Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga/köpa RTA Mätare?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

Kan rekommendera iPhone appar av företaget Studio Six Digital. De har många många mätprogram, kalibrerade för iPhone mikrofonen eller deras egna ljudkort/mikrofon som pluggas in i dock kontakten. Programmet som jag använder mest heter FFT och är väldigt flexibelt att mäta med, kostar dock en slant men i mina ögon väl investerade pengar.

Comment

Originally posted by Duom View Post
      Kan rekommendera iPhone appar av företaget Studio Six Digital. De har många många mätprogram, kalibrerade för iPhone mikrofonen eller deras egna ljudkort/mikrofon som pluggas in i dock kontakten. Programmet som jag använder mest heter FFT och är väldigt flexibelt att mäta med, kostar dock en slant men i mina ögon väl investerade pengar.
      Problemet med att köra iPhone som RTA är att micarna i telefonerna sprider som en vattenspridare mellan exemplaren, dvs, även om du använder en kalibreringkorrektion för micen, så är den inte anpassad för programvaran, eftersom det bygger på en generell spec för en iPhone mic.

Enligt de tester jag sett (och som jag ju typiskt nog inte hittar nu) så sprider micarna uppemot 10dB sinsemellan, och viss ahar inte ens frekvenssvar från 20-20k.

Men, om man är nöjd med att ha en RTA som mäter +-5dB noggrannhet så är det ett okej alternativ.

Själv anser jag det är på tok för dåligt om man vill använda det för HiFi.
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Studio Six appen har en kalibrenringsknapp vill jag minnas.
        Men programvaran klarar kanske inte av att kalibrera för just den telefonen som appen är i utan gör en generell kalibrering?

Annars köper man Studio Six´s lilla magiska box...

Mvh
        Rutger
        Du lär så länge du lever, heter det.
        Jag tror att motsatsen är lika sann.
        Bengt Feldreich

Comment

Originally posted by rutger j View Post
          Studio Six appen har en kalibrenringsknapp vill jag minnas.
          Men programvaran klarar kanske inte av att kalibrera för just den telefonen som appen är i utan gör en generell kalibrering?

Annars köper man Studio Six´s lilla magiska box...

Mvh
          Rutger
          Om man skall ha ett bra calibrerat mätsystem, så krävs det att man kan spela in en signal, som man vet är linjär inom säg +-0.5 till +-1dB.

Om vi då tar en iPhone, där vi vet micen är rätt kass för precisionsmätning, så måste den kompenseras för. Okej, hur gör vi då? Ja det enda sättet är att spela upp en signal i ett system med högtalare, och känna till den exakta frekvenskurvan för det systemet, och sen kompensera för detta manuellt.

Om du känner till att kurvan är inom +-1dB 20-20k, så kan det kanske finnas en app som du kan bara "trycka på en knapp" så autojusterar den micens frekvenssvar.

Men vart hittar du nu ett system som antingen du känner exakta frekvenssvaret på och den app där du manuellt sen justerar, eller system som det systeme som spelar inom 1dB? Och framförallt, hur vet du det om du inte redan har ett bra mätsystem? Det finns HiFi ställen eller tillverkare ställen som har såna system, så det är väl isåfall alternativet.

Många tror att RTA mätning är en enkel sak att få bra precision med, men det är precis tvärtom, det är skitsvårt och det är faktiskt ganska dyrt om du vill ha bra precision. De som tror det är enkelt / billigt har inte tillräcklig kunskap.

MEN, frågan handlar om balans; vad är tillräckligt bra? Upp till var och en att bestämma.

Dessutom så är micen i en iPhone egentligen av helt fel typ för RTA mätning vad avser upptagningskarakteristiken med avseende på spridning.

Om man kollar på StudioSix så har deras egen hårdvarulösning för bättre precision en spec på +-3dB. Typ 2000spänn kostar den. Det säger väl en del också om vad man kan förvänta sig med en inbyggd iPhone mic.....

/Jonas
          SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Hur bra är kvaliten i en mic från en onkyo Tx-NR3007 receiver? Skulle den fungera att annvända för att mäta upp bilen med hyffsat resultat? Tänkte koppla den direkt till ljudkortet som jag har i PC:n i bilen eller köra den genom laptopen och annvända mig av ett Audigy NX USB ljudkort

Comment

Originally posted by heddan99 View Post
              Hur bra är kvaliten i en mic från en onkyo Tx-NR3007 receiver? Skulle den fungera att annvända för att mäta upp bilen med hyffsat resultat? Tänkte koppla den direkt till ljudkortet som jag har i PC:n i bilen eller köra den genom laptopen och annvända mig av ett Audigy NX USB ljudkort

Jag kan inte uttala mig om micen i Onkyn, men är den Omni eller inte är första frågan jag skulle ställa.

Jag skulle säga såhär; med en bra programvara och bra hårdvara så är det billigaste RTA systemet som man kan köpa typ 5000kr.

Dilemmat att köra med iPhone eller annat, är att man vet ju inte vad man har. iPhone är ett utmärkt redskap om man vill leka, men för precision? Nej. Dem som förespråkar sånt är dem som inte begriper bättre. Och jag skrattar ju åt såna, MEN det beror ju på att jag förstår HiFi och teknik, och det gör inte iPhone-tomtarna...

/Jonas
              Last edited by jonash; February 27, 2011, 08:12.
              SM-guld 2007 och 2008.

Comment

hur står sig en audiocontrol SA-3050A mot dagens utrustningar då?
                den modellen har ju några år på nacken, men funkar dagens saker verkligen bättre?
                förutsatt att mätarn och micken fungerar som dom skall :P
                Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

Comment

Originally posted by sidny View Post
                  hur står sig en audiocontrol SA-3050A mot dagens utrustningar då?
                  den modellen har ju några år på nacken, men funkar dagens saker verkligen bättre?
                  förutsatt att mätarn och micken fungerar som dom skall :P
                  Den står såg bra. Förvisso 1/3 oktav upplösning, men det duger oftast.
                  SM-guld 2007 och 2008.

Comment

äh, våga nu ta steget in i 2000-talet JonasH...

Iphone to the people.
                    Steve Jobs as ruler of the world.

Mvh
                    Rutger
                    Du lär så länge du lever, heter det.
                    Jag tror att motsatsen är lika sann.
                    Bengt Feldreich

Comment

Iphone to the people.

Mvh
                      Rutger
                      Hahaha, jag har en sån där HTC Desire på jobbet och dem är väl rätt likvärdiga gissar jag. Helt okej, fast jag gillar inte batteritiderna på dem där mobilerna med stor skärm
                      SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Iphone to the people.

Mvh
                        Rutger
                        Hm....gynna en tillverkare som inte fyller ngr behov utan SKAPAR dem.
                        ALDRIG!

Originally posted by jonash View Post
                        Hahaha, jag har en sån där HTC Desire på jobbet och dem är väl rätt likvärdiga gissar jag. Helt okej, fast jag gillar inte batteritiderna på dem där mobilerna med stor skärm
                        Håller med......batteritiderna lämnar MKT att önska.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Working...
                        X