Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audi Q7

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• carlr
    replied
    Re: Audi Q7

Originally posted by hasse the man View Post
    snyggt gjort gillar denna bilen skarpt
    Tackar - jag gillade den också

Leave a comment:

• hasse the man
    replied

snyggt gjort gillar denna bilen skarpt

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by Horsyhorse View Post
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...

Den där är SÅ bra.

Pierre
    Jag förstår inte

Leave a comment:

• carlr
    replied

Originally posted by Horsyhorse View Post
    Den där är SÅ bra.
    Ja den är finurlig

Leave a comment:

• Horsyhorse
    replied

...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...

Den där är SÅ bra.

Pierre

Leave a comment:

• carlr
    replied

Originally posted by octan View Post
    Synd att det inte blev använt
    Kan bara hålla med

Leave a comment:

• octan
    replied

Blev ju riktigt snyggt det där!
    Synd att det inte blev använt

Leave a comment:

• carlr
    replied

Nästa steg var att dränka in dem i polyester följt av några omgångar glasfiberväv. Det blev en rejält styv konstruktion:

Efter detta fick de smaka några omgångar med Rage Gold (tack Nonne ) och slipning (inte så några omgångar heller för den delen ):

När jag var nöjd med grundfinishen primades poddarna och slipades igen i några omgångar. Nu var det dags att prova dem på plats i bilen:

Tanken var att dessa skulle kläs i vinyl och jag gav mig på detta själv vilket inte var någon bra ide. Formerna var alldeles för komplicerade för att det skulle gå bra att klä in dem utan att ha minst en söm någonstans kom jag fram till. Började leta efter en lämplig bilsadelmakare som kunde göra detta åt mig och det är ungefär här historien tar slut (läs undertecknad beslutar sig för att byta bil )

Jag provlyssnade en del med elementen på plats i poddarna och justerade även nivåerna något samt tidsjustering, började pilla en del med EQ. Jag upplevde ljudet som mer öppet och transparent och lite mer - vad skall man kalla det - briljans?!? Scenhöjd var bra tidigare och nu tyckte jag att den upplevdes som bredare. Var lättare att sätta Center och enklare att urskilja t.ex. Left <-> Left Centre <-> Centre - antagligen pga den bredare ljudbilden. Jag tror att detta kunde ha blivit ett lyckat alternativ, hade varit kul att få några bedömningar på det.

Det var nog allt från Q7:an och vi ses med största sannolikhet i en ny byggtråd snart igen

PS: Är någon sugen på ett par oklädda a-stolpar/poddar till en Q7 så är det bara att hojta till

Leave a comment:

• carlr
    replied

Även om bygget nu är officiellt avslutat och begravet så tänkte jag dela med mig av vad som hände med bygget under vintern Kan redan nu varna för mycket bilder

Efter förra säsongen smiddes det planer och tanken var att bygga om lite men inte för OEM. Jag ville pröva hur pass mycket det kunde ge att få upp mellanregister och diskanter i a-stolparna i någon form av poddar. Jag hade även en kort diskussion med Lonefox / Patrik (bockar och bugar) vid något tillfälle som tipsade om att denna approach kunde ge ett gott resultat då det kunde bli problem med reflexer vid traditionellt a-stolpe montage (instrumenteringen på förarsidan). Sagt och gjort bestämde jag mig för att bygga någon variant på poddar infällda i a-stolparna

Jag började med att kolla efter en omgång paneler på bildelsbasen och fick napp direkt och de landade kvickt och lätt hemma hos mig. Jag visste att det skulle bli svårt att få poddarna någorlunda nätta, så en någorlunda seriös baffel kändes viktigt. Jag designade en baffel i 3D och fick den 3D-printad i ABS plast:

Jag skaffade även galler till Gladen Zero 80 för matchning med diskanterna. A-stolparna i original, min utgångspunkt så att säga, och närområdet ovanpå instrumentpanelen erbjöd gott om utrymme, men det lilla cirkulära ventilationsutblåset skulle nog få stryka på foten:

Jag satt med elemten i bafflarna och provade av diverse vinklar och en förhållandevis "aggresiv" vinkel mot c-stolparna gav lite härlig känsla. Angelägen om att få till en bra riktning och symmetri så markerade jag två stycken punkter på c-stolparna som jag kunde syfta mot:

A-stolparna strippades och jag tillverkade en egen liten jigg med en punktlaser i som jag kunde använda för att rikta in bafflarna:

När inriktningen av bafflarna var klar och jag säkerställt att elementen fick plats fixerades bafflarna med träpinnar och smältlim för att sedan täckas med högtalartyg. Det var stretchigt och bra och det gick fint att få till formerna jag önskade:

Fortsättning i nästa post
    Last edited by carlr; March 11, 2016, 18:18.

Leave a comment:

• carlr
    replied

Reflektion: Fantastiskt att något som tog drygt 4 månader att få på plats är demonterat och återställt på två arbetsdagar

Leave a comment:

• carlr
    replied

Originally posted by Nonne View Post
    Ser med spänning fram mot ett nytt bygge
    Du vet vem jag kommer att ringa först när det är dags

Originally posted by Nonne View Post
    Jag kan iallafall säga ett bilen lät fantastiskt bra tonalt, jag blev överraskad då jag lite snabbt fick äran att lyssna en riktigt varm sommardag!
    Den gick igenom ett par iterationer / tweaks efter att du lyssnade och jag tyckte själv jag fick till det liiiite bättre, framförallt unset "varmare" och fick lite bättre styrning på s-ljuden.

Vi hörs!

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Ser med spänning fram mot ett nytt bygge

Jag kan iallafall säga ett bilen lät fantastiskt bra tonalt, jag blev överraskad då jag lite snabbt fick äran att lyssna en riktigt varm sommardag!

Leave a comment:

• carlr
    replied

Tjena gott folk!

Jaha - då har detta bygge gått i graven, är i full färd med att tömma och återställa bilen till original igen. Vadan detta infall kanske någon frågar sig? Jo, det kliade i nybilstarmen igen så blev att beställa en ny, leverans någon gång i april troligen. Lagom till våren

Självklart skall även den nya bilen få smaka på lite bilstereokärlek, så grejerna från Q7:an får nog leta sig in även i nästa bil Får ta en konsultation med de som var otroligt behjälpliga med Q7:an (stort tack till Nonne, Landén mfl.)

Och så en kort reflektion över anläggningen i Q7:an. Får säga att det var många faktorer i bilen som lämpade sig väl för ett OEM bygge. Placering av mellanregister (3,5") uppe på brädan, långt ut på kanterna i kombination med diskanter i segelpanelerna borgade för en fin bredd och höjd efter lite processormassage. Dörrarna tog enkelt upp till 8" middar men jag valde att köra på 6,5" vilket räckte gott och väl. 12" sub i portat i bagaget mötte upp fint och bjöd på gott understöd.

Det var smutt att kunna jacka in direkt i MOST-nätverket via Audison bitDMI och på så sätt kunna nyttja alla original ljudkällor i bilen och samtidigt streama via BT direkt in i processorn vilket var det som användes mest (TIDAL).

Karossen krävde en hel del dämpning för ett fullgott resultat, detta mest på grund av de stora plåtytorna i dörrarna tror jag då detta ingrepp var det som gav klart mest effekt överlag.

Tyvärr kom jag bara iväg på två tävlingar (i Rookie) under säsongen som gick men kammade hem förstapriset i båda dessa. Det var verkligen kul att komma ut på tävling igen för första gången på över 20 år Hoppas vi ses ute på tävlingarna under säsongen, lär vara på plats när jag kan (inom eller utom tävling - den som lever får se )

Om inspirationen infinner sig och planeterna ställer sig i rätt position så lär det kanske dyka upp en ny, om än inte lika omfattande, byggtråd på detta forum inom en inte allt för snar framtid

Leave a comment:

• Frippe_L
    replied

God jul på dig med!

Leave a comment:

• carlr
    replied

Ville bara ta tillfället i akt att önska alla på forumet:

Leave a comment:

Working...