Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

    Blev ju skitbra! Mycket bättre än vad kolfiber hade blivit. Som du säger så smälter det in fint!

    Med vänlig hälsning, Thomas
    Drömmer...

    Comment


    • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

      Bra jobbat! Ser kanon ut!
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

        Se jättefint ut! Bra jobb!

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

          Helt rätt val!
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment


          • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

            Skitsnyggt!!!
            sigpic

            Ägare av DekorTeknik
            Gå in och gilla!

            Comment


            • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

              Ställer mig i ledet och håller med alla andra
              Audi A4 B5 -98
              Pioneer P90 + DEQP90
              Sinfoni amplitude 50.4x
              Sinfoni shadow 100.2
              Sinfoni S165W x4
              Sinfoni S100M
              Sinfoni S25T

              Vw up -12
              På gång..
              New car, hi end old school..

              Comment


              • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                Tack alla!
                Känns som jag prickade rätt med detta.
                Kan ju dock motvilligt erkänna att det är tur att mobilkameran inte är den allra vassaste, finns lite skavanker här och var men det funkar helt klart tills vidare. Ska jobba vidare iallafall och vinyl börjar bli roligare och roligare att jobba med. Korkat att man inte testade detta för flera år sen redan.
                Fd tävlande med min Citroën C5.

                Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                sigpic

                Samarbetspartners:
                Ljudbyggaren

                Comment


                • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                  Det är just sådan här milda modifikationer som är roliga att se. Man vet att nåt är ändrat men inte vad... Bra jobbat

                  Comment


                  • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                    Ägnade ett par minuter åt bilen idag igen.
                    Något som alltid har irriterat mig är det att man måste montera alla paneler först och stereon det sista. Detta har gjort att det är väldigt svårt att få till kabeldragning med mera perfekt bakom stereon utan det har alltid handlat om att försöka pilla igenom allt så gott det går och putta ut det åt sidorna innan man skjuter in stereon. Av förståeliga skäl var jag skapligt trött på detta och bestämde mig för att lösa problemet. Efter lite kontrollerande och diverse provmonteringar upptäckte jag att det enda som hindrar mig för att montera stereon först och täckpanelen senare är dessa fästöron som orginalstereon utnyttjar.



                    Inget som inte gick att lösa med dremeln. Tog väl 2 minuter när man väl hade kommit på idén så var öronen borta sen.



                    Nu var det inga problem längre att trycka dit panelen trots att stereon redan satt på plats. Mycket trevligt, detta öppnar för att kunna fästa stereon lite bättre, dra kablaget lite mer ultimat då jag har en rätt stor öppning när panelen inte sitter dit.



                    Bara att lösa lite fästen nu då och försöka få fram lite mer lågnivåkabel så man kan koppla ihop allt och få lite ljud igen, men det får bli i nästa vecka.
                    Fd tävlande med min Citroën C5.

                    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                    sigpic

                    Samarbetspartners:
                    Ljudbyggaren

                    Comment


                    • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                      Liten update medans regnet öser man är uttråkad.
                      Hade planerat att köpa mig ett slutsteg till Taunusen redan denna sommaren och få i lite ljud. Kom plötsligt på andra tankar när jag insåg att bilen har en 35A generator och de få hästar som finns kvar i motorn räcker helt enkelt inte till att vrida runt en större generator. Som tur var hittade jag en lösning på problemet.

                      Detta innebär dock att slutstegspengarna gick upp i rök och det lär väl gå åt en del tid för att utföra en korrekt transplantation av drivlinan i vinter. Känns som det är väl värt jobbet dock.

                      Fick plocka ur passagerarsätet i Cittran och dra fram lite mer lågnivåkabel från reservhjulsbaljan. Mycket jobb för nån decimeter extra men nu ska det väl räcka till.


                      Innan jag lyfte i sätet igen så passade jag på att provlyssna lite. Störningarna som jag köpte maskinen för verkar inte existera i min bil. Bara att tacka och ta emot iofs, men lite förvånande är det. Provade med motorn igång oxå och det funkade lika bra då.

                      Mer hann jag inte innan himlen öppnade sig och jag fick kliva in en stund. Ska ut på en längre tur i morgon så det får bli att köra med allt lite temporärt inkopplat så man åtminstone kan njuta av lite musik under tiden.
                      Fd tävlande med min Citroën C5.

                      Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                      sigpic

                      Samarbetspartners:
                      Ljudbyggaren

                      Comment


                      • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                        Kul att du inte har fått några störningar. Då var det inte maskinen felet låg i. Nåväl, med tanke på vad du gav så var det nog ett ganska bra köp ändå så.

                        Kul att det går framåt, själv har jag kört fast då jag "slarvat bort" sticksågen så jag kan inte såga ut hålet för basen i nya lådan. Aningen surt, men får la skylla mig själv.

                        MvH Thomas
                        Drömmer...

                        Comment


                        • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                          Står stilla i cittran tyvärr. Dags att ta tag i det nu när Sävsjö närmar sig kanske?
                          Gör ett litet mellanspel i en annan bil. Kompisens Mustang cab behövde en ny HU.
                          Bilen ifråga då är en Mustang GT -05 som har ett Shaker 500 system monterat orginal. Ingen kvalitets anläggning utan den är rätt ökänd på andra sidan pölen.


                          Eftersom det är en amerikansk bil så finns det givetvis inga ISO-pluggar i den utan det blir till att löda adapter. Hade fått ett rejält gäng kablar och med den nya Alpinens kablage blev det en rejäl härva.


                          Sånt tycker jag inte om utan fram med saxen och klippa ner lite är det som gäller. Genast blev det lite behändigare. Bara att börja löda.


                          Shaker systemets orginalslutsteg blir kvar tillsvidare. Dessa steg gillar inte att få 12V remote utan vill ha 5V som de får från orginal HU´n. Antingen får man lösa detta med en regulator eller så kör man snålvägen med ett 1,5kOhm motstånd. Tips från nåt Ford-forum i USA.


                          Färdiglött kablage med krympslang över stumparna som inte används.


                          Orginal HU på väg ut. Kvaliten skiner tom igenom på knapparna. Färgen flagnar lite överallt. Kan inte vara en direkt påkostad enhet.


                          Kontroll av kablaget innan man drar ihop allt är alltid bra, även om man känner sig säker på det man gör.


                          Tack vare en smidig monteringssats så var det snuskigt enkelt att montera.


                          Blev rätt tjusigt. Alpine 235an passar in rätt bra i denna bilen och ljudet fick ett rejält lyft. Nu hör man direkt hur kassa högtalarna är egentligen.


                          Bara det viktigaste kvar. Fälla taket och njuta.
                          Fd tävlande med min Citroën C5.

                          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                          sigpic

                          Samarbetspartners:
                          Ljudbyggaren

                          Comment


                          • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                            Synd bara att bilden där det körs nercabbat är tagen INNAN du bytt enheten
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                              Originally posted by Lonefox View Post
                              Synd bara att bilden där det körs nercabbat är tagen INNAN du bytt enheten
                              Japps, hur visste jag att någon skulle hugga på det?
                              Fd tävlande med min Citroën C5.

                              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                              sigpic

                              Samarbetspartners:
                              Ljudbyggaren

                              Comment


                              • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                                Originally posted by Expoze View Post
                                Japps, hur visste jag att någon skulle hugga på det?
                                För att det syns så tydligt? :P

                                Du bjöd mao på det


                                Bra jobbat med bytet
                                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                                Comment

                                Working...
                                X