Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga/köpa RTA Mätare?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

Originally posted by Nonne View Post
    Portade lådor kanske?
    Ja de är basreflexlådor , Logitech Z10 2.0 system
    Originally posted by jonash View Post
    Egentligen behöver du inte göra nån systemkalibrering alls, eftersom du enbart använder ingången. Och systemkalibreringen kalibrerar ju ut och in-gång.

Eller använder du TrueRTA som signalgenerator med?

Hur som haver, frekvensgången ser onödigt ojämn ut, mest beroende på att du använder för hög upplösning egentligen, åtminstone om du vill kunna korrelera det till hur öronen uppfattar det hela. Kör på 1/6 eller 1/3 oktav istället.

Sen är dem ju i princip döda under 100Hz, inte helt ovanligt. Kan iofs vara utsläckning som kan åtgärdas med omplacering av elementen.

/Jonas
    Okey! Vid denna mätningen använde jag inte TrueRTA som signalgenerator utan en nedladdad rosabrus fil , kommer nog heller inte göra det speciellt mkt annars heller. Trodde systemkalibreringen var för att korrigera för enheternas avvikelser , men måste man inte iallefall kalibrera ingången då eller är det de kalibreringskurvan för mic gör?
    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Ett par frågor till :
      -Kan jag med micken kolla om en högtalare är kopplad i fas eller ur fas med TrueRTA? Om inte så hur skulle jag kunna lösa det?
      -Finns det något gratisprogram som man kan mäta in tidskomp med?
      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
        Ja de är basreflexlådor , Logitech Z10 2.0 system

Okey! Vid denna mätningen använde jag inte TrueRTA som signalgenerator utan en nedladdad rosabrus fil , kommer nog heller inte göra det speciellt mkt annars heller. Trodde systemkalibreringen var för att korrigera för enheternas avvikelser , men måste man inte iallefall kalibrera ingången då eller är det de kalibreringskurvan för mic gör?
        När du loopar med kabel mellan så kalibreras utgången och ingången tillsammans.

Kör du då med rosa brus fråm CDn så försvinner nyttan med den kalibreringen.

Kolla på hemsidan för True RTA, nånstans där har jag för mig att det står att du inte skall kalibrera om du kör med extern signalkälla.

Kalibreringskurvan för micen är just det, kompensering för att micen inte mäter linjärt. Det skiljer säkerligen bortåt en 3-5dB på sina ställen (läs, högt upp eller långt ned i frekvens) Däremot är ljudkortet förmodligen inom 1dB över hela registret.

mvh Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Ett par frågor till :
          -Kan jag med micken kolla om en högtalare är kopplad i fas eller ur fas med TrueRTA? Om inte så hur skulle jag kunna lösa det?
          -Finns det något gratisprogram som man kan mäta in tidskomp med?
          1. Inte vad jag vet.
          2. Ja. Minns ej vilket, men några att söka på är ARTA, ETF, Ascendo Room tools. Du behöver impulssvarsmätning.
          SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Okey , Tack!
            "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Laddade en bättre 32 bands Eq till Mediamonkey och efter lite justerande ser det nu ut såhär:

Vad brukar ni köra på för Avereges?
              Last edited by Hewi; January 17, 2010, 13:13.
              "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Laddade en bättre 32 bands Eq till Mediamonkey och efter lite justerande ser det nu ut såhär:

Vad brukar ni köra på för Avereges?
                Nånstans kring 50-100. Sätter du för litet antal så blir det för störningskänsligt.

Kurvan ser ju bättre ut nu. Låter det bättre också?
                SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Nånstans kring 50-100. Sätter du för litet antal så blir det för störningskänsligt.

Kurvan ser ju bättre ut nu. Låter det bättre också?
                  Ja jag tycker nog det låter bättre , på grafen hade jag hissat 100hz med nästan 12db för att få bort den kraftiga dipp som fanns där och när jag sedan började spela musik så funkade det inte , blev kraftiga resonansljud så jag sänkte ned den till 0db igen , sen har jag gjort lite andra små justeringar som att hissa diskant och bas litet i efterhand.
                  Last edited by Hewi; January 17, 2010, 18:49.
                  "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Ja jag tycker nog det låter bättre , på grafen hade jag hissat 100hz med nästan 12db för att få bort den kraftiga dipp som fanns där och när jag sedan började spela musik så funkade det inte , blev kraftiga resonansljud så jag sänkte ned den till 0db igen , sen har jag gjort lite andra små justeringar som att hissa diskant och bas litet i efterhand.
                    En "rak" kurva är inte beviset för hur bra nåt låter. Man får vara försiktig med EQn.

Speciellt när man börjar mäta i bilen, många har en rätt dålig förståelse för hur en RTA funkar och hur reflekterat ljud påverkar mätningen och det därpå följande jobbet som EQn eventuellt skall göra.

/Jonas
                    SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Av erfarenhet skulle jag säga att bilen inte låter bra med en sådan mätning.

Men verkligheten är en annan, man ska inte säga något förrän man lyssnat!

Jag personligen brukar vara lite snål runt 100hz, tycker som du säger att det brukar bli konstiga resonanser!
                      Men så är jag också tondöv enligt vissa
                      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

En "rak" kurva är inte beviset för hur bra nåt låter. Man får vara försiktig med EQn.

Speciellt när man börjar mäta i bilen, många har en rätt dålig förståelse för hur en RTA funkar och hur reflekterat ljud påverkar mätningen och det därpå följande jobbet som EQn eventuellt skall göra.

/Jonas
                        Jo det känns som att man skall dämpa "topparna" med försiktighet och med kanske en -4db som max för annars är det kanske risk att det istället börjar låta konstigt/sämre trots en kanske rakare frakvenskurva , personligen vill jag heller inte ha en helt rak utan vill nog ha lite extra i bas och diskantregistret , men man får ju bra indikationer på om man har problem någonstanns i registret. Du får kanske hålla en RTA kurs sedan för mig mfl i garaget!
                        "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Btw: framförallt blev mellanregistret faktiskt bättre i datorhögtalarna , slår jag av eq:n låter det lite som om sångaren sjunger i en burk , ngt jag tidigare faktiskt inte tänkt på
                          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Btw: framförallt blev mellanregistret faktiskt bättre i datorhögtalarna , slår jag av eq:n låter det lite som om sångaren sjunger i en burk , ngt jag tidigare faktiskt inte tänkt på
                            Sedär.

Testa dra lite upp och ned i EQn mellan 160 och 400 skall då få se att det händer grejer
                            SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Sedär.

Testa dra lite upp och ned i EQn mellan 160 och 400 skall då få se att det händer grejer
                              Alla dem frekvenserna är sänkta mellan ca 1-4db i eq:n , av ngn irriterande anledning så är det en fördröjning i eq:n så efter man justerat ngn frekvens så tar det en 5-8sec innan ngt händer men som du säger: de där frekvenserna vill man nog ha koll på för de påverkar väldigt mkt!
                              "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Alla dem frekvenserna är sänkta mellan ca 1-4db i eq:n , av ngn irriterande anledning så är det en fördröjning i eq:n så efter man justerat ngn frekvens så tar det en 5-8sec innan ngt händer men som du säger: de där frekvenserna vill man nog ha koll på för de påverkar väldigt mkt!
                                Yep! Vet exempel på bilar där man delat midbasen 120Hz, 12dB/oktav sen kört mellanregistret från 200Hz, 12dB/oktav.
                                SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Working...
                                X