Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oloof's Golf MK6

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tompa245
    replied
    Re: Oloof's Golf MK6

Hänt nått mer på sistonde? Måste säga att jag är grymt imponerad över detaljerna, lösningarna och helheten på bygget! Är så man blir sugen på att gå ner i garaget och skruva på sitt eget nästan

God jul //Tompa

Leave a comment:

• Oloof
    replied

Originally posted by ppk View Post
    Dörrsidan blev ju mycket mer iögonfallande, tänk vad lite former kan göra

Tack för denna säsong, nu är det bara att ladda om inför nästa
    Tackar, blev mycket nöjdare jag också! Ses nästa år

Originally posted by zrken View Post
    +1 på dörrsidemecket, inspirerande.
    Vi ses nästa säsong
    Tack!

Originally posted by Landén View Post
    riktigt stiligt bygge!!
    Tackar!

Originally posted by T-Micke View Post
    Klart snygga ombyggnationer

Mvh Micke
    Tack så mycket!

Originally posted by Namenlos View Post
    Blev skitbra! hade varit kul att se bilder på hur du gjorde gallren.
    Uppskattas! Jag ska se om jag hittar några bilder på det, jag gjorde annars nästan som Hewi gjorde sina. Fräsa ut mallar i mdf och sen pressa gallret runt mdf-biten så att det formas. Otroligt enkelt och smidigt var det!

Leave a comment:

• Namenlos
    replied

Blev skitbra! hade varit kul att se bilder på hur du gjorde gallren.

Leave a comment:

• T-Micke
    replied

Klart snygga ombyggnationer

Mvh Micke

Leave a comment:

• Landén
    replied

riktigt stiligt bygge!!

Leave a comment:

• zrken
    replied

+1 på dörrsidemecket, inspirerande.
    Vi ses nästa säsong

Leave a comment:

• ppk
    replied

Dörrsidan blev ju mycket mer iögonfallande, tänk vad lite former kan göra

Tack för denna säsong, nu är det bara att ladda om inför nästa

Leave a comment:

• Oloof
    replied

Nu har det varit riktigt tyst från mig hela sommaren. Jag har trots att det har varit tyst här ägnat väldigt mycket tid åt bilen, mest åt en väldig massa småpill med allt möjligt som inte är speciellt intressant att visa.

Har tävlat så mycket jag hunnit under sommaren och är hyfsat nöjd med resultaten med bland annat två tredjeplaceringar. Man kan alltid hoppas på mer men det räckte inte mycket längre i år. Jag har en plan på vad som behövs göras, det är inget drastiskt utan mest komplettering och anpassning för att få till de sista poängen.

Mitt stora mål för året var att få full poäng på installationen vilket är det som tagit mest tid, med allt från att komplettera dokumentation och rätta till smågrejer. Det kändes som om att jag på varenda tävling rättade till det domaren hade påpekat men på nästa tävling hittade de ändå 5 punkter till, men tillslut hade jag nog fått till det mesta.

Nu inför SM-finalen så kände jag att det var dags att klä om dörrsidorna då jag inte hade fått till det jättebra stressad som man var till Elmia. Jag passade även på att ändra formerna lite på dörrarna och resultatet blev jag riktigt nöjd med.
    det var otroligt mycket lättare att klä dörrarna andra gången också.

Det hade bland annat släppt här

Byggde upp och gjorde lite nya former, med glasfiberspackel

Denna gång la jag på limmet med färgspruta vilket verkligen underlättade jämfört med pensel!

Såhär såg dörren ut innan, med mycket rundare former som inte riktigt följde resterande former som dörren hade innan jag började bygga om dem.

Och efter:

Har inte jättemycket bilder från hur jag gjorde gallerna, men här kommer lite mer slutresultatbilder på dem.

Galler till diskanterna var från början tänkt att se ut såhär, men var inte nöjd med det då det inte passade ihop med hur det blev runt mellanregister.

Jag fick hjälp att svarva ner ringen så att avståndet mellan insexskruvarna var lika på mellanregister och diskant och resultatet blev jag mycket nöjdare med.

Leave a comment:

• Oloof
    replied

Originally posted by octan View Post
    Mycket snyggt!
    Tackar!

Originally posted by ville91 View Post
    Snyggt var finns den spelaren?
    Den har gått ut produktion men kan säkert finnas kvar på endel ställen.
    Den heter Logitech Squeezebox Touch.

Leave a comment:

• Grandell79
    replied

http://www.minhembio.com/nyheter/1878

Leave a comment:

• ville91
    replied

Snyggt var finns den spelaren?

Leave a comment:

• octan
    replied

Mycket snyggt!

Originally posted by Oloof View Post

Leave a comment:

• Oloof
    replied

Tjena, just nu händer de inte jättemycket med bilen, mest detaljer etc. för att få till installationen till 100%
    En sak var till exempel att få till en ram till min huvudenhet. Jag ville som vanligt bara få till något enkelt och stilrent. Så tog tag i detta en kväll och fick till det ganska bra.

Började med att klippa ut en mall:

Sågade sedan ut den i MDF och ett hål för att få in spelaren:

Spackel:

Försänkte sedan ner två stycken M5or i ramen för att kunna få fast spelaren på något sätt som limmades fast med epoxi:

Sen var det dags för vinyl:

Sen sattes den fast bakifrån med ett stålband med lite skumgummi runt:

Även pillat på lite annat, som att få till anslutningarna till Bitone som inte är helt smidiga att få bra.

Jag tror nog inte heller att jag är helt ensam med att sitta och lyssna efter olika resonanser och ljud från panelerna i bilen.
    Så i jakten efter missljud så plockades halva inredningen ner för att försöka dämpa små saker.

Jag hittade blandannat resonanser från den här lilla plåten i tröskeln, dom kom fram om man körde ganska sakta på grova vägar. Har hela tiden trott att det kommit från dörren men jag tror att detta hjälpte!

Leave a comment:

• Oloof
    replied

Originally posted by js1972@live.se View Post
    Wow, snyggt bygge och fräsch Golf. Bra jobbat, inte blir man mindre impad när du är rullstolsburen, jag är mållös!

Svårt att lägga in dämpmatta? Ska byta bil i höst eller till våren och är sugen på en golf 5;a . Men den har rykte att vara en bullerlåda, räcker det med att dämpa hjulhusen?
    Verkar vara där det mesta oljudet kommer ifrån?

Eller dämpa golvet kanske man måste, var det svårt att riva ur inredn. för att dämpa golvet?

Ingen rostrisk med dämpmattor i hjulhusen och hur gör man?

Gör rent med nåt medel och sen klistrar man på dämpmattan bara?

Funkar sådan här till hjulhusen, eller drar den åt sig fukt och sen kommer rosten att käka upp skärmen?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-ti...platta-369214/

( Märks det att jag är novis på billjud?... )

Jag mekar bil själv och fixar småjobb på min Passat 1,8T -02;a så att ljuddämpa kanske jag fixar,är ingen bilmek men har ej tummarna mitt i handen.

Tacksam för svar. Mvh Jens.
    Tack så mycket!
    Jag är som tur är gående nu för tiden, men var rullstolsbunden under en längre tid då jag höll på med bilen.

Att lägga dämpmatta är inte speciellt svårt, men det kräver väldigt mycket tålamod.
    Jag vet inte om den bilen bullrar speciellt mycket mer än någon annan bil i den prisklassen, mest ljud kommer helt klart bakifrån, så att dämpa golv och hjulhus inifrån i bakluckan hjälper mycket.

Att dämpa hjulhusen utifrån kan nog absolut hjälpa om man gör ett ordentligt jobb, det lilla jag lade i bak spelade inte någon speciell roll.
    Det är svårt däremot att få till bra då man måste hitta material som inte drar åt sig fukt, den du länkade kan jag tänka mig gör det. Och då finns risk för rost.

Leave a comment:

• js1972@live.se
    replied

Wow, snyggt bygge och fräsch Golf. Bra jobbat, inte blir man mindre impad när du är rullstolsburen, jag är mållös!

Svårt att lägga in dämpmatta? Ska byta bil i höst eller till våren och är sugen på en golf 5;a . Men den har rykte att vara en bullerlåda, räcker det med att dämpa hjulhusen?
    Verkar vara där det mesta oljudet kommer ifrån?

Eller dämpa golvet kanske man måste, var det svårt att riva ur inredn. för att dämpa golvet?

Ingen rostrisk med dämpmattor i hjulhusen och hur gör man?

Gör rent med nåt medel och sen klistrar man på dämpmattan bara?

Funkar sådan här till hjulhusen, eller drar den åt sig fukt och sen kommer rosten att käka upp skärmen?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-ti...platta-369214/

( Märks det att jag är novis på billjud?... )

Jag mekar bil själv och fixar småjobb på min Passat 1,8T -02;a så att ljuddämpa kanske jag fixar,är ingen bilmek men har ej tummarna mitt i handen.

Tacksam för svar. Mvh Jens.

Leave a comment:

Working...
X