Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo V50 goes Phoenix Gold

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

    Reine är GRYM.
    Lugn. pedagogisk, trevlig och duktig

    Grattis
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

      Kul sammanfattning och finfina bilder!
      ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



      Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
      Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
      Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
      Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

      Team Ljudbyggaren
      1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
      3:e Plats Master OEM - SM 2018
      8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

      Comment


      • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

        Om ni inte har något roligare för er (vad det nu skulle vara) så håller Cd bilradio, streetperformance och greenlight magazine låda vid cdbilradio i backaplan på lördag. Sist jag kollade så var alla utställningsplatser slut vilket borgar för mycket fina bilar.

        Jag kommer att stå där med både Volvon och en ofärdig hundkoja och spela för dom som vill lyssna eller snacka lite skit.

        Varmt välkomna!
        Mini Cooper goes Pioneer
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
        Volvo V50
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

        Sponsorer som håller mig flytande:
        Pioneer, Stinger

        Comment


        • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

          Hade man vart i stan så!

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

            Vi ses där!
            ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



            Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
            Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
            Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
            Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

            Team Ljudbyggaren
            1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
            3:e Plats Master OEM - SM 2018
            8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

            Comment


            • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

              Kul att äntligen få se bilen i verkligheten! �� och dessutom få lyssna på den var ju ännu bättre! Och möta den trevliga ägaren av bilen ��

              Mvh
              Kolla in mitt bygge i Saaben!
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

              Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

              Comment


              • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                Originally posted by kalle93 View Post
                Kul att äntligen få se bilen i verkligheten! �� och dessutom få lyssna på den var ju ännu bättre! Och möta den trevliga ägaren av bilen ��

                Mvh
                Tack själv för att du tittade förbi!

                Just nu känner jag för att skriva något vettigt om vad som har hänt efter Vallåkra vilket var ungefär sist som jag skrev något vettigt.
                Men sanningen är att det har inte hänt så mycket, jag har kört, lyssnat och varit allmänt nöjd över att ha lyckats komma såpass långt med ett 2vägs kitsystem som jag ändå har gjort.
                Men har nu fått upp smaken efter trevägssytem och väntar på att Phoenix Gold släpper det i november.

                CD-bilradio, Streetperformance och Greenlight magazine hade en träff
                som man givetvis åkte och levde låda på, men dagen innan så bar det av till Redigh för att låna DTA:n för att brusa bilen vilket inte har blivit gjort efter Vallåkra.

                Det såg som vanligt vid en rak eq-kurva helt dött ut mellan 500-800hz och ganska så tråkigt ut vid 2000hz. Men inget som var omöjligt att reda ut men jag längtar verkligen efter treor i A-stolparna

                Dessa brister stämmer också väldigt bra på domarnas tonala bedömning av bilen i Vallåkra.

                Nu var det emellertid så att det inte skall tävlas mer med den här bilen vid den tidpunkten så någon rak kurva skruvades inte fram utan lite mer "hängmatta" över det hela.

                SM-uteslöts helt och vad jag förstår så har en del trott att jag gjorde detta för att kunna köra rookie nästa år igen.
                Där kan jag meddela att jag aldrig från början har haft en ambition om att tävla med bilen och om jag skulle testa så skall jag inte behöva känna mig tvungen att flänga runt för att samla kvalpoäng osv om det inte passade mig.
                Varje tillfälle skall kännas värt det annars så får det vara. Dessutom så hade jag en bröllopsfotografering den helgen som jag prioriterade bra mycket högre.
                Nog om det...


                Något som jag har stört mig på är en vibration i höger dörr när man spelar mycket midbas samt att knapparna till elhissarna lever sitt egna liv vid trampataktenvolymer.

                Detta löstes genom att klä på mellandörrplåten med mer matta och tillverka små "koppar" med butylmatta runt insidan av knapparna till elhissarna.

                Nu blev den riktigt tyst och ihop med den nya eq:n så lät det väldigt mycket mer luftigt. Ihop med detta så gainades suben upp en hel del av två skäl.

                1. Den låter mycket mer musikaliskt med mer effekt, även om den blev lite väl tung i basen nu. Detta får jag skruva vidare på helt klart.

                2. nu går det att spela högt! Riktigt högt faktiskt som dom som jag demade lite mer bastung musik för säkert kan intyga.

                Sen så är det väl så att om man skall på en sista träff för året där man inte tävlar så kan man väl få ta ut svängarna lite?

                Så blev det dags för träffen och jag hade lovat att båda bilarna skulle med även om kojan fick åka med som ett ofärdigt projekt. Min sömndruckna granne Ronja fick skeppa dit volvon medans jag körde på trehjul i varenda rondell från Kungälv till Göteborg (satan vad kul den är att köra).

                Vi boxade in oss i ett hörn med mina bilar, Redigh och Kickerhummern.





                Sen följde en hel del demon och massa skitsnack med folk som kom förbi och det hela kändes som en kul avslutning på träffåret 2015.

                Det var mestadels driftingbilar på plats vilket inte är min grej riktigt men en hel del kul fanns det att titta på iaf.










                Inte ens den ofärdiga kojan skämdes för sig efter att en friskrivningsklasul sattes upp på rutan.



                i det hela så var det en skön dag i solen och efter en prisutdelning så gick en inte alls så svårövertalad Christian med på att köra hem kojan åt mig.


                Sen bestämde jag mig för att definitivt avsluta allt rörande bilar och bilstereo 2015 vilket skall bli skönt när man har mycket annat att stå i och en hel del fotojobb börjar trilla in mot slutet av året.

                Det var iaf fram tills att jag blev meddelad om att jag har blivit nominerad till "årets billjud 2015" PÅ Greenlightgalan..

                Osis nu måste man åka på gala och bli onykter med, som tur var tyckte min kära hustru det var såpass kul så att hon följer med.

                Träffar vi några från er där?

                Men det absolut roligaste måste ändå vara att vi äntligen har hittat vårat drömhus! Inte nog med det vi köpte det med, så i Januari går flyttlasset ett par mil uppför älven till en strandtomt i Romelada ett par mil ovanför Kungälv. så nu går allt krut åt att sälja vårat hus.



                Här är vårat nya hus med en liten ladugård som säkert kan svälja ett par bilar och verkstad.

                Dessutom så har nu vårat medgivande gått igenom hos socialstyrelsen så att jag och min fru nu är som familjerätten så vackert formuelrar det "väl lämpade att adoptera ett barn eller ett sykonpar"

                Så nu lämnas papperna in till adoptionsbyrån och resan börjar på riktigt.

                Men med det så blir det nog inte så mycket gjort på ett par månader.

                Men en liten bil kanske man hinner med?
                Eller en Kickerproppad trädgårdstraktor?
                Mini Cooper goes Pioneer
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                Volvo V50
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                Sponsorer som håller mig flytande:
                Pioneer, Stinger

                Comment


                • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                  Härlig uppdatering, huset såg ju riktigt mysigt ut.

                  Lycka till med föräldrarbiten
                  / Jimmy

                  Comment


                  • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                    Fina bilder och grattis till nomineringen!
                    Octan
                    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                    OctanAudio
                    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                    Fegens Vandrarhem

                    Bilstereoblog
                    Team Ljudbyggaren

                    Comment


                    • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                      Det var ett tag sen jag skrev här så jag vet inte vad jag skall börja så troligtvis så får jag "pudla" inlägget på ett sätt som får Mona Sahlin att bli sugen på Toblerone (Långsökt?)

                      Hursom. Att flytta tog sin lilla tid och slet hårt på min stackars bil som blev både lite tilltuffsad i bagaget och i övrigt skick. Ett tag var det inte så kul när allt bara blir så sunkigt. Dämparna gav upp på bilen och en framfjäder gick av på två ställen.
                      Bromsarna sjunger fortfarande på sista versen då dom fortfarande inte har bytt sig själv (antar att jag får vänta lite till).

                      Siktet var fortfarande inställt på Elmia men det var ju sååååååååååååååå långt borta i tid. Så efter att ha sålt vårat huset till ett pris som var en bra bit mer än vad vi hade räknat med så räknade jag och mitt yrväder till fru på alla fingrar som vi hade att vi lätt skulle hinna att resa runt i Indien, flytta, renovera nya huset, jobba, fixa adoptionen och bygga bil.. Jag menar det är ju bara typ December!!!

                      Vi kom hem fyra dagar innan flyttlasset skulle gå efter tre veckor i Indien och upptäckte att vi hade lite fel. Mitt i allt så dog min kära styvfar som satte en grå ton på vardagen och allt gick väldigt segt.

                      Men framåt Mars så började bygglusten komma tillbaka och jag började med att tvätta den massiva tjärklumpen till bil för att få någon form av energi att börja. Jag kände då att om denna plåttingest skall ut på träffar och tävlingar så får det hända mer med den än vad jag först hade tänkt mig. Streetperformance som delar lokal med CD-bilradio kontaktades nu på allvar och tycke uppstod mellan oss som det brukar kallas i den skönlitterära världen.

                      Det beställdes ett D2 coilover kit och en Heico frontspoiler. Frontspoilern hade jag funderat på länge men det blev mer aktuellt när jag fick för mig att flytta på en cementgris å Mekonomens parkering med fronten. Lite surt då jag egentligen ser grisar som mina allierade både när det gäller ordning och reda samt att jag gillar att steka deras rövar. Dock så verkar deras skepnad i betong vara rätt så hårda och själlösa varelser.

                      Redan sent på hösten köptes också en uppsättning 19tums mirzamfälgar till bilen så jag kände att nu var vi påväg någonstans.

                      Om man ser till ljudet så kände jag me och mer att jag ville gå ifrån bluetooth eller iaf inte helt och hållet köra på det så jag började drömma om att ha en ipad i bilen.

                      Skrapade ihop lite kapital och köpte en en Ipad2 mini begagnad och en istreamer av Jens G här på forumet och slakten sattes igång ganska omedelbart.

                      Jag tog loss ventilationsutblåset och sågade ute allt utan ramen runt om i princip (saknar tyvärr bild på detta momentet)




                      La sedan paddan på en bit härdat glas och tejpade över den med maskeringstejp i två lager har jag för mig.




                      La sedan glasfiber och polyester och lät härda ordentligt och långsamt.
                      Bröt sedan loss den och kastade den i papperskorgen direkt och började om.
                      Det blev lite mycket bubblor helt enkelt.

                      Den har nu plockats upp ur papperskorgen och tjänstgör som askkopp i verkstaden nu.



                      Trimmade sen rent den och provmonterade den och fastnade för denna vinkeln. Den blev inte en sådan stor del av instrumentbrädan och följde brädan bättre såhär.

                      Ett tips är att montera den löst och kör omkring i olika vädersträck med bilen för att få ett hum om hur solen kommer att påverka skärmen. Ipad känns lite bättre på det än andra plattor som jag haft.




                      Gjorde också en snabblösning av diskantpoddar i väntan på trevägssystemet.
                      Blaska på lite sonus matter och slipa fram lite former bara. Älskar det spacklet.




                      Gjorde sen en liten mdf-ram runt och fällde in ett par magneter som skall hålla paddan på plats.



                      Spacklade sedan och plastade fram lite former på framsidan.



                      Vägen hit var så stressig så att det glömde jag av att fota. Men jag blåste på mattsvart färg på slipgrund och monterade en Phoenix gold-logga. Diskantpoddarna lackades likadant.

                      När jag dockade paddan med Istreamern så blev jag chockad över vilken skillnad det blev mot bluetooth.
                      Tyvärr fick jag inte till det tillräckligt för att placera mig bra på Elmia (mer om det sen) men bilen lät gött iaf. Framförallt så slapp man håla på att koppla upp sig mot processorn med telefon som är något som jag hatar.

                      Nu las det krut på att få bilen fin dom sista dagarna innan Elmia.
                      D2-kitet monterades med temat "ligg still och ligg lågt"
                      Fruktansvärt trevligt kit som verkar vara riktigt välbyggt.

                      All dekor revs av och bilen polerades i tre steg samt fik ett lager vax.

                      Heicospoilern har i skrivande stund inte kommit än tyvärr gissar på att det är mycket Salami och lite frakthandlingar på tyskarna på Heico.

                      Till min glädje kom jag på att min systerdotter hade köpt en vinylskrivare/skärare och gjorde ett superjobb med dekoren, hon lyckade få det exakt som det såg ut i mitt huvud bara genom ett telefonsamtal och några Pm. så jag avslutar denn bumpen med ett par bilder på hur bilen såg ut dagen innan avfärd till Elmia.

                      Jag backade ner bilen på stenbryggan nedanför vårat hus och kände mig ganska nöjd.

                      Uppdaterar om Elmia senare.

                      Fridens liljor //H




                      Mini Cooper goes Pioneer
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                      Volvo V50
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                      Sponsorer som håller mig flytande:
                      Pioneer, Stinger

                      Comment


                      • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                        Originally posted by Landén View Post
                        Det var ett tag sen jag skrev här så jag vet inte vad jag skall börja så troligtvis så får jag "pudla" inlägget på ett sätt som får Mona Sahlin att bli sugen på Toblerone (Långsökt?)

                        Hursom. Att flytta tog sin lilla tid och slet hårt på min stackars bil som blev både lite tilltuffsad i bagaget och i övrigt skick. Ett tag var det inte så kul när allt bara blir så sunkigt. Dämparna gav upp på bilen och en framfjäder gick av på två ställen.
                        Bromsarna sjunger fortfarande på sista versen då dom fortfarande inte har bytt sig själv (antar att jag får vänta lite till).

                        Siktet var fortfarande inställt på Elmia men det var ju sååååååååååååååå långt borta i tid. Så efter att ha sålt vårat huset till ett pris som var en bra bit mer än vad vi hade räknat med så räknade jag och mitt yrväder till fru på alla fingrar som vi hade att vi lätt skulle hinna att resa runt i Indien, flytta, renovera nya huset, jobba, fixa adoptionen och bygga bil.. Jag menar det är ju bara typ December!!!

                        Vi kom hem fyra dagar innan flyttlasset skulle gå efter tre veckor i Indien och upptäckte att vi hade lite fel. Mitt i allt så dog min kära styvfar som satte en grå ton på vardagen och allt gick väldigt segt.

                        Men framåt Mars så började bygglusten komma tillbaka och jag började med att tvätta den massiva tjärklumpen till bil för att få någon form av energi att börja. Jag kände då att om denna plåttingest skall ut på träffar och tävlingar så får det hända mer med den än vad jag först hade tänkt mig. Streetperformance som delar lokal med CD-bilradio kontaktades nu på allvar och tycke uppstod mellan oss som det brukar kallas i den skönlitterära världen.

                        Det beställdes ett D2 coilover kit och en Heico frontspoiler. Frontspoilern hade jag funderat på länge men det blev mer aktuellt när jag fick för mig att flytta på en cementgris å Mekonomens parkering med fronten. Lite surt då jag egentligen ser grisar som mina allierade både när det gäller ordning och reda samt att jag gillar att steka deras rövar. Dock så verkar deras skepnad i betong vara rätt så hårda och själlösa varelser.

                        Redan sent på hösten köptes också en uppsättning 19tums mirzamfälgar till bilen så jag kände att nu var vi påväg någonstans.

                        Om man ser till ljudet så kände jag me och mer att jag ville gå ifrån bluetooth eller iaf inte helt och hållet köra på det så jag började drömma om att ha en ipad i bilen.

                        Skrapade ihop lite kapital och köpte en en Ipad2 mini begagnad och en istreamer av Jens G här på forumet och slakten sattes igång ganska omedelbart.

                        Jag tog loss ventilationsutblåset och sågade ute allt utan ramen runt om i princip (saknar tyvärr bild på detta momentet)




                        La sedan paddan på en bit härdat glas och tejpade över den med maskeringstejp i två lager har jag för mig.




                        La sedan glasfiber och polyester och lät härda ordentligt och långsamt.
                        Bröt sedan loss den och kastade den i papperskorgen direkt och började om.
                        Det blev lite mycket bubblor helt enkelt.

                        Den har nu plockats upp ur papperskorgen och tjänstgör som askkopp i verkstaden nu.



                        Trimmade sen rent den och provmonterade den och fastnade för denna vinkeln. Den blev inte en sådan stor del av instrumentbrädan och följde brädan bättre såhär.

                        Ett tips är att montera den löst och kör omkring i olika vädersträck med bilen för att få ett hum om hur solen kommer att påverka skärmen. Ipad känns lite bättre på det än andra plattor som jag haft.




                        Gjorde också en snabblösning av diskantpoddar i väntan på trevägssystemet.
                        Blaska på lite sonus matter och slipa fram lite former bara. Älskar det spacklet.




                        Gjorde sen en liten mdf-ram runt och fällde in ett par magneter som skall hålla paddan på plats.



                        Spacklade sedan och plastade fram lite former på framsidan.



                        Vägen hit var så stressig så att det glömde jag av att fota. Men jag blåste på mattsvart färg på slipgrund och monterade en Phoenix gold-logga. Diskantpoddarna lackades likadant.

                        När jag dockade paddan med Istreamern så blev jag chockad över vilken skillnad det blev mot bluetooth.
                        Tyvärr fick jag inte till det tillräckligt för att placera mig bra på Elmia (mer om det sen) men bilen lät gött iaf. Framförallt så slapp man håla på att koppla upp sig mot processorn med telefon som är något som jag hatar.

                        Nu las det krut på att få bilen fin dom sista dagarna innan Elmia.
                        D2-kitet monterades med temat "ligg still och ligg lågt"
                        Fruktansvärt trevligt kit som verkar vara riktigt välbyggt.

                        All dekor revs av och bilen polerades i tre steg samt fik ett lager vax.

                        Heicospoilern har i skrivande stund inte kommit än tyvärr gissar på att det är mycket Salami och lite frakthandlingar på tyskarna på Heico.

                        Till min glädje kom jag på att min systerdotter hade köpt en vinylskrivare/skärare och gjorde ett superjobb med dekoren, hon lyckade få det exakt som det såg ut i mitt huvud bara genom ett telefonsamtal och några Pm. så jag avslutar denn bumpen med ett par bilder på hur bilen såg ut dagen innan avfärd till Elmia.

                        Jag backade ner bilen på stenbryggan nedanför vårat hus och kände mig ganska nöjd.

                        Uppdaterar om Elmia senare.

                        Fridens liljor //H




                        Jävligt snygg lösning! Själv kör jag jl audios bt modul pga jag ej optisk ingång till min ipad mini och det tycker jag är helt okej. Hur gör du med laddningen?

                        Comment


                        • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                          Originally posted by Landén View Post


                          Spacklade sedan och plastade fram lite former på framsidan.

                          Liiite spacklande mellan bilderna
                          Octan
                          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                          OctanAudio
                          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                          Fegens Vandrarhem

                          Bilstereoblog
                          Team Ljudbyggaren

                          Comment


                          • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                            Älskar att läsa dina uppdateringar! man sitter å fnissar som en liten tjej varje gång!

                            Och dessutom så blir det ju riktigt snyggt å prydligt som vanligt när du grejar.
                            Avundas din energi till allt faktiskt då det känns som att ja har tappat allt vad energi heter för att bygga ljud just nu.

                            Hoppas få se den i verkligheten någon gång i framtiden då jag inte såg den på elmia

                            Mvh Kalle
                            Kolla in mitt bygge i Saaben!
                            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                            Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                            Comment


                            • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                              Snyggt!
                              Inte så lite sugen man blir på D2 coilovers man blir när man ser sin egen bil brevid detta strykjärnet!

                              Blev riktigt bra iPad'n i mitten!

                              Ska bli intressant att se om det blir några förändringar med diskanterna och/eller a-stolpe...

                              Comment


                              • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                                Tjena Mr,

                                Tyckte bilen lät varm och behaglig och med god positionering när jag lyssnade på den på Elmia, kanske lite tung i basen. Hade varit intressant att veta vad du fick nedslag på ljudmässigt senare för referens.

                                Sedan är den riktigt lååååååååååååååååååg och fet

                                Fick lite god inspiration igen efter trippen till Elmia, lär behövas om jag skall orka igång med ett nytt bygge - det slet på mig att riva ur anläggningen ur Q7:an men vad ska man göra

                                Har inte ens tagit leverans på nya bilen men smider redan planer för lite mods och för ljudet... Vi får väl ta en fika någon och spåna lite
                                ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                                Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                                Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                                Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                                Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                                Team Ljudbyggaren
                                1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                                3:e Plats Master OEM - SM 2018
                                8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                                Comment

                                Working...
                                X