Announcement

Collapse
No announcement yet.

lite basbygge i min brukis v70n -02

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: lite basbygge i min brukis v70n -02

har gått lös lite på lådan idag och beställt glas och led slinga som ska sitta inne i lådan också blev dock inga bilder idag får ta tag i det

Comment

här kommer en liten sneakpeak på hur lådan kommer se ut, är dock inte nöjd med hur det blev så får se hur länge den förblir i detta skicket ! kom gärna med förslag på hur jag skulle kunna ändra nå så de blir snyggare
      mobilen ger dock inte lådans belysning någon rätt, det ser bättre ut i verkligheten!
      Attached Files

Comment

liten update på dagens händelser ! har letat mig en tändningsspäning som inte hade canbus! fick ta från relät till torkarmotorn, har också monterat ihop lådan helt färdigt nu me glas. Nu är det bara en enda lång väntan på att basarna kommer fram

Comment

kollade just i instruktionsboken på nätet originalstereon levererade 25w vid 4ohm.. och blev ju betydligt bättre med pioneer stereon men nu i väntan på basarna blir det nog att koppla in steg till dörrhögtalarna
          Last edited by firechrille; January 12, 2013, 18:43.

Comment

kylan har hållit i sig så det blir inte mycket gjort ute i bilen men snacka om att jag börjar "spåra ur" jag ska säga ungefär som zrken jag planerar redan ett nytt system innan jag har ett spelklart system i bilen inte direkt citerat men tack till zrken som fått mig att tänka så mkt ^^

planerna går i att plasta en låda som följer klädseln i bagaget helt och bygga en låda som är exakt lika bred som bagaget å stoppa 4x12 i bredd spelandes bakåt enligt 3d programet jag har så ska detta vara möjligt. dock är ju frågan om jag får ut nog med lådvolym med tankte på att jag vill ju ha kvar lite bagage

Comment

nu var det dax för en litten uppdatering solen skiner och det är 0gradigt och jag har monterat slutsteg till framdörrarna å jösses vilken skillnad det blev ! trodde inte volvos originalhögtalare skulle låta så bra som dom gör! bjuder på lite bilder också

placerade steget framme under gummimattan då jag endast hade 1,5m rca kabel
              Attached Files

Comment

Originally posted by firechrille View Post
                kylan har hållit i sig så det blir inte mycket gjort ute i bilen men snacka om att jag börjar "spåra ur" jag ska säga ungefär som zrken jag planerar redan ett nytt system innan jag har ett spelklart system i bilen inte direkt citerat men tack till zrken som fått mig att tänka så mkt ^^

planerna går i att plasta en låda som följer klädseln i bagaget helt och bygga en låda som är exakt lika bred som bagaget å stoppa 4x12 i bredd spelandes bakåt enligt 3d programet jag har så ska detta vara möjligt. dock är ju frågan om jag får ut nog med lådvolym med tankte på att jag vill ju ha kvar lite bagage
                nu var det dax för en litten uppdatering solen skiner och det är 0gradigt och jag har monterat slutsteg till framdörrarna å jösses vilken skillnad det blev ! trodde inte volvos originalhögtalare skulle låta så bra som dom gör! bjuder på lite bilder också

placerade steget framme under gummimattan då jag endast hade 1,5m rca kabel
                Hehe, 4x12" smittar hör jag tydligt
                Kul att man kan inspirera lite även på 'ritbordet'

Härligt att du nu upptäckt kraften av slutsteg - oavsett vad det gäller för högtalare. Eller så här - meningslöst det är att byta högtalare när problemet är förstärkare som inte orkar eller låter bra!

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

jo det smittar men ska se hur nööjd jag blir med mina 2st först när jag får dom jag delar dörrarna just nu på 63hz och jag tycker det låter väldigt bra hur lågt brukar du dela zrken?

slutsteg på dörrarna har alltid varit planen är ba det att det är så jobbigt å hålla på när det är så kallt så passade på nu näre är varmt!

Comment

I nuläget går de antingen på 40hz lr hela vägen ner. Har två settings på dsp'n.
                    Min montering gör att de inte har så mycket respons i lägre register än så - om de inte skall bli för påtagliga i de övre mellanregistret. Dvs - jag kan inte bara höjja volymen på dem utan att det blir knasigheter med mellanregister.

När de väl hamnar i ett 3vägs, då kommer de sannorlikt på pappret sitta mellan ca 35-100hz. Där jag förhoppningsvis kan ha något som tar emot redan runt 100-120hz.. Då kan man lägga upp volymen en del, och få ut en hög mer midbass..

Comment

okej vet inte hur bra volvos originalhögtalare skulle klara av att spela så djupt provade bryta på 50hz och då slog det igenom :S får lov å spela med det såhär tills jag har råd att byta upp mig te nå bättre i dörrarna :P

Comment

okej vet inte hur bra volvos originalhögtalare skulle klara av att spela så djupt provade bryta på 50hz och då slog det igenom :S får lov å spela med det såhär tills jag har råd att byta upp mig te nå bättre i dörrarna :P
                        Man får hålla kvar i huvudet att jag har 8" med monsterslaglängd till midbasar..

För att kunna piska på en bit skulle jag siktat på en 50-70hz, beroende på hur dina basar beter sig..
                        Upptäckte att jag trivdes bättre med en delning av basen runt 60hz, snarare än de "anvisade" ca 45hz för SQ. ....detta beror förstås till stor del på att jag har väldigt oeffektiv återgivning i botten av registret på middarna.

Comment

okej har ju inte fått hem 12orna än så kan ju inte avgöra än hur det beter sig förhoppnngsvis nästa vecka har jag grejerna : ) mina 6,5or e ju lite mindre

Comment

Sedan får man komma ihåg att oavsett "original skithögtalare" eller "kvalitetshögtalare" så måste de sitta både tätt och stumt mot dörrsidan för att klara av och kunna återge någon typ av basfrekvenser.

Comment

det ligger nog mycket i det du säger dörren är då stum av all dämpmatta ^^ och originalhögtalarna sitter då stumt i dörren men självklart så när jag byter så måste jag ju göra det seriöst å stumt

Comment

Jeg har lite kapp kvar i 20mm en plata på 150x48cm kan du få kjøpe for 2200+ porto. Kan fresa ut hål for deg om du ønsker.
                                Last edited by Nautiluz; January 21, 2013, 09:45.
                                Michael Peter
                                Fler bilstereobygg her: NautiluzCreation

Comment

Working...
                                X