Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-5 Kombi -02

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Saab 9-5 Kombi -02

    Originally posted by ppk View Post
    Hej hopp! Här har det stått stilla, bilen rullar dagligen, men på sista tiden har jag stört mig mer och mer på ljudet i bilen. Inte varit riktigt nöjd med någonting egentligen.

    Därför gjorde jag ett ryck igår, jag monterade E60 bredbandarna som jag hade i tävlingsbilen nu i höst, var inte så mkt att fotografera dock, utan det kanske blir lite labba med vinklar framöver när tiden finns, men kort och gott så blev det ett rejält lyft jämfört med peerless 3"arna som suttit där innan

    Sen har dörrarna skramlat och låtit förjävligt rent utsagt, så jag rev ner skiten. Högtalarna har suttit monterade i mellanplåten --> skrammel, och det har förmodligen inte varit helt tätt kring högtalare och högtalargaller.

    Därför flyttade jag ut högtalaren i dörrsidan istället, jag ville dock att det skulle se original ut.


    Jag började med att lite slarvigt lägga en ful MDF-ring på baksidan av dörrsidan.


    MDF-ringen skruvades fast från framsidan med skruvskallar under där gallret sitter --> onsynliga.

    Efter detta så tätade/dämpade jag på baksidan med dämpmatta, runt ringen, och gallret limmades fast framifrån.

    Slutsatser kring denna enkla operation då?

    ALLT oljud från dörrarna försvann, än har jag inte hört något skrammel, varför gjorde jag inte såhär tidigare?
    Midbasen blev renare, mer drag, och det blev mycket bättre panga.
    OCH, för er som nu funderar hur stabil dörrsidan egentligen är, den är tillräckligt stum för att det ska vara motiverat att göra en denna åtgärd!
    funderar att göra likadant med middarna i min dörr =)

    Comment


    • Re: Saab 9-5 Kombi -02

      Bumpar min gamla tråd här och ser om det finns intresse av vidare projekt. Tanken är att ha en komplett tävlingsbil till 2016 med "OK" installation. Bilen kommer hamna i master unlimited men som det ser ut nu så ligger absolut ingen prio på att kamma hem 115p installation förens ljudet är där det ska vara.
      Produkter finns hemma i dagsläget (vilket är anledningen till den fantastiska blandningen) och det går i princip att börja bygga en hel del direkt. Bilen används varje dag så detta kommer bli ett "rullande projekt".

      Systemskiss är preliminär och kan komma att ändras:



      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • Re: Saab 9-5 Kombi -02

        Mer konarea yo!

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: Saab 9-5 Kombi -02

          se där ja trevligt trevligt detta följer vi

          Comment


          • Re: Saab 9-5 Kombi -02

            Härligt!
            Ett par grejor jag tycker:
            -Skrota en av basarna, det kommer bara att ge dig bekymmer med 2st....
            -Håller verkligen Mtx steget tillräckligt hög klass för att sitta på diskanterna, frågan är om det inte vore bättre med det på midbasarna och ena Sinfonit på diskanterna istället?
            -Personligen tycker jag tvärtom... dvs bygg för fulla poäng på installationen så kan du under säsongen istället lägga 100% på ljudet och bara göra mindre ändringar installationsmässigt
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • Re: Saab 9-5 Kombi -02

              Originally posted by Hewi View Post
              bygg för fulla poäng på installationen så kan du under säsongen istället lägga 100% på ljudet och bara göra mindre ändringar installationsmässigt
              Hear, hear
              ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



              Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
              Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
              Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
              Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

              Team Ljudbyggaren
              1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
              3:e Plats Master OEM - SM 2018
              8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

              Comment


              • Re: Saab 9-5 Kombi -02

                Originally posted by Hewi View Post
                Härligt!
                Ett par grejor jag tycker:
                -Skrota en av basarna, det kommer bara att ge dig bekymmer med 2st....
                -Håller verkligen Mtx steget tillräckligt hög klass för att sitta på diskanterna, frågan är om det inte vore bättre med det på midbasarna och ena Sinfonit på diskanterna istället?
                -Personligen tycker jag tvärtom... dvs bygg för fulla poäng på installationen så kan du under säsongen istället lägga 100% på ljudet och bara göra mindre ändringar installationsmässigt
                Goda tankar Jag ska börja med 8an fram och se hur långt den räcker. Finns alltid möjlighet att stänga av en bas om det skulle bli stora problem dessutom.

                Ang setupen så gjorde jag ett tryckfel igår, och mtx-steget heter egentligen 202, specat till 2x35wrms, varav det ej passar så bra till middarna. Men du kan vara lugn, systemskissen ser redan annorlunda ut, får nog uppdatera den ikväll igen men kul att det blev lite liv i luckan

                För övrigt så tycker jag personligen att dessa mtx produkter låter jäkligt trevligt. Har använt dem tidigare i 2 olika applikationer
                Sponsor:
                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                Tudor Batteries - www.tudor.se
                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                Comment


                • Re: Saab 9-5 Kombi -02

                  Originally posted by carlr View Post
                  Hear, hear
                  Ptja, det jag bygger gör jag såklart "rätt" direkt, men sen finna det ju alltid mer poäng att hämta på detaljarbete som inte är prioriterat i första hand. T.ex craftmanship på headunit eller vad tusan det heter, dem poängen känns rätt lågt prioriterade innan jag ser att allt fungerar
                  Sponsor:
                  Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                  Tudor Batteries - www.tudor.se
                  Sonax Bilvård - www.sonax.se

                  Comment


                  • Re: Saab 9-5 Kombi -02

                    Får tillägga att jag redan har en vettig tävlingsbil, detta är ett roligt sidoprojekt bara som kan ge mig möjlighet att tävla med 2 bilar för skojs skull
                    Sponsor:
                    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                    Tudor Batteries - www.tudor.se
                    Sonax Bilvård - www.sonax.se

                    Comment


                    • Re: Saab 9-5 Kombi -02

                      du skulle haft en jl audio 12 eller 13w7

                      Comment


                      • Re: Saab 9-5 Kombi -02

                        Jag har ju haft en 13w7
                        Sponsor:
                        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                        Tudor Batteries - www.tudor.se
                        Sonax Bilvård - www.sonax.se

                        Comment


                        • Re: Saab 9-5 Kombi -02

                          Originally posted by ppk View Post
                          Jag har ju haft en 13w7
                          kompisen har en som e ev till salu men då behöver du dock byta steg för att lira den fullt ut

                          Comment


                          • Re: Saab 9-5 Kombi -02

                            Originally posted by ppk View Post
                            Ptja, det jag bygger gör jag såklart "rätt" direkt
                            Det var detta jag syftade på - inte direkt jaga poäng på Craftmanship
                            ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                            Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                            Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                            Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                            Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                            Team Ljudbyggaren
                            1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                            3:e Plats Master OEM - SM 2018
                            8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                            Comment


                            • Re: Saab 9-5 Kombi -02

                              Originally posted by carlr View Post
                              Det var detta jag syftade på - inte direkt jaga poäng på Craftmanship
                              Nej det gjorde jag halva förra säsongen, men sen har det blivit en hel del fullpoängare sen dess, och det är ju alltid kul
                              Sponsor:
                              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                              Tudor Batteries - www.tudor.se
                              Sonax Bilvård - www.sonax.se

                              Comment


                              • Re: Saab 9-5 Kombi -02

                                Ny systemskiss var det ja, höll på att glömma. Jag kom över ett par UP1 diskanter billigt och sen plockade jag ut ett par nya slutsteg också så jag får lite mer krut till middarna och subben. Jag siktar på att få till en frontsub som fungerar vettigt, dvs att jag undviker sub i skuffen, åtminstone till en början Det finns ganska gott om plats att labba både med vinklar och lådstorlek

                                Sponsor:
                                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                                Tudor Batteries - www.tudor.se
                                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                                Comment

                                Working...
                                X