Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Originally posted by jonash View Post
    Hur har du mätt det där, dvs utrustning, mjukvara samt mic-placering?
    Mic-placering vet jag inte, men det är en XTZ Room Analyzer
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Originally posted by octan View Post
      Mic-placering vet jag inte, men det är en XTZ Room Analyzer
      Okej, vad är det för upplösning på kurvan vi ser? På skalan ser det ut som 1/3 oktav, men det är ju inte riktigt det kan tycka när man ser formen på kurvan så att säga.

      //Jonas
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Helt rätt där Sören, XTZ Room Analyzer är det dom används med dess medföljande programvara, kommer inte ihåg vad det är för noggranhet den mäter med men nog lär det vara bättre än 1/3 oktav allt med tanke på kurvorna ovan. Micen är placerad i öronhöjd på förarsätet riktad rakt fram vriden liiiite till höger. Mätte även med micen vriden som öronen, alltså åt vänster samt höger men tror inte dom mätningarna blev sparade.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Tar väl och skriver några rader till innan jag somnar. Har till och från under kvällen setat i bilen och vinklat, lyssnat, vinklat lyssnat, vinklat tillbaks och lyssnat. Målet har varit att få upp ljudbilden mer på sidorna för att få en jämnare nivå samt öka bredden, men det börjar kännas hopplöst. Höjden blir bara markant bättre hur jag än gör, tror det är rutans väldigt vågräta vinkel i kombination med att mellanregistren sitter långt fram som gör det. Har försökt få dom att träffa längre upp/bak i rutan men det enda som händer är att högtalarna blir mer on-axis och rutan därmed påverkar mindre.

          Något som däremot har blivit bättre av vinklingen är dels det tonala, jag har fått bort en hel del av det påträngande i ljudet så det lär nog göras en mätning igen för att se skillnad på frekvenskurvan. Men sen så känns inte ljudet lika instängt längre, tidigare har det känts (eller snarare låtit) som att det verkligen kommer från utrymmet där ruta och bräda möts, nu är det öppnare och trevligare.

          A-stolparna känns inte heller som ett alternativ för placering, dels så kommer det se konstigt ut och dels så har jag lite respekt för dom där uppblåsbara påsarna som gömmer sig där inne. Fortsätter nog testa vinklar i morgon så får vi se om jag hittar det optimala, men sen kanske det blir pannkaka när baffel och allt annat är på plats.

          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Nu när du testar vinklar. Kör du enbart med brebandarna då?
            I så fall så kommer nog bredden och större rumskänsla när du kopplar in dörrarna.

            Men höjden längst ut på sidorna kan bli knivigt. Var den jämnhög innan?
            De flesta bilar har hög mitt och faller svagt ut mot sidorna. Även min.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

            OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

            Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Ja bara bredbandarna, börjar med att få dom så bra som möjligt, sen ger jag mig på diskanterna och därefter midbasarna. Hoppas att bredden ökar något sen med midbasarna igång, speciellt dom nya som även kommer gå en bit upp mot mellanregistret.

              Ljudbilden har alltid fallit utåt kanterna men legat bra i mitten, har aldrig tänkt på hur det är i andra bilar men har då för mig att den i t.ex. Hewis ligger jämnhög. Men jag kan minnas fel, ska iaf labba lite mer med vinklarna och se vad man får fram för olika fördelar respektive nackdelar. Kul att testa!
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Ja bara bredbandarna, börjar med att få dom så bra som möjligt, sen ger jag mig på diskanterna och därefter midbasarna. Hoppas att bredden ökar något sen med midbasarna igång, speciellt dom nya som även kommer gå en bit upp mot mellanregistret.

                Ljudbilden har alltid fallit utåt kanterna men legat bra i mitten, har aldrig tänkt på hur det är i andra bilar men har då för mig att den i t.ex. Hewis ligger jämnhög. Men jag kan minnas fel, ska iaf labba lite mer med vinklarna och se vad man får fram för olika fördelar respektive nackdelar. Kul att testa!
                Den stora nyckeln till bra tekniska egenskaper, såsom att elementen bara "försvinner" ur ekvationen och det sitter i höjd, bredden, luftigheten, scenbild, fokus där det inte spretar etc: Det skall låta lika från båda sidorna! Det är extremt viktigt för att upnå den bästa återgivningen. Och det är det primära för en EQ. Det sekundära är sen att ta bort extrema toppar och dippar.

                Men om du inte får sidorna att ge ifrån sig samma tonkurva där du sitter, så kan du glömma allt det andra, det kommer aldrig bli bra ändå.
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Originally posted by jonash View Post
                  Okej, vad är det för upplösning på kurvan vi ser? På skalan ser det ut som 1/3 oktav, men det är ju inte riktigt det kan tycka när man ser formen på kurvan så att säga.

                  //Jonas
                  Ja det är "bara" 1/3 oktavs upplösning på RTA:n i room analyzer vilket gjorde att jag var glad över att jag även har TrueRTA kvar som alternativ program , Christoffer har mätt i "room analyzer" läget i sin bil tror jag vilket visar en genomsnittligt kurva , vilken upplösning den har står inte.
                  Last edited by Hewi; October 17, 2012, 11:14.
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Originally posted by Hewi View Post
                    Ja det är "bara" 1/3 oktavs upplösning på RTA:n i room analyzer vilket gjorde att jag var glad över att jag även har TrueRTA kvar som alternativ program , Christoffer har mätt i "room analyzer" läget i sin bil tror jag vilket visar en genomsnittligt kurva , vilken upplösning den har står inte.
                    Ok. Anledningen att jag frågade var att frekvensgången såg extremt "svajjig" ut för att vara 1/3 oktav. Man kan säga som så att elementet ser ut att vara allt annat än frekvenslinjärt i den mätningen....

                    /Jonas
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Kul med sådan respons! Det sporrar verkligen till att fortsätta labba och mäta. Min tanke var att låta bli EQn tills dess att högtalarna sitter som dom ska, sen ska jag göra lite justeringar för att få liknande frekvenssvar på båda sidor, men som det är nu när dom konstant flyttas runt så känns det värdelöst att försöka få till nåt med EQn. Men jag ska prova det med Amegorna nu ikväll och se vilken skillnad det blir.

                      När jag testat vinklar så har jag kör vänster respektive höger sida var för sig för att se om ljudbilden flyttas uppåt eller inte, och om den går längre ut åt sidan eller inte, för att sen köra båda sidor samtidigt. Men det kanske är helt fel att göra så?

                      Stämmer att jag kört Room Analyze läget, tycker det ger bäst resultat då man får en tydlig kurva. Att det sen ser väldigt spretigt ut beror nog inte så mycket på elementet som på monteringen tror jag. Skulle ha mätt dom i fria luften nån gång för att se skillnaden.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Originally posted by ChriZtoffer View Post
                        Kul med sådan respons! Det sporrar verkligen till att fortsätta labba och mäta. Min tanke var att låta bli EQn tills dess att högtalarna sitter som dom ska, sen ska jag göra lite justeringar för att få liknande frekvenssvar på båda sidor, men som det är nu när dom konstant flyttas runt så känns det värdelöst att försöka få till nåt med EQn. Men jag ska prova det med Amegorna nu ikväll och se vilken skillnad det blir.

                        När jag testat vinklar så har jag kör vänster respektive höger sida var för sig för att se om ljudbilden flyttas uppåt eller inte, och om den går längre ut åt sidan eller inte, för att sen köra båda sidor samtidigt. Men det kanske är helt fel att göra så?

                        Stämmer att jag kört Room Analyze läget, tycker det ger bäst resultat då man får en tydlig kurva. Att det sen ser väldigt spretigt ut beror nog inte så mycket på elementet som på monteringen tror jag. Skulle ha mätt dom i fria luften nån gång för att se skillnaden.
                        Om du skall lyssna in höjd och bredd kan du köra bägge samtidigt och sedan köra de tekniska spåren på Emma skivan(4-8) , då hör du ju också om scenen/höjden är rakt och stabil över hela brädan.

                        Jag själv har bara kört RTA läget då room läget som jag förstått det är till för att mäta upp rummets resonanser och inte elementens frekvenssvar , fast i mitt huvud borde de två ju ändå visa samma kurva såvida inte programmet gör ngt mer än bara "lyssnar".

                        En sak som jag undrar är om inte elementen kan(när båda spelar) släcka ut varann vid vissa frekvenser om man har otur och att man isåfall trotts vinkling av elementen separat för bästa frekvenssvar kan "åka på" dippar när man sedan kör elementen ihop?

                        Peakar och dippar kan väl i vissa fall också komma ifrån vibrerande inredning som antingen släcker ut den frekvensen den vibrerar i eller förstärker den frekvensen och inte från elementen i sig?
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Originally posted by Hewi View Post
                          Om du skall lyssna in höjd och bredd kan du köra bägge samtidigt och sedan köra de tekniska spåren på Emma skivan(4-8) , då hör du ju också om scenen/höjden är rakt och stabil över hela brädan.
                          Ja, men glöm inte det faktum att om du gör detta utan att sidorna låter lika, så kommer du få helt andra resultat när du sedan tweakar in det hela så det spelar lika va/hö. Det blir oftast bättre, men faktiskt inte alltid.

                          En sak som jag undrar är om inte elementen kan(när båda spelar) släcka ut varann vid vissa frekvenser om man har otur och att man isåfall trotts vinkling av elementen separat för bästa frekvenssvar kan "åka på" dippar när man sedan kör elementen ihop?
                          Japp, absolut är det så, och det beror till stor del på HUR du vinklat, reflexerna etc.

                          Peakar och dippar kan väl i vissa fall också komma ifrån vibrerande inredning som antingen släcker ut den frekvensen den vibrerar i eller förstärker den frekvensen och inte från elementen i sig?
                          Ja, absolut. För normal EMMA SQ bedömningsnivå dock, så är oftast den effekten/nivån ganska mycket lägre än den direkta signalnivån, vilket gör att den försvinner "som brus" i en mätning. Men, det skall likförbaskat bort, för den biten hör man ju tydligt, även om den är 10dB lägre än signalnivån, men det ser du inte i en RTA där du kör en "average" med rosa brus.
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Skrev visst fel tidigare, mäter i RTA läget som heter "Full Range". Har iaf mätta och labbat lite mer nu på kvällen, har jämfört frekvenssvar hög/vänster och labbat med lite delningar för att få dom att spela så lika som möjligt, i morgon ska jag kompa in diskanterna också och jobba lite med EQn för att få bort dippar och peakar, tror inte jag kommer få till nåt direkt SQ-optimalt resultat men kul att prova och lära sig! Har varit lite rädd för att använda EQn sen Rutger kom på mig för sisådär 4 år sedan...
                            Last edited by ChriZtoffer; October 18, 2012, 23:11.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Har "lekt" lite mer idag, det här är ju riktigt kul! Men avancerat, blir alldeles snurrig i huvudet efter en stund. Idag körde jag en hel sida åt gången, alltså midbas mellanregister och diskant och jobbade "bara" med filter, fas och nivå. Tänkte sen ge mig på EQn när jag fått till det maximalt bra, men kom inte så långt, inte alls. Ska jobba en hel del mer med filtren innan jag är nöjd, men när man justerar diskanternas filter ser man ibland förändringar ända ner i midbasen, vilket ställer till en hel del. Filter är långt mer komplicerat än jag trott! Började iaf med kurvorna nedan, det är dom jag tävlat med i år.


                              (Vänster sida)


                              (Höger sida)

                              Efter några timmar fick jag till kurvorna nedan så jag lyssnade en sväng i bilen, å nog tusan lät det bättre allt! Men det finns fortfarande MASSOR att göra, kommer fortsätta i morgon efter jobbet så får vi se på lördag hur långt jag kommit. Skulle det skita sig totalt så återgår jag till gamla inställningarna.


                              (Vänster sida)


                              (Höger sida)


                              (Båda samtidigt)

                              Det verkar som att jag på vänster sida har en rejäl dipp vid ca 70Hz som är omöjlig att få bort hur jag än gör. Även en vid (för tillfället) 2kHz men den går att flytta, samt ett antal längre upp i registret. På höger sida är det dippen vid 4kHz som stället till det för mig, den är där hur jag än gör verkar det som. Tillsammans gör dom två stora dipparna en dipp vid ca 3kHz.
                              Last edited by ChriZtoffer; October 18, 2012, 23:21.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Mkt intressant!
                                Är det basic xzt:n eller den dyrare modellen du använder?
                                Och detta var orginal placering med amega om jag förstått det rätt?
                                Alpine Audison !GENESIS DLS

                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                                Comment

                                Working...
                                X