Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Grandell79
    replied
    Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Jag gillar lösningen med kopparvinkeln.

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Originally posted by puttel View Post
    Du är inte så dum som jag ser ut. Riktigt kul lösning på detta kommer att bli jättefränt när allt är färdigt
    Originally posted by Peppe_e View Post
    Det där är ren å skär porr.....
    Originally posted by mr.scorpion View Post
    Wow! Sånt där blir man fan imponerad av. Grymt.
    Tack ska ni ha!

Har efter diverse samtal på Elmia i helgen insett att det är rätt många som har höga förväntningar på detta bygge. Känner att jag måste påpeka att det är en sliten pendlarbil med 37kmil på mätaren som inte fått riktigt den omvårdnad som den förtjänat hela tiden. Bygget som är i nu är visserligen en del sjyssta detaljer men det är egentligen mest träning och utveckling inför ett kommande bilbyte där det förhoppningsvis kan bli ett riktigt fint bygge med en helhet och fräschhet som är omöjlig att uppnå i denna bilen. Så snälla....tro inte att bilen är i utställningsskick innan ni vill se den irl för då lär ni bli besvikna.
    Dagen som sådan har mest bestått av kabeljobb. Mycket kabel blir det och allt ska ju pressas, strumpas, krympslangas mm och som de flesta vet så tar det mer tid än man vill, men bra blir det.

Som många andra så beställde jag denna billiga hydrauliska sexkantspress för att pressa kabelskorna med. Har tidigare haft en enpunktstång från Elpress som är av något högre kvalitet.

Måste säga att jag är lite besviken på det faktiskt. Inte på pressen som sådan utan på pressbackarna som följde med. Ska försöka få tag i bättre backar som passar bättre till skorna jag brukar använda. Man får pressa i omgångar och rotera skon nu för att få vettigt resultat.

Och det blir som sagt ett gäng kablar......

Sen blir det ett litet tips oxå.
    Jag tror att fler än mig har brottats med att försöka få skarpa böjar på strömkabeln. Stod och höll på med lite andra jobb i huset när tanken slog mig......

50mm2 genom 12mm kopparvinkel.

Det är inte helt lätt att få krympslang snyggt runt vinkeln och inte att dra kabeln igenom heller men det blir värt besväret tycker jag. Måttar man rätt så får man ju kardelerna rakt in i slutstegets terminaler. Hiss eller diss är upp till var och en men jag gillade lösningen.

Idag kunde jag äntligen provspela lite i bilen, dock bara via middarna i dörrarna men det känns ändå som ett stort kliv efter över ett halår utan musik i bilen.

Leave a comment:

• mr.scorpion
    replied

Wow! Sånt där blir man fan imponerad av. Grymt.

Leave a comment:

• Peppe_e
    replied

Det där är ren å skär porr.....

Leave a comment:

• puttel
    replied

Du är inte så dum som jag ser ut. Riktigt kul lösning på detta kommer att bli jättefränt när allt är färdigt

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Tråkigt väder ute=tid att sitta vid datorn och sortera byggbilder.

Skrev ju lite tidigare i tråden om batterierna bak och avslutade väl med att visa covern i detta stadiet:

För att få ut batteripolerna genom covern så blev det en tur till svarven igen.

4 bitar i aluminium, dels av anledningen att jag inte hade råd med koppar just nu och dels att tar man bara i så man skiter på sig med dimensionerna och inte har så stora strömuttag så går aluminium faktiskt riktigt bra enligt mina tester.

Gängade ena änden med tumgänga som det är på batterierna och för att kunna dra fast dem så gjorde jag ett nyckelspår för 19mm nyckel.

Kortade sen av dem till någorlunda rätt längd, gängade M10 i andra änden och numrerade upp dem då det skiljer några tiondelar mellan varje batteripol och covern.

På med cover igen, mäta avstånd och märka ut inför fräsning så plattorna hamnar centrerat över polerna.

Införskaffade sen lite material till strömskenor. Alu här av samma anledning som tidigare. Kuhlin fixade skenor 25x10 och 50x10, en vinkelbit i 10mm tjock alu fixades från skrotfirman.

Lagom bit vinkel sågas fram.

Varpå alla kanter planades.

Sen var det bara att göra samma sak med alla skenbitar och kolla vad man kan få plats med.

Sen var det bara att börja fräsa för att försänka plattorna lite. Blir snyggare och känns säkrare. Dubbelkollar alla viktiga fräsningar i bilen med jämna mellanrum.

Allt klart. Testade även att fräsa aluminium med handöverfräsen på en bit som behövde justeras lite och det gick förvånansvärt smidigt.

Sen blev det då att borra, gänga och borsta all alu lite.

Valde att klä denna biten i matta.

Testmontering.

Polförlängarna fick en slutlig omgång i svarven för att justera längden exakt och sen kläddes allt i baljan. Konstskinn i botten och matta på alla vertikala ytor.

Ungefär såhär blir det under racket sen då. Gett lite plats för kabelgenomförning, därför vinylen ser nertryckt ut. Fräst ner spår för där kablarna kommer ner från racket. Mycket bultar mm ska bytas så fort jag orkat beställa korrekta.

Påbörjat lite kabeldragning, tanken är att det blir kupolmuttrar överallt, ytterligare en sak att beställa.

I morgon blir det en tur till Elmia så man får suga i sig lite inspiration från alla andra.

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Originally posted by octan View Post
    Nästan lite överkurs
    Originally posted by zrken View Post
    Bara "nästan" :Rolleyes:

Sopfett !

Tack ska ni ha

Originally posted by Nonne View Post
    Den enda överkursen är €
    Har euron dragit iväg igen?

Originally posted by Horsyhorse View Post
    Ähh, det är mer överkurs att skicka ett paket.

Pierre
    Men det har väl kommit fram va?

Originally posted by Herman View Post
    Snyggt!
    far min tyckte jag skulle göra på liknande sätt för att få till mina a-stolpskåpor för diskanterna, att kapa ner a-stolpar på en skrotbil och använda som gjutgrund.
    Tack. Jo, iden är smidig. Funderade oxå på gjutning ett tag tills jag såg hur plana stolparna var, då blev det aluminium istället då jag av nån anledning aldrig fastnat för att jobba med plast.

Leave a comment:

• Herman
    replied

Snyggt!
    far min tyckte jag skulle göra på liknande sätt för att få till mina a-stolpskåpor för diskanterna, att kapa ner a-stolpar på en skrotbil och använda som gjutgrund.

Leave a comment:

• Horsyhorse
    replied

Originally posted by Nonne View Post
    Den enda överkursen är €
    Ähh, det är mer överkurs att skicka ett paket.

Pierre

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Nästan lite överkurs
    Den enda överkursen är €

Leave a comment:

• zrken
    replied

Nästan lite överkurs
    Bara "nästan" :Rolleyes:

Sopfett !

Leave a comment:

• octan
    replied

Originally posted by Expoze View Post

Ett fäste till a-stolpen måste ju till oxå och jag insåg att för att kunna göra ett stadigt sådant så blir det ett jäkla springande mellan bilen och verkstan för att kunna mäta osv. Kom då på den briljanta idén att stympa min reservdelsbil lite.

En bit lös a-stolpe att ha med in i verkstan....det var ta mig tusan ovärdeligt smidigt.

Hade en bit 20mm alu i min skrotlåda och det kändes som att det kan bli stadigt nog.

2 likadana bitar att börja snickra på. Stolparna är helt spegelvända så jag gör det ena fästet klart och sen bara kopierar alla mått till det andra.

Det tar sig...

Och som sagt.....att ha stolpen att mäta på var guld värt!

Varje fäste sitter med 3 bultar in i popnuts i stolpen och fantastiskt nog går hela fästet in under orginalklädseln. Innebär att det bara blir ett par små hål ut sen med stag till podden.

Allt för nu men nu är jag ledig i en vecka och väderutsikten ser bra ut så nu kan det nog rulla på lite!
    Nästan lite överkurs

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Är nog dags att skriva av sig lite.....kommer inte att kunna hålla ordning på alla bilder sen annars.

Kan börja med lite om poddarna.
    När jag var någorlunda nöjd med formen på dem så var det ju dags att fundera på hur de skulle se ut. Kunde inte släppa att jag ville ha dem klädda i konstläder men har inte lyckats hitta nån stretchvinyl i rätt färg men jag bestämde mig för att åtminstone prova med tygaffärsvinylen och se vad som gick att åstadkomma.

Börjar med att undersöka formerna och känna mig fram lite, sen fram med varmluftspistol och lim.

Blir mycket värmande, slitande, lyftande och omtag men det tar sig sakta men säkert.

Och tillslut så fanns det ett slutresultat som går att leva med ett tag. Är lite skavanker som ska fixas längre fram i sommar men nu har jag provat och vet lite bättre hur jag ska göra.

Svarvade sen fram ett par små ringar i aluminium som ska användas som fäste till poddarna.

Och fäste upp dem från insidan med 3st M4.

Ett fäste till a-stolpen måste ju till oxå och jag insåg att för att kunna göra ett stadigt sådant så blir det ett jäkla springande mellan bilen och verkstan för att kunna mäta osv. Kom då på den briljanta idén att stympa min reservdelsbil lite.

En bit lös a-stolpe att ha med in i verkstan....det var ta mig tusan ovärdeligt smidigt.

Hade en bit 20mm alu i min skrotlåda och det kändes som att det kan bli stadigt nog.

2 likadana bitar att börja snickra på. Stolparna är helt spegelvända så jag gör det ena fästet klart och sen bara kopierar alla mått till det andra.

Det tar sig...

Och som sagt.....att ha stolpen att mäta på var guld värt!

Varje fäste sitter med 3 bultar in i popnuts i stolpen och fantastiskt nog går hela fästet in under orginalklädseln. Innebär att det bara blir ett par små hål ut sen med stag till podden.

Allt för nu men nu är jag ledig i en vecka och väderutsikten ser bra ut så nu kan det nog rulla på lite!

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Helsike vad längesen det var man uppdaterade här.....
    Har det hänt nåt sen sist då? Jodå.....massor.....
    Men lite här och lite där och inget av alla olika projekten i bilen är helt klart än och det är väl därför det inte blivit nån update.
    Spikat är iaf premiär för iår på springbreak och förhoppningsvis en satsning på att köra en hel tävlingssäsong igen då förra året sket sig fullständigt då det var problem med ledighet från jobbet. Ser liiiite ljusare ut på den biten iår änsålänge.
    Ska väl försöka släpa iväg arslet till Elmia och kolla in de bilarna som finns där iaf så ser man om det är nån idé eller inte att släpa ut den gamla ärrade krigaren på en fullsäsong igen.

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Har funderat på bägge alternativen och även en kombo av de båda. Problemet är att det inte finns nån superstretch i rätt färg och det tror jag är ett måste om man ska lyckas med dessa. Har funderat på flock oxå då tyget som sitter på a-stolparna påminner lite om flock men det är inte tillräckligt likt för att jag tror att jag blir nöjd. Får se helt enkelt.

Leave a comment:

Working...
X