Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Projektforum

Projektforum Visa upp ditt bilstereo-bygge!

Reply

Thread Tools
Old December 18th, 2014, 12:05   #1
carlr
Senior Member

Rep Power: 232 carlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud of
Send a message via MSN to carlr
Default Audi Q7

Tjenixen,

Hade tänkt att jag skulle vänta med att starta en ny projekttråd för nya bilen, men så kom det sig att tomten dök upp tidigt i år, så tänkte att jag tjuvstartar lite!

Jag har numera gjort mig av med BMW'n jag byggde lite i tidigare (gammal tråd) till förmån för en Audi Q7. Detta var inte direkt planerat men jag behövde något större och mer praktiskt än en sedan och så snubblade jag över en Q7 med rätt spec och rätt pris!

Click image for larger version

Name:	DSCN4014.jpg
Views:	120
Size:	119.1 KB
ID:	18870

Sagt och gjort så var affären avklarad och nya kärran hemma. Multimedia- och ljudmässigt är den utrustad med en hel del lull-lull såsom:
  • MMI 3G
  • Bose Surround System inkl. subwoofer (*lol*)
  • DVD
  • CD-växlare
  • Minneskortsläsare x 2
  • Hårddisk
Det enda som saknas egentligen är AMI men mer om det senare. Ljudmässigt låter systemet över förväntan, men det är inte direkt några SQ-kvaliteter man avnjuter. Jag bestämde mig ganska fort för att jag ville bygga en ny anläggning med fokus på SQ. Vis av erfarenheterna från BMW'n utredde jag lite olika scenarios för hur jag skulle kunna behålla fabriksenheterna och samtidigt få så ren källsignal som möjligt och forskningen ledde mig fram till dessa alternativ:
  • Tappa systemet på högnivå på lämpligt ställe
  • Koppla in mig på MOST-systemet (ren digital signal)
Valet föll på någon MOST variant. De kandidater som gjorde sig gällande på marknaden (vad jag kunde finna) var:
  • moBridge M1000-M-DA1
  • Audison bit DMI
Båda skall vara kompatibla med Audin men valet föll på Audison! Idag knackade DHL på dörren och lämnade av en tidig julklapp

Förpackningen:

Name:	IMG_0464.jpg
Views:	93
Size:	41.8 KB
ID:	18871Click image for larger version

Name:	IMG_0465.jpg
Views:	79
Size:	49.8 KB
ID:	18872

Förpackningens innehåll: Bruksanvisning, enheten, USB, MOST-kabel, strömanslutning med bypass-switch:

Name:	IMG_0466.jpg
Views:	121
Size:	62.9 KB
ID:	18873

Själva enheten med ingångarna för ström och MOST samt optisk digital utgång på ena sidan samt micro-USB för anslutning till PC på den andra:

Name:	IMG_0467.jpg
Views:	121
Size:	53.3 KB
ID:	18874Click image for larger version

Name:	IMG_0468.jpg
Views:	82
Size:	33.6 KB
ID:	18875Click image for larger version

Name:	IMG_0469.jpg
Views:	70
Size:	32.9 KB
ID:	18876

Kvalitetsmässigt känns den mycket gedigen, återstår att se vad den presterar. Systemuppbyggnad har jag tänkt mig i stil med:
  • OEM headunit(s)
  • Audison bit DMI
  • Mosconi 6to8 + Multi SP-DIF + AMAS via optiskt från bit DMI
  • 3-vägs aktivt framsystem i eventuellt modifierade OEM-locations (fabrikat ej beslutat)
  • 12" sub i låda antingen under lastgolvet eller plastad i sidan (fabrikat ej beslutat)
  • Slutsteg gärna i någon kompakt formfaktor, t.ex. DLS Reference CC-2 / CC-4 / CC-500
  • Dämpning av väl valda delar av karossen, dörrarna är ett absolut måste!

Byggstart beräknas inte förrän till våren men får se vad det lider - nu har jag ju bundit ris vid egen rygg genom att starta denna tråden

Kommentarer och tankar mottages gärna!

Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

Team Ljudbyggaren
Svensk Mästare Skilled OEM 2017
carlr is offline   Reply With Quote
Old December 18th, 2014, 12:50   #2
Horsyhorse
Guldmedlem

Rep Power: 361 Horsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant future
Default Re: Audi Q7

Quote:
Originally Posted by carlr View Post
nu har jag ju bundit ris vid egen rygg genom att starta denna tråden
Äntligen hittar man ordspråk på hur jag själv försöker göra(för att få nåt gjort)

Pierre

ALPINE, IAMEGAI, DYNAUDIO, DYNAMAT, GENESIS, AXTON,
FAITAL PRO, SUPRA, BEYMA, MOSCONI, GLADEN ! ! ! W E B S H O P

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!
Horsyhorse is offline   Reply With Quote
Old December 18th, 2014, 13:53   #3
zrken
Senior Member

zrken's Avatar

Rep Power: 355 zrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant future

Keep it up!
Tittade snabbt igenom din gamle tråd, och det här har jag förhoppningar om till en trevlig och lärorik tråd

Bygglogg: SQW: TransFårrden
zrken is offline   Reply With Quote
Old December 18th, 2014, 17:46   #4
carlr
Senior Member

Rep Power: 232 carlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud of

Quote:
Originally Posted by Horsyhorse View Post
Äntligen hittar man ordspråk på hur jag själv försöker göra(för att få nåt gjort)

Pierre
Du vet den gamla devisen "performance under pressure"

Quote:
Originally Posted by zrken View Post
Keep it up!
Tittade snabbt igenom din gamle tråd, och det här har jag förhoppningar om till en trevlig och lärorik tråd
Själv har jag sugit åt mig så sjukt mycket från dina trådar, så tack för det!

Jag glömde nämna i förra posten att det lär bli några små "mods" på själva bilen också:
  • RS-grill
  • Plastidippa kromlisterna
Utöver detta lär det bli ganska lugnt, den rullar redan på 21" RS-fälgar.

Team Ljudbyggaren
Old December 18th, 2014, 22:02   #5
zrken
Senior Member

zrken's Avatar

Rep Power: 355 zrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant future

Jättekul att höra

Bygglogg: SQW: TransFårrden
zrken is offline   Reply With Quote
Old December 19th, 2014, 05:43   #6
tommiz
Junior Member

Det här blir MYCKET intressant att följa då jag själv har en Audi Q5 med MMI 3G. Min bil har fått en uppgradering av bassystemet(Gladen SQX12) men nu har jag börjat snegla på en Mosconi D2, gladen zero pro 80 på brädan samt några lämpliga 8 tums midbasar som framsystem. Jag har en period läst allt jag hitta när det gäller MOST-mojänger så det blir mycket spännande att få höra ditt utlåtande om Audison-varianten.
tommiz is offline   Reply With Quote
Old December 19th, 2014, 12:13   #7
Landén
Senior Member

Landén's Avatar

Rep Power: 165 Landén is a name known to allLandén is a name known to allLandén is a name known to allLandén is a name known to allLandén is a name known to allLandén is a name known to all

Det här blir intressant!
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

Sponsorer som håller mig flytande:
Pioneer, Stinger
Landén is offline   Reply With Quote
Old December 19th, 2014, 14:21   #8
carlr
Senior Member

Quote:
Originally Posted by tommiz View Post
Det här blir MYCKET intressant att följa då jag själv har en Audi Q5 med MMI 3G. Min bil har fått en uppgradering av bassystemet(Gladen SQX12) men nu har jag börjat snegla på en Mosconi D2, gladen zero pro 80 på brädan samt några lämpliga 8 tums midbasar som framsystem. Jag har en period läst allt jag hitta när det gäller MOST-mojänger så det blir mycket spännande att få höra ditt utlåtande om Audison-varianten.
Jag började med att lägga in en shysst sub + steg i förra bilen "som en början" med ambitionen att fortsätta med framsystem m.m. i ett senare skede. Kan säga att det skedet aldrig skedde, så vis av min erfarenhet (läs bekvämlighet) ska jag inte börja i den änden i denna bilen

Kan tänka mig att det finns den del touch points mellan Q7 och Q5 så häng med vet jag!

Team Ljudbyggaren
Old December 20th, 2014, 18:45   #9
carlr
Senior Member

Tjenixen,

Slängde ihop ett första utkast till systemlayout:

Name:	Audi Q7 - Audio Refined Presentation_v1_20141220.jpg
Views:	414
Size:	71.2 KB
ID:	18885
Inte på något sätt slutgiltigt och får se vad ekonomin tillåter

Team Ljudbyggaren
Old December 22nd, 2014, 12:25   #10
carlr
Senior Member

Halloj,

Någon som använder sig av Biltemas AGM-batterier som kan uttala sig om hur de fungerar?

Team Ljudbyggaren
Reply

Thread Tools

Posting Rules