Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hellboy Beetle MKIII

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• octan
    replied
    Re: Hellboy Beetle MKIII

Originally posted by Freddi View Post
    Sista versionen av mellanregistermontering som jag hade i förra ljudbygget resulterade också i problematiska reflektioner. Mellanregister på i-brädan riktade upp mot framrutan var även i den bilen problematiskt trots att framrutan inte var lika välvd som i New Beetlen. Prövade att lösa problemet med att rikta in mellanregister med laser och då via reflektionerna i framrutan. Hann aldrig tweaka allt helt klart, men så långt jag hann testa så var resultaten positiva!
    Jag körde vinklat upp mot framrutan i både SAABen och Corradon med bra resultat. Men de har ganska "platta" framrutor.

Leave a comment:

• Freddi
    replied

Originally posted by octan View Post
    Högersidans element är mer vinklat inåt.
    Jag har haft problem med reflexer hela tiden. Blir lite som fasfel i ljudet. Då har jag fått jobba mer med eq än vad som är önskvärt. Iom att reflexerna blev värre med ett mindre element, fick jag korrigera så mycket med eq att ljudet kändes dött/livlöst.
    En kombination av att jag tävlar och gillar att kunna peka ut detaljers position i ljudbilden är det viktigt att alla frekvenser spelar lika högt vänster kontra höger.

Sista versionen av mellanregistermontering som jag hade i förra ljudbygget resulterade också i problematiska reflektioner. Mellanregister på i-brädan riktade upp mot framrutan var även i den bilen problematiskt trots att framrutan inte var lika välvd som i New Beetlen. Prövade att lösa problemet med att rikta in mellanregister med laser och då via reflektionerna i framrutan. Hann aldrig tweaka allt helt klart, men så långt jag hann testa så var resultaten positiva!

Leave a comment:

• octan
    replied

Originally posted by Freddi View Post

Vad är det som får Nonne att nämna "fel vinkel" och dig att peka ut framrutan som boven i dramat? Jätteintressant detta när vi rör oss på det akustiska planet!

/Freddi
    Högersidans element är mer vinklat inåt.
    Jag har haft problem med reflexer hela tiden. Blir lite som fasfel i ljudet. Då har jag fått jobba mer med eq än vad som är önskvärt. Iom att reflexerna blev värre med ett mindre element, fick jag korrigera så mycket med eq att ljudet kändes dött/livlöst.
    En kombination av att jag tävlar och gillar att kunna peka ut detaljers position i ljudbilden är det viktigt att alla frekvenser spelar lika högt vänster kontra höger.

Leave a comment:

• Freddi
    replied

Originally posted by octan View Post
    Det är den gigantiska välvda framrutan som är boven...
    Inga mer högtalare på brädan i bubblan!
    Följde med denna uppgradering med spänning eftersom den tangerade de planer jag haft kring mellanregistermonteringen i detta egna bygget...läser nu här att ni har lite olika funderingar kring varifrån problemen uppstått med Nonne.

Vad är det som får Nonne att nämna "fel vinkel" och dig att peka ut framrutan som boven i dramat? Jätteintressant detta när vi rör oss på det akustiska planet!

/Freddi

Leave a comment:

• octan
    replied

Originally posted by Nonne View Post
    Vi får nog dessutom labba vidare i Teamet med portade lådor i dörrarna
    Funkar fint

Hittat Rampamuffar i M3 Så även dörrhögtalarna kunde fästas med metrisk gänga.

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Vi får nog dessutom labba vidare i Teamet med portade lådor i dörrarna

Leave a comment:

• octan
    replied

Det är den gigantiska välvda framrutan som är boven...
    Inga mer högtalare på brädan i bubblan!

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Jag tror det var den högra som ställde till det.
    Vinkeln "såg" fel ut = konstig "ljudbild"

Leave a comment:

• zrken
    replied

Funktion kan inte vara allt

Leave a comment:

• carlr
    replied

Det såg bra ut i alla fall Och jag har fortfarande inte kommit över djupet i din scen

Leave a comment:

• octan
    replied

Kom på att jag glömt visa hur plattorna blev.

Högtalarna i sig kan jag varmt rekommendera, grymt bra ljud. Hybrid Audio Legatia L3se

Men i bubblan blev fenomenet att jag fick mer än dubbelt så svåra reflektioner från framrutan, så tekniskt sett blev det svårt att få bra fokus i ljudbilden. Så plattorna kommer skrotas.

Leave a comment:

• octan
    replied

Originally posted by Nonne View Post
    Ja dörrarna gjorde du bra
    Nja. Stod ju mest och pekade.
    Jobbet gjorde Ljudbyggaren

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Ja dörrarna gjorde du bra

Leave a comment:

• octan
    replied

Tack grabbar!!

Provmontering av lådan i dörrsidan

Blev lagom, så dags att gifta ihop delarna.

Testar lite olika höjd på logon.

Såg lite knasigt ut med rundningen på nederkant/bakkant dörren och logons rudning så därför måttade vi mot gallrets övre ribba.

Provmontering på plats i bilen.

Leave a comment:

• Nordenmark
    replied

Tack för provlyssningen idag Octan! "välbalanserat" är det bästa ordet för att beskriva ljudet i bilen

Leave a comment:

Working...
X