Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av SQ bas

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Val av SQ bas

Jag vill bara bekänna en sak.........JAG kommer att tävla med alukon på mina basar 2011 ......FLÅT!!!!!
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
      Jag vill bara bekänna en sak.........JAG kommer att tävla med alukon på mina basar 2011 ......FLÅT!!!!!
      Det är inte materialet, det är ljudet
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Eftersom det redan snackats om spela högt bilar vill jag flika in med en fråga:

SQ bedömning 5 meter bakom bilen. Var det inte i någon gren som detta skulle införas?
        Detta om nånting skulle va grymt kul att tävla i och sätter verkligen anläggningen på prov.

Micke, vet du är en spela högt person och den låga volym som används på en sq bedömmning är inte ens i närheten av den volym du kommer vilja poppa runt med till vardags.
        Som ex, mina fd inhuman 18"are vet jag skulle inte ha en chans i en vanlig sq bedömning MEN då man vred på volymen och demade, då snackar vi.

Det jag vill komma fram till är att jag verkligen hoppas att SQ bedömningar kommer bedömmas 5m bakom bilen för oss som både vill kunna spela högt som tusan SAMT att det ska låta så bra som möjligt .
        Att kunna kombinera en bil för SPL och SQ har ju sagts va omöjligt

Vet att psychlone innehåller allt detta förutom sq bedömningen bakom bilen med musik
        Last edited by Techno_Bass; October 1, 2010, 11:52.
        155++db@25hz
        http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Nu tror jag att en del har missförstått en del av vad som har sagts nu!

Det spelar ingen roll vad det är för märke på basen om man inte dömmer med ögonen!!!
          Det enda som spelar roll är hur bra man har lyckats med installationen(dvs. inga missljud, rätt volym för bilen OCH baselementet).
          När denna del är på plats och funkar så måste även midbasen/mellanregistret sitta på en vetting position och ha en bra installation! Detta element är långt viktigare än basen!

Sedan hanlar allt om att lyckas tweka/justera ljudet med delningsfilter, tidskomp och lite eq så att det hela spelar ihop på ett bra sätt!

Jag tycker att det stirras väldigt mycket på olika märken nu för tiden! Detta tycker jag är synd! Speciellt som många har väldigt bråttom med att dömma ut eller dissa produkter. Det är sällan produkten som är jätte dålig, oftast är det installationen samt ljudinställningen som brister! Sedan så behöver man givetvis riktigt bra komponenter för att nå det högsta nivån av ljudkvalitè, men då är det inte längre en fråga om rätt eller fel utan tycke och smak!

Mina små tankar i detta ämne!
          Last edited by Peter J; October 1, 2010, 11:59.
          Peter J

Projekt Saab 95 Aggressor
          https://www.facebook.com/saabaudio/
          Instagram saabaudio

Ancient history....
          http://www.garaget.org/?car=106118

Comment

Originally posted by Techno_Bass View Post
            Eftersom det redan snackats om spela högt bilar vill jag flika in med en fråga:

SQ bedömning 5 meter bakom bilen. Var det inte i någon gren som detta skulle införas?
            Detta om nånting skulle va grymt kul att tävla i och sätter verkligen anläggningen på prov.

Micke, vet du är en spela högt person och den låga volym som används på en sq bedömmning är inte ens i närheten av den volym du kommer vilja poppa runt med till vardags.
            Som ex, mina fd inhuman 18"are vet jag skulle inte ha en chans i en vanlig sq bedömning MEN då man vred på volymen och demade, då snackar vi.

Det jag vill komma fram till är att jag verkligen hoppas att SQ bedömningar kommer bedömmas 5m bakom bilen för oss som både vill kunna spela högt som tusan SAMT att det ska låta så bra som möjligt .
            Att kunna kombinera en bil för SPL och SQ har ju sagts va omöjligt

Vet att psychlone innehåller allt detta förutom sq bedömningen bakom bilen med musik
            Jag skulle också vilja se denna klass nästa år.

Anledningen att man vid SQ bedömning inte lyssnar så det blöder är att hörseln blir "sämre" att kunna användas som analysinstrument om man sitter i hög volym. Skall man döma säg 10 bilar så är man en sämre domare efter bil nr 2-3 (eller nåt i den stilen) om man lyssnar för högt.

/Jonas
            SM-guld 2007 och 2008.

Comment

JL Audio 12 W6v2, vad har ni att säga om den basen?

Comment

Originally posted by MiWi View Post
                JL Audio 12 W6v2, vad har ni att säga om den basen?
                Klart bra. ENligt JL själva är det deras bästa bas för ren SQ. Bättre än W7..
                SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Jag måste bara dela med mig av detta.
                  Jag har mina SPL Dynamics D7 steg ute på annons och fick denna förfrågan via mail.

(hej jag ha två slut steg mds 2x500w fina å spela bra .vill du bytta ditt
                  mot dom två pluss 50 filmer, ny på dvd-r ?. )

Hur fan ska jag göra. Jag har legat sömnlös i 2 nätter nu och funderat på om jag ska slå till.

Jag vet fan inte om jag ska skratta eller gråta
                  SM GULD 2009 ESPL 4
                  SM GULD 2010 ESPL Unlimited
                  HiFiMicke
                  2011 BMW SQ EDITION Black On Black
                  Team dBAkuten
                  BMW e91 m-sport

Comment

Haha! Slå till direkt

Comment

Att prova basar i LYSSNINGSUTRYMMET är en helt annan femma än om den står i skuffen!

Det jag vill komma fram till är att membranen har olika ljud karraktär, den som säger annat får gärna överbevisa mig!

Basar har mekaniska oljud, vissa mer än andra!
                      Hur många har hört en klockande dustcap?

Kom nu inte med att lådan är fel, för många basar tystnar efter ett tag!
                      Men faktum är att det är djävligt irriterande att dema en sådan för kund!
                      Att jag säger den tystnar efter ett tag är lika med.....JA ELLER HUR!!!

Ska basen monteras i handskfacket blir volymen ganska begränsad, då kommer min erfarenhet väl till pass med att föreslå bas med så lite mekaniskt oljud som möjligt!

Att bara knacka lite lätt på membranet visar tydligt slutresultatet.
                      Två skolexempel är DD 1508 och Audio-Systems SQ8
                      Dessa 2 har så olika karraktär på konljud att man blir stum, tom för ett otränat öra!

AS SQ8 är dovt, stumt, dött vilket kommer att ge basen en karraktär där det är svart "som Hedde sa" mellan tonerna!
                      DD basen klonkar värre än någon annan, egensvängningarna i membranet håller på i nästan en sekund!
                      Hur påverkar det ljudet?

Går man sen över till en annan sak så kör DD basen 8or runt SQ8an när det gäller ljudvolym!
                      Membrankarraktären på DD är klockren för att spela så in i bomben högt, SQ8 Spelar inte lika högt men gör det med bravur!
                      Detta hänger ihop med både uppbyggnad och matrialval!

Ett annat svårare exempel är Morel Ultimo.
                      En högt rankad bas runt om i världen.
                      Denna har kolfiberkon i ETT stycke!
                      Detta borde ge en tyst mekanisk rörelse, men ack vad man bedrar sig!
                      Den låter förfärligt innan den är inspelad!
                      Att sälja en helt ny sådan bas är ett spel för gallerierna!
                      Skulle kunden ha en kombi och herrejösses med effekt så KANSKE man får ett återbesök där han tror basen är kass!

Alla vet väl att av våra sinnen så är det ljud vi inte kommer ihåg!
                      Smak, syn, känsel är inga problem, men att komma ihåg hur det låter eller återskapa ljud kan vi inte.

Det vi kommer ihåg är känslan eller om man är tränad så förknippas den med något föremål såsom en ALUMINIUMBURK
                      Last edited by Nonne; October 2, 2010, 10:51.
                      sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Hur står sig Dls Nobelium 15 som sq bas???

Comment

Aluminiumburk eller inte, men de bästa basarna jag hört har ibland haft alu-kon, ibland inte.

Att knacka på konen och bedöma basar verkar för mig en smula...ehum....dumt. Men, alla har ju sitt sätt.

Jag brukar lyssna.
                          SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Originally posted by jonash View Post

Att knacka på konen och bedöma basar verkar för mig en smula...ehum....dumt. Men, alla har ju sitt sätt.
                            Varför skulle det vara dumt?

Du kan hur mycket som helst i teorin och DET tycker inte jag e dumt!

Men som sagt vissa kan vad inte andra kan !

Jag LYSSNAR också på basen......INNAN den kommer i bilen och det är en förmåga JAG besitter!
                            Så jag säger som kryddan på EM finalen........BAD FOUR YOU
                            sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                              Varför skulle det vara dumt?

Du kan hur mycket som helst i teorin och DET tycker inte jag e dumt!

Men som sagt vissa kan vad inte andra kan !

Jag LYSSNAR också på basen......INNAN den kommer i bilen och det är en förmåga JAG besitter!
                              Så jag säger som kryddan på EM finalen........BAD FOUR YOU
                              Vem sa Kryddan det till?

Jag tycker nog att jag bevisat att jag kan en del i praktiken med, även om det var 2 år sen jag vann mitt andra raka SM guld.

Jag vill bara poängtera att jag tycker det kan vara bra att vara öppen för att även det man tycker verkar konstigt faktiskt kan funka. Just alu-kon kan du säga vad du vill om, men det finns MASSOR av exempel på basar med alukon som funkar. Säkert finns det exempel där man misslyckats. PRECIS som med coatad papper, gummi, plast etc etc.

Vill du argumentera och hävda din fina praktiska erfarenhet kan jag sammankoppla dig med ett antal högtalarkonstruktörer som förespråkar alukon, och som har mer år av erfarenhet och kunskap än du kommer skaffa dig under ditt liv om du så ägnar 24 timmar om dygnet åt det

Eller så bara lämnar vi ämnet och tycker att livet är skoj när det låter bra, alu-kon, papper, gummi eller whatever-the-fuck vi har som konmaterial!

/Jonas
                              SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Originally posted by jonash View Post
                                Vem sa Kryddan det till?

Jag tycker nog att jag bevisat att jag kan en del i praktiken med, även om det var 2 år sen jag vann mitt andra raka SM guld.

Jag vill bara poängtera att jag tycker det kan vara bra att vara öppen för att även det man tycker verkar konstigt faktiskt kan funka. Just alu-kon kan du säga vad du vill om, men det finns MASSOR av exempel på basar med alukon som funkar. Säkert finns det exempel där man misslyckats. PRECIS som med coatad papper, gummi, plast etc etc.

Vill du argumentera och hävda din fina praktiska erfarenhet kan jag sammankoppla dig med ett antal högtalarkonstruktörer som förespråkar alukon, och som har mer år av erfarenhet och kunskap än du kommer skaffa dig under ditt liv om du så ägnar 24 timmar om dygnet åt det

Eller så bara lämnar vi ämnet och tycker att livet är skoj när det låter bra, alu-kon, papper, gummi eller whatever-the-fuck vi har som konmaterial!

/Jonas
                                Ja vi lämnar detta nu, för som jag sa blir det Alukon i Boran till nästa år!!

Jag vet inte Tyskens namn, Schmitt eller nått!
                                Killen kom fram till kryddan och snacka litta, Kryddan säger att han inte har frontsub och då säger Tysken.....BAD 4 YOU!
                                Tysken losar något enkelt i sin installation, då säger Kryddan med ett jätte smajl......BAD 4 YOU!

Det utalandet kommer att svida i Tysken eftersom han blev 5:a eller nått!
                                sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Working...
                                X