Re: Säsong 2014 Förslag
Prisbegränsade klasser är bra men hur ska priserna sättas? Vilka riktlinjer ska man gå efter när priset sätts?
Med vänlig hälsning, Björn
www.dbakuten.se
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Säsong 2014 Förslag
Collapse
X
-
Glömde lägga till:
EM i dBDrag, BassRace och TopDog tillsammans med North European Cup i SQ.
Allt arrangerat i en lämplig hall i Trollhättan nästa höst.....undrar om det finns någon sådan???? :-)
Leave a comment:
-
Många matnyttiga åsikter nu i denna tråd... ÄNTLIGEN :-)
Sammanställning av vad jag kan läsa ovan:
EMMA Rookie 10K (omoddad bräda)
EMMA Rookie 25K (omoddad bräda)
EMMA Master 40K (internationella regler)
EMMA Master Unlimited (internationella regler)
ESPL Rookie 10K (allt i skuffen och mäts med ett genomsnitt med musik)
ESPL Master 25K (allt i skuffen och mäts med ett genomsnitt med musik)
ESPL Master (vägg och mäts med ett genomsnitt med musik)
dBDrag Street 10K (allt i skuffen och mäts med ton)
dBDrag Street X (inga begränsningar men allt i skuffen och mäts med ton)
dBDrag Street B (internationella regler)
dBDrag Extreme (internationella regler där SS bilar även tävlar nationellt)
TopDog - En klass alla mot alla
BassRace - valfria klasser på de event detta önskas
dBDrag körs sen med internationella regler på 3X tävlingarna så att deltagarna kan kvala in till EM :-)
Prisklasser i dB och ESPL räknas enbart basar och steg in samt så måste de ha batteribegränsningar för att hålla priserna nere.
Fortsätt att spotta fram idéer nu :-)
Leave a comment:
-
Vore skoj! 10k spela högt klass, med tydliga regler för kontroll av listpris, utan gråzoner, vore riktigt bra:-)
O espl, med de bra reglerna, vore med ett lyft, även om man får kalla det nåt annat, och kanske blir utan europakval...
Leave a comment:
-
Det där verkar lockande. Tror det ska vara nåt sånt för
att locka.
Leave a comment:
-
Jag skulle kunna tänka mig ett annat scenario med negativa poäng istället:Originally posted by Nonne View Post
Gandalfs vagnbok = 5 poäng (vilken innefattar kvitto)
Säkring = 1 poäng
Fastsättning = 4 poäng ( cd, högtalare, förstärkare, baslåda )
Ingen vagnbok/kvitton: -30p
Ingen säkring -50p
Dålig fastsättning -10p/grupp
Det blir samma sak i slutändan, men man ska inte kunna vinna med en "osäker" bil.
Är bilarna ok, kommer man tävla på lika vilkor och då endast med ljudpoängen.
Leave a comment:
-
Jag tror 10k utan ljudprocessor och med högtalarna på normal plats.
25k tillåtet med modifieringar
Med vänlig hälsning, Z
Leave a comment:
-
Det låter rimligt med dessa två steg i prisbegränsningen.Originally posted by jonash View PostHåller med. Det måste fram fler prisbegränsade klasser, och som komplement till EMMA klasserna, då 9 av 10 skiter i EM. Då gynnas svensk bilstereobransch, för det är ÅF och inte leverantörer som ska ha största fördelen av det.
Så uppmaningen till förbundet blir då att addera två prisbegränsade klasser till, förutom 40k. Förslaget blir 10 och 25.
10k borde vem som kunna satsa på sin hobby och 25k kan bli ett getingbo för kreativa tävlande.
Ska det fortfarande finnas andra begränsningar - tex att inte modifiera brädan, utan/med processor eller liknande? Det tål att diskuteras iaf, så man får fram ett koncept som passar flest.
Leave a comment:
-
Håller med. Det måste fram fler prisbegränsade klasser, och som komplement till EMMA klasserna, då 9 av 10 skiter i EM. Då gynnas svensk bilstereobransch, för det är ÅF och inte leverantörer som ska ha största fördelen av det.Originally posted by Nonne View PostJag gillar prisbegränsade klasser.
Här börjar man bygga redan på ritbordet, det gäller att planera och hitta rätt från början.
Att planera och drömma om produkterna är halva resan.
Detta tror jag också är ett sätt att komma åt all falsk prissättning som finns på den syberianska marknaden, produkterna får rätt pris från början.
Hade man sedan kört på det dlsaren nämnde (sound only) så är man hemma.
Visst måste det finnas kontroll av produkterna så vi främjar säkra bilar.
Säkring = 1 poäng
Så uppmaningen till förbundet blir då att addera två prisbegränsade klasser till, förutom 40k. Förslaget blir 10 och 25.
Leave a comment:
-
Jag gillar prisbegränsade klasser.
Här börjar man bygga redan på ritbordet, det gäller att planera och hitta rätt från början.
Att planera och drömma om produkterna är halva resan.
Detta tror jag också är ett sätt att komma åt all falsk prissättning som finns på den syberianska marknaden, produkterna får rätt pris från början.
Hade man sedan kört på det dlsaren nämnde (sound only) så är man hemma.
Visst måste det finnas kontroll av produkterna så vi främjar säkra bilar.
Säkring = 1 poäng
Leave a comment:
-
Är det verkligen pengar som är stötestenen?
Det är lätt att skylla på att man inte har råd har man då det rätta intresset? har man ett brinnande intresse att tävla så får man försöka vinna med kunskap och trix med den budgeten man har. 10-15 tusen kan man ha riktigt roligt med.
Tänker hur jag själv startade med bilstereo intresset och tävlingsverksamheten. Jag studerade när många av mina byggen genomfördes men var envis och då löser man mycket.
Man måste börja någonstans sen klättra. Alla kan inte börja på topp. Skapa team var 3-4 personer på ett bygge sen tävla och ha roligt. Visa framfötterna leta sponsorer Utväckla bygget hela tiden i små steg till slut så är man i topp
jag tror på enkelhet. Gå tillbaka till den tiden( -90 )då det var ett otroligt intresse utvadera det och ta godbitar inplantera det i nuet.
Med vänlig hälsning, Björn
www.dbakuten.se
Leave a comment:
-
På tal om budgetklass så gjordes ett försök med att få tillbaka 15k dock var det för lågt intresse så den ströks igen.
Men ja... EMMA har ju förutom 4K€ även 2K€ som kan användas.
Octan tänker rätt att få åsikten från de som bygger men inte tävlar.
Hell jag har själv tävlat då o då bara för att fat jag vet att jag inte har en chans. :-D
Varför jag själv inte kommer ur fullt på banan även nästa år är personligt men ni är en del som vet varför så det är inget jag kommer att älta. Däremot kommer jag göra mina försök lokalt bakom kulisserna under de kommande åren.
En sak vi inte får glömma är det faktum att även om scenen är en aning inavlad just nu så måste vi våga ar prova lite nya vägar och våga ha tålamod att låta det ta lite tid för tillväxten att öka. Det är inget som kommer att ske på ett år eller två... Hittar vi en bra väg så kanske vi ser en tillväxt om fem år eller så.Last edited by Lonefox; October 5, 2013, 07:58.
Leave a comment:
-
Var lite dem jag ville komma åt när jag startade tråden.Originally posted by dlsaren View PostDe som borde skriva i denna tråden är alla som har Sq bygg trådar, men som inte kommer ut och tävlar.
För att få reda på vad det är som "hindrar" dem.Last edited by octan; October 4, 2013, 22:41.
Leave a comment:

....)
Leave a comment: