Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Ojdå, nu gick DDet åt helskotta här!
    Dreddans Dynamit eller? :P

    Ah nej just det.....det är ju i en annan bil det... Glöm det
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Originally posted by Antonic View Post
      Vadå???
      Se längre ner i det här inlägget.

      Originally posted by ppk View Post
      har bilen brunnit upp eller?
      Nope, då har jag inte gjort en glad smiley efteråt och inte heller den lilla ordvitsen.

      Originally posted by Expoze View Post
      Flyttat in en ny bas?
      Stämmer!

      Originally posted by JohanH View Post
      Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Ojdå, nu gick DDet åt helskotta här!
      Inte så svårt..?
      Nä...

      Som sagt, ny bas har hamnat i lådan. Fick ett ryck i början av veckan och shoppade lite saker, så man har nåt för sig nu på semestern... Bland annat ett Banner RunningBull 95Ah, 3 månader gammalt för 850kr! Ska få ersätta dom två Biltemabatterierna där bak, om det får plats.

      Sen ett par pack SilentCoat, ska inte ha allt själv dock, det mesta kommer säljas vidare. Sist men inte minst då en ny bas, det blev en DD 2515, kom över en till väldigt vettigt pris och jag har länge varit sugen på att prova DD. Ångrar det inte kan jag lova! Väldigt rolig bas, spelar både djupt och rappt och relativt högt, frågan är hur det går med Amegorna nu...



      Nu ska jag bygga klart en låda för två GAS Alpha 12" till en epa, sen blir det lite andra lådor, byte av högtalare i nån bil och båt, fixa ljud i ett hus m.m. känns som att det blir fullt upp den här "semestern"!
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Nice! En fundering: Det ser ut att vara väldigt tight imellan ryggstöd och bas , slår den inte i när du har ryggstöden uppfällda?
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Har inte testat den här fullt ut med ryggstödet uppe, men ska göra det senare idag. Kan tänka mig att det är gränsfall upptill, nedtill däremot finns det flera centimeters spelrum.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Nice nu vill jag ha en ny lyssning:-P
            saab 9000 pioneer-

            www.garaget.org/micke999

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Men suck.....varför DDeta nu då? :P
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Originally posted by micke999 View Post
                Nice nu vill jag ha en ny lyssning:-P
                Det ska du få! Spelar "lite" mer nu. Men jag lär nog höja avstämningen en bit, blir mycke mer bas när man öppnar en dörr.

                Originally posted by Lonefox View Post
                Men suck.....varför DDeta nu då? :P
                Haha jadu, varför inte!? Kommer nog inte ha den i hela tiden, köpte den för att jaga dB med, men den låter inte lika bra som Amegorna, det är en bit ifrån. Men DDn är rolig!
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Originally posted by Robsarve View Post
                  Sen skall man ju vara medveten om att den bakåtriktade lådan antagligen ger rätt mycket mer resonanser och färgningar. Kvantiteten av bas höjs, men det är inte alls säkert vad som händer med kvalitén...
                  För att spåna vidare på det här med riktning av baslåda, utsläckning osv så kan jag visa hur det ser ut i min bil.

                  Ngt som jag med flera märkt är att med öppen förardörr så blir det en markant basökning i min bil , detta har oroat mig lite då jag trott att subben
                  kanske inte låter som den skall med stängd dörr utan blir korrekt först med öppen dörr.

                  Idag mätte jag bilen med XTZ instrumentet och den visade följande:

                  Med öppen dörr får jag en peak i subben och med stängd dörr ser den mer linjär ut.
                  Kanske det ibland är önskvärt med en peak i de lägre registrena men för Sq borde det väl inte vara det?

                  På bilden nedan syns 2st grafer , en blå och en lila/rosa , den blå är med stängd dörr och den lila/rosa med öppen dörr:



                  Subben delas vid 50Hz/18db
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Peter, väldigt kantig kurva?

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Originally posted by Noiseprojekt View Post
                      Peter, väldigt kantig kurva?
                      Det är 1/3 dels oktav i upplösning på RTA:n , därför ser det kantigt ut , dvs den visar bara staplar med en viss bredd och inte en jämn "linje".
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Kan tillägga att det är mätt med rosa brus från Emma Sq skivan spår 16 och graferna är sparade värden spelandes den , vad de ljusblå staplarna visar just vid denna screendump vet jag inte , kanske slutet av rosabrus-spåret.........
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Originally posted by Hewi View Post

                          Med öppen dörr får jag en peak i subben och med stängd dörr ser den mer linjär ut.
                          Kanske det ibland är önskvärt med en peak i de lägre registrena men för Sq borde det väl inte vara det?
                          Det beror på resten av frekvenssvaret -hur ser en fullregisterkurva ut?
                          /tycker Erik.

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Originally posted by Robsarve View Post
                            Det beror på resten av frekvenssvaret -hur ser en fullregisterkurva ut?
                            Sorry för lite OT i din tråd ChriZtoffer men förhoppningsvis tycker du också att detta är lite intressant.

                            Erik: Jag har inte tagit ngn dump på fullregistret tyvärr , kollade bara hur det såg ut på skärmen.
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Det blev ju grymt bra det dära Får ta å lyssna på den i helgen

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Jag skulle oxå vilja lyssna på den i helgen!

                                Nu ska jag kolla igenom dina bilder på hur du gjort om olika kloakrör till basportar
                                Saab 9-3 2007 SC http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29904

                                Pioneer PRS!

                                Comment

                                Working...
                                X