Announcement

Collapse
No announcement yet.

Scenbredd, tips och trix?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Scenbredd, tips och trix?!

    EQn är inget jag fepplat nämnvärt på öht, och inte i ngn av de senaste konfiggarna alls
    Pratar rent om nivå.
    Har tyckt det blivit påstridigt och allmännt inte gött helt enkelt. Trivs bättre med det laid back. då har det krävts en del dämpning som inte riktigt motsvarar vad jag confat slaviskt på rosa brus per kanal.
    Kanske är dags att omvärdera, men det är iaf intrycket så här långt.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #17
      Re: Scenbredd, tips och trix?!

      Originally posted by zrken View Post
      Har tyckt det blivit påstridigt och allmännt inte gött helt enkelt. Trivs bättre med det laid back. då har det krävts en del dämpning som inte riktigt motsvarar vad jag confat slaviskt på rosa brus per kanal.
      Kanske är dags att omvärdera, men det är iaf intrycket så här långt.
      Det beror nog inte på nivån i sig utan på ngt annat om det blir "på" med "rätt" nivå på vä sida, ngn peak i mellanregistret kanske.....
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #18
        Re: Scenbredd, tips och trix?!

        Originally posted by Hewi View Post
        Det beror nog inte på nivån i sig utan på ngt annat om det blir "på" med "rätt" nivå på vä sida, ngn peak i mellanregistret kanske.....
        Okay.
        Jag tar in och smälter. Låter enormt kontra-intuitivt.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #19
          Re: Scenbredd, tips och trix?!

          Min erfarenhet säger att nivåerna spelar stor roll i hur systemet presterar.

          Att förstärkaren är rätt kalibrerad med stegen för bästa brus / prestanda, ( här faller många system direkt )

          Efter detta mäter jag in nivåerna med en RTA 33 från lyssningspossition med brus.

          När detta är utfört tar världens bästa instrument vid, öronen.

          Öronen måste man lära sig hur de fungerar, även erfarenhet av ett lyssningsrum är att föredra ( bilkupen )

          Men, sitter nivåerna har man vunnit en hel del.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #20
            Re: Scenbredd, tips och trix?!

            Originally posted by Nonne View Post
            Men, sitter nivåerna har man vunnit en hel del.
            Jag funderar vad detta egentligen innebär?
            Att det är precis lika på alla kanaler, eller att det låter 'trevligt att lyssna på'?
            Dessutom - pratar vi samma nivå före eller efter tidskomp?

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #21
              Re: Scenbredd, tips och trix?!

              Vart i landet bor du? Bästa är ju att gå med i ett erfaret team så du kan få hjälp. Du kommer köra dig massor på väldigt kort tid då istället för att själv kämpa på ensam. Sedan så vet ju vi som vart med ett tag en hel del om vad som kan hjälpa åt rätt håll när man vill ratta in ljudet.
              Synd du inte lyssnade på min bil i Kungsängen. Vi stod ju bredvid varandra och jag har alla nivåer ganska så lika på alla element.

              Bästa tipset är i alla fall att få hjälp. Att ha tillgång till mätinstrument när du ställer nivåerna gör mycket och det går mycket snabbare.

              Comment


              • #22
                Re: Scenbredd, tips och trix?!

                Ptja, jag kan inte riktigt se varför ett 'erfaret team' skulle vilja plocka upp nybörjare som härjar runt i rookieklassen? (dvs mig).

                Sedan - hur många teams finns det egentligen att tala om aktiva som syns? Jag har inte greppat mer än Team-PM, och kanske om nu BRL's sponsorkärror har någon slags 'teamgrej', med skogis som gemensam länk?

                Om det fungerar att köra alla element på samma nivå, och det är ett krav för att tidskompet skall bete sig riktigt, blir det plötsligt avsevärt mkt viktigare att ha 'lyssningsbehagliga' vinklar i första läget.
                Jag hade räknat med att man kunde ratta ut en del med hjälp av tidskompet och nivåer, för att på någon nivå kompensera för ej optimala vinklar.
                I den bästa av världar är ju förstås montaget optimalt från början, men där är ju rätt få bilar.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #23
                  Re: Scenbredd, tips och trix?!

                  Originally posted by zrken View Post
                  Jag funderar vad detta egentligen innebär?
                  Att det är precis lika på alla kanaler, eller att det låter 'trevligt att lyssna på'?
                  Dessutom - pratar vi samma nivå före eller efter tidskomp?
                  Tidskompet ändrar inte nivån när du mäter men om du lyssnar in nivån så är det lättast utan tidkompet på.
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #24
                    Re: Scenbredd, tips och trix?!

                    Okay, bra tips.
                    Det är inte den uppfattninge njag har haft hittils

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #25
                      Re: Scenbredd, tips och trix?!

                      Originally posted by zrken View Post
                      Ptja, jag kan inte riktigt se varför ett 'erfaret team' skulle vilja plocka upp nybörjare som härjar runt i rookieklassen? (dvs mig).
                      Vänd på det. Varför skulle de inte vilja plocka upp en intresserad Rookie?
                      Last edited by octan; May 23, 2014, 16:10.
                      Octan
                      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                      OctanAudio
                      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                      Fegens Vandrarhem

                      Bilstereoblog
                      Team Ljudbyggaren

                      Comment


                      • #26
                        Re: Scenbredd, tips och trix?!

                        Originally posted by zrken View Post
                        Ptja, jag kan inte riktigt se varför ett 'erfaret team' skulle vilja plocka upp nybörjare som härjar runt i rookieklassen? (dvs mig).

                        Sedan - hur många teams finns det egentligen att tala om aktiva som syns? Jag har inte greppat mer än Team-PM, och kanske om nu BRL's sponsorkärror har någon slags 'teamgrej', med skogis som gemensam länk?
                        Klart erfarna team vill ha in en rookie. Alla är ju nybörjare i början.
                        Jag hamnade i Team PM (PM Competition Team) för att det var just PM-Shopen jag började handla hos från början och de ställde upp och hjälpte mig ratta ljud mm. Så det blir väl lite så. Man får välja att handla hos någon butik som har ett team. Kanske lite dyrare än att jaga billigaste priset på någon web-butik men hjälpen man får tillbaka i form av lådberäkning, ställa in ljudet etc är helt klart värt dom kronorna.

                        Vi i Team PM är väl ganska bra utspridda numera och finns inte bara i sthlm men vi träffas här ibland och rattar ljud och så.

                        Söderut i Skåne som har väl Nonne någon teamverksamhet kvar gissar jag. Även Roger i Växjö har i alla fall haft det förut. Sedan har jag inte så stor koll på vilka mer det finns som du kan vända dig till. Men sedan vet jag ju inte heller vart du bor...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Scenbredd, tips och trix?!

                          Originally posted by Peppe_e View Post
                          Det får du gärna utveckla. Går inte att justera in bara med öronen?
                          Har läst nånting om att man skall kunna höra dopplereffekt osv å justera efter det. Men har aldrig själv kunnat urskilja det tyvärr....

                          Tror inte man kan få det lika exakt som med mätinstrument. Men efter att nivåerna är "rätt" finjusterar man med öronen, givetvis.
                          Niklas Bengtsson

                          LjudiBil.Com

                          Comment


                          • #28
                            Re: Scenbredd, tips och trix?!

                            Originally posted by octan View Post
                            Vänd på det. Varför skulle de inte vilja plocka upp en intresserad Rookie?
                            God poäng. För egen del är det väl lite en fråga om att jag inte känner jag är all-in på att tävla på den nivån jag hade förväntat mig en rookie skulle "progressera mot", om jag satt med någon säsong eller fler i ryggen i ett team, i en högre klass än rookie.

                            Dvs, dagen jag känner mig committed till alla steg, även de som omfattas av installationshärjandet och poängletandet på det planet kan det vara aktuellt.
                            I nu läget är jag rätt nöjd med snackandet med ngra få där jag hoppas man kan fortsätta att hålla 'tips å tricks öppna'

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #29
                              Re: Scenbredd, tips och trix?!

                              Du är väll"committed" om nån zrken, självklart skall du va med i ett team, om de finns i närheten givetvis
                              Niklas Bengtsson

                              LjudiBil.Com

                              Comment


                              • #30
                                Re: Scenbredd, tips och trix?!

                                Originally posted by BMF View Post
                                Men sedan vet jag ju inte heller vart du bor...
                                Det står klart och tydligt under hans profil att han bor i Basbyn!
                                Sponsor:
                                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                                Tudor Batteries - www.tudor.se
                                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                                Comment

                                Working...
                                X