Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av SQ bas

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Val av SQ bas

Vet att det testats en hel del basar i Caprin sen dess och att flera DD presterat väl i den.
    (Många som gör bra resultat i garaget som vanligt... )
    Själv har jag inte varit i den på över ett år, så jag är dåligt uppdaterad. Ville inte hävda att Anthem är världens bästa bas, utan tog upp den som ett exempel för att jag har rätt gedigen erfarenhet av den.
    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Nonne View Post
      Men hur var det, fick inte Anthem basen se sig distanserad av en hel flock testade basar i Caprin?

Sist jag lyssnade i bilen då den stod i min verkstad, slog det mig hur BRA basen lät.
      Då sas det vad jag befarade utan att sett vilken bas det var, no Anthem in tha car!
      Sen om det är sant eller inte låter jag det vara osagt, faktum är att det är flera år sedan detta slog mig

Jag har fortfarande en Anthem tia i bruk, både Postmannen och DHL gubbarna brukar använda den när dom ska in i butiken med varor
      VIlka basar som testats efter att bilen lämnade tävlingsarenan vet nog bara Json själv. Men att en flock basar skulle slå Anthem basen är helt fel. I och för sig hade Json inte rätt låda till Anthem10an, och jag vet att han gillade en DD tia i den lådan. Men Json är ju inte den enda som fått 26+ pinnar på sub med en Anthem om vi säger så....
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Ojojoj!
        Jag har väl inte sagt att Anthem är kass?
        Det är väldigt sällan jag utalar något illa om en produkt, det är bara om den går sönder hela tiden!
        Men här var det två herrar som gick in i försvars ställning direkt

Att jag gillar pappersvarianten bättre än Anthem säger ju inte den är kass, bara att pappersvarianten är bättre enligt min smak!
        Sen att det finns fram och baksidor av produkterna är en helt annan sak!

Jag är inte kompis med Aluminium basar, vi är inte ovänner heller!
        Finns en go kamrat i Aluminium gänget.......B2!
        En bas utan klonk och mekaniska oljud då man står i lyssningsrummet!
        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Har ju två B2 tolvor liggande oxå. Man kanske skulle roa sig med att göra ett litet blindtest... Det får i så fall bli i slutet av månaden...

Att jag valde att prata om två basar som inte längre går att köpa hade ju sina skäl. Men trots det hamnade vi i just den specifika diskussionen jag inte ville hamna i.

Det som jag försökte få fram med mitt resonemang var helt enkelt att det finns många basar som är bra och att man bör välja något som passar ens egen smak OCH framförallt monteringsmöjligheter.
          /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
            Det som jag försökte få fram med mitt resonemang var helt enkelt att det finns många basar som är bra och att man bör välja något som passar ens egen smak OCH framförallt monteringsmöjligheter.
            Där är vi helt överäns!

Att välja bas är det svåraste i en anläggning, rekomendationer från forum är sådär!
            För om jag säger BOOM BOOM BOOM, vilken bas härmade jag?
            Jasså.....ALLA!!!!!!

Som läget är i dag kan inte alla butiker ha alla basar hemma.
            Ett önsketänkande kanske, fast då skulle samtliga butiker fått stänga pga konkurs!!!
            sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Ojojoj!
              Jag har väl inte sagt att Anthem är kass?
              Det är väldigt sällan jag utalar något illa om en produkt, det är bara om den går sönder hela tiden!
              Men här var det två herrar som gick in i försvars ställning direkt

Att jag gillar pappersvarianten bättre än Anthem säger ju inte den är kass, bara att pappersvarianten är bättre enligt min smak!
              Sen att det finns fram och baksidor av produkterna är en helt annan sak!

Jag är inte kompis med Aluminium basar, vi är inte ovänner heller!
              Finns en go kamrat i Aluminium gänget.......B2!
              En bas utan klonk och mekaniska oljud då man står i lyssningsrummet!
              Du kan mycket väl få tycka att den e kass Nonne. Att den dominerade på Svenska tävlingsarenan mer än nån annan bas gjort i svenska billjudshistorien är en sak. Det är inte alla som gillar tävlingsljudet.....men faktum kvarstår att så framgångsrik som den var, från Sverigest minsta leverantör dessutom säger nåt, för mig och Erik och dem som äger/ägt den. Och det duger åt oss

Ang. aluminium vs papper vs plast/gummi kan vi ta en annan tråd.
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Mycket intressant läsning här nu och jag tycker vi snäpper upp nivån lite till.
                Vad är då en bra SQ bas? Är det en bas som får 26 pinnar på sub eller en bas som alla gillar att lyssna på. Eller är det så att om man får 26 pinnar så har man den perfekta subben till all musik och man älskar att lyssna på den.

Om vi snäpper upp det yterligare lite så kan man ju undra vad egentligen välljud är.
                Är det ett protokoll med höga poäng eller något som jag själv tycker låter extremt bra och älskar att lyssna på.

Som exempel. Jag tävlar på en av Bilstereoförbundets tävlingar och plaserar mig inte ens bland dom 5 bästa sen åker jag på EASCAS låtsas SM och blir Svensk Mästare. Har jag då en bra eller dålig anlägning i bilen eller är det så pass vitt skillda bedömningar av vad välljud är så det inte går att jämföra.

Mycket funderingar nu i mitt lilla huvud
                SM GULD 2009 ESPL 4
                SM GULD 2010 ESPL Unlimited
                HiFiMicke
                2011 BMW SQ EDITION Black On Black
                Team dBAkuten
                BMW e91 m-sport

Comment

..rekomendationer från forum är sådär!
                  För om jag säger BOOM BOOM BOOM, vilken bas härmade jag?
                  Jasså.....ALLA!!!!!!!!
                  Dagens bästa (Bas)råd

Comment

Originally posted by HiFiMicke View Post
                    Mycket intressant läsning här nu och jag tycker vi snäpper upp nivån lite till.
                    Vad är då en bra SQ bas? Är det en bas som får 26 pinnar på sub eller en bas som alla gillar att lyssna på. Eller är det så att om man får 26 pinnar så har man den perfekta subben till all musik och man älskar att lyssna på den.

Om vi snäpper upp det yterligare lite så kan man ju undra vad egentligen välljud är.
                    Är det ett protokoll med höga poäng eller något som jag själv tycker låter extremt bra och älskar att lyssna på.
                    En bas får aldrig 26 pinnar, men installatioen av en bas kan mycket väl få det.

Det fokuseras på tok för mycket hur högtalare ser ut i beräkningsprogram och om det är papperskon, kromad korg eller "push" terminaler.

Alla högtalare låter dåligt i en kass installation och det är precis det domarna bedömer, hur bra du installerat och tweakat ditt ljud.

Får du 26 pinnar på din subbas i en EMMA bedömning så kommer flertalet "internetdeltagare" förskräckt skratta åt dig när de lyssna på bilen.
                    VARFÖR???

Jo därför de inte har en aning om hur en bas låter, så länge den inte låter brööööööööl... dessutom kan man enligt ovanstående inte ha ett bra ljud om inte vindrutetorkarna fladdrar...

Och det kommer från en som är sjukt förtjust i BAAAAAS

De absolut häftigaste BAS upplevelserna jag haft är i SQ bilar under EM och Amicom.

Visst Jag var totalt förlamat förtjust i Jimmy Lundgrens 850 när det satta 18" i den, så även i Sony Caddyn i sin första skepnad -99.

Men ändå går det inte att jämföra med en riktig SQ bil, och dessa SQ bilar spelar SJUKT HÖGT tro inget annat...

Originally posted by HiFiMicke View Post
                    Som exempel.
                    Jag tävlar på en av Bilstereoförbundets tävlingar och plaserar mig inte ens bland dom 5 bästa sen åker jag på EASCAS låtsas SM och blir Svensk Mästare. Har jag då en bra eller dålig anlägning i bilen eller är det så pass vitt skillda bedömningar av vad välljud är så det inte går att jämföra.

Mycket funderingar nu i mitt lilla huvud

Om ovanstående scenario händer så finns det förmodligen en enkel och bra förklaring.
                    De 4 som slog dig sist var inte med på nästa tävling...

Skillnaden i bedömningar hos EMMA och EASCA skiljer inte så mycket, det som skiljer är materialet som använd vid bedömningen. (och den diskussionen behöver vi inte ha igen )

Även domarna är skolade i samma skola så där borde det inte heller skilja något, och jag vet att minst 2 av EASCAS Svenska domare absolut vet vad de pratar om då de började sin SQ-domarkarriär hos EMMA. Och dessa två respekterar jag starkt..

kontentan av mitt svammel:

Vilken typ av bas man gillar är individuellt.
                    Vill man ha entonig hjärnblödarbas så är det fritt fram, jag skulle gissa att 80% av alla bilstereobyggen har just detta..

Men när dessa billjudsbyggare får en lektion i en riktig SQ bil är det tyssssssst i bilen på vägen hem.
                    Och snart börjas det byggas om
                    Last edited by JALLE; September 30, 2010, 18:22.
                    Roger Edvinsson
                    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                    helst på saker av kolfiber :-)

Comment

B2 HD12 ska väl kunna passa dig bra? Tål gott om effekt och är väl lite av en SQ bas? Jag har själv aldrig testat denna eller kan över huvudtaget uttala mig om hur den fungerar till SQ. Var mest bara en fundering

Comment

nu vet jag inte ens om mitt inlägg kommer synas eller bli redigerat men men tar chansen;

Är det inte till att lyssna vad som funkar just i den bilen som gäller, finns väll ingen universial som passar i allt? men visst, riktlinjer kan man väll få.

Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

VEM FAAAN VAR WIECHERT?

Comment

Läs Heddes inlägg igen.

En bra subinstallation gör att man hålla isär flera olika instrument som spelar i det registret (förslagsvis en kyrkorgel överlappandes med en ståbas) och har inget efterhäng.

Om vi nu pratar en sq-bedömning:

När jag dömer vill jag alltid ge max. (30 på sub) Men oftast hamnar man någonstans mellan normalgod och bra (15-25 p). I en bil finns det så mycket resonanser som färgar ljudet som kommer ur basen och många har problem med att midbasarna stör.
                          Om jag någon gång skulle ge max i något register så skulle det betyda att det låter som i verkligheten. Och då skulle jag bli tvungen att köpa bilen på stående fot.
                          /tycker Erik.

Comment

Har för mig att ngn berättat för mig att en av de absolut bästa bilarna någonsin vad gäller höga poäng på sub(SQ) hade 6.5 tummare som spelade det registret? Har ett svagt minne av att det kanske var en norsk bil?
                            "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Anders Redigh fick bra poäng av mig en gång när han tävlade med bara midbasar.

Det var dock på gamla skivan som saknade riktigt låga frekvenser. Men det visar på lite vad man är ute efter. Snabb ren bas.
                              /tycker Erik.

Comment

Den erfarenhet jag har av min Anthem 10",är att den låter riktigt bra.

Kanske fel att säga att den låter,för om en bas är bra så låter/hörs den inte,utan den spelar bara med musiken,och förmedlar det den ska,utan att lägga till eller dra bort något från musikkällan.

Däremot så finns det ju musik som verkligen gör att det låter från basen,men då är ju musikkällan så,tex Infected mushroom.

Har jämnfört Anthem 10" mot min Genesis10",och dom är väldigt lika varann,förrutom att Genesis 10" "hörs" (färgar?) lite grann mer än Anthem.

Nu kan jag faktiskt tycka,att är man ute och kör med bilen,så föredrar jag Genesis före Anthem,just för att annars saknar man det där lilla extra som Genesis basen ger.
                                Last edited by Välljudsfantast; October 1, 2010, 06:35.

Comment

Working...
                                X