Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

    Originally posted by zrken View Post
    Vart lite svårt att begripa på plats hur dörrbafflarna kunde vara nästintill helt stillastående och resten av dörrsidan fladdarndes.....
    Sverige - Frankrike 1 - 0
    /tycker Erik.

    Comment


    • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

      Originally posted by zrken View Post
      Extra roligt då det var så väldigt stor skillnad på hur mellanregister betedde sig kontra ChriZtoffers amegor i brädan.
      Snälla förklara lite närmare! Jag har inte möjlighet att åka på någon tävling i år vad jag vet så jag kan inte lyssna själv tyvärr.
      Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

      Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

      Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

      Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

      Comment


      • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

        Originally posted by zrken View Post
        Heya!
        Det var en trevlig pratstund och lyssningsupplevelse i din kärra!
        Extra roligt då det var så väldigt stor skillnad på hur mellanregister betedde sig kontra ChriZtoffers amegor i brädan.

        Vart lite svårt att begripa på plats hur dörrbafflarna kunde vara nästintill helt stillastående och resten av dörrsidan fladdarndes..... men så har man ju sett jobbet du lagt ner
        Tack själv. Kul med folk som är nyfikna på vad man gjort.
        Ja, bafflarna är väl det enda stadiga i de där dörrarna, måste få bukt med resten snarast oxå.

        Originally posted by Robsarve View Post
        Sverige - Frankrike 1 - 0
        Hade jag vetat vad jag vet nu när jag byggde så hade det verkligen stått 1-0, nästa bygge (om det blir ett sånt) kommer bli betydligt mer seriöst dämpat.

        Originally posted by diq View Post
        Snälla förklara lite närmare! Jag har inte möjlighet att åka på någon tävling i år vad jag vet så jag kan inte lyssna själv tyvärr.
        Skulle tro att skillnaden ligger i att jag tyvärr delar 3,5orna i 1kHz. Gör detta just nu pga begränsningar i HU:n och avsaknad av processor. Tror dock jag har en temporär lösning på gång nu, ska bara ha tag på ett filter som jag kan köra hp 100-150Hz till middarna i väntan på att jag får råd med en processor.
        Bommade tyvärr att lyssna i Chriztoffers bil men jag hoppas på att det blir möjlighet till det framöver.
        Fd tävlande med min Citroën C5.

        Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

        sigpic

        Samarbetspartners:
        Ljudbyggaren

        Comment


        • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

          Originally posted by Expoze View Post
          Skulle tro att skillnaden ligger i att jag tyvärr delar 3,5orna i 1kHz.
          Det finns en annan skillnad.

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

            Originally posted by diq View Post
            Snälla förklara lite närmare! Jag har inte möjlighet att åka på någon tävling i år vad jag vet så jag kan inte lyssna själv tyvärr.
            Originally posted by Expoze View Post
            Skulle tro att skillnaden ligger i att jag tyvärr delar 3,5orna i 1kHz. Gör detta just nu pga begränsningar i HU:n och avsaknad av processor. Tror dock jag har en temporär lösning på gång nu, ska bara ha tag på ett filter som jag kan köra hp 100-150Hz till middarna i väntan på att jag får råd med en processor.
            Bommade tyvärr att lyssna i Chriztoffers bil men jag hoppas på att det blir möjlighet till det framöver.
            Om nu bilägarna förlåter att jag delar med mig av MINA intryck, kan jag beskriva så här;

            Sett till övre register var den mest påtagliga skillnaden att Expoze kärra var betydligt mjukare. Det var lenare utan att vara luddigt eller fluffigt. Men inte riktigt hela vägen upp till krispigheten som några riggar på plats nådde. Det var aldrig vasst, aldrig skrikigt. Kanske en smula återhållsamt här och var (men mer osäker på var i frekvens det här kan ha legat, kanske som resultat av den märkliga delningen?) Eller om det berodde på amegas karaktär, det vågar jag inte spekulera i.

            Jämför man då med Chriztoffers ljudbild i övre register var det betydligt MER återgivning av det högre diskantregistret. Då menar jag nivåmässigt, inte nödvändigtvis detaljmässigt. Vi spelade inte riktigt jämförbar "akustiskt avslöjande" musik hos Chriztoffer vilket gör det svårt att bedöma närmare. På sin helhet drog det övre registret mot det vassare/påträngande hållet sett till "fältet av bilar" på plats. Men det skall sägas att vi spelade mer "rolig" än "utvärderande" musik som sin helhet och på högre volym. Får inte glömmas.

            Så här i efterhand funderar jag på om monteringen av Chriztoffers i brädan under galler kontra Expozes A-stolpe montage gjorde att Chriztoffer kanske fick lida av mer vindrutereflektion som gav intrycket av överslaget åt högre mellanregister/diskant nivå i ljudbilden.

            Det skall sägas att jag var på nivån förvånad att jag knappt kunde tro det var samma Midbasar/coaxar som satt i de båda bilarna. De lät så vansinnigt olika. Från mina intryck av de bilar jag hann lyssna på plats (en ca 6-7st) var dessa de som lät "mest olika"....vilket var en SMULA svårt att smälta då det satt samma högtalare. ...ett nyttigt uppvaknande för mig som nybörjare och jag hoppas fler får vara med om

            På det stora hela var jag imponerad av båda kärror, både som helheter och av mer specifika delar i respektive bil.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

              "tur" att du inte lyssnade i Caddyn, då hade du fått mer att fundera på,
              ....hur DEN kunde låta så mkt bättre!!!

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                Originally posted by Horsyhorse View Post
                "tur" att du inte lyssnade i Caddyn, då hade du fått mer att fundera på,
                ....hur DEN kunde låta så mkt bättre!!!

                Pierre
                Äsch tusan oxå..! Mer att fundera på gillar jag )

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                  Originally posted by Horsyhorse View Post
                  Det finns en annan skillnad.

                  Pierre
                  Delge mig gärna....jagar desperat efter förbättringar just nu.....



                  Originally posted by zrken View Post
                  Om nu bilägarna förlåter att jag delar med mig av MINA intryck, kan jag beskriva så här;

                  Sett till övre register var den mest påtagliga skillnaden att Expoze kärra var betydligt mjukare. Det var lenare utan att vara luddigt eller fluffigt. Men inte riktigt hela vägen upp till krispigheten som några riggar på plats nådde. Det var aldrig vasst, aldrig skrikigt. Kanske en smula återhållsamt här och var (men mer osäker på var i frekvens det här kan ha legat, kanske som resultat av den märkliga delningen?) Eller om det berodde på amegas karaktär, det vågar jag inte spekulera i.

                  Jämför man då med Chriztoffers ljudbild i övre register var det betydligt MER återgivning av det högre diskantregistret. Då menar jag nivåmässigt, inte nödvändigtvis detaljmässigt. Vi spelade inte riktigt jämförbar "akustiskt avslöjande" musik hos Chriztoffer vilket gör det svårt att bedöma närmare. På sin helhet drog det övre registret mot det vassare/påträngande hållet sett till "fältet av bilar" på plats. Men det skall sägas att vi spelade mer "rolig" än "utvärderande" musik som sin helhet och på högre volym. Får inte glömmas.

                  Så här i efterhand funderar jag på om monteringen av Chriztoffers i brädan under galler kontra Expozes A-stolpe montage gjorde att Chriztoffer kanske fick lida av mer vindrutereflektion som gav intrycket av överslaget åt högre mellanregister/diskant nivå i ljudbilden.

                  Det skall sägas att jag var på nivån förvånad att jag knappt kunde tro det var samma Midbasar/coaxar som satt i de båda bilarna. De lät så vansinnigt olika. Från mina intryck av de bilar jag hann lyssna på plats (en ca 6-7st) var dessa de som lät "mest olika"....vilket var en SMULA svårt att smälta då det satt samma högtalare. ...ett nyttigt uppvaknande för mig som nybörjare och jag hoppas fler får vara med om

                  På det stora hela var jag imponerad av båda kärror, både som helheter och av mer specifika delar i respektive bil.
                  Ingen fara, skitkul att höra om andras upplevelser och jag är ju oxå nybörjare när det gäller denna sorts byggen. Än sålänge står eq:n på flat men måste nog snart börja pilla med den lite oxå för att se vad som händer om inte annat. Vet ju vad domarna sagt om ljudet oxå så där finns massor att jobba med.
                  Fd tävlande med min Citroën C5.

                  Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                  sigpic

                  Samarbetspartners:
                  Ljudbyggaren

                  Comment


                  • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                    Originally posted by zrken View Post

                    Så här i efterhand funderar jag på om monteringen av Chriztoffers i brädan under galler kontra Expozes A-stolpe montage gjorde att Chriztoffer kanske fick lida av mer vindrutereflektion som gav intrycket av överslaget åt högre mellanregister/diskant nivå i ljudbilden.
                    Av min egna erfarenhet och enligt de jag rådfrågar så är du inne på rätt spår.
                    Dels skapar rutans i sig en "hiss" pga de hårda reflexerna den medför, dels får du en hörnladdning vilket påverkar både mellanregister och diskant.

                    Originally posted by zrken View Post
                    Det skall sägas att jag var på nivån förvånad att jag knappt kunde tro det var samma Midbasar/coaxar som satt i de båda bilarna. De lät så vansinnigt olika. Från mina intryck av de bilar jag hann lyssna på plats (en ca 6-7st) var dessa de som lät "mest olika"....vilket var en SMULA svårt att smälta då det satt samma högtalare. ...ett nyttigt uppvaknande för mig som nybörjare och jag hoppas fler får vara med om
                    Som du själv påpekat.....skillnad i montering
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                      Sen kör chriztoffer med q-comp diskanter i sin oxo då han har moddat sina q-cox till att vara endast mellanregister, där av skulle jag tro skillnaden i ljudkaraktär ligger...
                      Lyssnade sj dock aldrig in någon av de två..
                      Alpine Audison !GENESIS DLS

                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                      Comment


                      • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                        Originally posted by zrken View Post
                        Sett till övre register var den mest påtagliga skillnaden att Expoze kärra var betydligt mjukare. Det var lenare utan att vara luddigt eller fluffigt. Men inte riktigt hela vägen upp till krispigheten som några riggar på plats nådde. Det var aldrig vasst, aldrig skrikigt.

                        Jämför man då med Chriztoffers ljudbild i övre register var det betydligt MER återgivning av det högre diskantregistret. Då menar jag nivåmässigt, inte nödvändigtvis detaljmässigt. På sin helhet drog det övre registret mot det vassare/påträngande hållet sett till "fältet av bilar" på plats.

                        Det skall sägas att jag var på nivån förvånad att jag knappt kunde tro det var samma Midbasar/coaxar som satt i de båda bilarna. De lät så vansinnigt olika. Från mina intryck av de bilar jag hann lyssna på plats (en ca 6-7st) var dessa de som lät "mest olika"....vilket var en SMULA svårt att smälta då det satt samma högtalare. ...ett nyttigt uppvaknande för mig som nybörjare
                        Roligt att höra! När mitt intresse tog fart så var det pga en av Mikael Forssbergs bilar. Under hela uppväxten här i Norrland så hade jag fått höra att Alpine var bäst så när jag stog i butiken och skulle välja blev jag rekommenderad ett Genesis four channel men valde ett Alpine V12 MRV-F540. Efter ett par år så köpte jag ett baspaket av en polare bestående av en MTX 9510 och ett Genesis DMX. Kan tillägga att jag hade ett 540 per dörr då. Av ren nyfikenhet provade jag DMXet på framsystemet och WOW! Det blev mycket detaljrikare och fick en ny spelglädje med varm ton, så jag förstår vad du menar med att de låter olika för jag fick upplevelsen av att jag hade en helt ny anläggning! Sorry för OTn!

                        Men det är just när man kan göra sådana A-B-test som man börjar att lära sig vad man gillar. Det är även på det sättet en bra butik ska kunna dema olika system, för att alla tycker olika!
                        Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                        Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                        Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                        Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                        Comment


                        • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                          Jaha! Men då ÄR det ju inte samma koaxar som sitter i eftersom ChriZtoffers är moddade + diskant.......

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                            Har ingen av dem nån EQ på de registrena du pratar om?

                            //Jonas
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                              Originally posted by jonash View Post
                              Har ingen av dem nån EQ på de registrena du pratar om?

                              //Jonas
                              Enligt utsago körde båda helt FLAT.

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                                Jag körde flat vid tillfället. Har inte haft riktigt tid för eqn än.
                                Fd tävlande med min Citroën C5.

                                Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                                sigpic

                                Samarbetspartners:
                                Ljudbyggaren

                                Comment

                                Working...
                                X