Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Expoze
    replied
    Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Stressen kommer sakta krypande.
    Har hur mycket prylar som helst som man vill fixa ihop innan man börjar med nån form av slutmontering. Ingen annan som känner igen sig där va?

Före och efterbild av den insidan på den mindre sfären på podden, blir en del material att slipa bort.

Sen utsidan på de stora. Börjar från ena hållet med att försöka få en vettig form.

Sen vända på steken för att komma åt ytterkanten. Minuterna tickar iväg men resultatet verkar bli vad jag vill ha det till.

Börjar bli dags för ett lager finspackel på dem och sen ett försök att få lite fin yta på dem.

Har även fixat ett par rejäla kulleder som förhoppningsvis ska gå att använda till poddarna. Riktigt kraftiga är de och i nuläget är det M20 i ändarna på dem. Får se om man moddar till dem lite på nåt sätt. Själva låsvredet kommer givetvis inte att sitta kvar utan ersätts troligen av en diskret stoppskruv.

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Originally posted by octan View Post
    Tack!

Originally posted by Hewi View Post
    Visst är det kul att jobba med trä för omväxlings skull?

Blir nog bra det där :-)
    Hehe, jo fast jag jobbar nog mer med trä än jag visar här. Trä är ett underbart material och framförallt luktar det så mycket trevligare när man bearbetar det än varm skärvätska. Dock lite svårare att få till måtten i tiondelar i trä ibland. Tack, jo jag hoppas på att det blir som jag vill.

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Visst är det kul att jobba med trä för omväxlings skull?

Blir nog bra det där :-)

Leave a comment:

• octan
    replied

Originally posted by Expoze View Post
    Lite pod-meck igen då.

Redo för att få en invändig slipning till och efter det blir det utsidans tur.
    Det blir dock ett jobb för en annan dag.

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Originally posted by zrken View Post
    Trevlig teknik, helt klart.
    En god portion inspiration till ngnslags diskantpoddlösning här. Men någon svarv eller sådant ha... man får improvisera
    Jag gör inte annat än improviserar, det är kul!

Originally posted by Nonne View Post
    Lite klen halvliter där va
    En aning, hela podden klar kommer att landa på 3-3,5dl om jag räknat rätt. Har provat Zero80 i lite olika volymer nu och märker ingen större skillnad mellan 3 och 5 dl. Vet dock att Henning förordar 5dl. Däremot verkar ull bakom göra en rätt stor skillnad.

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by Expoze View Post
    Lite klen halvliter där va

Leave a comment:

• zrken
    replied

Trevlig teknik, helt klart.
    En god portion inspiration till ngnslags diskantpoddlösning här. Men någon svarv eller sådant ha... man får improvisera

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Lite pod-meck igen då.
    Jag gillar att prova lite olika arbetsmetoder och framförallt olika verktyg så nu har ett ställbart hålskär införskaffats. En snorbillig variant bara för att testa då. Det normala sättet att använda dessa är ju att sätta dem i borrmaskin och köra på frihand men jag ville få lite mer stabilitet i processen så jag vända på steken och monterade den i svarven och satte MDF i chucken.

Lite mickel att ställa in armarna korrekt varje gång men med hjälp av skjutmått blev det rätt exakt och ringarna började trilla fram.

Sen presslimmades dem ihop 2 och 2.

För att sen jämna till insidan så sattes de limmade ringarna i svarven som sattes på lågt varv, 25rpm, och en sliphylsa sattes i borrmaskinen och det började nötas. Tack vare att ringen roterade hela tiden så blir det förvånansvärt lätt att få till en jämn yta.

Sen kunde man börja limma ihop bitarna.

Redo för att få en invändig slipning till och efter det blir det utsidans tur.
    Det blir dock ett jobb för en annan dag.

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Avslutar söndagskvällen med att skissa lite i sketchup.

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Originally posted by dlsaren View Post
    Snyggt och prydligt.
    Tack!

Originally posted by octan View Post
    Proffsigt värre.
    Tack!

Originally posted by puttel View Post
    Hmm nåt för serie tillverkning?
    Nope, det blir inget sånt men det är fritt att kopiera.

Originally posted by Thomas_7i View Post
    Sån där fräsmojj skulle man ha! Bra idé och sjukt snyggt utfört. Även om verktyg inte BEHÖVER vara vackra, så blir det ju roligare!

Förresten, vad hade du tänkt köra för delningar på Zero 80 och diskanten?

MvH Thomas
    Tack! Jo, det blir bara roligare och roligare att göra saker lite mer seriöst från början. Har inte funderat så mycket på delningen än men grov gissning 7-10k nånstans. Får prova mig fram lite när man väl kommer dit.

Leave a comment:

• Thomas_7i
    replied

Sån där fräsmojj skulle man ha! Bra idé och sjukt snyggt utfört. Även om verktyg inte BEHÖVER vara vackra, så blir det ju roligare!

Förresten, vad hade du tänkt köra för delningar på Zero 80 och diskanten?

MvH Thomas

Leave a comment:

• puttel
    replied

Hmm nåt för serie tillverkning?

Leave a comment:

• octan
    replied

Proffsigt värre.

Leave a comment:

• dlsaren
    replied

Snyggt och prydligt.

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Då var det dags för lite aluminiumjobb igen.

Upp i fräsen och bearbeta lite.

Raka kanter och ett spår i mitten blev resultatet.

Lite borrande, gängande och sen skruva ihop allt och komplettera med ett par guidestänger så har man ett nytt verktyg för att fräsa cirklar med.

Anledningen till detta lilla projektet var att man läser för mycket på Facebook ibland. Det har pratats lite där under ett par dagar om hur man lättast fräser cirklar själv.
    Har sedan tidigare ett verktyg jag gjort själv, en enkel platta med ett antal förborrade hål med 2,5mm delning. Beroende med vilken storlek man valde på fräsen så var det ett hyffsat exakt verktyg men lite "grovhugget".

Fastnade för en bild som Evil Örjan la upp på ett verktyg han gjort så jag fick lite inspiration av det och gjorde mig ett nytt nu då. Nu har jag steglös justering från ca 50 till 500mm. Det räcker för det mesta jag behöver använda det till. Styrtappen är en vanlig försänkt M4 som jag då kan byta till en kortare ifall det skulle behövas nån gång.

Fräste även in en stålskala så man lite enklare kan justera till rätt mått.

Thats it!
    Ska bli kul att provköra det på nåt snarast.....

Leave a comment:

Working...
X