Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

    Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Säkringarna före distblocket efter batterierna och laddaren ser jag ingen anledning till? Om laddkabeln går direkt från generatorn så ska nog inte den heller behöva säkring, så som jag tolkar reglerna.
    jo den extra laddkabeln ska avsäkras i bägge ändar, samt vara petskyddad vid generatorn, något som inte krävs om det endast är original laddkabel.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

      Tjoo, har nu ikväll läst alla 40 sidor o DAMN vilket j*vla bygge =P minusgrader å alla tänkbara motgångar men ändå brassar du på med mera bara =P as härlig läsning å detta lär följas.. =D har en e61 som jag själv tänkte börja kolla över ljudet på så kanske lugnt om man ställer någon dum fråga då å då ??

      Comment


      • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

        Originally posted by Ollebull23 View Post
        Tjoo, har nu ikväll läst alla 40 sidor o DAMN vilket j*vla bygge =P minusgrader å alla tänkbara motgångar men ändå brassar du på med mera bara =P as härlig läsning å detta lär följas.. =D har en e61 som jag själv tänkte börja kolla över ljudet på så kanske lugnt om man ställer någon dum fråga då å då ??
        Åhå!
        En får tacka!

        Mors!
        Det har stått i princip tvärstill sedan dagarna före Seastreams träffen. Har byggt en slags tätningsplate. Dess första syfte är att göra det enkelt att bygga baslådor som "dockar" mot den här ramen och därmed kan lätt "tätas" in mot kabin. Dess andra syfte är att möjliggöra tätning mellan kabin och skuff. Det viktiga med den här plattan är att jag nu är säker på hur mkt plats baslådan kommer kunna använda. Dvs, är i stora drag redo att såga upp och skruva ihop baslådan.

        På grund av lösningarna från BMW med att dra kabelstammarna i samma utrymme som jag försöker bygga tätt kring, skapar det en hög problem. Det mesta av de struligheterna syns dock inte i den här posten.

        Till soprummet och hämta lite papp. Börja bygga mall:






        Ut med den på skiva efter lite förskönande linjer:


        Sedan började bråkandet. Det visar sig att öppningen mot skuffen/kabins största bredd är större än bredden mellan hjulhusen. Detta gör att man inte kan bråka in en skiva denna vägen utan att skala på den från ena och andra hållet. Materialtjockleken på skivna gör även den att mallen som gjordes och måtten som togs i princip vart marginellt nära verkligheten. Det fick hlet enkelt bli att stå och ta bort bit för bit tills det blev så bra passform som det kunde. Nuvarande temporära fakegolv fick bli sågbänk.



        Väl på plats så den kunde stå själv:



        Det behövde komma till ett hålrum i mitten, och massor av avfasning öfr att kunna mosa in skiten på plats ordentligt. Det syns inte på bild här, men jag tog även upp M5 hål runt om ramen, för att man skall kunna bulta fast en port/ram eller vad det nu kan tänkas vara, vid behov. Det skall oxå sägas att jag har lånat 2st av infästningarna till "baksäteslåsarna" som sitter i balken, så jag bultar fast i de orginalgängorna.



        Och till sist kläddes den:


        .....och där i källarn ligger den än i dag.

        Reflektioner:

        Någon kosmetisk skönhet är det inte direkt jag producerat, då orginal täckplates som täcker kabelstammarna inte kommer att monteras tillbaka före all stereo rivs - då de är så lång att de täcker halva skuffens djup. Dvs så här mycket plåt är vad so mkommer att synas när man fäller. Det är trist.
        En tanke som slog mig efter allt var klart, var att en tunn (<8mm) coverplate kan byggas och täcka hela utrymmet här, monterat inifrån kabine, som går upp över balken och ut över kabelstammarna. Så mycket plats finns det bakom sätena i uppfällt läge (vad jag lyckats bedöma).
        Appropå tätning är min plan att från skuffsidan lägga en ca 5cm bred silent coat strimma som får bygga "lufttätt" bakåt. På sikt ska jag försöka göra lite mätningar hur det påverkar egentligen med "tätning" bakåt.......


        // Surk

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

          Ja du pysslar på Jag får intryck av att du är rätt lugn och metodisk i byggandet, har jag fel? Jag önskar själv att jag vore lite mindre impulsiv ibland
          Det ser ut att bli bra iallafall
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment


          • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

            Originally posted by ppk View Post
            Ja du pysslar på Jag får intryck av att du är rätt lugn och metodisk i byggandet, har jag fel? Jag önskar själv att jag vore lite mindre impulsiv ibland
            Det ser ut att bli bra iallafall
            Ja, jag jobbar i alla fall på att bli bättre på att arbeta metodiskt.
            I det här fallet har jag vart sprickande sugen på att bygga klart baslådan - men jag tvärbestämde mig för att inte börja på den före den här tätningsplattan var färdig. Oh boy vad jag är glad för det nu. En helt annan (högre) höjd på lådan möjliggjordes - och en hel del djup försvann.
            I nuläget har jag inte mätt&räknat volymer igen.. Det är på det förbannade håret att det kommer vara rimligt att måtta i de här 4x12" i en portad låda. Sist jag räknade var vi nere på ca 45L per bas om jag minns rätt. Det är vääldigt lite. Marginalerna är borta, och några enstaka lite under så börjar frekvensresponset inte alls se så roligt ut...
            Men materialet är köpt - och egentligen kan det sågas klart och skruvas på en eftermiddag. Men plastning av vinklar kommer vara nödvändig, och kosmetiska åtgärder osv.. Så mycket arbete återstår även då.

            / Surk

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

              Mors!
              Det har vart rätt tyst här ett tag..
              Det har hänt en del saker. Först gav jag mig på ett nytt basbygge. Efter ytterligare ett par varv i Bassboxpro var det tydligt att 4x12" skulle vara mer mat åt mitt ego än åt mina öron.
              Istället försökte jag bygga mig en låda som skulle vara en smula större än min gamle vita, som byggdes åt Rockford T112D2 basarna. Stabil och gosig låda, men väldigt liten lådvolym till XTR300d2s. Gjorde ett nytt förösk till en låda som skulle landa på ca 150L.



              Tydligen hade total basabstinens skapat allvarligt hjärnsläpp och resultatet var:



              Uppgivenheten var hård. Jag hade gravt missbedömt hur mycket den vinklade baffeln skulle hjälpa mig att få in lådan.

              Det tog sig en stund innan jag samlade mig och bestämde mig för att försöka använda den här lådan i alla fall - men att då montera ihop den i bilen istället. Således påbörjades stag, och "lister" på respektive sida. Listerna är skruvade från utsidan i sidostyckena, för att man skall kunna skruva fast dem i bottenplattan på plats i bilen.





              Happ, lådan i princip klar, men inte i önskvärd kvalitet. trots stag så var det inte tillräckligt stabilt. Ni ska veta att det är ingen kul känsla när man kommit så här långt till en färdig baslåda efter så lång tid bas-lös, och inse redan i källaren att det inte kommer bli tillräckligt bra. Bestämde mig att sova på saken - är det värt att föröska "fixa" ihop den i bilen så gott det går - och HOPPAS det blir tillräckligt bra - ELLER att hålla huvudet kallt och inse misstaget i tid, göra reträtt och framförallt - göra om göra rätt.

              Det blev det senare. Men först - lära sig något om hur man behöver bygga sidorna för att de skall bli stabila. Identifierade mitt huvudproblem till hur jag satt fast sidostyckena. Versionen till vänster är den jag "byggde på insidan av" den misslyckade lådan. Problemet är att momentet att bygga stabilitet på hänger nu i för hög utsträckning på att skruvarna är stabila. Provade med 3-25 skruv, och det gav nästan ingen skillnad. 3 skruv "som vanligt" skruvade i en låda - höll bättre än 25 på ovansidan så här. Man förstår ju att det inte kommer gå.
              Versionen till höger är mitt nästa försök till en stabilare variant.




              De nya sidorna kommer till liv. Jag bestämde mig nu även för att ge fan i vinklad baffel.
              Nya tag i simulerandet - bestämde jag mig nu för att gå "all in" med lådvolym. Yttervolymen på lådan är nu 235L. Det är rätt nära vad som får plats om man vill kunna montera bassteget bakom baslådan. En uppskattad volym i slutändan är ca 185L. Funderade en god stund på hur man skall hantera så stor volym - lådan blir snabbt 'boombastisk' när volymen skjuter uppåt givet rekomendationer. Portarean relativt lådvolymen styr hur mycket "boost" eller hur "peakad" lådan blir runt avstämningen. Därför försökte jag nu hålla nere portarean en smula. Detta gör att lådan får inte riktigt så mycket boost runt porten som kunde ha haft, men ändå finns tillräckligt med port för att jag borde klara mig undan blåsljud, ca 300cm2.
              Blir det tvärilla - ptja, det är ju trots allt lättare att klossa ner en lådas volym än att förstora
              Så började det ta form!



              Nu bestämde jag mig för att försöka fixa stagen lite bättre. Kom på en metod:
              Här ser vi först hur vinkeln inte är riktitg rätt, och fästplattan glappar. En varinat är att ta loss fästplattan, och låta den andra ändens fästplatta röra sig tills den har full kontakt, och sedan återgå och göra en markering enlgit bild 2:




              Satte i halsen en smula efter jag planlöst monterat porten och upptäcker 'passform' - till min fördel halleluleja!



              En fakebaffel byggdes med sticksåg... för att jag 1) hatar min fräs, 2) inte har något vettigt frässtål, 3) inte hade kvar någon centerdel at utgå ifrån. 4) allmänt ...... ..sticksåg

              Observera nu att den här fakebaffeln är först och främst till för kosmetik, och skruvas med ett par skruv från insidan lådan. Färg hände oxå.



              Det är inte förrens nu man verkligen fattar hur stor lådan egentligen är. Tilläggas är oxå att porten är skruvad i golvet som ett slags jätte-stag för baffeln. Listen i fram/bakkant av bottenplattan syftar till att öka stabiliteten en smula - men framförallt öka ytan som tätande klägg kan appliceras på!



              Så här ser baffeln och lådan ut på väg framifrån. Alltså här skruvar jag fast sidostycken/takdel/bottendel rakt framifrån baffeln. För att täcka allt otyg, så skruvas då coverbaffeln över detta sen.


              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                Nästa bild är någon utav de värsta kämpigaste stunderna jag ngnsin haft med bilbygget:



                Det var en dans på rosor att montera den gamle solo X 18 jämfört med det här. Problemet som först och främst syns på bilden är arbertställning från helvettet. Det som inte framgår är att fakebaffeln var tight redan innan - men med färg och montering i bilen - blev det idiottight. Det tog en styv timme att få i basarna. Bilen kokhet, svetten droppandes. Allt blir halt. Jag sitter och pressar med bägge fötter, och nypor för allt vad tygen håller. Den vill bara nästan falla på plats. Kramp i lår, mjölksyra i armar. Basen står fortfarande pall och vägrar anpassa sig...
                Men plötsligt så går det oförklarligt. Basen glider in på plats. och nu.... nu.... NU ser jag att loggan inte är rak - den har vridit sig ett par centimeter. det ser fördjävligt ut. skevt. Jag blir vansinnig. Absolut vansinnig. För att få loss basen ? Alltså - de kommer inte gå att få ur är min enda tanke. Den sitter som berget, utan en skruv. JAg går runt, är tacksam att jag inte monterat på taket på lådan - och puttar på magneten. Den kommer inte helt lätt ut här heller - jag hänger med hela kroppstyngden på och plötsligt släpper basen. kras. Det kommer ett sådant där ljud då man förstår att något gått sönder. Ja. Självklart, basen landade på terminalerna som knäcktes loss.



                Sen ska ni ju veta att bara för att basen gick sönder gick det inte lättare att få in den i hålet igen. Harre djävlar. SAmma story igen. Svett. Halka. Kramp. Uppgivna vrål av frustration när man inte har mer mos att ge i musklerna... Till jätte sist kom basarna på plats. Men jag var inte ens glad. Jag var så slut jag bara sjönk ihop i en hög bakom bilen och tittade ut i tomma intet....

                Det här var sista bilden innan taket skruvades på. Kablarna ser inte helt roliga ut ser jag nu på bild - men det var ingenting som fanns plats för att oroa sig om... givet den pers det var att få i basarna alls.



                Väl basar på palts gav jag mig på att bygga ramen in mot kabinen. Kvickt sågat och måttat, men oändligt bökigt att få på plats. Arbetsbänk är den fina grannflickans parkeringsplats ^_^



                Slutrestultatet "tillsvidare" på insidan är:





                Må tillstå jag är nöjd med hur det blev. Nästa steg är ju att försöka lösa all plåt - och ev leta upp någon list till hatthyllekanten. Orginal coverplates till sidobitarna är uteslutna sedan länge. En variant är att bygga en jättetunn platta (mindre än ca 6mm) för att täcka plåt och liknande. Eller göra ngn ytterligare trägrunka som på någotsätt ramar in.. För egen del spelar det inte så stor roll. Jag har tittat på den där plåten så länge nu ändå lol.

                Nästa bild är en liten skönt provisorisk lösning för att löda ihop lämpliga förlängnigar på kablarna från handskfacket. Jag har tatt en vanlig nätverkskabel, tvinnat ledarna 2 och 2 och får ut 4 strömbrytare. 3 av dem styr respektive relä som syns på ytterligare en bild längre ner.
                Fullösningen här är kabel från El-stolpe -> motorvärmare -> grenuttag under handskfack -> förläningskabel bak till CTEKen -> påkopplad lödkolv
                fungerade fint. PAssade på att dunka in det hela i lite strumpa då det fanns möjlighet och förtillfället inspiration.



                Här är elcentralen som den står idag. Valde bort att bråka med säkringarna, de är dock lätta att lyfta bort. Själva matningen till den här skenan är 2x50kvadrat, säkrat på 2x200A direkt på batteribanken.

                Sen kläddes baslådan kvickt och steg monterades förbluffande kvickt. Bitone fick sig en ny position där uppe i mitten där den står rätt fint. En redig kabelsallad och signalkablar på 3m stycket när det krävs... 30cm? jodå




                ....bilen har nu vart uppe och spelat. Jag kan knappt tro att det har hänt.

                Nu är det emellertid så att lyckan var kort (knappt 2 halvadagar) innan bitone ser ut att ha fått allvarliga demensproblem och är nu på väg mot reparation...

                to be continued.... som vanligt, i "E60: Projektet utan slut"

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                  Blev ju riktigt bra till slut, förutom bitone skiten(såklart). Inte mycket bilsemester för dig, skuffen ser lite full ut.

                  Galet:P känner igen mig det där med att sitta i baksätet och försöka montera i basen från kupén och man får fan inte in skiten, solen steker på och man dushar i rinnande svett, man tappar fattningen helt och får en massa utbrott så man kan gråta(tugga knytnävarna av ilska)

                  Gjorde det innan bilsemestern ner till öland, men fick precis ihop skiten som tur va.
                  Beemer med enkel installation

                  Comment


                  • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                    kommer följas! har samma problem själv med utrymme och lutande ryggstöd i en s60
                    där jag tänkte bygga 2 x XTR12 :/
                    hoppas du får till det bra när det är klart:-)

                    Comment


                    • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                      så sjuukt härligt att läsa va du skriver blev kanon snyggt me basarna på plats

                      Comment


                      • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                        Din envishet har då inga gränser
                        Du fick iaf användning för den nyköpta 50mm2 kabeln ser jag
                        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                        www.garaget.org/Frippe_L

                        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                        Comment


                        • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                          Snyggt!
                          Jag vet vad du menar med att få basar på platts, jag svor och svettades en HJÄVLA Mmassa när min 9518 skulle på platts, och då var vi 2, och det tog ändå 45 minuter.. Läxan jag lärt mig är att montra basen innan, när man kan göra det vertikalt, oc passa in den 100, sedan vara flera när man lyfter in lådan in i bilen.
                          Change is the only constant.




                          https://www.facebook.com/groups/massql/

                          Comment


                          • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                            När man byggt tillräckligt många byggen och baslådor (läs, 100+) så begriper man att sådär bara gör man inte.

                            Dvs, du kommer våndas många fler gånger

                            Tips nästa gång; köp EN ordentligt bra bas istället, och spara bekymmer, samt få plats med nån platta öl, och spela lika högt och minst lika bra

                            //Jonas
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                              Originally posted by jimmaiy View Post
                              kommer följas! har samma problem själv med utrymme och lutande ryggstöd i en s60
                              där jag tänkte bygga 2 x XTR12 :/
                              hoppas du får till det bra när det är klart:-)
                              Tack!
                              Allt är ju ett projekt att se hur det blir efter hand


                              Originally posted by racer-putte View Post
                              så sjuukt härligt att läsa va du skriver blev kanon snyggt me basarna på plats
                              Taaaack

                              Originally posted by Frippe_L View Post
                              Din envishet har då inga gränser
                              Du fick iaf användning för den nyköpta 50mm2 kabeln ser jag
                              Haha! Tack!

                              Originally posted by Shidapu View Post
                              Snyggt!
                              Jag vet vad du menar med att få basar på platts, jag svor och svettades en HJÄVLA Mmassa när min 9518 skulle på platts, och då var vi 2, och det tog ändå 45 minuter.. Läxan jag lärt mig är att montra basen innan, när man kan göra det vertikalt, oc passa in den 100, sedan vara flera när man lyfter in lådan in i bilen.
                              Ja, det har vart liknande förr, men detta var min värsta hittils
                              Förhoppningsvis lugnar det ner sig...

                              Originally posted by jonash View Post
                              När man byggt tillräckligt många byggen och baslådor (läs, 100+) så begriper man att sådär bara gör man inte.

                              Dvs, du kommer våndas många fler gånger

                              Tips nästa gång; köp EN ordentligt bra bas istället, och spara bekymmer, samt få plats med nån platta öl, och spela lika högt och minst lika bra

                              //Jonas
                              Den vise mannens ständiga "uppmuntran"...
                              Jag är inte säker på vilken del du tycker är idiotisk, eller vilket misstag jag kommer att göra oändligt många gånger fler enligt dig. Förklara!

                              Sedan är du välkommen med förslag på bas som du tror kan övertyga mig
                              Den behöver få plats på yttermått, ca 130L (vilket ger ca 35L per 12" med port...)
                              Om inte lådan skall byggas ihop i bilen och ha någonslags "baslådeliknande format".

                              / Surk

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                                [QUOTE=zrken;359011]
                                Den vise mannens ständiga "uppmuntran"...
                                Jag är inte säker på vilken del du tycker är idiotisk, eller vilket misstag jag kommer att göra oändligt många gånger fler enligt dig. Förklara!
                                Att försöka få plats med alldeles för stora baslåda i skuffen på en bruksbil och inte ha plats för något annat, vare sig tillräcklig med volym för öl, eller luft för kylning av stegen....Sen får du ta ordet "idioti" på rätt sätt nu här, men det första jag såg i dina bilder var "oj, det där är åt helsike för stort och kommer aldrig bli snyggt när man öppnar skuffen", och den tanken kanske jag kan tycka att du själv med skulle kunna ha tänkt, även om lådan preciiiiiiis gått in utan att ha behövt platsbygga den?

                                Eller så kan jag komma med en lärdom; du kommer både behöva och vilja ta ut både låda och /eller element FLERA gånger mer än du tror Servicebarhet på grejerna är extremt viktigt. Tycker man aldrig första gången man bygger nåt större, men sen kommer visheten ikapp en....


                                Sedan är du välkommen med förslag på bas som du tror kan övertyga mig
                                Den behöver få plats på yttermått, ca 130L (vilket ger ca 35L per 12" med port...)
                                Om inte lådan skall byggas ihop i bilen och ha någonslags "baslådeliknande format".
                                Hur många förslag vill du ha? Jag kan nog räkna upp ett 10tal olika basar som skulle uppfylla dina önskemål i en total lådvolym på typ 65-70 liter

                                //Jonas
                                SM-guld 2007 och 2008.
                                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                                Comment

                                Working...
                                X