Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

    Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Jag hoppas att nya bygget blir enligt rådande byggnormer så du inte får nerslag vid en eventuell inspektion.
    Jag tycker det nya bygget ska bli spännande, och jag hoppas det kommer upp en tråd för jag har hört att han ska bygga helt och hållet efter EMMA SQs regelbok
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

      Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Jag hoppas att nya bygget blir enligt rådande byggnormer så du inte får nerslag vid en eventuell inspektion.
      Originally posted by ppk View Post
      Jag tycker det nya bygget ska bli spännande, och jag hoppas det kommer upp en tråd för jag har hört att han ska bygga helt och hållet efter EMMA SQs regelbok
      Nu ska vi vara snälla
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

        Jag må vara militant inställd till regelverket EMMA representerar, det gör jag ingen hemlighet av.
        Däremot ambitionen att förr eller senare få någon dommarkunnig tomte att lyssna på bilen har alltid varit frestande.

        Öppnade 2012 regleboken och tittade mig igenom alla smådetaljer man får avdrag för bara när det kom till kabelmeck... alltså shiet, det var värre än jag fantiserat ihop. Tyvärr - det är verkligen ingenting för mig.

        Kanske det som blöder mig mest är hur man går dit - får sitt bygge toksågat på alla dessa installationstekniska bristerna - och sedan vill komma tillbaka med att göra om göra rätt bakom kulisserna. Jag kanske hamnar där jag med en dag, men det är bara oändligt avlägset och avtändande i dagens läge.

        Det finns väl ett par vägar att se på framtiden:
        -Ta sporten för vad den är, och hur den ser ut idag. - Ingen riktig option.
        -Försöka skapa förändring med nya idéer. - Gör så gott jag kan, men gammal är äldst.
        -Bygga sin bil utan att bry sig om varken bygglogg/tävlingschosan - ...lockande.

        Men som åskådare lär jag dyka in på en och annan tävling nästa år - det vågar jag garantera

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

          Originally posted by zrken View Post
          Jag må vara militant inställd till regelverket EMMA representerar, det gör jag ingen hemlighet av.
          Däremot ambitionen att förr eller senare få någon dommarkunnig tomte att lyssna på bilen har alltid varit frestande.

          Öppnade 2012 regleboken och tittade mig igenom alla smådetaljer man får avdrag för bara när det kom till kabelmeck... alltså shiet, det var värre än jag fantiserat ihop. Tyvärr - det är verkligen ingenting för mig.

          Kanske det som blöder mig mest är hur man går dit - får sitt bygge toksågat på alla dessa installationstekniska bristerna - och sedan vill komma tillbaka med att göra om göra rätt bakom kulisserna. Jag kanske hamnar där jag med en dag, men det är bara oändligt avlägset och avtändande i dagens läge.

          Det finns väl ett par vägar att se på framtiden:
          -Ta sporten för vad den är, och hur den ser ut idag. - Ingen riktig option.
          -Försöka skapa förändring med nya idéer. - Gör så gott jag kan, men gammal är äldst.
          -Bygga sin bil utan att bry sig om varken bygglogg/tävlingschosan - ...lockande.

          Men som åskådare lär jag dyka in på en och annan tävling nästa år - det vågar jag garantera
          Ett knep är att maila/prata med en kunnig om varje del innan du bygger. Så det blir rätt/genomtänkt från början. Varför inte gå med i ett team?
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment


          • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

            Originally posted by octan View Post
            Ett knep är att maila/prata med en kunnig om varje del innan du bygger. Så det blir rätt/genomtänkt från början. Varför inte gå med i ett team?
            Jag skulle sträcka mig till att det är nödvändigt att ha ngn sådan support genom bygget för att bilen ska vara tävlingsbar

            Ett teambyggande har inte vart på kartan, men när du nämner det låter det inte så avlägset. Har på känn det finns ett par som skulle kanske gå att sätta ihop. Det som tar emot är främst en 'stabil erfarenhet' som kan hålla ordning på alla fallgropar...

            (smashboll till raljerande över ungdomens silverfat-behov)

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

              Jag syftade dock inte på EMMAs reglemente utan snarare Boverkets, med tanke på hur du ska bygga. Men jag hoppas du tar dig ut på nån tävling nästa år! Strunta i installationen och ta den som det blir, du får ju en bedömning på ljudet iaf och kan jämföra dig med övriga så sett.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                håller med christoffer, verkar som du hållit på länge. du har ju
                kunskapen och kan bygga.
                kanske du får blodad tand ändå. fast du tycker som du
                tycker om reglerna.
                Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                Facebook: husse bygger gladenwagon
                Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                Comment


                • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                  Originally posted by huSSe View Post
                  verkar som du hållit på länge. du har ju
                  kunskapen och kan bygga.
                  Tackar, men ack sådan nybörjare jag är!
                  Bara å koppla på läsglasögonen och hoppas man hittar folk på nätet som vågar dela med sig av de där så dyrbara kunskaperna

                  Var i stort första gången med det mesta i den här bilen.

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                    hmmm... efter att ha läst tråden ännu en gång så inser jag att det här vi håller på med är inte klokt... Men fränt kommer det bli NY TRÅD snart hoppas jag
                    Skare låta skare låta högt!

                    Comment


                    • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                      Originally posted by zrken View Post
                      Bara å koppla på läsglasögonen och hoppas man hittar folk på nätet som vågar dela med sig av de där så dyrbara kunskaperna
                      Kunskapen hittar du inte på nätet, Men ute på tävlingsbanan kan du garanterat få hjälp
                      sigpicMS-SOUND
                      Micke7406

                      Comment


                      • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                        Originally posted by Mikka View Post
                        Kunskapen hittar du inte på nätet, Men ute på tävlingsbanan kan du garanterat få hjälp
                        Jag har fått ut sjukt mkt mer av nätet än någonsin av folk jag träffat och pratat med.
                        Det kanske är en fråga om var du letat på nätet?

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                          Jag tror att en del av det Mikka menar är att även om en källa verkar tovärdig på nätet så vet man inte om det den personen talar om funkar förrens man fått se/höra det i praktiken. Tävlingsarenan är ett ypperligt tillfälle att träffa folk bakom alla flashiga trådar och se hur deras konstruktioner fungerar irl.
                          Fd tävlande med min Citroën C5.

                          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                          sigpic

                          Samarbetspartners:
                          Ljudbyggaren

                          Comment


                          • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                            Originally posted by Expoze View Post
                            Jag tror att en del av det Mikka menar är att även om en källa verkar tovärdig på nätet så vet man inte om det den personen talar om funkar förrens man fått se/höra det i praktiken. Tävlingsarenan är ett ypperligt tillfälle att träffa folk bakom alla flashiga trådar och se hur deras konstruktioner fungerar irl.
                            Det är klart att det är en fantastisk guldgruva av samlad kunskap på tävlingar, mycket matnyttigt och spännande tokigheter kan snappas upp då. Absolut. Det är ju därför jag åkt runt som jag gjort utan att tävla

                            Men att mena det inte skulle finnas motsvarande på nätet - då har man helt enkelt gett upp för tidigt i letandet.

                            ..En annan reflektion på detta temat är vad för typ av råd man får på de olika sätten. Jag har fått mer 'om du gör så här så kommer du hitta något som funkar' utav folk man träffat. Jämfört med nätet som oftast ger tyligare "jag gjorde så här - det gav detta resultatet". Det krävs lite intervjuande innan man får det naturligt ut ur folks erfarenheter - som man träffar på plats.

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                              Nästa byggtokeri finns nu här:

                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=33407

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                                Den här tråden förtjänar ett lyft och komma fram från gömmorna.
                                Började läsa nu när man blivit e61 ägare för att få lite insperation och tips.
                                Efter att ha kommit tråden igenom så vet jag inte riktigt vart jag ska stå med benen, våga börja riva i bilen eller fega ur och åka orginal.

                                Du förtjänar iaf en stor klapp på axeln som mäktat med resan du gjort med bilen. Gött jobbat!!

                                Comment

                                Working...
                                X