Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-5, bättre än orginal!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Saab 9-5, bättre än orginal!

    Tänkte göra ett försök att få till ett (förhoppningsvis) bättre ljud än orginal.
    Kommer gå lite sakta då bilen använd dagligen.

    Setupen blir i dagsläget:

    HU: Alpine 117r med imprint h100 box
    I a-stolparna: Audison voce 3" och diskant (med voce filter)
    Dörr: Audison av 6.5
    Sub: Dls Nordica 10
    Steg: Audison LRx 6,9, driver mellan register + diskant samt sub.
    Steg Mid: Genesis Dual mono
    Signalkablar från audison bt
    Dämpmatta från STP
    Kablar från Zealum,autoleds......
    Batteri: 1 banner running bull på org plats
    Last edited by jokko23; April 21, 2012, 00:52. Reason: ändrad setup
    Alpine Audison !GENESIS DLS

    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

  • #2
    Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

    Ser ut som en trevlig setup
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • #3
      Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

      Ja JAG hoppas på det iaf,.
      Har aldrig byggt med så seriöst förut, så hoppas det kommer låta hyffsat när man är klar iaf.
      Läser ständigt om trådar om plastning osv....sen får man se hur man själv lyckas med stolparna
      Ska börja dra alla kablar i helgen nu iaf...
      Alpine Audison !GENESIS DLS

      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

      Comment


      • #4
        Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

        Ser ut som en trevlig anläggning! Sen monosteget du nämnde och så en BitOne och så...

        Lycka till med bygget!
        /Freddi
        Projekt #sqnewbeetle
        http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

        Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

        Comment


        • #5
          Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

          ja det önskar jag mig oxo ska ni veta!
          får väl se vad tomten kommer med i jul..
          har dock inte allt för höga förväntningar, då jag vet med mig att jag inte har varit så snäll som jag borde
          Alpine Audison !GENESIS DLS

          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

          Comment


          • #6
            Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

            Då här man roat sig med att dra lite lågnivå kablar i helgen.
            Tog en aning längre tid an planerat, det va lagom att man hade skruvat ihop hela inredningen igen så insåg jag att jag dragit dem åt fel håll, lagom klantigt gjort. Det va bara att bita i det sura äpplet och göra om och göra rätt.
            En erfarenhet rikare iaf
            Måste iaf säga att audison bt kablarna verkar vara riktigt trevliga, låter dem lika bra som dem är snygga så är iaf jag nöjd.
            Nu invänta bara några paket från bla Brl med monteringsram, dämpmatta och lite annat smått och gott. Sen kommer ett paket med det riktiga godiset från ljudstudion i veckan med mina voce, ska bli riktigt kul att få klämma och känna på dem


            Tänkte lägga upp lite bilder på helgen " arbete" men lyckades inget vidare, får försöka kolla lite mer på det. Det är kanske iofs inte mycket att se en halvtom bil och några lakritssnören....?
            Last edited by jokko23; September 25, 2011, 20:17. Reason: min htc stavar som en kråka
            Alpine Audison !GENESIS DLS

            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

            Comment


            • #7
              Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

              Fäste lågninvån med silver tejp.
              Får duga så länge. Kommer dock klä dem med strumpa och så, emn det blir nog till våren, nu är det endast prio på att få det att spela och att få en grund som man kan förbättra och finslipa på efteråt
              Det är nackdelen när man inte har ett riktigt garage och även måste änvända bilen dagligen.
              Alpine Audison !GENESIS DLS

              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

              Comment


              • #8
                Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

                Originally posted by jokko23 View Post
                Då här man roat sig med att dra lite lågnivå kablar i helgen.

                Det är kanske iofs inte mycket att se en halvtom bil och några lakritssnören....?
                ALLA bilder är bra, det kan vara precis den bilden som behövs för att man ska fatta en viss sak, som kanske inte ens är relaterat till det som du gör.
                Keep up the good work!!

                Comment


                • #9
                  Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

                  Idag var jag och hämtade ut några av mina efterlängtade paket!! :P
                  Vilka vackra skapelser det gömde sig i dem.
                  Får be om ursäkt för dem extremt kassa bilderna, direkt från mobilen. (Nu ska vi tydligen köpa en systemkamera enligt tjejen? fanns inte mycket att säga i det läget kände jag ..)
                  Fíck även med en bild på en kabelskarv för matarkabel från dls, verkar vara en vettig pryl. Ska väl se om den är tillräckligt stabil, men den såg ut som att den skulle funka fint för ändamålet iaf. Matarkabeln vart ju för kort så vad gör man inte om man måste :P
                  Här är lite preview iaf,!
                  nu kliar det i fingrarna, men det kommer dock inte bli så mycket gjort i veckan då det är mycket annat att fixa med men men.....
                  Last edited by jokko23; September 27, 2011, 08:45.
                  Alpine Audison !GENESIS DLS

                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                  Comment


                  • #10
                    Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

                    Lyckades komma ifrån en timme idag
                    Så då passade jag på att fixa skarven till matarkabeln (då den var för kort)
                    Lägger upp lite bilder på den.
                    För er som inte sett en sån skarv kan jag berätta att den fungerar på det viset att man skruvar av en "hylsa" (sitter en på varje sida) som man trycker igenom kabeln och sen viker man runt kardelerna runt kanten på hylsan så att dem pekar tillbaka mot kabeln eller vad man ska säga, sen så skruvar man fast Hylsan igen, då pressar man fast kardelerna mot själva skarven...
                    Sen är det bara smälta ihop krympslangen över alltihopa och sen garderade jag mig med ett par varv med eltejp utanpå!
                    Kabeln sitter iaf som berget, sen vet jag inte hur mycket spänningsfall man får men för mina behov hoppas jag inte det gör för stor skillnad.
                    Sen drog jag även remotekabeln från stereon bak till steget när jag ändå hade bort alla instegslister mm
                    Alpine Audison !GENESIS DLS

                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                    Comment


                    • #11
                      Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

                      Tror det här kan bli riktigt bra.
                      Lyssnade i en V70 med dessa högtalare o det lät riktigt fint tyckte jag,fast han körde utan sub.
                      Har funderingar på samma uppsättning av högtalare men drar mig för plastning av A-stolpar(vw passat-02),har inte den kunskapen känner jag,sen ska tydligen krockgardinen på sidan lossa "plasten" vid A-stolpen vid krock så jag vet inte hur man ska gå tillväga riktigt.
                      Men lägg upp mycket bilder så kanske man blir sugen på att komma igång!
                      Hur räknar du med placering av dina högtalare?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

                        Originally posted by roger View Post
                        Tror det här kan bli riktigt bra.
                        Lyssnade i en V70 med dessa högtalare o det lät riktigt fint tyckte jag,fast han körde utan sub.
                        Har funderingar på samma uppsättning av högtalare men drar mig för plastning av A-stolpar(vw passat-02),har inte den kunskapen känner jag,sen ska tydligen krockgardinen på sidan lossa "plasten" vid A-stolpen vid krock så jag vet inte hur man ska gå tillväga riktigt.
                        Men lägg upp mycket bilder så kanske man blir sugen på att komma igång!
                        Hur räknar du med placering av dina högtalare?
                        Jag hoppas det kommer spela fint jag oxo! :P
                        Ne det är kunskapen kring plastningen jag känner att jag saknar oxo, men nu sitter jag på högtalarna så det är väl bara ge sig faan på't och försöka ju!
                        Kommer sätta dem rakt mot varandra i stolpen fast en aning vinklat inåt(mot kupen) får se hur det ser ut när jag har fått till bafflarna, då kan man leka lite mer med den biten. Men helt on-axis blir det inte då jag inte vill att dem ska sticka ut/synas, va ivägen för mycket.
                        Ang krockgardiner så har jag inte tänkt så långt men, blir nog orginal infästningar av stolpen som kommer nyttjas, dvs tryckas fast.
                        Blir dock aningen mer vikt på dem men det tror ja inte kan vara någon fara :P
                        Får ge faan i att krocka om inte annat....
                        Om du är osäker så kanske det skulle gå att dela av a-stolpen en bit upp så att den blir 2delad och sen sätter dem omlott med den översta delen "överst" eller hur man ska uttrycka det så att den lossnar om gardinen skulle lösa?
                        Bara en tanke....
                        Försöker ta bilder på det som händer, ibland är man lite ivrig och glömmer men jag ska försöka ladda upp så mycket pics som möjligt
                        Last edited by jokko23; October 3, 2011, 19:07.
                        Alpine Audison !GENESIS DLS

                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                        Comment


                        • #13
                          Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

                          Tillverkade en adapterplatta till 3" idag så att jag kan fästa den under orginalgallret i brädan.
                          Kände att jag var tvungen att testa hur det skulle kunna tänkas bli,
                          istället för att montera dem i stolpen.
                          Kan ju säga att trots orginal stereon som drivning så spelar dessa MYCKET klarare och renare.

                          Känner redan nu att dessa kommer fylla mina förväntningar.
                          Ska bli riktigt spännande att höra hur dem spelar med en riktig HU och ett ordentligt steg.

                          Testade äve att spela on-axis med elementet löst, och DÅ hände det grejer!!!
                          Dessa högtalare spelar riktigt trevligt måste jag säga.
                          Det är helt klart så dessa ska monteras,
                          dock så känner jag att jag inte har vädergudarna på min sida just nu,
                          och att jag kanske har varit lite för optimistisk med planerna om att hinna göra allt sånt innan "vintern".
                          Så jag får ta mig en funderare och se om jag inte kör i orginalhål tills våren eller inte....

                          Här är några bilder på adapterplattan iaf.
                          vart lite bök att få till hyffsat med tanke på att jag inte hade rätt verktyg och så till hands men....
                          Alpine Audison !GENESIS DLS

                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                          Comment


                          • #14
                            Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

                            ser bra ut mer bilder har själv en tanke på att bytta ut minna med i saaben
                            Ljudbyggaren Bilstereobutik i Helsingborg. www.ljudbyggaren.se

                            Comment


                            • #15
                              Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

                              Ser ju ut att kunna bli bra det där!

                              Du vet att du kan komma hit och låna garage om du vill stå inne och fixa.
                              Ska snart försöka röja upp lite där ute och då lär det väl finnas plats, plus att lyften nästan alltid är ledig.

                              Comment

                              Working...
                              X