Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Originally posted by ChriZtoffer View Post
    vore ju skoj om det blev nåt! Eller kanske den där dämpningskursen som det pratades om i höstas.

Nja den är nog inte intressant, är ju inte särskilt förtjust i portade lådor, speciellt inte stora som min. Nog för att jag kan klossa ner den men inte så mycket. Men tack ändå. Har några andra basar på gång, får se vad det blir.

Ja ibland får man nåt ryck och går lös med sågen och fräsen. Hade gärna flyttat ut stagdelarna en bit men då blir det trångt med lite fetare basar...
    Jooooo klart du ska ha en liten låda och hertz basen
    Beemer med enkel installation

Comment

Nja, de jag hört av HX380 matad med 1200Wrms har då inte imponerat på mig, en kompis provade två i slutna lådor med dubbla såna steg som jag har och det vart inge vidare drag. Då är jag mer imponerad av HX300. Fast nu var det ju SPL bas jag var ute efter så, får se vad man hittar på.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Heya!

Jag tänkte lägga ett bidrag till dina eventuella framtida baslådeberäkningar..
        Har haft lite teoretiska diskussioner med users på forumet här om beräkning av lådor.
        Specifikt, hur man tar hänsyn till cabin gain vid beräkning. Vart lite olika bud, men nu finns det något att backa upp det hela med i fallet Sedan 9-3 :

För skojs skull tog jag och matade in siffror från din RTA mätning med ögonmått..
        Skillnaden mellan bas i kabin och bas i frifält. Imponerande att du får en så rak kurva på basen i kabin!

BassBox Pro kan ta hänsyn till specifik rumsakustik vid simulering. Man kan själv konstruera sin egen responskurva från rummet/kabinen.
        Det finns även en generealiserad enkel funktion som lägger på olika förvalda förstärkningskurvor, där man väljer startfrekvens samt ökning i db per oktav.

Jag har alltså snabbt simulerat upp en 15" SoundStream XXX, i 150L låda stämd på 35hz.
        Efter det har jag lagt på olika kurvor att ta hänsyn till cabin gain. Först baserat på mätningar av ChriZtoffer och till sist generaliserade kurvor från BP Pro.

Grön: Utan pålagd cabingain;
        Röd: Med pålagd cabingain från ChriZtoffers mätning.
        Gul: Med pålagd 6db/oktav gain vid start på 55hz.
        Orange: Med pålagd 12db/oktav gain vid start på 60hz.

Må säga jag tycker resultatet var riktigt intressant!
        En generell 6db/oktav från 55hz tycks ge en rätt ok förhandsidé om hur kabinförstärkningen beter sig. Den är ju inte prefekt, men håller sig närmare verkligheten än 12db/oktav@60hz varianten.

Det var alles!

Mvh Surk

edit: Var lite het på gröten att posta. Går man lite närmare får man ut att även encabin gain simulerad på 3db/oktav vid start på 40hz klistrar kurvan rätt bra tills man kommer under 30hz...
        ser ut så här:

Last edited by zrken; July 3, 2012, 12:24.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

En av Robsarves gamla kompisar som tidigare jobbat på DST (det som då gjorde Peerless, Vifa och Scanspeak) skrev sitt exjobb där, och han studerade just transferfunktionen i olika bilmodeller (och placering av lådan)och försökte sedan skapa en teoretisk modell baserat på detta, dels teoretiska studier samt uppmätningar.

Tyvärr gick han bet på att hitta en tillräckligt bra modell, men mätningarna som han gjorde finns publicerade i den uppsatsetn. Jag kikar emellanåt på de där mätningarna han gjorde, och det som man kan konstatera och som man kan använda som en "mellan tummen och pekfringret" riktlinje är att du ökar mellan 6-12dB/oktav under 60Hz. Det varierar som sagt med en massa saker.

I fallet med Christoffers applikation ser det ut som cirka 6 ja.
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
            En av Robsarves gamla kompisar som tidigare jobbat på DST (det som då gjorde Peerless, Vifa och Scanspeak) skrev sitt exjobb där, och han studerade just transferfunktionen i olika bilmodeller (och placering av lådan)och försökte sedan skapa en teoretisk modell baserat på detta, dels teoretiska studier samt uppmätningar.

Tyvärr gick han bet på att hitta en tillräckligt bra modell, men mätningarna som han gjorde finns publicerade i den uppsatsetn. Jag kikar emellanåt på de där mätningarna han gjorde, och det som man kan konstatera och som man kan använda som en "mellan tummen och pekfringret" riktlinje är att du ökar mellan 6-12dB/oktav under 60Hz. Det varierar som sagt med en massa saker.

I fallet med Christoffers applikation ser det ut som cirka 6 ja.
            Sedär! Finns xjobbet publicerat online?

Det är inte riktigt ca 6 i Chriztoffer fallet, då man blir lurad av att baslådan har en egen förhöjning av ca 3db. Hopplösa skalor :/

edit: fast förvisso när man kikar på hans egen uppmätning är det ju tydligare...

Comment

Originally posted by zrken View Post

Det är inte riktigt ca 6 i Chriztoffer fallet, då man blir lurad av att baslådan har en egen förhöjning av ca 3db. Hopplösa skalor :/

edit: fast förvisso när man kikar på hans egen uppmätning är det ju tydligare...
              Jag tror jag har PDF'en hemma fortfarande, kan kika. Dock är den stor, typ 30Meg...

//Jonas
              SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Du kan kika på graferna i del 7 av lilla bilstereoskolan, de är baserade på Johnnys ex-jobb. http://nordicaudi.com/index.php?url=...kolan.htm&var=

Edit: Här är graferna

Edit 2: När vi nu pratar om gamla bekanta och kupéförstärkning kom jag ihåg Jonas gamla kompis Eddie och hans mätningar av hur basen påverkas av olika riktning:
                http://www.installer.com/tech/index.php?page=aiming2
                Last edited by Robsarve; July 3, 2012, 18:38.
                /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                  Edit 2: När vi nu pratar om gamla bekanta och kupéförstärkning kom jag ihåg Jonas gamla kompis Eddie och hans mätningar av hur basen påverkas av olika riktning:
                  Hur kunde jag glömma den?!

Nåja, jag kom ihåg hans födelsedag som var för nån vecka sen iallafall - tack Facebook
                  SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                    DNär vi nu pratar om gamla bekanta och kupéförstärkning kom jag ihåg Jonas gamla kompis Eddie och hans mätningar av hur basen påverkas av olika riktning:
                    [/QUOTE]

Det här var spännande, lärorikt och bekräftande på olika sätt. Att få se grafer på "tumregler" känns tryggt. ....det finns så många tummar där ute

Det fanns ju en "part1" oxå med några fina grafer som tvärdödsdömmer allt vad frammåt montering heter av basar. http://www.installer.com/tech/index.php?page=aiming

På part 2, Speciellt i fallet med Sedan-Jettan var det väldigt tydligt vilka gains man kan uppnå med en bakåt montering.
                    Det verkar finnas en 3-5db att hämta runt 30-40hz på en montering med allt spelandes bakåt..

Hur beter sig ett tidskomp på en bakåtriktad bas? (Utöver att man lyssnar sig till) ...är det troligt att man får avståndet till skuffluckan och sedan avståndet till elementet från skuffluckan?

Comment

Det fanns ju en "part1" oxå med några fina grafer som tvärdödsdömmer allt vad frammåt montering heter av basar. http://www.installer.com/tech/index.php?page=aiming
                      Notera att det där gällde för just den applikationen, och hela den texten är till för att förklara varför det blir som det blir ibland med cancellering. Det är däremot INTE så att det gäller för alla bilar, alla applikationer. Och det har han inte skrivit heller. Man måste förstå vad man läser

Hur beter sig ett tidskomp på en bakåtriktad bas? (Utöver att man lyssnar sig till) ...är det troligt att man får avståndet till skuffluckan och sedan avståndet till elementet från skuffluckan?
                      Min erfarenhet är att man får fördröja framsystemet lite till ja, men det ger ocså en hel radda med andra effekter på det totala frekvenssvaret om du gör så, och de upplevs betydligt större än den extra fördröjningen du ev behöver...
                      SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Notera att det där gällde för just den applikationen, och hela den texten är till för att förklara varför det blir som det blir ibland med cancellering. Det är däremot INTE så att det gäller för alla bilar, alla applikationer. Och det har han inte skrivit heller. Man måste förstå vad man läser
                        Jodå. Det är jag helt och hållet införstådd med.
                        Jag drar inte några större växlar på det här än att det är kul att se hurpass stor skillnad det är på ett par olika kärror & deras storlekar. (Ja - fortfarande just i den här applikationen)

Min erfarenhet är att man får fördröja framsystemet lite till ja, men det ger ocså en hel radda med andra effekter på det totala frekvenssvaret om du gör så, och de upplevs betydligt större än den extra fördröjningen du ev behöver...
                        Exempelvis vaddå? fasförskjutningar?

Comment

Sen skall man ju vara medveten om att den bakåtriktade lådan antagligen ger rätt mycket mer resonanser och färgningar. Kvantiteten av bas höjs, men det är inte alls säkert vad som händer med kvalitén...
                          /tycker Erik.

Comment

Här blev det en väldig diskussion, intressant! Nu vet jag inte om jag har gjort riktigt rätt när jag gjorde min mätning, men micken placerades ca 3-5cm framför högtalarens mitt, stoppade sen in alltihop i baksätet och mätte med exakt samma avstånd. Kanske micken ska vara längre ifrån för att ge rätt resultat?

Apropå nånting helt annat (typ min bil) så har det inte hänt mycket med den sen sist, har varit så mycket annat att göra och dessutom en förkylning/kraftig hosta som gör mig väldigt seg, speciellt efter jobbet då jag helst bara glider ner i en stol och gör så lite som möjligt. Men jag ska ta tag i dokummentationen och prova lite mer avstämningar i baslådan, sen ska det som vanligt pillas lite mer inställningar och dämpas lite mer.

Har förresten beställt en liten låda som omvandlar HDMI till komposit så om allt går som tänkt kommer jag kunna få upp navigator, Youtube och Spotify från telefonen på huvudenhetens skärm! Tillsammans med ljud då såklart. Synd bara att touchskärmen inte kommer fungera men telefonen sitter ändå bara nån decimeter ovanför så det kommer funka bra.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                              Nja, de jag hört av HX380 matad med 1200Wrms har då inte imponerat på mig, en kompis provade två i slutna lådor med dubbla såna steg som jag har och det vart inge vidare drag. Då är jag mer imponerad av HX300. Fast nu var det ju SPL bas jag var ute efter så, får se vad man hittar på.
                              Gammalt inlägg men men! Jag tycker det är ett helvetes drag i min hx380, spelar högre än vad som är nödvändigt också.. Matar den med 1000wrms. Jag kanske har fått till en bra låda eller så är du mer bortskämd än mig
                              Sponsor:
                              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                              Tudor Batteries - www.tudor.se
                              Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Originally posted by ppk View Post
                                Gammalt inlägg men men! Jag tycker det är ett helvetes drag i min hx380, spelar högre än vad som är nödvändigt också.. Matar den med 1000wrms. Jag kanske har fått till en bra låda eller så är du mer bortskämd än mig
                                Jo 140.7db musik är ju helt klart nice:-)
                                saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Working...
                                X