Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga/köpa RTA Mätare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygga/köpa RTA Mätare?

    Det fanns en tråd på Lazzat förut men den kommer man ju inte åt längre så tar upp det här: Kan man bygga/göra en egen RTA mätare för en rimlig peng för att först och främst kunna mäta frekvenskurvan i sin bil? Vad behöver man för grejor/program och hur mkt kostar det ungefär? Tycker det skulle vara kul att kunna mäta och labba lite själv i garaget men ett termlab är lite väl dyrt bara för att ha och leka med. Kanske det finns färdiga grejor som skulle funka som säljs typ som denna? http://cgi.ebay.com/Phonic-PAA3-Hand...item27aaeff8d2 eller ger de inga tillförlitliga värden?
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

  • #2
    Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

    den där filuren var ju rätt dyr, då är det ju kanske lika bra att köpa ett termlab direkt?
    För mycket är lagom

    Comment


    • #3
      Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

      Röstar på att du skaffar ett TrueRTA? eller XTC-nånting?. PC-baserat skulle jag satsa på iallafall. Tror JonasH har nått som verkade bra. Funderar själv på att skaffa något liknande istället för min antika Coustic RTA33, så det hade varit kul med lite info JONAS......
      sigpic

      -C5 2008 -SQuse-
      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

      Comment


      • #4
        Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

        Originally posted by Punti View Post
        den där filuren var ju rätt dyr, då är det ju kanske lika bra att köpa ett termlab direkt?
        Men kostar inte termlab typ 10tkr eller mer? Var vad jag hade jag för mig iallefall?
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

          Originally posted by Mats H View Post
          Röstar på att du skaffar ett TrueRTA? eller XTC-nånting?. PC-baserat skulle jag satsa på iallafall. Tror JonasH har nått som verkade bra. Funderar själv på att skaffa något liknande istället för min antika Coustic RTA33, så det hade varit kul med lite info JONAS......
          Där har vi iallefall ett program som verkar vettigt , sedan behöver man ett externt ljudkort till laptop och en mic , skall man ha , en eller 2-kanalig mic?
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #6
            Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

            Termlab kostar tydligen 7200:- har jag fått reda på nu , billigare än jag trott men ändå för dyrt , den jag länkade till är som punti skrev lite för dyr den med(jag räknade lite fel på dollarn där )
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #7
              Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

              Originally posted by Hewi View Post
              Där har vi iallefall ett program som verkar vettigt , sedan behöver man ett externt ljudkort till laptop och en mic , skall man ha , en eller 2-kanalig mic?
              Har man redan laptop så kanske ett ljudkort + mic blir skapligt billigt i förhållande till vad dessa program kan?
              sigpic

              -C5 2008 -SQuse-
              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

              Comment


              • #8
                Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

                Ska man mäta dB vid fast frekvens så är det väl mikkometern som gäller ifall det ska stämma enligt vad som sas på lazzat.

                Comment


                • #9
                  Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

                  Originally posted by Hewi View Post
                  Termlab kostar tydligen 7200:- har jag fått reda på nu , billigare än jag trott men ändå för dyrt , den jag länkade till är som punti skrev lite för dyr den med(jag räknade lite fel på dollarn där )
                  termlab med RTA kostar en slant mer än det, 7200kr är för standardutförande med en miksensor för ljudtryck inget extra, det tror jag inte du har nån stor nytta av.
                  Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                  www.garaget.org/Frippe_L

                  Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                  Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                  Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

                    Originally posted by Svenn3SaataN View Post
                    Ska man mäta dB vid fast frekvens så är det väl mikkometern som gäller ifall det ska stämma enligt vad som sas på lazzat.
                    Hade vi velat ha dB-mätare hade vi diskuterat det bland SPL-trådarna.
                    sigpic

                    -C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

                      Originally posted by Mats H View Post
                      Hade vi velat ha dB-mätare hade vi diskuterat det bland SPL-trådarna.
                      Hehe, ajfan Glömmer alltid att kolla vilken forumsdel inlägget ligger i

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

                        True RTA är riktigt trevligt kostar ju bara $99 för en fulllicens.
                        Det går ju att ladda hem 1 oktavsvarianten och leka lite med först.
                        http://www.trueaudio.com/

                        Men du behöver ju hårdvaran då:
                        Budget: En bra kondensatormic, t.ex från Panasonic WM-61A
                        http://www.svalander.se/shoppen/mik.htm

                        Sen svänger du införbi Elfa och köper en påse smått och gott


                        Då har du skaffat dig ett mätsystem av skaplig klass för ca tusenlappen

                        Eller så gör du som Jonas och köper ett bra externt ljudkort med fantommatning och en bra mätmick samt ett stativ.
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

                          Fina tips! Så förstärkaren skall ha 2st 9v + matningar och en jord , är den svarta runda symbolen med ett streck på sig till vä i kopplings schemat micken? AF out kopplar man sedan bara in i datorns ljudingång(man får väl koppla samma AF+ på bägge kanalerna i kontakten)och kör igång programmet typ?
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

                            Jag kör med TrueAudio + Behringer ECM-8000 mätmick, M-AUDIO USB Ljudkort med 48V.
                            Det var den kombinationen som jag hittade till rimligt pris och med specade toleranser (TruAudio har kalibreringkurva till den micen).
                            Har haft det några år och är nöjd.

                            RTA hjälper mig mycket med inställningar men en som är duktig på att tweeka (inte jag) är överlägset RTA instrument.
                            Last edited by ConnyK; October 26, 2009, 21:50.
                            /Conny
                            Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
                            SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

                              Originally posted by Robsarve View Post
                              True RTA är riktigt trevligt kostar ju bara $99 för en fulllicens.
                              Det går ju att ladda hem 1 oktavsvarianten och leka lite med först.
                              http://www.trueaudio.com/

                              Men du behöver ju hårdvaran då:
                              Budget: En bra kondensatormic, t.ex från Panasonic WM-61A
                              http://www.svalander.se/shoppen/mik.htm

                              Sen svänger du införbi Elfa och köper en påse smått och gott


                              Då har du skaffat dig ett mätsystem av skaplig klass för ca tusenlappen

                              Eller så gör du som Jonas och köper ett bra externt ljudkort med fantommatning och en bra mätmick samt ett stativ.
                              Stativ? Bilen har väl liiiiite annorlunda frekvensgång om man själv sitter i?
                              sigpic

                              -C5 2008 -SQuse-
                              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                              Comment

                              Working...
                              X