Originally posted by Robsarve
View Post
Originally posted by Tim
View Post
Originally posted by xciso
View Post
Originally posted by Shidapu
View Post
Originally posted by Skapligt
View Post
Originally posted by ChriZtoffer
View Post
...det är ju trots allt därför vi är här och delar ut/ suger i oss vad som kan göras 
I söndags fick jag för mig att fortsätta och försöka få monterat dörrarna.
Kylan gör förstås meckandet drygare, men i nuläget är det faktiskt bara helger jag har chans att få dagsljus samtidigt som jag har ledig tid.
Efter jobbet är det på tok för mörkt för det mesta som kräver god sikt. Sedan måste man ju ta med i beräkningen att både regn och snö omedelbart avbryter allt meckande.
Dagar med gott väder får man ta vara på! -15c ute men strålande solsken. Såldes, dörrar skulle monteras.
På insidan dörrarna har jag kletat fast Silent Coat’s skumgummi matta, som är ca 3,5cm tjock. Det visar sig att den här har suttit på ställen där den har blivit sammanpressad för passform mot bilen.
Dvs, det har ieg inte funnits plats för mattan där jag tryckt dit den. Det har inte vart ett problem…… ….förrens -15c. Mattan mer eller mindre fryser ihop!
Om den tidigare kunde flexa ner till 2-3mm tjocklek, kan den nu inte komma under 2.5cm…. detta gör att dörrfanskapen inte gick att få på, utan att jag fick slita och dra loss så mkt av den här fastfrusna monsterklistrande överjävligt starka limmet de använder.
Det krävde all energi jag kunde uppbringa på plats, med resultatet av en sträckt rygg och misshandlad axel.

Här är några av de bitar som jag lyckades få loss:

Det fanns ingen möjlighet att göra mer än en dörr åt gången. Händerna var totalt slut, så fick ta till reträtt in i värmen och tina upp mig på ett element i trapphuset en stund. Gösses vad skönt!

Så till någon slags resultat. Bägge dörrarna kom på. Tyvärr har limmet redan börjat släppa så mycket att det ser dåligt ut redan.
Det är i sådanna här lägen jag är glad jag har en ’av och påtagbar’ modul till dörren. Det är inte mer än några muttrar och ngra skruvar som behövs lossas för att komma åt och göra om.
Däremot skall det här provspelas och se om det fungerar/är rimligt tätt innan den kosmetiska biten kommer på tal igen.
Då blir det aktuellt med att föra diskussionen vidare som Robsarve var inne på, hur mkt det skall ”matchas” eller om det skall kläs i något kontrasterande material.
Bildkvaliteten är tveksam på min ena skärm ser det helt okay tydligt ut, men på andra där jag sitter nu ser man knappt något alls… men i alla fall en montagebild, som milstolpe i bygget.

Upptäckte även till mitt stora förtret att jag vajern till handtaget på passagerarsidan inte hamnade rätt i sin fåra. Dvs, passagerardörren går inte att öppna innifrån just nu

Dessutom, som kanske är värre, tar något veck av vinylen i botten på min byggda modul i dörrtröskeln. Så dörren går att stänga, dock en smula segare. Givetvis behöver det här åtgärdas efter provspelning…
Men sjukt skönt i alla fall att ha kommit så här långt. Den här biten med att få till dörrarna har varit den största ’tröskeln’ till att få igång speladnet.. jag har medvetet inte tatt tag i några andra delprojekt för att vara säker på att inte göra onödigt dubbelarbete i takt med att planerna ändras.. Snart så… gösses vad jag längtar efter att ha ljud i bilen igen

I Västerås var det ju svinkallt!
Ser bra ut med bygget också, mitt eget sug efter att bygga om dörrarna ökar något enormt!

Leave a comment: