Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skapligt
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

Som vanligt jobbar du som en riktig viking! Grattis till framgångarna. Alltid lika underhållande att se dig arbeta! Alla tummar upp!

Leave a comment:

• gunther
    replied

F#n du är en riktig krigare själv hadde jag aldrig stått ut i den kylan.

Leave a comment:

• zrken
    replied

Tjena Boys!
    Originally posted by Frippe_L View Post
    Sådär ja, stackars steg som legat nerpackat så länge :-)
    Det har legat vid sängändan, så aldrig långt borta

Originally posted by ppk View Post
    Brutalt
    Jag är sjukt imponerad. Du om någon definerar jag som "riktig byggare", kämpar på i väder och vind. På med pannlampan när det blir mörkt...
    När jag står i garaget med belysning och värme, så blir jag deppig och brukar lägga ned så fort det blir mörkt ute... haha
    Värmande ord, verkligen!

Originally posted by Oloof View Post
    Nice!
    Blir till att lägga matkassarna i baksätet?
    De har hamnat i baksätet I princip så länge jag har haft bil, med några kortare perioders undantag.. Så det är business as usual

Originally posted by Skapligt View Post
    Kan inte annat än att hålla med!
    Fruktansvärt starkt gjort! Alla tummar upp!
    Roligt att det börjar ta form också!
    Stort tack

Det är plug and play på dem där De startar upp i normal mode av sig själva, sen kan du justera i efterhand till recond eller supply!
    Originally posted by Noiseprojekt View Post
    Okej! :P
    då vet jag, då kan jag gömma min sen med då
    De är sjukt smidiga på det viset att man verkligen inte behöver röra dem. Jag trodde intuitivt att jag skulle vilja komma åt den för att pilla på den då och då.. Men eh, har aldrig rört den över huvudtaget sedan första gången den kopplades in. Det är lika bra att flytta undan.. Man ser ju om den ’laddar’ (åtminstonne nyss..) genom att kika på spänningen i systemet..

Efter att ha tittat lite närmare i dagsljus visade sig ett rätt allvarligt problem.
    Det gäller mitt ’fake golv’ som baslådan står på i skuffen. Det visar sig att golvet sviktade rätt mycket mer än vad som var brukligt.. Min förhoppning var att det skulle hålla. Men, 'sov på saken' och insåg att det inte alls kommer att hålla... "nästa dag efte rjobbet får jag ta och styra upp det.." ....men då hade det redan spruckit och gått i bitar..!

[/url]

Egentligen behöver hela detta ’golv’ bytas ut till något stabilare. Eller kanske bäst; bara ett ramverk av reglar. Den akuta lösningen som går att göra nu får bli att försöka bända in en planka som stöd. Allt kunde lösas med en lämplig lång planka och lite skruv!

Sedan fick jag någon knäpp igen här ute i monsterkylan, att "fuckit, jag kan få gjort bara liiiite till"... så jag körde på. Först med att börja slita i bitone igen.. den hade en slags ful armatur den hängde på som temporär lösning i förra bygget.. Nu fungerade den dock utmärkt för att hålla produkterna från snön lol..

Jag provade lite montage av slutsteget.. Lyckan när skiten går in med någon millimeter eller 2 till marginal var inte att leka med.. !
    Har alltså 2st matchande 4ch steg till ett tänkt aktivt 3vägs system. PLanerna på att bygga ett stort slutstegsrack till dem i en slags "omlott" konfiguration bakom M1s sprack när det visade sig att baslådan hamnade ne 5-6cm längre ut än avsett på grund av några millimeter för dålig passform till fronten (eller om fakegolvet flyttat sig på ngn höjd är oklart..)

Då ser det ut så här med ett, men skall komma 2!

Fördelen med denna konfigurationen är att det gör det lätt att dölja allt vad ström/högtalarkabel heter.. Nackdelen var att jag i nuläget inte hade tillräckligt lång kabel att tillgå för ett sådant montage. Det fick dessutom bli en budget förlängning med ett säkringsblock på jordkopplingen (+ kabel är förstås avsäkrad vid batterikälla).

Istället gick det bli så här, tillsvidare = tills det finns a-stolpar färdiga, och kabe lär inköpt för lämplig inkoppling..

Nästa steg var att strippa min gamla 3-pars strumpa av RCA... när jag köpte kabeln var jag fast beslutenom att slippa behöva fundera på om "den kommer räcka" oavsett "gömd kabeldragning" runtomkring i skuffen... (hade tidiga planer påa tt sätta bitone i taget i tidgiare setup, vilket hade gjort väldigt mkt längre omvägar för kablage än vi ser idag..). Med lite uppmärkning blev det här enklare att hålla ordning på än förut.

...En stund senare blev det liv i systemet... mörkre thar fallit på som ni ser, men pannlampan är fan guld värd.. åk och köp för i helvette!
    Lyckan när systemet började lysa upp igen efter ett gäng timmar i en bit under -15c, med kläder och stelfrusna tår var det fucking underbart. Så gött jag fick dra in och tina upp innan det var möjligt att tänka vidare...

Då blev det klart för mig att det är lika bra att sätta gains åtminstonne grundläggande med ocillioskop. Så blev det. Sedan kunde resten av konfandet göras innifrån bilen via laptop

Så det blev att gräva fram gamla confar på bitone, kika av de fungerande avstånden på diskanterna... Göra lite förberedelser i lägenheten, sedan ut igen. Så kommer skämtet... USBkabeln räcker inte längre, så jag fick sätta mig i BAKSÄTET för att konfa Men kupévärmare... och pannlampa = allt är möjligt

En kort stund därpå var systemet spelandes..!

Avslutningsbilden påminner om att man kan fundera över att byta ut orginal ljuset till ngt "porrigare" än värmeljusvit....

...fan, hade någon sagt till mig för 2 veckor sedan att jag skulle ha ett spelklart system i december hade jag bara garvat.... Men tydligen krävs det en god bit under -10 ett par dagar/helger och mörker för att man ska få igång byggdjäveln i en

// Surk

Leave a comment:

• Noiseprojekt
    replied

Det är plug and play på dem där De startar upp i normal mode av sig själva, sen kan du justera i efterhand till recond eller supply!
    Okej! :P
    då vet jag, då kan jag gömma min sen med då

Leave a comment:

• Bantou
    replied

Grymt kämpat!

Leave a comment:

• ppk
    replied

Originally posted by Noiseprojekt View Post
    Hmm måste du inte trycka på Cteken för att aktivera laddningen? :S
    Då blir den placeringen lite dum va?

Leave a comment:

• Skapligt
    replied

Brutalt

Jag är sjukt imponerad. Du om någon definerar jag som "riktig byggare", kämpar på i väder och vind. På med pannlampan när det blir mörkt...

När jag står i garaget med belysning och värme, så blir jag deppig och brukar lägga ned så fort det blir mörkt ute... haha
    Kan inte annat än att hålla med!

Fruktansvärt starkt gjort! Alla tummar upp!

Roligt att det börjar ta form också!

Leave a comment:

• Noiseprojekt
    replied

Hmm måste du inte trycka på Cteken för att aktivera laddningen? :S
    Då blir den placeringen lite dum va?

Leave a comment:

• Oloof
    replied

Nice!
    Blir till att lägga matkassarna i baksätet?

Leave a comment:

• ppk
    replied

Brutalt

Leave a comment:

• Frippe_L
    replied

Sådär ja, stackars steg som legat nerpackat så länge :-)

Leave a comment:

• zrken
    replied

Tjena Boys!
    Som Hästen sa häromdagen, det är återigen dags för stafettpinnen - från utomhusarenan i Örebro
    Himla gött när man känner lite medvind på byggfronten. Idag hade jag möjlighet att lämna kneget före mörkrets totala inbrott... vilket förstås skulle tas till vara!

Med start på lördag och 9 raka dagar frammåt påstår väderprognosen vi skall få ca 40mm nederbörd, vilket inte helt orimligt är ngnstans mellan 30-60cm snö... Bäst att skynda sig och göra litejobb så gott det går..! Utomhusbyggandet är rätt svårt att få till stånd när det snöar...

Första projektet idag är att kontrollera att alla strömkablar/skenor satt stabilt (det fanns en hel del att dra åt här!) och att det fanns tillräcklig längd på kablar för nuvarande plan till montage.. Allt kirrades i ordning till bassteget, och till BitOne.. Mer eller mindre redo att bara ploppa i BitOne.. Tyvärr fick laddare och diverse annat återigen landa i kabelsalladen från helvettet.

Jag längtar verkligen tills jag fått provat mig fram lite och känner att jag kan landa och planera, genomföra <ETT BYGGE> som blir cleant. Vågar ju inte committa till ett bygge... vet ju att jag kommer ha nästa uppsättning mer eller mindre färdigplanerad innan systemet spelar... (Och det gällre nu med! ) ...förr eller senare så kanske man kan bli som de där seriösa byggarna

Jag skall försöka att planera ihop nästa version av det här bygget ordentligt till våren.. Troligast kommer jag vara utomlands på jobb mellan februari - april, så där finns det god tid att göra närmare planer

Nästa steg blev att hänga i och spänna ihop baslådan, som fick lite hjälp att "glida på plats" med den sjukt användbara bäddmadrassen..

Ljuset försvann fort. Jag blev så igasen jag bestämde mig för att plocka ut steget, och ge mig på att montera det. Tack och lov hade jag skaffat en pannlampa nyligen så man kunde fortsätta... Sagt och gjort. Sedan blev det även inkopplat så när som på RCA )

Ljuskäglan på bilden i vitt är från pannlampan

Så djävla gött att ha fått besten på plats!!

Mvh Surk - saftigt nöjd med att vara ytterligare ett par gigantsteg närmare ett spelande system!

Leave a comment:

• Skapligt
    replied
    Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

Fortfarande imponerad över att du står ute o jobbar. Blev av med mitt garaget idag men jag skulle aldrig komma på tanken att stå ute. Så nu jagar man garage som en tok, förhoppningsvis fixar det sig redan imorgon

Så länge det inte sitter mot en ren plåtyta borde det ju inte alls vara någon fara att använda sådant gummi tycker jag?

Leave a comment:

• Tim
    replied

Jag har såna där i hela dörren från Silent Coat jag med, drar dom åt sig fukt (trodde det var täta porer?) så det det ju självklart inte alls bra. Även om det är trevligt med bra ljud så vill jag inte ha rost i dörrarna... Fast dom ligger inte emot en enda ren plåtyta (endast mot asfaltsmatta) så kanske inte är så farligt ändå

Men mycket kul att se någon kämpa i detta vädret! Ibland underskattar man garage något extremt.

Leave a comment:

• ChriZtoffer
    replied

Anledningen till att den där taggiga skumgummimattan inte går att pressa ihop nu stavas fukt! Har själv satt en bit sån bakom midbasarna i mina dörrar men den ska rivas ur, har märkt att den suger i sig kopiösa mängder fukt, vilket såklart inte känns vidare bra. Men kämpa på nu så du får igång ljudet och får njuta av lite musik!

Leave a comment:

Working...
X