Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

    Så här blev det.


    Osså lite färg på det.



    Blir att provmontera imorgon och se hur det passar.
    Fd tävlande med min Citroën C5.

    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

    sigpic

    Samarbetspartners:
    Ljudbyggaren

    Comment


    • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

      Har blivit lite pyssel idag och mer får det nog bli.
      Det mesta är inget att visa direkt men jag kan ju iallfall visa vad gårdagens jobb slutade med.
      För den som inte har listat ut vad alu-bitarna skulle användas till så är det ett par lite stadigare fästen till HU:n.
      De skruvas fast i sidan på Hu:n med M5-bult och sen fästs dem i bilen med M6 som går in i en balk. Borde räcka till känns det som.

      Höger sida med fäste in balken


      Vänster sida


      Bild på bultarna in i sidan av HU:n. Att det sitter 2 olika bultar har en historia, hade först bara tänkt kört de försänkta men konstaterade rätt snart att pga hur trångt det var så var det inte smidigt att styra in allt och få fast skruven samtidigt. Gjorde därför en skruv till varje sida med fingergrepp så jag först kunde få allt att fästa utan att behöva verktyg, sen var det enkelt att få dit resten och dra åt allt.


      Kaffepaus nu så får vi se om jag hittar på mer innan jag drar till jobbet sen.
      Fd tävlande med min Citroën C5.

      Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

      sigpic

      Samarbetspartners:
      Ljudbyggaren

      Comment


      • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

        För ca 12-14 timmar sedan satt två sega 0-8or och gissade på vad det skulle vara till.

        Jag hade rätt!!!

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

          Originally posted by Horsyhorse View Post
          För ca 12-14 timmar sedan satt två sega 0-8or och gissade på vad det skulle vara till.

          Jag hade rätt!!!

          Pierre
          Nattetid är det inte alltid lätt att lista ut saker och ting, och sen är det väl inte så lätt att se vad ett par vinklar ska vara till heller.
          Blev inte mycket mer ute-tid idag för myggen är tamejfan aggresivare än pirayor och det verkar finnas fler i trädgården än på övriga jorden sammanslaget känns det som.
          Fd tävlande med min Citroën C5.

          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

          sigpic

          Samarbetspartners:
          Ljudbyggaren

          Comment


          • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

            Inte sagt ngt.....men de uppmärksamma klurade ut det rätt fort då du nämnt att du skulle kika på en ny lösning för enheten tidigare i tråden
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

              Originally posted by Lonefox View Post
              Inte sagt ngt.....men de uppmärksamma klurade ut det rätt fort då du nämnt att du skulle kika på en ny lösning för enheten tidigare i tråden
              Frågan är om alla har lika bra minne som du? Jag hade själv glömt att jag skrivit det.
              Fd tävlande med min Citroën C5.

              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

              sigpic

              Samarbetspartners:
              Ljudbyggaren

              Comment


              • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                Originally posted by Expoze View Post
                Frågan är om alla har lika bra minne som du? Jag hade själv glömt att jag skrivit det.
                Problemet är väl att mitt minne fylls till bredden av ONÖDIGT vetande.....

                Medans nödvändigheter och annat roligt får allt mindre o mindre plats
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                  Originally posted by Horsyhorse View Post
                  För ca 12-14 timmar sedan satt två sega 0-8or och gissade på vad det skulle vara till.

                  Jag hade rätt!!!

                  Pierre
                  Hmmm jag har för mig att du gissade på fästen till dragkrok eller ngt , vet att tanken om Hu fäste var uppe men på första bilderna såg fästet ut att vara för stort för det.

                  Expoze: Snyggt jobbat! Tror du vet redan men jag tycker det blir finare och skär bättre om man använder rödsprit som kylning när man fräser i alu.
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                    Originally posted by Hewi View Post
                    Hmmm jag har för mig att du gissade på fästen till dragkrok eller ngt , vet att tanken om Hu fäste var uppe men på första bilderna såg fästet ut att vara för stort för det.

                    Expoze: Snyggt jobbat! Tror du vet redan men jag tycker det blir finare och skär bättre om man använder rödsprit som kylning när man fräser i alu.

                    Tack!
                    Jo, det vet jag, även fönsterputs är populärt hos mekarna här men jag hittade varken det ena eller det andra när jag gjorde detta. Nåja, ingen som kommer se dom nångång ändå så det är funktion före puts på dem.
                    Fd tävlande med min Citroën C5.

                    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                    sigpic

                    Samarbetspartners:
                    Ljudbyggaren

                    Comment


                    • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                      Fascinerande mängd metallarbete (för mig ngt avlägset...) för att få en HU att sitta en smula stabilare....
                      Det är detaljerna som skiljer tomterier från skillz

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                        Originally posted by zrken View Post
                        Fascinerande mängd metallarbete (för mig ngt avlägset...) för att få en HU att sitta en smula stabilare....
                        Det är detaljerna som skiljer tomterier från skillz
                        Allt för att jaga 2 bonuspinnar i protokollet vettu.
                        Fd tävlande med min Citroën C5.

                        Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                        sigpic

                        Samarbetspartners:
                        Ljudbyggaren

                        Comment


                        • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                          Vallåkra närmar sig med stormsteg.
                          Tänkte jobba mest med dokumentationen fram tills dess, dvs få koll på alla bilder som behövs med mera. Problemet blir ju det att man inte har tagit bilder på precis allt från början utan får komplettera nu, men som det heter, inget ont som inte för nåt gott med sig för här och var har man hittat grejor som inte ligger i nivå med vad man vill ha det nu. Med andra ord har det blivit att snygga till lite, mest har det handlat om att komplettera med mer strumpa och slang, lite krympslang, ta bort eltejp, snygga till anslutningar med mera.
                          Inte så mycket att orda om utan jag bjuder på ett axplock av bilder från dagen.
                          Plusanslutning främre batteri.


                          Främre säkringshållare med kablage i slang.


                          Bakre säkringshållare med ny krympslang på alla kablar.


                          Batteriladdarkablaget med tempsensorn utsläppt för att kunna ligga vid bakre batteriet.


                          Bakre jordkabel batteri-gemensam jordpunkt, nu i slang.


                          Gemensamma jordpunkten med tillsnyggade anslutningar.


                          Under bagagerumsgolvet ligger det klämskydd iform av pansarrör över alla kablar. Bra att ha med på bild.


                          Tja, det var lite från dagen som sagt, man märker ju helt klart hur man hela tiden flyttar fram sina krav och det blir ju inte mindre roligt att bygga heller när det bara känns som att det blir bättre och bättre.
                          Fd tävlande med min Citroën C5.

                          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                          sigpic

                          Samarbetspartners:
                          Ljudbyggaren

                          Comment


                          • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                            Ojoj, börjar ju se RIKTIGT bra ut nu! Lär ju ge en del bonuspoäng! Önskar man själv hade orken att dra strumpa på alla kablar, lätt att vara efterklok.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                              Originally posted by Expoze View Post
                              Vallåkra närmar sig med stormsteg.
                              Tänkte jobba mest med dokumentationen fram tills dess, dvs få koll på alla bilder som behövs med mera. Problemet blir ju det att man inte har tagit bilder på precis allt från början utan får komplettera nu, men som det heter, inget ont som inte för nåt gott med sig för här och var har man hittat grejor som inte ligger i nivå med vad man vill ha det nu. Med andra ord har det blivit att snygga till lite, mest har det handlat om att komplettera med mer strumpa och slang, lite krympslang, ta bort eltejp, snygga till anslutningar med mera.
                              Inte så mycket att orda om utan jag bjuder på ett axplock av bilder från dagen.
                              Plusanslutning främre batteri.
                              Aj aj...få in den där kardelern som petar ut utanför anslutningen..... Onödigt avdrag där :S
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment


                              • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                                Ojoj, börjar ju se RIKTIGT bra ut nu! Lär ju ge en del bonuspoäng! Önskar man själv hade orken att dra strumpa på alla kablar, lätt att vara efterklok.
                                Tack! Ja, blir det nåt nytt bygge från grunden så lär man ju lägga ribban bra mycket högre redan från början.


                                Originally posted by Lonefox View Post
                                Aj aj...få in den där kardelern som petar ut utanför anslutningen..... Onödigt avdrag där :S
                                Den du....den syntes inte irl. Får fixa till den och ge fasen i att zooma in såpass hädanefter.
                                Fd tävlande med min Citroën C5.

                                Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                                sigpic

                                Samarbetspartners:
                                Ljudbyggaren

                                Comment

                                Working...
                                X