Originally posted by Freddi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Hellboy Beetle MKIII
Collapse
X
-
Re: Hellboy Beetle MKIII
Jag körde vinklat upp mot framrutan i både SAABen och Corradon med bra resultat. Men de har ganska "platta" framrutor.
-
Originally posted by octan View PostHögersidans element är mer vinklat inåt.
Jag har haft problem med reflexer hela tiden. Blir lite som fasfel i ljudet. Då har jag fått jobba mer med eq än vad som är önskvärt. Iom att reflexerna blev värre med ett mindre element, fick jag korrigera så mycket med eq att ljudet kändes dött/livlöst.
En kombination av att jag tävlar och gillar att kunna peka ut detaljers position i ljudbilden är det viktigt att alla frekvenser spelar lika högt vänster kontra höger.
Sista versionen av mellanregistermontering som jag hade i förra ljudbygget resulterade också i problematiska reflektioner. Mellanregister på i-brädan riktade upp mot framrutan var även i den bilen problematiskt trots att framrutan inte var lika välvd som i New Beetlen. Prövade att lösa problemet med att rikta in mellanregister med laser och då via reflektionerna i framrutan. Hann aldrig tweaka allt helt klart, men så långt jag hann testa så var resultaten positiva!
Leave a comment:
-
Högersidans element är mer vinklat inåt.Originally posted by Freddi View Post
Vad är det som får Nonne att nämna "fel vinkel" och dig att peka ut framrutan som boven i dramat? Jätteintressant detta när vi rör oss på det akustiska planet!
/Freddi
Jag har haft problem med reflexer hela tiden. Blir lite som fasfel i ljudet. Då har jag fått jobba mer med eq än vad som är önskvärt. Iom att reflexerna blev värre med ett mindre element, fick jag korrigera så mycket med eq att ljudet kändes dött/livlöst.
En kombination av att jag tävlar och gillar att kunna peka ut detaljers position i ljudbilden är det viktigt att alla frekvenser spelar lika högt vänster kontra höger.
Leave a comment:
-
Följde med denna uppgradering med spänning eftersom den tangerade de planer jag haft kring mellanregistermonteringen i detta egna bygget...läser nu här att ni har lite olika funderingar kring varifrån problemen uppstått med Nonne.Originally posted by octan View PostDet är den gigantiska välvda framrutan som är boven...
Inga mer högtalare på brädan i bubblan!
Vad är det som får Nonne att nämna "fel vinkel" och dig att peka ut framrutan som boven i dramat? Jätteintressant detta när vi rör oss på det akustiska planet!
/Freddi
Leave a comment:
-
Vi får nog dessutom labba vidare i Teamet med portade lådor i dörrarna
Leave a comment:
-
Det är den gigantiska välvda framrutan som är boven...
Inga mer högtalare på brädan i bubblan!
Leave a comment:
-
Jag tror det var den högra som ställde till det.
Vinkeln "såg" fel ut = konstig "ljudbild"
Leave a comment:
-
Det såg bra ut i alla fall
Och jag har fortfarande inte kommit över djupet i din scen
Leave a comment:
-
Kom på att jag glömt visa hur plattorna blev.

Högtalarna i sig kan jag varmt rekommendera, grymt bra ljud. Hybrid Audio Legatia L3se
Men i bubblan blev fenomenet att jag fick mer än dubbelt så svåra reflektioner från framrutan, så tekniskt sett blev det svårt att få bra fokus i ljudbilden. Så plattorna kommer skrotas.
Leave a comment:
-
Tack grabbar!!
Provmontering av lådan i dörrsidan

Blev lagom, så dags att gifta ihop delarna.

Testar lite olika höjd på logon.

Såg lite knasigt ut med rundningen på nederkant/bakkant dörren och logons rudning så därför måttade vi mot gallrets övre ribba.

Provmontering på plats i bilen.
Leave a comment:
-
Tack för provlyssningen idag Octan! "välbalanserat" är det bästa ordet för att beskriva ljudet i bilen
Leave a comment:

Leave a comment: