Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Sedärja...!
    Nu kanske jag glömt (läste ej igenom senaste sidorna nu), så du får förlåta, men hur skiljde sig ljudbilden med portar i fronten och portar i hyllan? - givet att du kört med liknande area och avstämmning?

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Jag har inte testat med exakt samma avstämning än, men det ska provas framöver. Det jag dock märkt är att ljudet blir mer sammanhållet med allt framåt, tror det blir nån liten frekvensdipp när man har portar och bas åt olika håll. Skulle egentligen ha mätt upp det där med RTA-mätaren. Däremot så känns det som att djupbasen får en extra skjuts med portarna uppåt.

      Har då klarat av ännu en tävling nu, kanske sista för i år om det inte blir nån i Sandviken 13/10, hoppas verkligen att dom styr upp nåt! Hur som, åkte till Bollnäs igår tillsammans med den röda Passaten för att leka lite på deras tävling, det brukar alltid vara mycke folk och kul upplägg, så även denna gång. Tanken var att bara latja i dB-klassen och låta nybörjarna prova på SQ, men det tog inte lång tid innan man blev övertalad till att köra även SQ. Det slutade med en förstaplats, men Woodman låg hack i häl! Stor eloge! I dB kom jag upp i 139.3 med stängda dörrar, 140.3 med öppen förardörr och till sist 143dB med micken på golvet!

      Nu ska jag rulla in bilen i garaget och börja labba med mellanregister och diskant ovanpå gallren i brädan, se om man kan få till det bättre med lite andra vinklar och slippa reflexer från rutan. Ska även testa både Amegorna och DDn i sluten låda och komma på vad jag ska göra med dörrarna för att få mer klipp i midbasen, varken jag eller dommarna är nöjda som det är nu.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Ramlade vist in ett paket här idag... Tanken var ju att bygga om mina Q-Cox350 till rena mellanregister och flytta upp dessa samt diskanterna så att dom sitter i gallren på brädan och inte under, så skulle jag kunna vinkla bättre och slipper ett galler i vägen samt en hel del reflexer i rutan. Men nu blir det nog inte så ändå, framsystemet och basarna är ute på annons och nya saker på väg in. Fick första sändningen idag som ska testas lite innan jag bestämmer mig. Men det känns bra bara man tittar på dom, hoppas att dom låter bra också. Ger er en liten teaser så länge.



        Hoppas slippa komplettera med diskanter, men vi får se hur det går, ska spela in dom och prova en del först. Sen ska middarna bytas ut i nästa månad. Därefter så blir det nog även nytt på basfronten, min DD2515 kommer inte bli långlivad så som jag använder den, blir varm rätt fort och luktar mumma.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Hmm.. ser ut att vara en högtalare med neodymium magnet och fasplugg . Hoppas du ger oss någon typ av recension när dom är testade.
          Sponsrad av www.dipit.se

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Gladen kanske ?
            Beemer med enkel installation

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Originally posted by Svugg View Post
              Gladen kanske ?
              Nej, ska man ha fasplugg så ska man ha originalet, dvs SEAS.

              Allt annat är dåliga kopior.
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Trodde Lowter var orginalet när det gällde faspluggar. Iaf på konhögtalare (Stevens jobbade med faspluggar i sina bio-horn på 20-talet).

                Men Seas variant där faspluggen även är kylkropp och kortslutningsring för magnetsystemet är intressant. Även om jag inte riktigt gillar olinjäriteten som en fast fasplugg ger upphov till. Spridning/frekvensmässigt så är egentligen en fasplugg som sitter på konen att föredra, men den ger ju då upphov till andra problem i konen.

                Det jag har kommit fram till är att faspluggar mäter bra men låter inte lika bra när man börjar spela på. Men det kan naturligtvis finnas undantag.
                /tycker Erik.

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Originally posted by jonash View Post
                  Nej, ska man ha fasplugg så ska man ha originalet, dvs SEAS.

                  Allt annat är dåliga kopior.
                  Obs, ingen ironi alls. Inte ett dugg.
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Originally posted by grakka View Post
                    Hmm.. ser ut att vara en högtalare med neodymium magnet och fasplugg . Hoppas du ger oss någon typ av recension när dom är testade.
                    Du är något på spåren!

                    Originally posted by Svugg View Post
                    Gladen kanske ?
                    Så rätt så! Kommer nog utöka med resten från Gladen också. Zero 165PP till dörrarna, kanske nån diskant till brädan och sen antingen ett par SQX12 eller en SQL15 till lådan.

                    Originally posted by jonash View Post
                    Nej, ska man ha fasplugg så ska man ha originalet, dvs SEAS.

                    Allt annat är dåliga kopior.
                    Bah! Men dom har då ingen 3"-3,5" i sitt sortiment vad jag ser.

                    Originally posted by Robsarve View Post
                    Trodde Lowter var orginalet när det gällde faspluggar. Iaf på konhögtalare (Stevens jobbade med faspluggar i sina bio-horn på 20-talet).

                    Men Seas variant där faspluggen även är kylkropp och kortslutningsring för magnetsystemet är intressant. Även om jag inte riktigt gillar olinjäriteten som en fast fasplugg ger upphov till. Spridning/frekvensmässigt så är egentligen en fasplugg som sitter på konen att föredra, men den ger ju då upphov till andra problem i konen.

                    Det jag har kommit fram till är att faspluggar mäter bra men låter inte lika bra när man börjar spela på. Men det kan naturligtvis finnas undantag.
                    Intressant! Måste undersöka det där lite sen när jag fått i dom i bilen och spelat in dom. Får göra lite RTA-mätningar vid olika volym. Ska göra bafflar till dom nu iaf så jag får i dom och kan börja spela in, dom är lite mindre än mina Amegor...
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Jag är ju rätt gnällig av mig... Ser fram emot mätningar!
                      Attached Files
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Mätningar kommer, men det dröjer ett litet tag till. Tveksamt om Gladen får sitta i nästa helg vid tävlingen i Gävle, kör nog gamla systemet en sista gång och försöker få ur det allra sista ur dom grejerna. Har lite idéer som ska testas så får vi se vart det leder. Men nu över till lite "första-intryck" av Gladen Zero PRO80.



                        Förväntningarna var högt ställda efter allt man läst om dom, alla verkar mer eller mindre lyriska över dessa små "mirakel". Ersatte Amegorna rakt av mdd befintlig montering, drog igång lite Tenacious D och började lyssna. Men det lät, blä! Inte alls bra, VÄLDIGT vassa och påträngande, rent av jobbiga att lyssna på. Hoppades på att det var p.g.a att dom var helt nya och oinspelade så jag lät dom stå och spela över natten samt dagen efter medans jag jobbade.

                        Hoppade in i bilen igen när jag kom hem från jobbet, tyckte mig höra en klar förbättring men fortfarande inget som direkt imponerar. Provade lite blandad musik men det mesta lät sådär, så dom fick stå och spela lite till. Hoppade in i bilen idag igen och lyssnade lite till, lät ännu lite bättre men fortfarande inte vidare behagligt. Så jag började labba lite med vinkling och började få till en skaplig ljudbild, verkar lovande! Men med misstanke om att ljudet från konens baksida studsar mot rutan så rullade jag ihop lite foam och la bakom varje högtalare. Vilken skillnad! Nu börjar det ju faktist på å låta bra!

                        Ska jaga tag på ett par galler till brädan som jag kan modifiera, väldigt nyfiken på att höra hur dom låter när dom sitter i en baffel med ett stängt utrymme bakom sig. Delar dom för tillfället vid 80Hz/12dB och det går att spela förvånansvärt högt måste jag säga. Klart rappare i midbasen än Amegorna, men ännu långt från lika behagliga och lättlyssnade. Tror dessutom att diskant är ett måste, nog för att jag inte hör alltför långt upp i registret men nåt saknas helt klart. Blir nog ett Zero PRO165.2PP active kit nästa månad som komplement...


                        P.S. Ber om ursäkt för eventuella stavfel, skriver från telefonen då jag inte kan sova och inte heller orkar starta datorn... D.S.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Spännande! Hoppas du får lite fason på det hela
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Mjadå det börjar ta sig nu! Har kört dom något över 100 timmar nu och det börjar väl låta bättre, men dom är fortfarande väldigt "på", men det varierar med vinklingen. För att jämföra så stoppade jag i Amegorna igen, jäklar så tillbakadragna dom är i jämförelse! Inte alls lika detaljrika eller roliga till rock som Gladen, men det gör inget att man drar på rejält. Får se om dom får sitta i vid helgens tävling eller om det blir Gladen ändå, kommer oavsett köra med mellanregistren under gallren i brädan nu, bygger om efter tävlingen.

                            Har gjort lite mätningar nu ikväll för att se skillnad vid olika volym samt delningsfrekvenser. Var mindre skillnad än jag trodde, dock rätt stor skillnad i frekvenssvar mellan höger och vänster sida.

                            Först vänster sida, volym 15 (grön kurva) och 25 (blå kurva). Knappt någon skillnad alls faktist.


                            Samma gäller för höger sida, knappt något skillnad alls trots en dB ökning på ca 20dB.


                            Skillnaden mellan dom olika kanalerna är dock som sagt betydligt större! Här ser vi vänster sida (grön) mot höger sida (blå) vid samma volym på enheten.


                            Sen jämförde jag lite delningsfrekvenser, först 80Hz (grön) mot 125Hz, ingen jätteskillnad. Det händer alltså inte så mycket mer när man går under 125Hz.


                            Skillnaden blir tydligare när man ökar till 200Hz (blå), grön är fortfarande 80Hz.


                            Ännu tydligare blir det när man öka till 250Hz (blå), men då är det väl hög delning enligt mig, 200Hz funkar bra om man ska poppa på men då lär man ha midbasar som möter upp snyggt.


                            Amega middarna har väldigt annan karaktär än Gladen mellanregistren så dom funkar inge vidare ihop, tyvärr. Så det blir helt klart att byta middar så snart ekonomin till det finns. Köper även ett par diskanter på samma gång, för som synes ovan så fattas det en hel del i toppen, frekvenssvaret blir väldigt svajigt så en lågpassdelning nånstans vid 7-9kHz lär nog behövas för att få bort det. Ska även prova med genomskinlig "solfilm" på framrutan för att försöka få bort en del peakar.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Hur har du mätt det där, dvs utrustning, mjukvara samt mic-placering?

                              Originally posted by ChriZtoffer View Post
                              Mjadå det börjar ta sig nu! Har kört dom något över 100 timmar nu och det börjar väl låta bättre, men dom är fortfarande väldigt "på", men det varierar med vinklingen. För att jämföra så stoppade jag i Amegorna igen, jäklar så tillbakadragna dom är i jämförelse! Inte alls lika detaljrika eller roliga till rock som Gladen, men det gör inget att man drar på rejält. Får se om dom får sitta i vid helgens tävling eller om det blir Gladen ändå, kommer oavsett köra med mellanregistren under gallren i brädan nu, bygger om efter tävlingen.

                              Har gjort lite mätningar nu ikväll för att se skillnad vid olika volym samt delningsfrekvenser. Var mindre skillnad än jag trodde, dock rätt stor skillnad i frekvenssvar mellan höger och vänster sida.

                              Amega middarna har väldigt annan karaktär än Gladen mellanregistren så dom funkar inge vidare ihop, tyvärr. Så det blir helt klart att byta middar så snart ekonomin till det finns. Köper även ett par diskanter på samma gång, för som synes ovan så fattas det en hel del i toppen, frekvenssvaret blir väldigt svajigt så en lågpassdelning nånstans vid 7-9kHz lär nog behövas för att få bort det. Ska även prova med genomskinlig "solfilm" på framrutan för att försöka få bort en del peakar.
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Har tyvärr inte sparat mina mätningar, men hade en liten dipp vid 5KHz och 10KHz. Sen hade jag en peak vid 8 och 11 KHz.

                                Upplevde samma som du att under 160Hz var det ingen större skillnad på delningarna.
                                Och det ska heller inte begäras av en så liten högtalare, oavsett vad tillverkarna uppger.
                                Octan
                                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                                OctanAudio
                                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                                Fegens Vandrarhem

                                Bilstereoblog
                                Team Ljudbyggaren

                                Comment

                                Working...
                                X