Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-5 Kombi -02

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Saab 9-5 Kombi -02

    Du grejar på jävligt bra!! Håller koll!

    Comment


    • #62
      Re: Saab 9-5 Kombi -02

      Originally posted by Belone View Post
      Du grejar på jävligt bra!! Håller koll!
      Ja man försöker ju så fort det finnes tid över Det är bra att du håller koll, då kan det ju inte misslyckas detta
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #63
        Re: Saab 9-5 Kombi -02

        Idag har jag testat att sätta en port i lådan jag labbar med. Detta blev inte något vidare bra, varför vet jag inte, men jag antar att lådan behöver vara lite större Basen åkte tillbaka i den slutna lådan och det låter mycket bättre.

        Huvudenheten (BT92an) är stendöd nu av någon anledning, mindre kul. Man hör att den arbetar när strömmen ansluts, men den lyser inte och går ej att starta.

        Jordfelet jag nämnde har åtgärdats. Bakljusen fungerande inte som det skulle igår, och det visade sig att jag hade glömt ansluta en jordkabel till ena bakljuset som jag hade varit och pillat på hehe

        På schemat nu är att göra klart frontsublådan, nu när jag bestämt mig att köra slutet. Jag har väl lite tid på mig nu då stereon ska hivas iväg en vända, tur att det finnes garanti kvar på den.
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • #64
          Re: Saab 9-5 Kombi -02

          Väldigt intressant att se att du labbar med lådor! Kör själv samma bas fast då som bas och inte frontsub och tycker de rockar helt okej Skulle varit roligt att testa med olika lådor för mig men då jag är lat av mig så körde jag på den rekommenderade lådan fast med slotport och tycker den låter helt okej

          Hur mycket effet kommer din att få?
          1. Murphy's Law
          If something can go wrong, it will.
          2. Murphy's Law
          If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

          Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

          Comment


          • #65
            Re: Saab 9-5 Kombi -02

            Intressant projekt PPK. Jag bygger om min 9-5 03 Aero SC och är nu på höger framdörr och sliter. Fram blir det ett DLS X-SA62 kit med diskanter i brädan, filter bakom handsfacket, och 6.5" i dörrarna. Bakdörrarna får DLS performance 2 vägs 6.5" med filterboxar som jag sätter i dörrarna. I bageutrymmet sitter ett 4 kanals DLS steg som driver de fyra 6.5" i dörrarna. Som bas har jag en 8" aktiv från Alpine. En liten låda men den spelar hur bra som helst. Jag har dragit nya kablar överallt. Inklusive ström med delningsblock, högtalarkablar (25 meter), 3 RCA (en som reserv för utbyggnad), remotekablar, samt 3 nya jordningar. HU är en Kenwood DDX 42BT. En dörr samt hela bagageutrymmet är ljudisolerat, tre dörrar återstår. Men nu har jag fått upp farten så de sista dörrarna skall nog gå ganska fort.

            Har du tänk några separata diskanter. I så fall vart har du tänkt sätta dessa? De är ju för små för brädan där 4" sitter. Men jag sågar nog ut en MDF som passar sen skruvar jag den i befintligt fäste. Sen sänker jag ner diskanten där i. Detta blir enkelt med kabeldragning till filtret och även enkelt att återställa eller byta. Vad tror du?

            Comment


            • #66
              Re: Saab 9-5 Kombi -02

              Originally posted by Snowgubben View Post
              Väldigt intressant att se att du labbar med lådor! Kör själv samma bas fast då som bas och inte frontsub och tycker de rockar helt okej Skulle varit roligt att testa med olika lådor för mig men då jag är lat av mig så körde jag på den rekommenderade lådan fast med slotport och tycker den låter helt okej

              Hur mycket effet kommer din att få?
              Ja den rekomenderade portade lådan spelar på bra, tyvärr så är det lite svårt att få ut den volymen under brädan Det fungerar bra med det slutna förslaget också, dock så blir djupbasen lite lidande, men det kanske det ger med sig lite när elementet är mer inspelat
              450wrms blir det via ett D1200 som jag kör

              Jag har testat lite innan min huvudenhet la av och med tanke på de pengarna som hela systemet har kostat så kunde jag nog inte önska mig ett bättre vardagsljud
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • #67
                Re: Saab 9-5 Kombi -02

                Originally posted by BrutalPictures View Post
                Intressant projekt PPK. Jag bygger om min 9-5 03 Aero SC och är nu på höger framdörr och sliter. Fram blir det ett DLS X-SA62 kit med diskanter i brädan, filter bakom handsfacket, och 6.5" i dörrarna. Bakdörrarna får DLS performance 2 vägs 6.5" med filterboxar som jag sätter i dörrarna. I bageutrymmet sitter ett 4 kanals DLS steg som driver de fyra 6.5" i dörrarna. Som bas har jag en 8" aktiv från Alpine. En liten låda men den spelar hur bra som helst. Jag har dragit nya kablar överallt. Inklusive ström med delningsblock, högtalarkablar (25 meter), 3 RCA (en som reserv för utbyggnad), remotekablar, samt 3 nya jordningar. HU är en Kenwood DDX 42BT. En dörr samt hela bagageutrymmet är ljudisolerat, tre dörrar återstår. Men nu har jag fått upp farten så de sista dörrarna skall nog gå ganska fort.

                Har du tänk några separata diskanter. I så fall vart har du tänkt sätta dessa? De är ju för små för brädan där 4" sitter. Men jag sågar nog ut en MDF som passar sen skruvar jag den i befintligt fäste. Sen sänker jag ner diskanten där i. Detta blir enkelt med kabeldragning till filtret och även enkelt att återställa eller byta. Vad tror du?
                Trevligt, det är bara att jobba på då så är du klar snart
                Jag kommer ej ha några separata diskanter, jag saknar inte direkt något än så länge med de högtalarna som sitter i brädan (peerless 3"). Om jag ska få ett helhetsljud som är lika bra kompat som det är nu så är en passiv delning inget som jag personligen tror kommer att fungera så bra, så det får vänta tills den dagen det åker i en riktigt processor med lite fler lågnivåutgångar

                Jag har dock gjort en liknande lösning tidigare som du beskriver, och det kommer med all sannorlikhet fungera. Diskanten kanske blir aningen påträngande utifrån det jag har testat med placering i dessa bilar, så det kan vara bra om det går att dämpa den lite på filtret, men det är väl bara att testa. Fungerar det inte så är det ganska enkelt att flytta om den Jag personligen tycker att det gör stor skillnad på ljudet när man får upp lite mellanregister på instrumentbrädan dock jämfört med att ha det i dörrarna, till det positiva då
                Sponsor:
                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                Tudor Batteries - www.tudor.se
                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                Comment


                • #68
                  Re: Saab 9-5 Kombi -02

                  Originally posted by ppk View Post
                  Trevligt, det är bara att jobba på då så är du klar snart
                  Jag kommer ej ha några separata diskanter, jag saknar inte direkt något än så länge med de högtalarna som sitter i brädan (peerless 3"). Om jag ska få ett helhetsljud som är lika bra kompat som det är nu så är en passiv delning inget som jag personligen tror kommer att fungera så bra, så det får vänta tills den dagen det åker i en riktigt processor med lite fler lågnivåutgångar

                  Jag har dock gjort en liknande lösning tidigare som du beskriver, och det kommer med all sannorlikhet fungera. Diskanten kanske blir aningen påträngande utifrån det jag har testat med placering i dessa bilar, så det kan vara bra om det går att dämpa den lite på filtret, men det är väl bara att testa. Fungerar det inte så är det ganska enkelt att flytta om den Jag personligen tycker att det gör stor skillnad på ljudet när man får upp lite mellanregister på instrumentbrädan dock jämfört med att ha det i dörrarna, till det positiva då
                  Jag vill inte att diskanterna tränger igenom. Hur mycket skall jag dämpa dom? Jag provar mig fram då allt är klart. Nu har jag tagit ner dom 1 db så får vi se vart jag hamnar. Nu är höger framdörr dämpad och klar. Kopplade på strömen och provspelade i går. Allt fungerar. Skönt.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Saab 9-5 Kombi -02

                    Originally posted by BrutalPictures View Post
                    Jag vill inte att diskanterna tränger igenom. Hur mycket skall jag dämpa dom? Jag provar mig fram då allt är klart. Nu har jag tagit ner dom 1 db så får vi se vart jag hamnar. Nu är höger framdörr dämpad och klar. Kopplade på strömen och provspelade i går. Allt fungerar. Skönt.
                    Ja som du säger är det bara att pröva sig fram till vad man själv tycker låter bäst. Det viktiga i slutänden är att man själv är nöjd
                    Sponsor:
                    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                    Tudor Batteries - www.tudor.se
                    Sonax Bilvård - www.sonax.se

                    Comment


                    • #70
                      Re: Saab 9-5 Kombi -02


                      Fick hem lite godis igår, H&R sänkning runt om och bilstein "sport" till bak då de som sitter på nu är sopslut
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

                      Comment


                      • #71
                        Re: Saab 9-5 Kombi -02

                        Stereoapparaten är på reparation, så jag har passat på att montera fjädrarna och stötdämparna. Väghållningen blev riktigt behaglig nu, nya stötdämpare bak gjorde sitt


                        Original framfjäder vs H&R


                        Här sitter nya fjädrarna fram men ej bak.


                        Här sitter det nytt runt om. Lite svårt att avgöra skillnader på bilderna då det är lite olika vinklar osv, jag hade ingen bra "förebild" heller. Dock så blev det störst skillnad på höjden fram då den var betydligt högre innan, bak så var väl allt så pass slut misstänker jag så att bilen redan var lite hängig. Jag ser större skillnad "IRL" än vad jag gör på dessa bilder också, kan vara så att den satt sig lite mer nu när den rullat några mil

                        Om ett par veckor är det dags för lack, och det blir mer och mer omfattande ju mer jag granskar bilen, så snart ska det föreberedas lite inför detta Är det någon som har någon bra grundfärg att rekommendera som jag kan lägga när jag blästrat? Är det 2K Hagman som gäller eller finns det något vettigt att t.ex pensla på som skyddar någon vecka åtminstone tills lackeraren får lägga på riktigt grund?

                        EDIT: Fel forum för sista frågan kanske, men det kanske är någon som kan hindra mig från att göra pannkaka av allting. I annat fall får lackeraren ordna allt.
                        Last edited by ppk; June 23, 2013, 20:27.
                        Sponsor:
                        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                        Tudor Batteries - www.tudor.se
                        Sonax Bilvård - www.sonax.se

                        Comment


                        • #72
                          Re: Saab 9-5 Kombi -02

                          Denna direkt på den blästrade ytan http://www.jarbofargochlack.se/se/ar...imer-spray.php

                          sen denna http://www.jarbofargochlack.se/se/ar...rund-spray.php

                          beroende på hur du tänkt använda bilen under tiden skulle du behövt nån täck färg

                          Comment


                          • #73
                            Re: Saab 9-5 Kombi -02

                            Kolla med den som ska lacka vad du ska ha.
                            Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                            Comment


                            • #74
                              Re: Saab 9-5 Kombi -02

                              Originally posted by ppk View Post

                              Om ett par veckor är det dags för lack, och det blir mer och mer omfattande ju mer jag granskar bilen, så snart ska det föreberedas lite inför detta Är det någon som har någon bra grundfärg att rekommendera som jag kan lägga när jag blästrat? Är det 2K Hagman som gäller eller finns det något vettigt att t.ex pensla på som skyddar någon vecka åtminstone tills lackeraren får lägga på riktigt grund?

                              EDIT: Fel forum för sista frågan kanske, men det kanske är någon som kan hindra mig från att göra pannkaka av allting. I annat fall får lackeraren ordna allt.
                              Hagmans 2k "CA-primer" är i mitt tycke bäst. Enda grundfärgen man kan köra runt med en längre stund utan topplack. Inga porer och biter fast i allt.
                              Last edited by Mats H; June 24, 2013, 14:29.
                              sigpic

                              -C5 2008 -SQuse-
                              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                              Comment


                              • #75
                                Re: Saab 9-5 Kombi -02

                                Originally posted by jensclaudius View Post
                                Kolla med den som ska lacka vad du ska ha.
                                Japp, tänkte skona honom från allt "tjat" mitt i semestern men jag har fått bekräftat att det blir bra med Hagmans som Mats här under rekommendera. Jag har hört att den ska vara riktigt bra så det är la bara att testa.

                                Originally posted by Mats H View Post
                                Hagmans 2k "CA-primer" är i mitt tycke bäst. Enda grundfärgen man kan köra runt med en längre stund utan topplack. Inga porer och biter fast i allt.
                                Vet du om denne går att få tag på i någon rikstäckande butikskedja som kan finnas i t.ex Västerås?
                                Sponsor:
                                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                                Tudor Batteries - www.tudor.se
                                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                                Comment

                                Working...
                                X