Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ChriZtoffer
    replied
    Re: SQL - E60:Projektet utan slut

Säkringarna före distblocket efter batterierna och laddaren ser jag ingen anledning till? Om laddkabeln går direkt från generatorn så ska nog inte den heller behöva säkring, så som jag tolkar reglerna.

Leave a comment:

• ppk
    replied

Tänk bara på alla avstånd så det inte blir double up liksom..

Detta är sedan citerat från regelboken
    - "all power cables related to the car audio system must be fused except the cables that are used to connect the starter motor and/or alternator to the battery, which is used to operate the vehicles electric system."

Ska man tolka det som att generatorns orginalkablage inte behöver säkras, men att i ditt fall så bör du säkra av den nya kabeln i bägge ändor OM den är längre än 40CM, det hade nog jag tippat på iallafall, not sure though

Leave a comment:

• zrken
    replied

Skulle detta vara en korrekt avsäkring - eller finns det till och med säkringar jag hade kunnat minska bort här?

Leave a comment:

• ChriZtoffer
    replied

Kab-eln/arna från batterier ska avsäkras med korrekt säkring efter max 40cm kabel. Om du sen ändrar arean så lär du säkra av kabeln igen, men du behöver inte avsäkra in i ett distributionsblock.

Leave a comment:

• zrken
    replied

När vi är ändå är på temat och diskuterar säkringar i olika ändar -
    Om man har FLERA avsäkrade (vid batteri) ledare som går till ett gemensamt distblock - behöver de då avsäkras vid "ankomst" till distblocket oxå? Min förståelse av regelverket säger att det inte borde behövas - då allt närmast batteriet är avsäkrat enligt kablage som går ut därifrån. (plz confirm jag är på rätt spår?)

Leave a comment:

• jimmy s
    replied

Jag undra hur de resonerar om ctek då eftersom de är kortslutningssäkra. Ska de då verkligen behövas en säkring nära laddaren?

Leave a comment:

• octan
    replied

Borde vara nära laddarhuset, då kabeln både kan skicka och ta emot ström.

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Jag var tvungen att kapa kabeln och säkra nära laddarhuset om jag skulle ha laddaren fast monterad fick jag veta förra året. Kommer inte ihåg om jag fick det svaret muntligt eller via mail, kan kolla det.

Leave a comment:

• diq
    replied

Originally posted by Expoze View Post
    Ett litet tips från en som fastmonterade sin Ctek förra året. Man får poängavdrag på bristfällig avsäkring om inte laddarens kabel är avsäkrad i bägge ändarna.
    Ursäkta trådkapet men hur ska man mäta de 40 cm? Från laddarhuset eller från där kabeln delas upp till + och -?

Leave a comment:

• Kulan
    replied

Ska bli kul att se E60:n i Mariestad, klart man ska spana in den

Leave a comment:

• zrken
    replied

Originally posted by Kofoten View Post
    Då får man allt kika in din lilla kärra i Mariestad!
    Inte så mycket spännande att se, men droppa ett hallå går ju

Leave a comment:

• Kofoten
    replied

Då får man allt kika in din lilla kärra i Mariestad!

Leave a comment:

• zrken
    replied

Originally posted by ppk View Post
    Kul att träffas! Skuffen såg i verkligheten ut precis som den gör på bild Hoppas det spelar snart
    haha! får se det som ett gott betyg att mina suddiga bilder inte ljuger mer än nödvändigt

Originally posted by puttel View Post
    du inspirerar med sånt som man ibland verkligen inte tänkt på. Det där med pennan såg jag i nåt hemmafixar program men har inte tänkt att man skulle tillämpa det i som i ditt fall bilen.

Kul att det rör sig för dig. Skymtar det en sådan här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...opress-191257/ på en av bilderna??
    Tack! Kul! Man kanske skulle börja kika lite på heminredningsprogram istället för att uppfinna hjulet när man meckar i bagaget

Originally posted by JohanH View Post
    Underhållande och rikligt med bra tips som vanligt
    Tack!

Originally posted by racer-putte View Post
    ahh kul att du kom fram å presentera dig .. är inte många som törs det ahh va ja gilla att du bara orkar dona ..ja håller på å bli galen för ja tycker min mor har förmycket saker i sitt garage som e på 130kvm ...å du står ute i vått å torrt å smäll kalla vintern en fet jävla tumme upp på det .. // putte
    Tack för demo och lite trevligt tjöt & basterapi!
    Din kärra lät något så inåthelvette gött!
    På återseende

Originally posted by DiskBengt View Post
    Instämmer med många - mycket svårt att bli annat än imponerad av dig! Jag vet hur det är att stå ute på parkeringen och skruva - inte roligt och väldigt omständigt. Skulle aldrig klara av att hålla din ambitionsnivå och eftertänksamhet under sådana förutsättningar, och särskilt inte på vintern. Eller i en så ny bil. Tack för inspirationen du ger!
    Stort tack!

Originally posted by Mica View Post
    När ska du någonsin befinna dig på samma ställe som mig så att jag kan titta då? :P
    Hasar sannorlikt förbi Mariestad på ljudiadagen, men det är tveksamt om det är vidare mer byggt då än vad det är nu
    Tid ofinns ordentligt.

Originally posted by Expoze View Post
    Ett litet tips från en som fastmonterade sin Ctek förra året. Man får poängavdrag på bristfällig avsäkring om inte laddarens kabel är avsäkrad i bägge ändarna.
    Sedärja!
    Jag minns det var diskussioner om detta, appropå att laddaren betraktades som spänningskälla och skulle säkras av enligt samma 40cm regel. Dock kom jag inte ihåg att det krävdes i båda ändar, men verkar ju rimligt.
    Det känns inte aktuellt i nuläget att bråka med sådant, behöver först få blodad tand på installationspoäng innan jag kapar och bråkar med kabel där igen.
    Förvisso en relativt enkel fix så som saker är monterade nu

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Leave a comment:

• Mica
    replied

När ska du någonsin befinna dig på samma ställe som mig så att jag kan titta då? :P

Leave a comment:

Working...
X