Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säsong 2014 Förslag

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• jonash
    replied
    Re: Säsong 2014 Förslag

Originally posted by JALLE View Post
    SCC var
    Precis så, Gilla!

Leave a comment:

• JALLE
    replied

Originally posted by JALLE View Post
    SCC var ... BLA BLA BLA
    Detta lanserade alltså 2009... och visst har det funnits idéer om förändring

Leave a comment:

• JALLE
    replied

SCC var precis det koncept ALLA efterfrågade och vi la ner massvis med tid att ta fram det, presentera det och genomföra det, Helt omöjligt att jag hade klarat detta förarbete utan alla som hjälpte till.

Men tyvärr!!!!!
    När det väl kom till kritan så ville butikerna hellre att vi åkte ut och arrangerade åt dem, och där var vår/min stora tabbe i detta.

Jag tror fortfarande att detta är det absolut mest gynnsamma sätt att driva en tävlingsorganisation i Sverige

SCC var:
    4 regioner
    2-6 butiker/ombud per region (2010 ändrade vi så det blev ett ombud/region efter önskemål och lågt intresse från andra)
    Regionsfinaler med fribiljetter till SCC SM på den "stora" finalen
    Låga avgifter för butiker/ombud
    Låga avgifter för deltagare som gick direkt till butik/ombud.
    Enkla tävlingsklasser (1st SQ och 3st dB, vilket ändrades lite till 2010 efter önskemål)
    Protokoll som innehöll HELA regelboken
    mm mm mm

Jag har en del dokument kvar på detta och alla protokoll med mera kan enkelt ändras till 2014 års förutsättningar.

Men då måste det ske något ute i butikerna som gör att detta känns meningsfullt för deras verksamhet, och vad som skall göras måste de få vara med och bestämma och på samma gång skriva avtal om att fullfölja det.

Flera olika butiker kör eller har kört egna varianter som bara gjort att deltagarna förstår ännu mindre vad förbundet egentligen håller på med... och detta samtidigt som de stoppar in pengar i denna organisation...
    Använd det kunnande ni betalar för säger jag till samtliga Sveriges butiker...

Leave a comment:

• jonash
    replied

Originally posted by Frippe_L View Post
    Det jag tänkte kunde menas med "har inte råd" i facebook-frågan är att man har helt enkelt inte råd att köpa en anläggning som kan tänkas funka bra nog för att vinna (eller iaf bli första förlorare) i dBdrags eller EMMA´s lite högre klasser där tex de bättre placerade i superstreet och master unlimited har anläggningar med rek. pris på från 100-200kkr+
    Sen kommer Extreme och Expertklasserna med oftast ännu dyrare prylar förutom alla timmar det tar att få det o spela bättre än en anläggning för 30k.

Hur dyrt det sen är att köra till/från tävlingar, mat boende osv är en annan sak, de pengarna åkte jag till Turkiet för nu i höst istället och blev solbränd/magsjuk
    Ja, jag tror att en del säkert menar dyrt som i "resandet kostar". Andra menar säkert "produktkostnad".

Jag ville bara kolla lite snabbt, och mitt förslag till kommande organisation/styrelse är att man tar och gör samma undersökning en gång till vid senare tillfälle, och då kör den på fler än ett ställe. Tex Garaget.org m.fl, där det sitter enormt mycket fler männsikor och potentiella tävlande än här.

Att göra såna här marknadsundersökningar är extremt värdefull fakta, och den är så lätt att få tag på i dagsläget med Internet.

//Jonas

Leave a comment:

• Frippe_L
    replied

Det jag tänkte kunde menas med "har inte råd" i facebook-frågan är att man har helt enkelt inte råd att köpa en anläggning som kan tänkas funka bra nog för att vinna (eller iaf bli första förlorare) i dBdrags eller EMMA´s lite högre klasser där tex de bättre placerade i superstreet och master unlimited har anläggningar med rek. pris på från 100-200kkr+
    Sen kommer Extreme och Expertklasserna med oftast ännu dyrare prylar förutom alla timmar det tar att få det o spela bättre än en anläggning för 30k.

Hur dyrt det sen är att köra till/från tävlingar, mat boende osv är en annan sak, de pengarna åkte jag till Turkiet för nu i höst istället och blev solbränd/magsjuk

Leave a comment:

• BMF
    replied

Nonne, kanske var lite otydlig då. Det jag menade är snarare att det inte är så dyrt med tävlingsavgiften. Att få det "billigare" går knappast. Är snarare de "fasta" kostnaderna som inte förbundet kan göra något åt som kostar.

Själv hade jag aldrig tänkt tanken på vad det kostar att tävla. Efter som det ofta är mindre utgifter som bara läggs ut allteftersom. Blev ganska förvånad över vad den säsongen kostade mig trots diverse spons här och där.

Fast jämfört med att segla aktivt som jag gjorde innan då ett nytt set segel gick lös på väldigt mycket pengar. Och jag valde att lägga ner när nivån jag hamnat på nästan krävde en ny omgång segel per säsong.

Vet inte vad som ska göras för att få ut nya unga tävlanden. Den nya generationen kanske är för lat? Själv har jag tillbringat tre dagar med att montera cd'n i bilen nu och än är det inte klart.

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

Originally posted by jonash View Post
    Ja det framgår med extrem tydlighet att vi behöver dela upp tävlandet i regioner.

Det är bara att glömma REDAN NU att det kommer gå att hålla en rikstäckande serie som ska generera nån form av kvalpoäng till final.

Glöm det!

Vi behöver tänka helt annorlunda. Ut med tävlingar på lokal nivå. Det är steg1.

Till final samlas de bästa (eller alla?) från varje region, och finalen bör skötas av Förbundet, som utser de bästa bilarna i varje klass.

Min åsikt.

/Jonas
    Vi delar bild.

Leave a comment:

• Mats H
    replied

Originally posted by Horsyhorse View Post
    Aha, tack. Är tydligen inte med i den gruppen?

Leave a comment:

• jonash
    replied

Ja det framgår med extrem tydlighet att vi behöver dela upp tävlandet i regioner.

Det är bara att glömma REDAN NU att det kommer gå att hålla en rikstäckande serie som ska generera nån form av kvalpoäng till final.

Glöm det!

Vi behöver tänka helt annorlunda. Ut med tävlingar på lokal nivå. Det är steg1.

Till final samlas de bästa (eller alla?) från varje region, och finalen bör skötas av Förbundet, som utser de bästa bilarna i varje klass.

Min åsikt.

/Jonas

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by BMF View Post
    2004 när jag tävlade som mest aktivt och då i SQ Proffs unl. så höll jag koll på vad det egentligen kostade att "bara" åka runt och tävla som jag gjorde. Snittet var nästan 1200.- per tävling. En jäkla massa pengar om man ska iväg på 5-8tävlingar under säsongen. Så dyrt kan det lätt bli.
    Vad kostade då? Tja, trots däckspons och bra priser på rekond så drar det iväg. En halv uppsättning däck. Rekond blev det väl 3gånger. Soppa. Service. Bensin. Hotell ibland, mat. Det rullar på. Ok, man behöver ju inte satsa så hårt men nu gjorde jag det under det året så jag vet att det kostar...
    Vänder man sen på det, de flesta tävlanden får rabatter på sin anläggning ... vad tror du det ska vara hjälp för?
    Jo omkostnader för att dra runt på olika tävlingar.

Vem säger att du måste käka köbemat?
    Ta med mat hemifrån, du skulle väl ändå äta ... eller?

Och sen för oss som håller tävlingar ser det ut så här.

Vi sponsrar förbundet.
    Vi sponsrar de tävlande.
    Vi sponsrar domarnas mat och anmälningsavgift.

De sponsrade domarna dömer sin sponsrade kompisars bilar.

Och ändå håller vi tävlingar år efter år efter ......

Leave a comment:

• BMF
    replied

2004 när jag tävlade som mest aktivt och då i SQ Proffs unl. så höll jag koll på vad det egentligen kostade att "bara" åka runt och tävla som jag gjorde. Snittet var nästan 1200.- per tävling. En jäkla massa pengar om man ska iväg på 5-8tävlingar under säsongen. Så dyrt kan det lätt bli.
    Vad kostade då? Tja, trots däckspons och bra priser på rekond så drar det iväg. En halv uppsättning däck. Rekond blev det väl 3gånger. Soppa. Service. Bensin. Hotell ibland, mat. Det rullar på. Ok, man behöver ju inte satsa så hårt men nu gjorde jag det under det året så jag vet att det kostar...

Leave a comment:

• ChriZtoffer
    replied

Fast kostnaden för att tävla är väl ändå inte stor? Det som isåfall kostar är ju bränslet för att ta sig till och från tävlingar. Tror det där kan vara en kommunikationsmiss, många tror nog att det krävs licens och medlemsskap.
    Last edited by ChriZtoffer; October 3, 2013, 00:07.

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

Well...
    Röstningen pekar på kostnaderna...
    Hur får man ner priset det kostar att tävla?
    Fler tävlande som delar på kostnaden det kostar att ordna tävlingar.

Moment 22...

Leave a comment:

• Horsyhorse
    replied

https://www.facebook.com/groups/3454...4190397664142/

Varsågod Mats.

Pierre

Leave a comment:

• Mats H
    replied

Originally posted by jonash View Post
    Jag startade en röstningstråd på Facebook, kolla den.

Den talar ju såhår långt sitt tydliga språk.

//Jonas
    Har du en länk? Hittade inget på FB.

Leave a comment:

Working...
X