihop när man drar det uppåt.
                          För att inte matta ut plasten och skada den måste man dra till hårt
                          och snabbt. Tröskellisterna vid framdörrarna sitter med fyra clips, bak
                          är det tre och en skruv som syns när baksätet är borta.



                          Tyvärr såg det ut såhär bakom gummilisten. Som tur är så är plåten på
                          bilen rostfri. Rosten kommer från gummilistens metallstomme. Hur som helst...



                          ...så gör jag rent och penslar på lite fett utifall att det ligger och nöter. Tycks ju inte ha tagit någon skada än, men man vet ju inte.


                          Vidare mot baksätet. Tog ingen bild på hur baksätet tas loss.
                          Man tar tag i framkant och rycker till. Ett clips rakt bakom
                          varje stol. Sedan dra det framåt/uppåt så är det löst. Nu syns
                          skruven som håller fast plasttröskeln bak, glöm inte den!



                          Baksätet dammsuget och klart. Kabeln får komma upp bredvid bilens
                          egen fläta. Där den går in under ännu mer paneler väljer jag att lägga
                          tom skåra under sätet. Kan tänkas att det går andra kablar där om man
                          t.ex. har eluppvärmt baksäte. Här gick det dock bra. Sedan klämmer jag
                          in kabeln under ryggstödet och in i bagagen.



                          Som synes inga problem att få tillbaka plasten.


                          Se där ja, stolen tillbaka på sin plats. Inga problem att återmontera.

                          Då var det äntligen slut på bilder.
                          Anledningen till dammsugningen var att jag har haft ett durrande ljud från höger bas. Nästan så jag trott den var trasig. Efter dammsugningen både av basen i sig, korgen och gallret så är dom ljuden borta. Inte för att basen blir
                          fantastiskt bra bara av det, men det kan vara värt att tänka på om även dom
                          nya grejorna börjar låta konstigt.

                          I övrigt gjordes allting lika dant på andra sidan. Ingenting är inkopplat ännu. Eftersom det var så lätt att ta bort stolarna så väntar jag med att sätta i dom nya 8"arna till dess att steget är igång.

                          Hoppas någon får nytta av detta någon gång
                          Attached Files

                          Comment


                          • #28
                            Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                            Originally posted by Magicfow View Post
                            Japp delningsfiltret har jag koll på, hade inte orken få med det på bild, du gjorde en förtydligande där björn!

                            Två kanaler på dörrarna och två kanaler på 8"orna
                            Sen råkade jag ha 4ch steg liggandes hemma.

                            2 kanaler low pass 180hz på basarna 2 kanaler high pass 250hz
                            Gladen one 201Extreme
                            Ja det låter väl som en bra idé!
                            Kommer ihåg att det har stått något om en rekommendation för delningarna på det kitet. Spontant skulle jag själv dock tycka att kitet kunde få spela lite lägre, gärna ner till 100-125. Men det beror väl på hur högt du ska spela såklart!

                            Vidare, vilken stereo var det du hade i bilen nu? Den som jag har får ju fullsignal på högtalarna under stolarna som jag nu har bekräftat, men har man slutsteg orginal så är det väl en filtrerad signal till dom, och även en filtrerad signal till dörrarna? Bäst att kolla upp det!

                            Comment


                            • #29
                              Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                              Originally posted by bjorn.eriksson View Post
                              Ok, då har det faktiskt hänt lite i min bil. Jag har börjat lite smått att dra kablage och titta på var slutsteget skall sitta. Håller på att tillverka en liten mdf-skiva som det och kablarna kan sitta fast på så det inte ser så rörigt ut.


                              Detta kit kommer till pass då stolarna skall lossas.


                              Varje stol sitter med fyra ganska stora torx. Dom två främre sitter under plastkåpor,
                              dom bakre syns direkt då stolen dras fram.



                              Såhär ser det ut då man lutar stolen bakåt.
                              Jag rekommenderar att man fäller fram ryggstödet allt som går.
                              + att man passar på att DAMMSUGA!! (Mer om det senare)



                              Det här lilla kitet är inköpt på Bauhaus för nån hundring och nån tjuga.
                              Sladdrigt och jäkligt, men innehåller faktiskt ganska vettiga prylar att
                              ha med i en ryggsäck eller vad som helst. Dessutom kommer det lilla
                              spärrskaftet väldigt väl till pass då en av skruvarna till gallret skall lossas.
                              (PS. Någon som känner igen gummiringarna i oordningen ovanför?)





                              Ovansidan på orginalhögtalaren. Även dessa fick en dust med dammsugaren.


                              Och undersidan på den. Monterad upp och ner alltså.
                              I min bil sitter 6.5"arna.



                              Kontakterna till högtalarna. I den här bilen är det en kabel.
                              Någonstans har jag läst att det skall vara två kablar, där den
                              andra skall gå vidare upp till dörrarna. Så är det åtminstone
                              inte i detta fall. Detta är en 2008, LCI.


                              Nu är det dags för ett youtubeklipp, men jag har inte en susning om hur man lägger in det. Här är länken: https://www.youtube.com/watch?v=ho3qgnFI62k
                              Detta är en enkel test för att ta reda på om signalen till högtalaren är fullrange, eller filtrerad på något vis. Att den har pålagd eq och loudness är inget som går att verifiera.


                              La högtalarkablarna (den ena går bak till steget, och den andra går
                              från steget till högtalaren) under bilens egen kabelfläta.
                              Hoppas inte strömkabeln ger för mycket störning



                              Städar vidare. Pensel och dammsugare är en grym kombo!


                              Ett tips i all välmening. Dra tillbaka skruvar som sitter i plast för hand
                              så långt det går, så slipper du göra nya gängor i plasten. Till slut sitter
                              inte skruvarna annars.



                              Närbild på clipsen som nästan all plast sitter med.
                              Precis under den svarta packningen böjs clipet lite tillbaka inåt. Det är
                              den böjningen som gör att det kan klämmas ihop när man drar det uppåt.
                              För att inte matta ut plasten och skada den måste man dra till hårt
                              och snabbt. Tröskellisterna vid framdörrarna sitter med fyra clips, bak
                              är det tre och en skruv som syns när baksätet är borta.



                              Tyvärr såg det ut såhär bakom gummilisten. Som tur är så är plåten på
                              bilen rostfri. Rosten kommer från gummilistens metallstomme. Hur som helst...



                              ...så gör jag rent och penslar på lite fett utifall att det ligger och nöter. Tycks ju inte ha tagit någon skada än, men man vet ju inte.


                              Vidare mot baksätet. Tog ingen bild på hur baksätet tas loss.
                              Man tar tag i framkant och rycker till. Ett clips rakt bakom
                              varje stol. Sedan dra det framåt/uppåt så är det löst. Nu syns
                              skruven som håller fast plasttröskeln bak, glöm inte den!



                              Baksätet dammsuget och klart. Kabeln får komma upp bredvid bilens
                              egen fläta. Där den går in under ännu mer paneler väljer jag att lägga
                              tom skåra under sätet. Kan tänkas att det går andra kablar där om man
                              t.ex. har eluppvärmt baksäte. Här gick det dock bra. Sedan klämmer jag
                              in kabeln under ryggstödet och in i bagagen.



                              Som synes inga problem att få tillbaka plasten.


                              Se där ja, stolen tillbaka på sin plats. Inga problem att återmontera.

                              Då var det äntligen slut på bilder.
                              Anledningen till dammsugningen var att jag har haft ett durrande ljud från höger bas. Nästan så jag trott den var trasig. Efter dammsugningen både av basen i sig, korgen och gallret så är dom ljuden borta. Inte för att basen blir
                              fantastiskt bra bara av det, men det kan vara värt att tänka på om även dom
                              nya grejorna börjar låta konstigt.

                              I övrigt gjordes allting lika dant på andra sidan. Ingenting är inkopplat ännu. Eftersom det var så lätt att ta bort stolarna så väntar jag med att sätta i dom nya 8"arna till dess att steget är igång.

                              Hoppas någon får nytta av detta någon gång
                              Snyggt jobbat! Blir liknande installering för mig förhoppningsvis till helgen!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                                Det där borde bli klistrat i nånstans!

                                Pierre
                                SEASTREAMS GARAGE


                                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                                Comment

                                Working...
                                X