Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av SQ bas

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Val av SQ bas

Har för mig att Holmis här på forumet hade ett par DD 9512 till salu.
    Kan vara ett alternativ,Blir lite mera Hästspark i ryggen än HCCA basarna. Bara en tanke.
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

Comment

HCCA är ju inte direkt hifi beroende på mycket massa och hög talspoleinduktans.
      En kraftfull och högtspelande pjäs absolut dock.
      /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
        HCCA är ju inte direkt hifi beroende på mycket massa och hög talspoleinduktans.
        En kraftfull och högtspelande pjäs absolut dock.
        Fördelen med hcca är väl att jag kan få den att lira ner till 20 Hz
        SM GULD 2009 ESPL 4
        SM GULD 2010 ESPL Unlimited
        HiFiMicke
        2011 BMW SQ EDITION Black On Black
        Team dBAkuten
        BMW e91 m-sport

Comment

Jo. Men då är den slö över 40. Har du midbasar till det så är det ju kanon.
          /tycker Erik.

Comment

Vad känneteckenar en bra SQ bas?
            Skulle detta kunna vara något
            18" 47cm
            Impedans 1 ohm DVC
            2000W rms
            Rek slutstegseffekt 1200-3000w rms
            400oz magnet
            3" BASV talspole platt koppartråd
            Max slaglängd 8cm
            BL faktor 28,03Tm
            Fs33Hz
            Qts 0,49
            Vas 108l
            SM GULD 2009 ESPL 4
            SM GULD 2010 ESPL Unlimited
            HiFiMicke
            2011 BMW SQ EDITION Black On Black
            Team dBAkuten
            BMW e91 m-sport

Comment

http://tymphany.com/files/products/pdf/835017.pdf
              ligger runt 2400kr/st på hifikit och ska visst låta bra sen om dem duger åt micke vet jag inte.

Såna här har jag i hemsubarna http://www.diycable.com/main/product...roducts_id=693 och har tänkt testa dem i bilen nån gång i sluten låda då en del jänkare verkar gilla dem men det passar kanske inte mina öron. dock har dessa nästan dubbelt så hög MMS som XXLS basen men lite bättre BL-värden och mer linjär slaglängd men det är ju inget som krävs för o spela bra SQ-mässigt.
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

B2 AC12 klarar att gå hyfsat djupt och ändå låta bra och tåla stryk.
                Octan
                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                Team Ljudbyggaren

Comment

Upplevde samma sak när jag körde mina gamla Re audio sx basar. Har nu under ett par år försökt hitta ett par som trycker på ordentligt och ger en riktig smäll i ryggen och även låter riktigt bra.
                  Har till slut hittat mitt ljud så som JAG vill ha det.Och det blev efter mycket provande av många olika basar ett par Hertz HX380.

Dessa 15" spelar riktigt hårt med lite effekt i sluten låda.
                  Du skulle kanske prova 3st 15". Blir 500:- över din budget men kommer att spela riktigt bra med ditt slutsteg.

Jag kör själv 2st med ca 1800-2000 wrms@4Ohm styck och det verkar dom inte ta skada av.

Om du är sugen på att prova ett par så är det bara att hojta till.så kan du låna dom några dagar.
                  sigpicMS-SOUND
                  Micke7406

Comment

Hakar på HiFiMickes fråga... Vad kännetecknar egentligen en SQ-bas?
                    Pioneer - U-dimension - Amega - ScanSpeak - Audison

Comment

Följsamhet.
                      Idag är det många basar som klarar av att spela högt och/eller djupt.
                      Men att göra det så att en ståbas låter som en ståbas samtidigt som en orgelpipa trycker på och någon går loss på en baskagge är inte helt lätt.

Den måste alltså vara reaktionssnabb, utan att försaka de djupaste frekvensområdet samtidigt som den levererar tillräckligt ljudtryck.
                      /tycker Erik.

Comment

Följsamhet.
                        Idag är det många basar som klarar av att spela högt och/eller djupt.
                        Men att göra det så att en ståbas låter som en ståbas samtidigt som en orgelpipa trycker på och någon går loss på en baskagge är inte helt lätt.

Den måste alltså vara reaktionssnabb, utan att försaka de djupaste frekvensområdet samtidigt som den levererar tillräckligt ljudtryck.
                        Således är tex. DD rätt ute med högt Bl och lågt MMS i förhållande till konarean om man ser det så.
                        Last edited by Lonefox; September 7, 2010, 12:46.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                          Således är tex. DD rätt ute med högt Bl och lågt MMS i förhållande till storleken.
                          men nu har det ju samtidigt varit många trådar om att man inte ska titta på dessa siffror utan lyssna till hur det låter i verkligheten istället då det inte är siffrorna på ett papper som spelar

Comment

BL och mms är bra att titta på då de ger ett hum om hur det kan funka. Men det är långt ifrån hela sanningen.

Jag gillar en hel del av DD's basar, men de funkar generellt och i mitt tycke bäst i någon form av portad låda. De är dock lite sparsama med att publicera värden vilket gör det lite mer komplicerat när man skall börja bygga låda. Personligen tycker jag det är lite simplare att komma hyfsat nära med ett program för att sedan finlira portningen i den aktuella bilen istället för att bygga tio olika testlådor.
                            /tycker Erik.

Comment

Originally posted by sjobas View Post
                              men nu har det ju samtidigt varit många trådar om att man inte ska titta på dessa siffror utan lyssna till hur det låter i verkligheten istället då det inte är siffrorna på ett papper som spelar
                              BL och mms är bra att titta på då de ger ett hum om hur det kan funka. Men det är långt ifrån hela sanningen.

Jag gillar en hel del av DD's basar, men de funkar generellt och i mitt tycke bäst i någon form av portad låda. De är dock lite sparsama med att publicera värden vilket gör det lite mer komplicerat när man skall börja bygga låda. Personligen tycker jag det är lite simplare att komma hyfsat nära med ett program för att sedan finlira portningen i den aktuella bilen istället för att bygga tio olika testlådor.
                              Jo absolut sjobas, men som Erik sade så ger det ett hum.
                              Högt bl är hög magnetstyrka vilket ger bra kontroll, och mer kontroll får man även via lägre mms. Dock kan det bli för lågt vilket vad jag märkt kan ge väldigt tunn bas. Jäkligt exakt men tunn...
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Så istället får man labba i tio olika program och bygga en låda.
                                sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Working...
                                X