Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga/köpa RTA Mätare?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

Originally posted by Hewi View Post
    Om du går in i enhetshanteraren skall det stå "Enhanced" på ngn av enheterna under "Universal serial bus controllers" om du har usb2 , ev kan det även stå usb2.
    Okej, jag fattar ingenting...

Jag har 3st USB portar på datorn.

Under USB Styrenheter finns det sammanlagt 10st rader...

5st står det USB rotnav (hub) på.
    4st står det Standard Universal PCI to USB Host Controller
    1st står det Standard Enhanced PCI to USB Host Controller

/Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
      Okej, jag fattar ingenting...

Jag har 3st USB portar på datorn.

Under USB Styrenheter finns det sammanlagt 10st rader...

5st står det USB rotnav (hub) på.
      4st står det Standard Universal PCI to USB Host Controller
      1st står det Standard Enhanced PCI to USB Host Controller

/Jonas
      Då har du minst en eller fler usb2 kontakter på datorn men det kan även sitta ngn usb 1.1 , vissa äldre laptops har faktiskt haft tex 1st usb 1.1 på sidan och 1st usb2.0 på baksidan av datorn och hur man skall se vilken som är vad vet jag ej , det finns program man kan ladde ned och kolla detta med såg jag igår när jag googlade.
      Edit= Du har nog bara usb 2.0 portar på den tror jag(typ 5st?)
      Last edited by Hewi; October 28, 2009, 22:16.
      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Då har du minst en eller fler usb2 kontakter på datorn men det kan även sitta ngn usb 1.1 , vissa äldre laptops har faktiskt haft tex 1st usb 1.1 på sidan och 1st usb2.0 på baksidan av datorn och hur man skall se vilken som är vad vet jag ej , det finns program man kan ladde ned och kolla detta med såg jag igår när jag googlade.
        Edit= Du har nog bara usb 2.0 portar på den tror jag(typ 5st?)
        Nej, 3st portar, 1 på vänster disa, 2 på höger.

Men, det ger sig kanske om man Googlar på Laptopens modellbeteckning..japp, det gjorde det..3st USB2.0 har jag tydligen på den.

/Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Nog för att det halkade över till off-topic MEN...

Högst troligt Jonas så har ditt moderkort uttag för fler USB-portat på moderkortet som ej har använts. Detta/dessa uttag räknas i bland de du ser i devmgmt.msc (device manager).

Jag ser tex. 15 olika rader som har med USB att göra men jag har 6 uttag direkt på moderkortet och två interna anslutningar för påhängsuttag.
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Ett annats sytem man kan köra på är Mätro-1

Comment

För alla som har iPhone, så finns det en "app" som heter Audiotools..
              Funkar nice och man kan adda flera funktioner, som signalgenerator, spl mätare og rta m.fl.

Den är mera än en leksak, funkar helt ok.
              Joakim Skovlund
              Autodesign AS
              Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
              Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

Comment

Finns det någonting man inte kan göra med en iPhone , för er som undrar har jag inte köpt några grejor ännu men det kommer........... tänkte bygga klart bilen först
                "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Har kikat igenom tråden nu men inte riktigt kommit fram till något matnyttigt.

jag har:
                  M-audio revolution ljudkort som ger signal till 2fram 2bak 1sub
                  Dator med 2.0 usb ;-)
                  En alpine h650 processor
                  Micen till processorn
                  En "musik mic" såndär dom i idol använder fast med sladd (tror den kostade runt en tusing)
                  Ett 6kanals mixerbord

Vad kan jag göra utan att betala pengar för mjukvara och vad behöver jag?
                  Tidsmätning, mäta ljudkurva, fasfel?

Comment

jag har vad ni söker

M-audio med mic å alt

å jag säljer den med
                    Attached Files
                    Ljudbyggaren Bilstereobutik i Helsingborg. www.ljudbyggaren.se

Comment

Originally posted by MartinFyhr View Post
                      Har kikat igenom tråden nu men inte riktigt kommit fram till något matnyttigt.

jag har:
                      M-audio revolution ljudkort som ger signal till 2fram 2bak 1sub
                      Dator med 2.0 usb ;-)
                      En alpine h650 processor
                      Micen till processorn
                      En "musik mic" såndär dom i idol använder fast med sladd (tror den kostade runt en tusing)
                      Ett 6kanals mixerbord

Vad kan jag göra utan att betala pengar för mjukvara och vad behöver jag?
                      Tidsmätning, mäta ljudkurva, fasfel?
                      Som jag förstår det är det enda du då behöver själva programmet trueRta till dator och sedan köra
                      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

fick du någon nytta av micen
                        Ljudbyggaren Bilstereobutik i Helsingborg. www.ljudbyggaren.se

Comment

Läskigt! Jag satt just och letade lite längre bak i denna forumdel(utan att hitta) för att hitta tråden och kolla igenom den för att fräscha minnet lite. Sitter just nu med min laptop brevid mig för att formatera och installera win 2000 på den istället då XP som med alla uppdateringar gjort den så fruktansvärt slö så jag tror det kan bli problem att köra TrueRTA på den. Har precis laddat hem drivrutin och manual till mic förstärkaren iallefall och kollat att både den och TrueRTA funkar med win2000 vilket dem tydligen skall göra. Så man kan säga att jag är lite på G
                          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Nu tror jag att jag får ordning på allt , jag hade lite problem med att få till system kalibreringen först , jag fick olika resultat(varav ingen med rakt frekvenskurva) beroende på vilka in/utgångar jag kopplade "loopen" till , först efter att ha börjat justera gain på channel 1 o 2 på ljudkortet började det se bra ut och med bägge gainrattarna på 1/4 del så fick jag rak kurva vid system kalibrering .
                            Som jag förstått det så var det bara att efter det ladda kalibreringskurvan för micken , koppla bort loopen och koppla in mic och börja mäta!?
                            Såhär ser frekvensgången ut för datorhögtalarna

Och detta är efter jag lekt lite med den kraftigt begränsade EQ:n som mediamonkey har!
                            En fråga: Måste/bör man alltid göra en systemkalibrering innan man börjar mäta eller räcker det att göra en gång för alla?
                            "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Nu tror jag att jag får ordning på allt , jag hade lite problem med att få till system kalibreringen först , jag fick olika resultat(varav ingen med rakt frekvenskurva) beroende på vilka in/utgångar jag kopplade "loopen" till , först efter att ha börjat justera gain på channel 1 o 2 på ljudkortet började det se bra ut och med bägge gainrattarna på 1/4 del så fick jag rak kurva vid system kalibrering .
                              Som jag förstått det så var det bara att efter det ladda kalibreringskurvan för micken , koppla bort loopen och koppla in mic och börja mäta!?

Och detta är efter jag lekt lite med den kraftigt begränsade EQ:n som mediamonkey har!
                              En fråga: Måste/bör man alltid göra en systemkalibrering innan man börjar mäta eller räcker det att göra en gång för alla?
                              Portade lådor kanske?
                              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Egentligen behöver du inte göra nån systemkalibrering alls, eftersom du enbart använder ingången. Och systemkalibreringen kalibrerar ju ut och in-gång.

Eller använder du TrueRTA som signalgenerator med?

Hur som haver, frekvensgången ser onödigt ojämn ut, mest beroende på att du använder för hög upplösning egentligen, åtminstone om du vill kunna korrelera det till hur öronen uppfattar det hela. Kör på 1/6 eller 1/3 oktav istället.

Sen är dem ju i princip döda under 100Hz, inte helt ovanligt. Kan iofs vara utsläckning som kan åtgärdas med omplacering av elementen.

/Jonas
                                SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Working...
                                X