Originally posted by Andyah
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo
De har nog ingen större anledning att ljuga om det nej......
-
fick ett ungefärligt mått att sträva efter. klart man kan få olika värden av hur hårt/löst man trycker. Men det är ju inte så att det skiljer massor..kollade på kabeln jag har nu så fick med lite mätande runt 6mm. Så det verkar ju stämma ganska bra endå, så biltema ljuger ju inte om kablarna iaf.Originally posted by Optima View PostFast det gäller bara om man har en enda massiv ledare. Eftersom en kabel består av flera mindre ledare så blir det alltid en liten luftspalt mellan ledarna (under förutsättning att de inte är fyrkantiga), vilket gör att totala diametern blir större.
Dessutom är det svårt att "klämma lagom hårt" över trådarna med skjutmåttet och man kan därför få olika mätvärden.
Leave a comment:
-
Fast det gäller bara om man har en enda massiv ledare. Eftersom en kabel består av flera mindre ledare så blir det alltid en liten luftspalt mellan ledarna (under förutsättning att de inte är fyrkantiga), vilket gör att totala diametern blir större.
Dessutom är det svårt att "klämma lagom hårt" över trådarna med skjutmåttet och man kan därför få olika mätvärden.
Leave a comment:
-
Bör bli runt 5.2mm med lite skolmatte.Originally posted by Andyah View Postingen på ett bilstereoforum som kan svara på min fråga om strömkablar o dess storlek som jag skrev för antal dagar sen?.. om det står att det 21mm2 på kabeln..ska den då vara 10,5mm? om man mäter med ett skjutmått rakt över? dvs kopparkabeln och inte skyddshöljet?
area = Pi × radien^2
Leave a comment:
-
ingen på ett bilstereoforum som kan svara på min fråga om strömkablar o dess storlek som jag skrev för antal dagar sen?.. om det står att det 21mm2 på kabeln..ska den då vara 10,5mm? om man mäter med ett skjutmått rakt över? dvs kopparkabeln och inte skyddshöljet?
Leave a comment:

Leave a comment: