Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ppk
    replied
    Re: SQL - E60:Projektet utan slut

ojj trevligt, synd att mitt brus inte låg i processorn för då hade de kunnat "testa" min också hehe

Leave a comment:

• zrken
    replied

[Mors!]

Inser att det är helt hopplöst att skriva "sammanfattande" inlägg på något vettigt sätt, så det får bli korta skurar.

Härom igår droppade BitOnen ner hos schenkerombudet efter sin tur hos ArmourNordic.
    Jag som var så säker på att det var knas med enheten, men de lyckades inte återupprepa någon av de felsymptom som jag fått. Alls. De sa enheten fungerade perfekt!
    Och så till ironin, så fort jag får hem enheten fungerar den verkligen perfekt....
    Allt grundbrus är som bortblåst, och det gick omedelbart att koppla upp sig mot enheten! Snacka om 'magisk handpåläggning' !
    Oavsett hur och vad som är möjligt - så är ingenting i min setup ändrad här, men nu fungerar enheten så här långt som en dröm!

Leave a comment:

• jonash
    replied

Har inget emot 15tummare, i rätt läge.

Personligen anser jag att det valet är helt fel just för din bil, ialafall för max ljudkvalitet, om vi pratar åt HiFi hållet.. Men det har jag insett sen länge att det är ju inte ditt mål....

//J

Leave a comment:

• zrken
    replied

Originally posted by trop de View Post
    Du kanske (liksom jag) spanat ett par ggr på SMD film-snuttarna?
    Jag kom iaf direkt att tänka på denna goding
    http://www.youtube.com/watch?v=GVbxdn51DkE
    Jodå, dom är välbesökta

Har lite förhoppning om att få bättre begrepp om det här med portstorlek med lite mer aktivt labbande. Har några slags hum om hur det kan hänga ihop teoretiskt, och endast fantasier om hur det låter i praktiken. Ska bli spännande att se sen

Leave a comment:

• trop de
    replied

Du kanske (liksom jag) spanat ett par ggr på SMD film-snuttarna?
    Jag kom iaf direkt att tänka på denna goding
    http://www.youtube.com/watch?v=GVbxdn51DkE

Leave a comment:

• zrken
    replied

Mors!

Gjorde ett försök att skriva ett inlägg här igår, men när servern inte kunde ta emot inlägget och jag inte hade sparat en "dokumentkopia" - orkade jag inte skriva om allt igen.

I stora drag är jag BitOne lös sedan 3 veckor. Den är på reparation hos Armour Nordic. Felet i korta ord, hände när jag satt och confade bitone i bilen som vanligt. Stängde av mjukvaran och PANG smällde det i alla högtalare och displayen flimmrade och slocknade. Sen blev felet att jag inte kunde logga in på bitone utan att behöva göra om hela grundkonfigurationen varje gång den stängts av, via DRC eller blivit strömlös. Det verkade som om minnet var kört. Till reparation, skiten skickades.

Igår fick jag kontakt med ArmourNordic. I deras testbänk kunde de inte återupprepa någon utav de felen jag beskrivit, allt fungerade enligt planerna. Troligen är det istället ett fel hos mig, i min laptop. En smula skönt att det inte vart en dyr reparation, men samtidigt en smula drygt att jag inte provade att installera om laptopen innan jag skickade iväg enheten. Men nu är den iaf testad, och uppvisar inga problem! Det känns skönt att ha med i ryggen om man eventuellt skulle sälja den.

Vidare har jag gjort mig av med två XTR 300d2s, och bytte till mig en 15". Troligen den sista basen JonasH hade rekomenderat någon ( )

Det råkade bli en Röd SPL 380D1a. Vägen mot 15" är påbörjad. Hyser inga förhoppningar om att den här skulle upplevas mer musikalisk eller på annat sätt mer fördelaktig ur välljudsynpunkt. Däremot, hoppas jag på gott om drag och att komma närmare att maxa ut de här systemet (även om jag fortfarande ironiskt nog sitter fast på 0.5ohm lr 2ohm att välja på.. )

Ytterligare en fördel med att ha 1x15" är att jag nu får plats med rejält med port. Det finns tillfällen då det är att önska
    Nu blir det även möjligt att leka lite mer med portarea för att kunna 'tjonga ut' den där 33hz-magin ordentligt

Oavsett allt - det här ger mig iaf anledning att bygga en 15" baffel, och en löstagbarport. När det väl kommer att ske är rätt oklart...

Sen nyligen här har jag även nästan byggt klart en 'bärbar' boombox. En hel del pyssel att utan förkunskap räkna på och bygga egna filter och få ihop det hela. Har lite byggbilder, som kanske kan få bli ett inlägg när allt är klart

Leave a comment:

• jonash
    replied

Originally posted by zrken View Post
    Haha!
    Var det inget värre än att du har andra prioriteringar över ditt bagageutrymme än mig är det ju inte mkt att yla över
    Elegant sammanfattat

Sen när det kommer till förslag, ta inte i så du spricker
    Det räcker med ett par.
    Ok :9 Finns väl en 3-4 olika DD basar som funkar, en 2-3 olika JL Audio och en del till.

Anledningen att jag gav DD och JL som exempel är att de presterar som s-a-t-a-n, men på lite skilda sätt.

Lycka till hur som helst, med den oturen du haft med ditt bygge hittills så borde du ha bra med flyt kvar i reserv!

//J

Leave a comment:

• Peppe_e
    replied

Kör på bara! Det är så här man lär sig saker. OCH hade du bara gjort vad folk sa så hade det inte varit ditt "egna" bygge. Grymt bra jobbat och det enda sättet att bli riktigt duktig på något är att bara göra det och se hur det blir och sen ev. Göra om det för att man glömt nåt. Där har du lärt dig varför du ska göra som du gör. Plus att du kommer komma ihåg det, vilket man inte gör med saker man ögnar igenom och blir rätt fastän du inte vet varför
    Avundas din envishet och din "Go for it"!!!

Leave a comment:

• zrken
    replied

Originally posted by ville91 View Post
    Vrf ej basar som trivs bäst i sluten låda? Johan har ju en cdt es12sq till salu
    Jag är intresserad av att få ut så mkt ös som det är möjligt ur den här sedan-kärran. Det är löjligt hur mkt lättare det hade vart med en kombi. För att inte tala om hur mycket jag egentligen borde skaffat mig en kombi istället för den här. Men nu sitter jag med den här bilen ett tag - och ska göra det bästa av den här utmaningen

Leave a comment:

• ville91
    replied

Vrf ej basar som trivs bäst i sluten låda? Johan har ju en cdt es12sq till salu

Leave a comment:

• zrken
    replied

Haha!
    Var det inget värre än att du har andra prioriteringar över ditt bagageutrymme än mig är det ju inte mkt att yla över

Har inte nyttjat ett "normalt" bagageutrymme sedan jag fick bil, så det är här inget konstigt med det här. Förhoppningsvis förstår du säkert att jag inte "upptäckte" att bagaget blev fullt/obrukbart när det var klart

Konceptet är att maxa möjligt ös ur en baskonstruktion i Sedanformat.
    Det som går att välja på i nuläget är 1x15" eller 2x12", 2x10", 3x8" lär gå oxå. Det är vad som får plats breddmässigt. Anledningen att 2x12" valts före 1x15" beror på att det finns mer motorstyrka per konarea. Och framförallt - mer konarea.

Lådan är inte riktigt "körd" - baffeln är fortfarande det enklaste att få loss i lådan som den står nu
    Så en ombyggnation och nerklossning av lådan till lämplig baffel, eller nedklossning till volym är lugnt. Förr eller senare kommer 1x15" provas. Det enda problemet är egentligen att få loss basarna givet hur hårt de tycks sitta nu. Men det är min första läxa med optimistiskt tight fake-baffel, heck, det är min första försänkning av basar alls

Sen när det kommer till förslag, ta inte i så du spricker
    Det räcker med ett par.

Surk

Leave a comment:

• jonash
    replied

[QUOTE=zrken;359011]
    Den vise mannens ständiga "uppmuntran"...
    Jag är inte säker på vilken del du tycker är idiotisk, eller vilket misstag jag kommer att göra oändligt många gånger fler enligt dig. Förklara!
    Att försöka få plats med alldeles för stora baslåda i skuffen på en bruksbil och inte ha plats för något annat, vare sig tillräcklig med volym för öl, eller luft för kylning av stegen....Sen får du ta ordet "idioti" på rätt sätt nu här, men det första jag såg i dina bilder var "oj, det där är åt helsike för stort och kommer aldrig bli snyggt när man öppnar skuffen", och den tanken kanske jag kan tycka att du själv med skulle kunna ha tänkt, även om lådan preciiiiiiis gått in utan att ha behövt platsbygga den?

Eller så kan jag komma med en lärdom; du kommer både behöva och vilja ta ut både låda och /eller element FLERA gånger mer än du tror Servicebarhet på grejerna är extremt viktigt. Tycker man aldrig första gången man bygger nåt större, men sen kommer visheten ikapp en....

Sedan är du välkommen med förslag på bas som du tror kan övertyga mig
    Den behöver få plats på yttermått, ca 130L (vilket ger ca 35L per 12" med port...)
    Om inte lådan skall byggas ihop i bilen och ha någonslags "baslådeliknande format".
    Hur många förslag vill du ha? Jag kan nog räkna upp ett 10tal olika basar som skulle uppfylla dina önskemål i en total lådvolym på typ 65-70 liter

//Jonas

Leave a comment:

• zrken
    replied

Originally posted by jimmaiy View Post
    kommer följas! har samma problem själv med utrymme och lutande ryggstöd i en s60
    där jag tänkte bygga 2 x XTR12 :/
    hoppas du får till det bra när det är klart:-)
    Tack!
    Allt är ju ett projekt att se hur det blir efter hand

Originally posted by racer-putte View Post
    så sjuukt härligt att läsa va du skriver blev kanon snyggt me basarna på plats
    Taaaack

Originally posted by Frippe_L View Post
    Din envishet har då inga gränser
    Du fick iaf användning för den nyköpta 50mm2 kabeln ser jag
    Haha! Tack!

Originally posted by Shidapu View Post
    Snyggt!
    Jag vet vad du menar med att få basar på platts, jag svor och svettades en HJÄVLA Mmassa när min 9518 skulle på platts, och då var vi 2, och det tog ändå 45 minuter.. Läxan jag lärt mig är att montra basen innan, när man kan göra det vertikalt, oc passa in den 100, sedan vara flera när man lyfter in lådan in i bilen.
    Ja, det har vart liknande förr, men detta var min värsta hittils
    Förhoppningsvis lugnar det ner sig...

Originally posted by jonash View Post
    När man byggt tillräckligt många byggen och baslådor (läs, 100+) så begriper man att sådär bara gör man inte.

Dvs, du kommer våndas många fler gånger

Tips nästa gång; köp EN ordentligt bra bas istället, och spara bekymmer, samt få plats med nån platta öl, och spela lika högt och minst lika bra

//Jonas
    Den vise mannens ständiga "uppmuntran"...
    Jag är inte säker på vilken del du tycker är idiotisk, eller vilket misstag jag kommer att göra oändligt många gånger fler enligt dig. Förklara!

Sedan är du välkommen med förslag på bas som du tror kan övertyga mig
    Den behöver få plats på yttermått, ca 130L (vilket ger ca 35L per 12" med port...)
    Om inte lådan skall byggas ihop i bilen och ha någonslags "baslådeliknande format".

/ Surk

Leave a comment:

• jonash
    replied

När man byggt tillräckligt många byggen och baslådor (läs, 100+) så begriper man att sådär bara gör man inte.

Dvs, du kommer våndas många fler gånger

Tips nästa gång; köp EN ordentligt bra bas istället, och spara bekymmer, samt få plats med nån platta öl, och spela lika högt och minst lika bra

//Jonas

Leave a comment:

• Shidapu
    replied

Snyggt!
    Jag vet vad du menar med att få basar på platts, jag svor och svettades en HJÄVLA Mmassa när min 9518 skulle på platts, och då var vi 2, och det tog ändå 45 minuter.. Läxan jag lärt mig är att montra basen innan, när man kan göra det vertikalt, oc passa in den 100, sedan vara flera när man lyfter in lådan in i bilen.

Leave a comment:

Working...
X