Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by Slarvar View Post
    Tror JohanH menade något mer drastiskt än så faktiskt.
    Hål i golvet och låda under bilen, inte på golvet i bilen
    hahah
    Det var lite "utanför" mina referensramar

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

      chicken ?? :P

      jag har kapat och skruvat överallt på min bil ju!! ett hål i golvet vore fett som fan!! anpassa ditt fordon efter dina krav på ljud nu männska!

      Comment


      • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

        Originally posted by Vw_performance View Post
        chicken ?? :P

        jag har kapat och skruvat överallt på min bil ju!! ett hål i golvet vore fett som fan!! anpassa ditt fordon efter dina krav på ljud nu männska!
        apoockk--aaphhh-apaaahckk!

        Ja. Krav på ljud var det ja. Utan att ens ha provat Focal middarna ännu är jag redan skeptisk. Har inte fått tag på något datablad till dom - de finns inte med på focals arkiv över obsoleta produkter :/
        Givetvis ligger Amegas DRVQ6a näära till hands efter att ha blivit löjligt imponerad av dem 2ggr.
        Men med instruktioner som "minsta lådvolym 10 liter" och utan tillgängligt datablad med T/S parametrar blir jag förstås djävligt skeptisk till att kasta in dom i 4L och hoppas..

        Började med att simulera (sluten låda 4 L) upp 4 kandidater och började utesluta..
        GZ200NEO
        Hertz SPL SV200L
        Hertz HSK 165
        DLS RW6


        Först, blev tydligt i alla fall hur GZ200NEO verkade inte alls - på något sätt - vara brukbar i min applikation. Frekvenssvaret från 150-50hz skulle droppat runda 24db.... Inte ens värt att posta graf på.

        Därefter gav jag mig på Hertz HSK 165... Det var bättre, men fortfarande inte i närheten av så bra som det blev med de två sista kandidaterna. Helt enkelt ej en kandidat längre ens på ritbordet.
        Efter att ha sett hur HSK165 utvecklade sig blev jag ännu mer skeptisk till att köpa "Amegan i säcken" :/

        De mest lämpade kandidaterna var Hertz SV200L och DLS RW6.
        I nedan kurvor är de gula SV200L och det röda RW6. Här snackar vi sluten låda på 4L.
        Kurvan är tvådelad som ni ser, den övre delen inkluderar ett gissning på kabinförstärkning (baserat på Chriztoffers 9-3) på runt 6db/oktav med start vid 55hz.

        De gröna vertikala linjerna är hjälplinjer då det primära arbetsområdet kommer vara runt 50-150hz.
        De gröna horisontella hjälplinjerna pekar på kurvorna inklusive uppskattad cabingain (kan ju vara annorlunda iom de är monterade i golvet..) i syfte att underlätta avläsning på hur hårt de rullar av...





        Detta ger vid handen en avrullning på ca 6db under arbetsområdet för RW6an. En bit över 12db för SV200L. Jämför man med de 24db som GZ basen uppvisade är detta i sammanhanget plötsligt hur rimligt som helst
        Sedan är ju tanken att det skall komma subb under det här... Det kan gå rätt fint med ett par RW6or trots allt?

        Vad tror ni?
        (förslag på andra basar ink 6.5" mottages gärna!)

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

          Cdt qes670? Ville91 har ett par har parametrarna i min mob om du vill ha
          saab 9000 pioneer-

          www.garaget.org/micke999

          Comment


          • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

            Originally posted by micke999 View Post
            Cdt qes670? Ville91 har ett par har parametrarna i min mob om du vill ha
            jo men e ev lödfel på ena jag vet ej

            Comment


            • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

              Originally posted by micke999 View Post
              Cdt qes670? Ville91 har ett par har parametrarna i min mob om du vill ha
              Originally posted by ville91 View Post
              jo men e ev lödfel på ena jag vet ej
              Oklara lödfel och liknande undanbedes
              Tack i alla fall

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                Kan bara flika in med att dubbla RW6or i ca 12-13L slutet spelade sämre midbas än dubbla Nobelium 6or i min bil , gick dock ngt djupare men hade inte alls samma attack och transientsvar , testade i mina gamla dörrsidor.
                Körde de då mellan 40Hz/24db-71Hz/12db/oktav har jag för mig.
                Vet inte om det går att få tag i T/S på nobelium6 men det vore intressant att simulera.
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                  Har ett set med http://www.cdtaudio.com/series/hd_series/hd_62as.htm
                  liggandes jag ifall det skulle vara av intresse.
                  BilstereoPiraten
                  CDT Fantast

                  Comment


                  • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                    Det är tyvärr så att man inte får bra midbas på bmw:s standardställe. För det första är burkarna inte bra (för små som slutna, skramlar som öppna). För det andra är placeringen under sätet dåligt.
                    Svar på problemen: midbas i dörren. Sorry, men så är det.
                    Been there, done that. Är nu nöjd som tusan, har aldrig haft så bra midbas förut.
                    Det kniper inte så illa som man tror

                    Comment


                    • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                      Om du ska kolla på Amega så känns QW6 betydligt vettigare än RQ6, iaf sett till din tillgängliga lådvolym. Dock är dom inte lika bra när det gäller övre midbas, men dom kan gå rätt djupt. Har du bara nåt mellanregister som klarar av en del midbas så borde det fungera. Frågan är ju ändå hur mycket midbas man får fram från ett element som sitter under en stol.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                        Skall du få bra midbas ur ett trevägssystem så börja med mellanregistret. En bra fyra kan du dela nedåt 100 Hz. Där ligger mycket av attackerna i midbasen.

                        Sedan så gäller det att hitta ett element som spelar bra i den lådvolym som finns tillgänglig, Qb på ca 0,8 och f3 på högst 55 Hz.

                        Bygg stabilt så har du rätt förutsättningar.
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                          Originally posted by Hewi View Post
                          Kan bara flika in med att dubbla RW6or i ca 12-13L slutet spelade sämre midbas än dubbla Nobelium 6or i min bil , gick dock ngt djupare men hade inte alls samma attack och transientsvar , testade i mina gamla dörrsidor.
                          Körde de då mellan 40Hz/24db-71Hz/12db/oktav har jag för mig.
                          Mjaha! Det kanske beror på att RW6orna är mer byggda som subbar än middar.. Onekligen tämligen nyttig information! Tack för att du delar med dig här

                          Originally posted by henkz View Post
                          Har ett set med http://www.cdtaudio.com/series/hd_series/hd_62as.htm
                          liggandes jag ifall det skulle vara av intresse.
                          I nuläget är det inte aktuellt, men "keep it coming"

                          Originally posted by knysten View Post
                          Det är tyvärr så att man inte får bra midbas på bmw:s standardställe.
                          Svar på problemen: midbas i dörren. Sorry, men så är det.
                          Been there, done that. Är nu nöjd som tusan, har aldrig haft så bra midbas förut.
                          Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          Frågan är ju ändå hur mycket midbas man får fram från ett element som sitter under en stol.
                          Originally posted by Robsarve View Post
                          Skall du få bra midbas ur ett trevägssystem så börja med mellanregistret. En bra fyra kan du dela nedåt 100 Hz. Där ligger mycket av attackerna i midbasen.
                          Bygg stabilt så har du rätt förutsättningar.
                          Ja, det börjar onekligen rada upp sig en hel radda komenterarer (här/PM/telefon/live) som påminner mig om hur det helt enkelt bör vara dags att gå vidare i lärandet om bilstereobyggen. -Plast.

                          ---------------

                          Så till helgens träff i motala!
                          På plats fanns Iwa, Noiseprojekt, Antonic + Sandra, och såg ett spår av Morre_W.. Det blev demo&tjöt&kött!

                          Det var kul att provlyssna Iwa's och Antonics kärror! ..man lär sig en hel del varje provlyssning!

                          För egen del var det med blandade känslor jag åkte ner, en timme innan avfärd fick jag för mig att "nu skall allt gainas om ordentligt så att jag endast har helt oklippt och så ren signal som möjligt...
                          O-scopet åkte fram och allt gainades om (och nivåjusterades... ) på strax över en halvtimme innan det var dags att åka!
                          I den totala stressen blev det många små misstag som drog ut på tiden (detta var första gången med eget o-scope).
                          Några tips och tricks på detta temat kommer i en senare post. Kontentan är i alla fall att saker och ting numera är gainat så att -2volymsnäpp på signalkällan, full volym på Bitone, med full volyms ingångskänslighet, och 0db dämpning per kanal ger nu fortfarande helt oklippt signal från slutsteg till högtalare. Utefter detta ställdes gain på steget till maximal nivå innan klippt signal uppträdde, vilket uppträdde runt 75wrms (4ch) och strax över 90wrms (2ch). Får kort och enkelt konstatera att det är precis som Johnny sa i en annan tråd:
                          http://www.bilstereoforum.se/showthr...026#post332026 " Lycka till med slutstegsbytet!"
                          Går inte att säga annat än att han hade tämligen rätt! 90wrms klippfri signal gör inte min dag.
                          Det känns både bra och förgävligt att veta att stegen pumpar max med ren signal... Min vardag kräver mer effekt

                          Måste säga det var väldigt kul att få Dema kärran!
                          Det är inget jag riktigt fått göra för mer eller mindre vana bilstereolyssnare
                          Faktiskt är det inte helt enkelt att välja vad folk skall få lyssna på utan att förbereda sig... detta gjorde att "demokvaliteten" blev väldigt varierad. Att sitta med spotify på signalkällan och försöka välja musik.... vad som låter bra, vad som är schysst demofaktor i... det var rätt svårt
                          Resultatet var att ta sig hem och påbörja bygget/upprensning till en KORT & effektiv demolista som skall vara enkel att dema och ändå kan visa på lite variation, med låtar som fungerar tacksamt till demo på schyssta anläggningar.
                          SQ-DEMOLITION-1st Choice: http://open.spotify.com/user/zrken/p...AqeNmHLbysYShy (listan kommer säkerligen uppdateras/förbättras och möbleras om i efterhand, men välkomen att subscribe:a)

                          Totalt sett fick nuvarande stereo-situationen rätt god respons!
                          Trots ett antal uppenbara förbättringar låter det bättre än vad man borde förvänta sig.. En resonansbenägen vänster-mellanregister-baffel, och endast vänstersidans midbass... Och i hasten på vägen söderut konfades tydligen fel preset på bitone - med nivåerna ny-inställda på preset för "körning" och inte för stillastående (subben uppställd till närmare 60hz (istf 45hz) och annan delning på midd) ).... Det finns lite att göra/skruva på Men kul med positiva vibbar som ger energi att börja kolla på kartor över ny orörd mark

                          Höjdpunkten på träffen var mot slutet då vi stod och snackade bakom min kärra... just innan hade jag kört en 40hz ton i syfte att dubbelkontrollera att steget fortfarande matade ut ren signal även med last (och att det inte fanns mer gain att hämta -när högtalare var tillkopplat på steget -då det vart konfat utan last!). Det blir klart och man konstaterar det var gainat som sig borde...
                          ...så står vi där och småsnackar ett par minuter senare och från absolut ingenstans drar signalkällan (mobilen) igång på fullvolym i ett rätt rejält BRÖÖL på 40hz ton ?!
                          ...förvåningen nådde inga gränser

                          Tack allihopa!

                          Mvh Surk
                          Last edited by zrken; July 16, 2012, 08:38.

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                            Alltid svårt o veta vilka låtar man vill dema när man ska visa upp ljudet, man vill spela alla låtar samtidigt Men det var väldigt trevligt o höra ljudet i din bil, jag åkte genast hem o tweakde om och fick fram en mycket djupare och bredare ljudbild än jag hade innan, ska ut en sväng till bilen snart igen :P Egentligen första gången jag lyssnat i en SQ bil och vetat vad jag skulle lyssna efter! Annars har jag lyssnat nån gång på Elmia och satt mig i nån bil och tyckt: -Jaha det här lät ju bra... fast jag inte vetat egentligen vad som är bra eller dåligt. Lät det rent och fint så lät det ju bra

                            Haha, ja 40hz tonen var ju rätt så bra Det var ju som sagt slutsignalen på träffen
                            Saab 9-3 2007 SC http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29904

                            Pioneer PRS!

                            Comment


                            • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                              Originally posted by Iwa View Post
                              Alltid svårt o veta vilka låtar man vill dema när man ska visa upp ljudet, man vill spela alla låtar samtidigt Men det var väldigt trevligt o höra ljudet i din bil, jag åkte genast hem o tweakde om och fick fram en mycket djupare och bredare ljudbild än jag hade innan, ska ut en sväng till bilen snart igen :P Egentligen första gången jag lyssnat i en SQ bil och vetat vad jag skulle lyssna efter! Annars har jag lyssnat nån gång på Elmia och satt mig i nån bil och tyckt: -Jaha det här lät ju bra... fast jag inte vetat egentligen vad som är bra eller dåligt. Lät det rent och fint så lät det ju bra

                              Haha, ja 40hz tonen var ju rätt så bra Det var ju som sagt slutsignalen på träffen
                              Det glädjer att du gillade nuvarande "situation stereo"
                              Glöm inte att beskriva hur du tweakat om i din projekttråd! Vill ju läsa om hur du utvecklar bygget

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                                Tjena Boys!
                                Har lite av ett vägval i mina tankar, vart skall bygget egentligen ta vägen?

                                Förarsidans mellanregistrer har haft problem med en skramlande baffel.
                                Det har egentligen varit så sedan dag 1 monterat. Men i olika utsträckning..
                                Från början var jag rädd att det var upphängningen som tog emot baffelns hål (skruvat bakifrån).
                                Men så uppstod det påtagligt vid endast ett fåtal frekvenser... och inte de som tordes generera mest slaglängd.
                                Av detta drog jag slutsatsen att det troligaste var att baffel n (ranglig plexi) hamnade i resonans och förde oväsen.
                                Nu så här en tid senare utan att ha åtgärdat problemet upplever jag problemet tydligare.
                                Även på låg volym kan ibland "resonansen" uppstå på tok för tydligt.
                                Och vid några enstaka låtar träffas ett frekvensspann där hela midden låter som om den vore filtrerad i havregryns gröt.
                                Det uppstår inte konsekvent, men när det sker låter det inte alls låter friskt.

                                Sakta men säkert börjar illusionen och förhoppningarna (bortförklaringarna...) falla i sär.
                                Om allt från "orginalkabeln kanske strular" till att "baffeln skrammlar lite" lätt skulle kunna lösa hela problembilden...
                                Det som gjort att "förhoppningen" hållit så här långt är att detta oljud uppstod långt FÖRE jag "gainade upp en smula" till de nivåer som svetsade middbassen.
                                Nu funderar jag på hur mycket jag förvärrat situationen.

                                Ännu har jag inte monterat loss elementet och slutgiltigt förklarat det skadat/trasigt/oanvändbart eller om det faktiskt är okay och min montering + kablage är skrot. Litar inte på hur det här elementet mår förrens jag får tillfälle att montera det ordentligt och lyssna efter skrammel. Samt framförallt prova med annan kabel.
                                Det är inte säkert elementet är skrot, men en del talar för det.

                                Summarum, efter att ha övergainat (dock oklippt insignal!) och sökt efter mer kräm, stekt en 8" midbass, har jag blivit skeptisk till om gränslandet mellan 70-90wrms oklippt signal på högtalarkabeln skall anses tillräckligt till vad jag eftersöker...

                                Nu är hela signalkedjan konfigurerad med ocillioskop så att fullt påslag oklippt signal ut från slutsteget när BitOne's nivåer är maxade.
                                Och detta är helt enkelt lyssningsvolymen som återkommer varje gång jag sätter mig bakom ratten!
                                Det låter klockrent, och finns tokigt mycket dynamik kvar utöver.... men bara känslan av att inte ha mer att ge på volymratten äter upp mig

                                En fråga som gör mig tokig i detta läget är hur mycket klippning utsignal är tolererbart? ALL INPUT är tacksam!
                                Hade vart gött att ha fler varv kvar på volymratten, och i så fall är ju frågan - hur mycket klippning kan man hoppas och tro högtalarna håller för?

                                Mvh Surk - i valet och kvalet.

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X