Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-5 Kombi -02

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Saab 9-5 Kombi -02

    Originally posted by ppk View Post
    Japp, tänkte skona honom från allt "tjat" mitt i semestern men jag har fått bekräftat att det blir bra med Hagmans som Mats här under rekommendera. Jag har hört att den ska vara riktigt bra så det är la bara att testa.



    Vet du om denne går att få tag på i någon rikstäckande butikskedja som kan finnas i t.ex Västerås?
    Google + Hagmans+återförsäljare = http://www.hagmans.se/Aterfoersaelja...erfoersaeljare


    Brukar ha den som underlag vid omlackeringar. Funkar som både sealer och slipgrund. Har inte provat den nya vattenbaserade än, men enligt arbets- funkar den lika bra minst.
    Last edited by Mats H; June 24, 2013, 21:19.
    sigpic

    -C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

    Comment


    • #77
      Re: Saab 9-5 Kombi -02

      Originally posted by Mats H View Post
      Google + Hagmans+återförsäljare = http://www.hagmans.se/Aterfoersaelja...erfoersaeljare


      Brukar ha den som underlag vid omlackeringar. Funkar som både sealer och slipgrund. Har inte provat den nya vattenbaserade än, men enligt arbets- funkar den lika bra minst.
      Jo jag kikade runt lite bland dessa återförsäljare tidigare men ingen verkar skylta med den online, men de bör ju rimligtvis kunna ta hem vad som helst ur sortimentet då de är återförsäljare. Får ta och höra mig för lite, den verkar bra i alla fall utifrån vad jag har hört

      Jag är mest orolig att jag inte ska få bort all rost innan jag "förseglar" då bilen är rostig på undersidan runt en balk där det är lite svåråtkomligt. Du har inte använt någon vettig "rostätare" tillsammans med primern?

      Jag tänkte gå tillväga som så att jag blästrar det jag kommer åt, är det trångt så får jag slipa och kanske använda någon "rostätare" som sagt. Sen på med primern, lack, och sen tänkte jag lägga body efteråt undertill som lite skydd. Men rosten dyker väl tillbaka precis lika fort om man inte får bort allt misstänker jag!

      Jag är rätt grön på detta men samtidigt känns det bra att försöka lära sig och göra detta själv, så kan man åtminstone sova gott efteråt. Min 9-3a är omlackad för ett par år sedan och det blev en riktigt mardrömsresa med den och det är snart dags att ta tag i den igen också, så jag känner att det är läge att börja forska inom detta område också
      Last edited by ppk; June 24, 2013, 21:40.
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #78
        Re: Saab 9-5 Kombi -02

        Originally posted by ppk View Post
        Jo jag kikade runt lite bland dessa återförsäljare tidigare men ingen verkar skylta med den online, men de bör ju rimligtvis kunna ta hem vad som helst ur sortimentet då de är återförsäljare. Får ta och höra mig för lite, den verkar bra i alla fall utifrån vad jag har hört

        Jag är mest orolig att jag inte ska få bort all rost innan jag "förseglar" då bilen är rostig på undersidan runt en balk där det är lite svåråtkomligt. Du har inte använt någon vettig "rostätare" tillsammans med primern?

        Jag tänkte gå tillväga som så att jag blästrar det jag kommer åt, är det trångt så får jag slipa och kanske använda någon "rostätare" som sagt. Sen på med primern, lack, och sen tänkte jag lägga body efteråt undertill som lite skydd. Men rosten dyker väl tillbaka precis lika fort om man inte får bort allt misstänker jag!

        Jag är rätt grön på detta men samtidigt känns det bra att försöka lära sig och göra detta själv, så kan man åtminstone sova gott efteråt. Min 9-3a är omlackad för ett par år sedan och det blev en riktigt mardrömsresa med den och det är snart dags att ta tag i den igen också, så jag känner att det är läge att börja forska inom detta område också
        Rostig plåt skär man bort, punkt. Blästrad plåt håller en stund på en sommarbil, men inte på åretruntbruksbilar.
        sigpic

        -C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

        Comment


        • #79
          Re: Saab 9-5 Kombi -02

          Originally posted by Mats H View Post
          Rostig plåt skär man bort, punkt. Blästrad plåt håller en stund på en sommarbil, men inte på åretruntbruksbilar.
          Jo du har rätt i det Det är väl lite som att sminka en gris, men så får det bli, ska bli kul att se hur länge det står emot Jag är ingen höjdare när det kommer till plåtarbete tyvärr
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment


          • #80
            Re: Saab 9-5 Kombi -02

            Originally posted by ppk View Post
            Jo du har rätt i det Det är väl lite som att sminka en gris, men så får det bli, ska bli kul att se hur länge det står emot Jag är ingen höjdare när det kommer till plåtarbete tyvärr
            Övning ger mästare, som danskarna säger.
            sigpic

            -C5 2008 -SQuse-
            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

            Comment


            • #81
              Re: Saab 9-5 Kombi -02

              Här har det inte varit mycket liv. Det har varit lite strul till och från hela sommaren med att få iväg bilen på lack, men nu är den äntligen hemma och jag är riktigt nöjd med resultatet vilket är skönt



              Det mesta på bilen är omlackerat och alla bulor är rätade. Notera att emblemhålet på luckan bak är igenlagt



              Jag kände att denna bil också behövde lite personlighet så en bra början är ju att plocka isär grillen och lacka om den.


              Här har vi resultatet som jag är riktigt nöjd med. Hela grillen våtslipades, sedan lade jag plastic primer, mattsvart färg och klarlack, Hagman produkter.


              Sedan passade jag på att göra den "årliga" poleringen av strålkastarna då de ändå ligger löst.
              Här är den ena nedmattad.



              Very happy med the resultat! Biltema Boat Polish gör jobbet
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • #82
                Re: Saab 9-5 Kombi -02

                Såg ngt trevligt med rätt utseende....... BYGG I DEN!
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #83
                  Re: Saab 9-5 Kombi -02

                  Originally posted by Lonefox View Post
                  Såg ngt trevligt med rätt utseende....... BYGG I DEN!
                  Tror med den röde behöver lite stereokärlek.
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                  OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

                  Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

                  Comment


                  • #84
                    Re: Saab 9-5 Kombi -02

                    Den röde har varken a-stolpar eller instrumentbräda, den är bullrig som en skördetröska och till råga på allt så är den till salu Men ja, tanken har slagit mig att den skulle behöva ett litet lyft
                    Sponsor:
                    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                    Tudor Batteries - www.tudor.se
                    Sonax Bilvård - www.sonax.se

                    Comment


                    • #85
                      Re: Saab 9-5 Kombi -02

                      Det tar sig sa pyromanen! Väntar på lite dörrhandtag m.m. så ska bilen rulla igen Jag kan även säga på en gång att det blir DSP och lite fler högtalare i bilen än vad som var tänkt från början Men prio just nu är att få igång systemet som det är med bt92, bredbandare, middar och frontsub, så har jag något att lyssna på medans jag bygger vidare sen

                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

                      Comment


                      • #86
                        Re: Saab 9-5 Kombi -02

                        Som jag berättade tidigare så drog det ut lite med lacken på bilen vilket gjorde att jag tappade motivation och allting har i princip stått orört i två månader, men nu blev jag sugen på att göra klart frontsublådan då bilen är lackad och börjar ta form igen! Så från senast så har jag sett till så alla fästen fungerar och är hållbara, och att lådan sitter fast och att allt passar som det ska.


                        Här är ett fäste, fick kapa ur en liten bit i botten för att enkelt komma åt med verktyg


                        Detta är höger sida innanför brädan, där sitter lådan med ett par bultar. Det sitter även ett annat fäste som inte är med på bild! Lådan sitter som berget iallafall och det är skapligt stumt när man slår på den och oljud verkar inte fortplantas!


                        Kontrollerar så att luckan fortfarande sitter bra. Ser helt ok ut, glipan i överkant ser lite stor ut pga vinkeln på kortet, ser inte konstigt ut i verkligheten iallafall. Dock så känns det som att den är lite glapp i låset, den skulle behöva spännas in lite=att glipan blir mindre. Fästena till luckan sitter precis som de ska iallafall!


                        Då jag inte har arbetat fram någon yta alls tidigare så blir det lite jobb nu efter allt kladd med polyester och glasfiber. Denna sidan kommer synas om man skulle stoppa ner huvudet vid golvet, det som inte syns bryr jag mig inte riktigt om just nu iallafall


                        En del jobb kvar, men snart är den klar
                        Sponsor:
                        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                        Tudor Batteries - www.tudor.se
                        Sonax Bilvård - www.sonax.se

                        Comment


                        • #87
                          Re: Saab 9-5 Kombi -02

                          Vad är det fyrkantiga hålet i lådan till?
                          __________________
                          Mvh Jonas
                          Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                          8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                          Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                          Comment


                          • #88
                            Re: Saab 9-5 Kombi -02

                            Originally posted by Mats H View Post
                            Hagmans 2k "CA-primer" är i mitt tycke bäst. Enda grundfärgen man kan köra runt med en längre stund utan topplack. Inga porer och biter fast i allt.
                            KING! (fast det har vi klarat ut på annat håll)

                            Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment


                            • #89
                              Re: Saab 9-5 Kombi -02

                              Originally posted by joj View Post
                              Vad är det fyrkantiga hålet i lådan till?
                              En liten lucka för att smidigt komma in med en hand för att gänga lite mutter osv till fästena, tänkte göra en kabelgenomföring där också Bra att kunna komma in också utifall islagsmuttrarna till basen skulle släppa och börja strula!
                              Sponsor:
                              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                              Tudor Batteries - www.tudor.se
                              Sonax Bilvård - www.sonax.se

                              Comment


                              • #90
                                Re: Saab 9-5 Kombi -02

                                Originally posted by Horsyhorse View Post
                                KING! (fast det har vi klarat ut på annat håll)

                                Pierre
                                Den har fungerat riktigt bra änsålänge
                                Sponsor:
                                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                                Tudor Batteries - www.tudor.se
                                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                                Comment

                                Working...
                                X