Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Hur går det för dig?

    Comment


    • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

      Originally posted by Noiseprojekt View Post
      Hur går det för dig?
      Han ligger nog och yrar någonstans vid det här laget om han inte skaffade den där masken som var på tal
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

        Originally posted by ppk View Post
        Han ligger nog och yrar någonstans vid det här laget om han inte skaffade den där masken som var på tal
        Nja han verkade "nykter" på fb förut ialf

        Comment


        • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

          Heya Boys!
          Denna gång blir det en lite närmare titt på generatorladdning, en smula mer detaljerat än "standard BMWmekanikern" känner till. Detta är alltså en text för teknikintresserade på temat E60, som avslutas med senaste "domen" från BMW @ Örebro.

          Min bils problembakgrund
          Sedan en god tid har jag haft problem med felmeddelanden som har att göra med laddningen. Faktum är att det faktiskt fanns redan från dag ett när jag köpte bilen. Då var det lite mer sällsynt och jag tänkte det helt enkelt berodde på att jag körde många korta sträckor (otillräcklig tid för laddning). En batteriikon med problemet "Charging fault" har kommit och gått, med allt mellan 2-3dagars mellanrum till att ha vart tyst i flera veckor. Bilen köptes med stendött batteri, och fick snabbt ett större batteri utan omprogrammering (som BMW menar är nödvändig).
          Så, det har hela tiden funnits anledningar att förklara detta med, allt från dåligt laddat batteri, till batteribyte utan omprogrammering (som behövs ska vi c en bit ner..). Räknade med att ett intelligent system skulle bli surt om jag kopplat på mer batterier och slutsteg osv... Ja, att det skulle varna.
          Inte förrens helt nyligen med ytterligare ett strömlöst missöde (då bilen säckade ihop under körning, all elektronik slockande och endast motorn gick...) började jag ta det här som något så när allvarligt.

          Min sista förhoppning om att det "fixar sig själv " gjordes när jag nyss fått batteriet uppdaterat i mjukvaran i samband med service. Inte heller detta hjälpte. Ett par veckor senare kom jag på att detta kan bero på att jag inte laddade upp batteriet med lösladdare i samband med omprogrammering - det blev ingen "fresh start".
          Nu är endast "orginal" batteri inkopplat för att ta reda på om systemet tycks hålla sig flytande med rimlig batterispänning. Tyvärr är jag mer skeptisk till att det är mjukvara som "bråkar" nu, än någonsin. Det har hänt, vid ngra enstaka tillfällen ett ganska svagt men doft "dunk" som att något hugger under huven strax efter bilen startar... vaprå varningslampan tänds igen. En stund senare släcksden och det kan vara tyst. Detta "dunket" har jag bara observerat ett par enstaka gånger, och i en pytteliten andel av fallen med lampans tändning. Bilen går, värmeslukare är på fullkräm etc.. Så här långt har den hållit sig gående.

          Efter att bilen dött en 3-4ggr totalt, åker jag numera runt med startkablar att hänga på mina 'bilstereobatterier' för att vara säker på att jag ka nta mig om hem när allt skiter sig... kan man väl säga är en tveksamt hållbar lösning. Men nu vidare mot hur laddningen är uppbyggd!

          Generellt hur laddningen sköts i E60
          Först och främst - bilen beter sig inte riktigt som förr. Så fort man drar igång motorn ser man inte 14.4V. Laddningen och laddningsbehovet till batteriet, samt att täcka förbrukarnas krav räknas ut och justerar laddningen löpande. Strax lite om hur det går till, först lite om hur BMW presenterar det för oss "dödliga".

          I mjukvaran behöver man ange hur stort batteri som sitter i. 60-110Ah i ett par förutbestämda steg och beroende på utrustning/marknad. Ex, byter man från ett 80Ah batteri till ett 100ah batteri utan att anmäla det i mjukvaran hävdar BMW support att det inte kommer bli ordentligt laddat. Det finns även nyare varianter där man det finns "stöd" för AGM batterier. Det enda detta support gör är att använda batteriet MER, och generatorn MINDRE. Det är såldes inte önskvärt på något sätt.

          Idéen från BMW's sida är att batterier tål urladdning bättre idag än förr. Däremot är det fortfarande väldigt energikrävande att ladda upp från 70% till 100% kapacitet. Energi man inte vill bränna i onödan, och belasta generator med. Därför har man valt att skapa ett system som skall justera laddning och förbrukning så att bilen ligger ungefär runt 70% laddkapacitet. Detta skall då motsvaras av ca 12.7V.

          För att lyckas med detta sitter det en rätt smart liten grunka på minuspolen på batteriet. en IBS (Intelligent battery sensor). Den kan mäta ström +- 200A, spänning och temperatur. Inte nog med detta, den har även en liten hjärna som kommunicerar med ngt som heter DME. I stort kan IBS variera tomgångsvarvtal, laddningsspänningens "börvärde" (baserat på förbrukare), reducering av toppbelastning (ex PWM kontrollera stolsvärme..). Dessutom kan den genom att mäta skillnad av SoC (state of charge) och SOH (State of Health - härleds från spänningsfallet vid startströmmen) beräknas en slags nulägesbehov av batteriet som gör att DME kan justera laddspänning upp till hela 15.2V och även justera någonslags effektuttag ur generatorn. Laddspänningen justeras även i takt med förbrukarström och batteritemperatur. Ur IBSn fås även en karakteristika över förbrukning som sparas i 4 minnesslot för en kort historik.

          TIS på IBS:
          http://tis.spaghetticoder.org/s/view.../88/45&lang=SV

          Så, en gnutta hopp har tänts att systemet tycks vara en smula smartare än BMW supporten ger sken utav. På telefon har jag fått höra (något jag helst klassar som lösa antaganden...) att det finns en gräns som som systemet, och laddningen skall hålla sig över; 12.7V. Det har inte fungerat i mitt fall. Vår lokala BMW i Örebro, har inte betraktat det här som ett problem, utan att "allt är i sin ordning". Bullshit tycker jag.

          Det finns även shunt (Mäter ström som passerar batteriet) som tycks faktiskt göra ngt vettigt. Dock inte mycket vettigt för bilstereobruk. I princip så möjliggör den för DMEn att styra laddningen till att matcha förbrukningen i bilen. Dvs, inte så det går att plocka ut något överflöd av ström, utan att den kort och gott försöker matcha. Man kan fortfarande hoppas att den accepterar ett par KW's förstärkare, och begriper den skall säga till generatorn att pumpa på som en idiot... men jag är skeptisk. Det är BMW. Det är tyskt och skräddarsytt.

          .....besöket hos BMW
          Det här inlägget har jag småknattrat på, och skrivit om / förändrat under tre veckor. Så en hel del har hänt. Lång "egen felsökning" och många timmar på forum & google innan jag tog problemet på riktigt och åkte till BMW:

          BMW felsökning på 917kr tycks ha ett par förklaringar till det här:
          1) Dåligt batteri. Måste bytas, och kodas om i mjukvaran =1800kr kodning (igen?!), totalt runt 4000kr.
          2) Generatorn laddar inte riktigt, den orkar inte med. Förklaringen jag får är tämligen bristfällig, men slutsatsen är att det antingen är regulatorn eller själva generatorn som är trasig. Regulatorn vägrar dem byta, då det innebär "för mycket arbete" och man hänvisas till att byta hela generator+regulator = 9000kr extra.
          En regulator kostar 600kr. Ny. Men med hänsyn till de 'dunkanden' jag har hört, är det tveksamt om det endast är regulatorn som är dålig. Dessutom är min en 03a, som kom med 145A generator. Redan i mars 2004 släpptes en 155A som standard, och har sedan dess vart primär reservdel för BMW. Tydligen går det inte att använda samma regulator mellan de här två, vilket gör att oddsen att få tag i en apgammal regulator är att betrakta som små. Kort och gott, givet den arbetsbörda generatorn får (om nu inte mjukvaran kommer ställa till det!) är det inte dumt med en färsk generator.

          3) BSD bussen strular. Det här är alltså bussen mellan DMEn (motorboxen) och generatorn. Den är avsevärt mkt mer avancerad än äldre generatorers 'lägg plus spänning på den här polen - så drar generatorn igång'. En hel del felmeddelanden i systemet pekar på just den här bussen. Men de kan inte specifieras närmare. Kikar man på vad BSDn kan ge för felmeddelanden finner man en hel del saker som kan ge utslag. Mer om dem på länken nedanför:
          http://www.shipkiller.com/Bit-serial...ace_(BSD).html


          Omkodning?
          Min förhoppning är att det skall gå att peta på datan som går mellan DME och IBS och kanske få möjlighet att skruva upp det undre gränsvärdet för laddnings påslag.. Problemet som jag ser nu är att mekanismen för att mäta nuvarande skick på batteriet SoH vs SoC blir satt ur spel om man har en rimligt stor batteribank som pallar för startupmomentet. SoC är kort och gott vilken spänning vi har i kärran. SoH däremot mäter spänningsfallet när startmotorn drar igång bilen, och bedömer därefter "laddningssituationen" på batteriet. Har man då en stor batteribank kommer systemet tro det finns obegränsat med kräm, och dröjjer med att lägga på laddning - som ändå anpassas efter förbrukning (om detta inkluderar specade förbrukare i programmering eller baseras på rent vad som plockas från shunten är oklart)... Målet är uttalat - BMW vill inte att batterierna skall hålla högre än 70% laddning - för att spara generatorn. Med stor batteribank blir denna laddstyrning ett reellt problem - då det mäts enbart vid uppstart.

          Någon som är på lite cool codning är det helt klart intressant att kika närmare på lösningar för en grundlig omprogrammering av laddningsbeteendet.

          På måndag den 19 får jag ny generator i bilen. Då vet jag mer om läget.

          Det var alles. Surk

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

            Efter att ha läst igenom det där så känns det ganska underbart med en gammal "korkad" bil som är beprövad och man kan hänga på hur mycket batterier/generatorer som helst utan att bilen ska säga ifrån :P

            Comment


            • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

              precis, en gammal golf2 med bosch generator..
              byter kolen på under 5min utanför macken..

              Comment


              • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                Låter ju inte sådär jätteroligt med allt strul... Jag hade brutit ihop totalt. Jag bröt nästan ihop när ACn strula på 9-5an och jag inte lyckades hitta felet själv. Dock så löste det sig 900kr senare på Saab-verkstad då de var ett stift som hade oxiderat i en kontakt, det kunde dom se enkelt med datorn.

                Hoppas det löser sig för dig iallafall!
                Sponsor:
                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                Tudor Batteries - www.tudor.se
                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                Comment


                • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                  Heya boys

                  Update på generatorn:
                  Det blev ett byte. Omedelbart försvann felmeddelanden och bilen tycks börja ladda omedelbart efter start!! (.....dvs inte som BMW föreskriften påstår.... men så är det ju eftermarknads generator oxå xD ) Får ut mellan 14.78 - 14.85V ! Är riktigt glad för dessa siffror Så mycket över förväntan att bilen både slutat skrika på fel, och laddar hela tiden, dessutom med rejält med spänning. 155A generator sitter i nu !



                  Update på det förbannade dörrbygget:
                  Det är ingen hemlighet det här går sjukt långsamt. Men bygger man själv, då tar det sin tid att motivera sig och bestämma sig för hur man skall gå till väga.

                  De sista ni såg var första lagret fleece fastspänt och provmonterat. Sedan dess har jag plastat 3 gånger, med dubbla lager av vävd glasfiber. Då såg det ut så här:






                  En kort provmontering av gallret gör mig mindre nöjd med hur mkt glapp det är runt själva gallret. Priset man fick betala då man tydligen fick för sig att köra färdigfrästa MDFringar på utförsäljning. Rekomenderas inte.




                  Gjorde mitt första försök på att slipa ordning kanter och liknande för bättre passform mot dörren. Införskaffade ett partikelfilter till ansiktsmasken från biltema. Även en 25m rulle med utomhuselförlängnings kabel. Deras inomhus variant var så ranglig jag inte vågade tro den skulle hålla. Utomhusmodellen var riktigt stabil. Klart över förväntan. Men vilket skämt den är. Det är absolut omöjligt att lyckas veva in de sista 3-4metrarna kabel. 10talet försök med att lirka in dem senare visar det sig helt kört. Sjukt löjligt. Det blev i alla fall till att försöka slipa utomhus för att minska slipdammet inomhus. SLangade el från ett cykelförråd och hittade en rimligt torr plätt under en balkong som fick duga i snålblåsten




                  Slipade till förbannelse tyckte jag, men passformen var inte önskvärd. Det blev ett par mindre glapp (och större för den delen i underkant!) som behövde åtgärdas. Antingen är detta det smartaste jag gjort på länge, eller så är det precis tvärt om - det dummaste.

                  Konceptet är att jag skall försöka "gjuta" en liten klack utav glasfiberspackel runt de kritiska delarna för att det skall bli lättare att få tätt. Först tejpades en balja av tejp:




                  Därefter provades passformen igen. Här blir det ännu tydligare att tyvärr sticker min modul upp en hel del ur dörren. Nästa steg blir nu att försöka få ner det här till så god nivå jag orkar fixa helt enkelt. (Som jag lärt mig förut under den här resans gång - förhoppningarna om att det skall bli snyggt och perfekt är närmast som fantasier, som sällan ens nästan når upp till förväntningar :/ )
                  Ett satans massa slipande med inflammerade underarmar blev enda lösningen att montera fast slipmaskinen, och jobba med modulen istället:





                  En god stund senare hade jag tatt bort rejält med material! Genom hela ytterlagret av plast/fleece och ner i MDFn. Kort och gott förösk att rädda det som räddas kan. Mer om lärdommarna runt det här strax.





                  Nästa steg blev att försöka jämna ut det här glappet mellan galler och kant. Tanken var att använda underdelen av gallret, som en slags mall. Tejpa, och spackla över kanterna. Sedan slipa och kunna få löjligt bra passform.



                  En bra stund senare med kämpande för att kleta ut den här löjligt kletiga spacklet hamnade det lite överallt runt ovanpå. Dock är det som syns i underkant helt planerat som en slags 'klack' av spackel. Om det kommer att fungera i praktiken återstår att se. I nuläget är jag mest chockad över hur kladdigt det blev på ovansidan, och om jag någonsin kommer få loss mitt intejpade galler :roll eyes:



                  Men nu ligger det på härdning och vi får se hur det verkar..

                  Jo! Lärdommar var det ja.
                  1) När man skall spänna fleece på en ram, skall man INTE spänna RUNT ramen. Utan häfta på kanten. Det bygger materialtjocklek betydligt mer än vad som är tacksamt.
                  2) Beräkna in betydligt mer materialtjockleks "marginal" till spackel, klädning etc... nu är jag på tok för långt i underkant.
                  3) När man plastar över en MDF-ring, är det fördelaktigare om man på något sätt kan se till att man inte dränker den "plana" ytan där elementet skall skruvas fast. Det blir sådant meck att slipa/fräsa loss det sista igen. Maskeringstejp+plast, eller på annat sätt se till att man inte spänner fast fleecen ivägen för detta sparar mkt tid.

                  Det var alles. Pytsa gärna in lite tips och tricks, gärna byggtekniska, om hur man bättre kan lösa byggandet av sådanna här prylar. Hade det gått att använda finspackel till det här sista momentet tex? Eller behöver det byggas väldans tunt för att fungera?

                  Mvh Surk

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                    Originally posted by zrken View Post
                    Heya boys

                    Hade det gått att använda finspackel till det här sista momentet tex? Eller behöver det byggas väldans tunt för att fungera?

                    Mvh Surk
                    Ärtsoppan som jag brukar använda är kanon. Penslas på dessutom, lättare att få bra yta/former direkt.

                    Blanda polyester och glasfiberspackel tills du får en lagom kletig yta som går att pensla på utan att den rinner. Sen i med respektive härdare
                    Sponsor:
                    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                    Tudor Batteries - www.tudor.se
                    Sonax Bilvård - www.sonax.se

                    Comment


                    • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                      Bara att jobba på. Man lär sig av "misstagen"

                      Men ett råd på vägen. Skaffa dig en bättre slipmaskin. Behöver inte vara en festool med ivf en Oscillerande och bra papper.

                      Comment


                      • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                        Då var det lite stafettpinne här också.

                        Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                          När jag fräser högtalarringar brukar jag göra ett trappsteg med det djup som motsvarar glasfibern plus ev fleece'ens tjocklek. Detta blir som en extra ring utanpå den andra, fast det är fräst ur samma detalj.
                          Man häftar fleecen ner på trappsteget och bibehåller toppytan utan att bygga plast på den.
                          sigpic

                          -C5 2008 -SQuse-
                          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                          Comment


                          • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                            Heya Boys!

                            Originally posted by ppk View Post
                            Ärtsoppan som jag brukar använda är kanon. Penslas på dessutom, lättare att få bra yta/former direkt.

                            Blanda polyester och glasfiberspackel tills du får en lagom kletig yta som går att pensla på utan att den rinner. Sen i med respektive härdare
                            Jag provade att köra polyester och 'finpolyesterspackel', det blev en sås i nivå med gräddfil... det fungerade sjuuukt bra! Riktigt bra tips!

                            Originally posted by jimmy s View Post
                            Men ett råd på vägen. Skaffa dig en bättre slipmaskin. Behöver inte vara en festool med ivf en Oscillerande och bra papper.
                            Slängde ut en tråd på detta tema och fick en hel del bra tips. Det slutade faktiskt med en maskin idag! mer om det strax.

                            Originally posted by Mats H View Post
                            När jag fräser högtalarringar brukar jag göra ett trappsteg med det djup som motsvarar glasfibern plus ev fleece'ens tjocklek. Detta blir som en extra ring utanpå den andra, fast det är fräst ur samma detalj.
                            Man häftar fleecen ner på trappsteget och bibehåller toppytan utan att bygga plast på den.
                            Åhå! Det låter utmärkt. Skall försöka styra upp ngt liknande vid nästa plast

                            Dagens update...
                            Det har hänt en hel del faktiskt. Dörrarna har kommit vidare, och lite nya prylar har införskaffats. Ni får se en del saker i dubletter ( = två dörrar ) då jag förberedde halva inlägget... och sedan råkade göra massor av jobb idag =D

                            Som vanligt kommer det hela i "ordningen det hände"
                            Den senaste 'uppfyllnaden' med spackel slipades av, och provmonterades igen. Det börjar ta sig!




                            Nästa steg blev att prova ppk's "ärtsoppa", men utan fibrer och välblandat är det betydligt närmare "gräddfil" . Polyesterfinspackel + polyester. Fungerade verkligen kanon! ....plastgräddfil! Sjukt bra tips. Då ser det ut så här efter ett tilltaget lager blev påpenslat!



                            Sedan blev det ny dag och annat meck... ölen var processad under natten och morgonstund tog vid. En tur till Jula. Kom hem med en slipmus och en grovuppsamlare att köra i hobbyrummet.... det har bara funnits en liten sopskyffel att städa med, så tänkte styr aupp tillvaron en del.. Nu är min egna damsugare där nere, och även en grovuppsamlare!




                            Musen in action! Det fina att den både har ett liten "uppsamlare" om man nu vill, men ävne kan ansluta damsugrae utan några konstigheter. Den är riktigt tacksam. Jag är så sjukt glad. Som den där totala lyckan när jag slutade bygga baslådor med stjärnmejsel och gick över på skruvdragare.....



                            Efter att första 'gräddfilen' hade härdat på lunchpaus... fanns det helt enkelt inget at vänta på. Nu måste ju förarsidan göras oxå. Så... ut måste man och hämta den helt enkelt ...ett par minusgrader utomhus får man jobba fort. Händerna blir blåa/Stela/oanvändbara på bara ett fåtal minuter. Så man får skynda sig Idag även lite lätt snöfall..... om grannarna tyckt jag vart märklig tidigare, så skulle ni sett nu.



                            Samma story med denna dörren: plastbalja för att kunna gjuta upp klacken i botten...



                            På med glasfiber spackel i underkant.. .och så på med 'fastforward' härdning: Kupévärmaren!




                            Det visade sig att det itne blev ett visst glapp i kanterna. Här lägger jag på maskeringstejp för att bygga en "kontur" att smeta ut spacklet mot.. Så i denna omgång får dels kanterna förstärkning, samt även 'gräddfil' på helheten..




                            Under plastandets gång här ska jag lägga ett litet tips; att ta på sig en 2-3 lager med plasthandskar direkt. Det gör att man kan ta av sig dem när de börjar kladda ihop. Det gör saker och ting helt klart smidigare.. Här är min lilla 'skörd'



                            ...Så Tyvärr blev det inga riktigt bra bilder på 'slutprodukten' idag. Det är inte tänkt som någon 'slutfinish' med den här matta svartfärgen jag målat med. Det är ieg för att prova med element i, och se om det krävs ytterligare spackel/tätning på något sätt, innan jag ger mig på att förbereda för att klä dem ordentligt.
                            Fick för mig att ta ett egofoto iförd gasmask. Finns ju risk man skrämmer slaget på någon tant som ska hämta tvätten xD






                            Det var alles!
                            Mvh Surk
                            Last edited by zrken; December 2, 2012, 07:46.

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                              Originally posted by zrken View Post
                              Heya Boys!


                              Dagens update...
                              Det har hänt en hel del faktiskt. Dörrarna har kommit vidare, och lite nya prylar har införskaffats. Ni får se en del saker i dubletter ( = två dörrar ) då jag förberedde halva inlägget... och sedan råkade göra massor av jobb idag =D


                              Det var alles!
                              Mvh Surk
                              Börjat med matprogram?? :P
                              "Och som vanligt har jag ju förberett..."

                              Ser jävligt bra ut!!
                              Kör hårt!

                              Comment


                              • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                                De ser bra ut!
                                Blir det vinyl sedan eller lack?
                                "Sound by Hewi"

                                Blue eMotion by heWi

                                Comment

                                Working...
                                X