Announcement

Collapse
No announcement yet.

Scenbredd, tips och trix?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Scenbredd, tips och trix?!

    Hej!!
    Bil: Saab 9-3 2001
    Framsystemets montage:
    Diskanter UTANFÖR a-stolpar
    Mellanregister i instrumentbräda
    Midbas långt fram i dörrsidan.
    http://www1.garaget.org/archive/74/7...03-3372065.jpg
    http://www1.garaget.org/gallery/imag...f35c_large.jpg

    Befinner mig nu i stadiet där jag försöker få ut en optimal scenbredd utav givna förutsättningar av högtalarmontage. På högra sidan så upplever jag något mer bredd än på vänstra sidan då diskanten där får en snävare vinkel mot föraren.

    Instrumenten från EMMA SQ-skivan ligger mitt i eller strax INNANFÖR a-stolparna!

    Detta är kanske ett slött sätt att gå tillväga, men har ni gamla rävar några tips på hur jag kan leta mig fram mot lite mer bredd? Eller är det omöjligt med givet montage tro?

    Hur fungerar alla andras bilar med liknande montage? Kom med feedback!

    Gör detta till en diskussionstråd om ni vill! Det vore bara kul om det går att få ut något vettigt från den
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

  • #2
    Re: Scenbredd, tips och trix?!

    Skiljer 2-3 poäng mellan "bredaste" och "smalaste" scenen i dag bland våra bilar.
    Finns annat att lägga krutet på för att plocka poäng, men visst är det läckert med en bred vänstersida.

    Edit: Lite tips då. Jag gissar att man måste ha mellanregistret långt ut till vänster för att få ut bredden.
    Det svåra med bedömningen på nya skivan är ju att man bedömer bredden på ett spår med rörliga instrument som går från vä till hö och som vänder i "ytterlägena" en kort stund.

    Därför kan bilen vara bredare på andra spår tex de första där man bedömer positionerna.
    Last edited by Mats H; May 20, 2014, 23:43.
    sigpic

    -C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

    Comment


    • #3
      Re: Scenbredd, tips och trix?!

      "Stolpe stolpe" dvs 11P på bredd är helt okey enl mig, som vanligt med billjud så är ju allt en kompromiss, det går säkert att trixa fram en bredare scen i din bil men risken är stor att det händer ngt annat på köpet som gör att vinsten blir liten.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: Scenbredd, tips och trix?!

        Jag provade att tweaka ut max bredd genom att ge totalt fan i fokusering, och lägga all energi på att försöka få "rimligt samspelt" så långt ut åt ena kanten som möjligt. Dvs, i mitt fall, mellanregistret är det som begränsar mest pga deras flacka vinkel och montage långt in mot brädan.
        Det gick att bredda upplevelsen en 10cm per sida utan problem, midbasen gick att få ut avsevärt mer, men utan att ha instrumenten på rad är man ju helt körd på positioner, och det då inte var värt mer meckande än vad mellanregistret kudne hantera.
        Bieffekten , som hewi nämner, var i mitt läge en avsevärt tröttare fokusering (ja, efter man rattat ihop båda sidorna rimligt).

        Så till senaste tävlingen gjorde jag en trade-off där jag ieg tog ett 'mellanting' mellan max bredd och max fokus, vilket resulterade relativt lyckat.

        Hade jag haft lite enklare att vinkla ut mellanregistrena en smula mer on-axis, dvs, ngn cm eller 2, så hade det varit gjort för länge sen.

        Först kommer labb med diskanter, och slutsatser om mellanregistret därefter..

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: Scenbredd, tips och trix?!

          Som sagt så är det max 50p på placeringar och fokus. Det lönar sig i min värld att få rätt på dessa, istället för att offra för några enstaka poäng som mer bredd ger.
          sigpic

          -C5 2008 -SQuse-
          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

          Comment


          • #6
            Re: Scenbredd, tips och trix?!

            Jag håller med Mats!
            Dock fick jag känslan efter mina bedömningar att jag lider av olika avstånd i scenen, och att detta blir mer påtagligt då jag haft en rätt smal scen, och då gör bedömningen av var left/right center ligger "smalare".

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Scenbredd, tips och trix?!

              Originally posted by zrken View Post
              Jag håller med Mats!
              Dock fick jag känslan efter mina bedömningar att jag lider av olika avstånd i scenen, och att detta blir mer påtagligt då jag haft en rätt smal scen, och då gör bedömningen av var left/right center ligger "smalare".
              Låter som om du behöver labba elementens nivåer.
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

              OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

              Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

              Comment


              • #8
                Re: Scenbredd, tips och trix?!

                Originally posted by octan View Post
                Låter som om du behöver labba elementens nivåer.
                Menar du att olika avstånd mellan ex right, right center, center påverkas soppas påtagligt av nivåer?

                Generellt gillar jag att ha rätt låg nivå på vänster sidan, då det gjort underverk för att undvika 'påstridghet' och samtidigt öppnat upp en del.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: Scenbredd, tips och trix?!

                  Originally posted by zrken View Post
                  Menar du att olika avstånd mellan ex right, right center, center påverkas soppas påtagligt av nivåer?

                  Generellt gillar jag att ha rätt låg nivå på vänster sidan, då det gjort underverk för att undvika 'påstridghet' och samtidigt öppnat upp en del.
                  Kanske , en bra utgångspunkt är om nivån är lika från alla element mätt i db(rosa brus) på lyssningpositionen , då brukar positionerna stämma ganska bra redan med "bara" uppmätt tidskomp enl min erfarenhet iallefall
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scenbredd, tips och trix?!

                    Originally posted by Hewi View Post
                    Kanske , en bra utgångspunkt är om nivån är lika från alla element mätt i db(rosa brus) på lyssningpositionen , då brukar positionerna stämma ganska bra redan med "bara" uppmätt tidskomp enl min erfarenhet iallefall
                    Bra tips. Skall provas! Då spelar det ingen roll om det är stereo eller mono brus?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scenbredd, tips och trix?!

                      Du behöver isåfall nån form av mätinstrument, sen justera en högtalare i taget.
                      Niklas Bengtsson

                      LjudiBil.Com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scenbredd, tips och trix?!

                        Originally posted by Kofoten View Post
                        Du behöver isåfall nån form av mätinstrument, sen justera en högtalare i taget.
                        Det får du gärna utveckla. Går inte att justera in bara med öronen?
                        Har läst nånting om att man skall kunna höra dopplereffekt osv å justera efter det. Men har aldrig själv kunnat urskilja det tyvärr....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scenbredd, tips och trix?!

                          Originally posted by Peppe_e View Post
                          Det får du gärna utveckla. Går inte att justera in bara med öronen?
                          Har läst nånting om att man skall kunna höra dopplereffekt osv å justera efter det. Men har aldrig själv kunnat urskilja det tyvärr....
                          Jag brukar justera in efter öronen och det brukar inte slå allt för fel.
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scenbredd, tips och trix?!

                            Jag har upplevelsen att när man justerat nivåerna efter råsa brus, är musikalitet och lyssningsvänlighet på systemet rätt långt borta :<

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scenbredd, tips och trix?!

                              Nu tror jag att du blandar ihop det lite. Att använda sig av rosa brus och sedan mäta nivån (dB) element för element och ställa in så att alla spelar ungefär lika hög påverkar inte på samma sätt som när man ger sig på EQ'n och ställer en helt rak frekvenskurva.

                              Sedan kan man ju lyssna sig till att man har för låg nivå på mid tex. Men det går ju både fortare och är enklare att mäta det. Sparar ju lite tid som kan läggas på annan justering sedan.

                              Comment

                              Working...
                              X