Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• janlundberg
    replied
    Vi tycker nog olika på vad som är krångligt och inte.

Optisk ut från dator bör vara sämre jämfört med asynkron USB.

Posta gärna lite tips på skärmar om du hittar. Jag letade för något år sedan efter 7-tummare med bra kvalité men det var svårt att hitta. Idag är det lättare (både med och utan touch då).

https://soldfy.se/tillbehor/datortillbehor/batterier

Leave a comment:

• M.Aronsson
    replied
    Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

Originally posted by Torsten View Post
    Köp en bärbar för 3000:- i ngt varuhus med hyfsat erbjudande. Sen om 2 år kasserar du den och köper en annan för runt 3000:-
    Om du ist. köper en för 6000:- så kommer den inte vara i närheten så "kul" när du köpt den andra datorn.
    Så länge du inte skall köra spel, avancerad bild/film/musikbehandling kommer en "vanlig" dator fungera perfekt!
    Om det är så advancerad bild redigering skulle jag helst satsat på en med tex I7 processor istället för en med I5, fast med ett sämregrafikkort och SSD disk är ju inte helt fel alltså!

Leave a comment:

• Torsten
    replied

Originally posted by jonash View Post
    Jag skulle nog ha startat en separat tråd kanske, för jag är inte ute efter en mediaserver eller nåt sånt.

Det jag skall göra är enbart:
    * betala räkningar
    * dunka lite Excel
    * dunka lite MS Word
    * Hantera lite bilder från digitalkameran

Dvs, en helt vanlig kontorsdator. Den behöver inte ens ha ljudkort egentligen...
    Köp en bärbar för 3000:- i ngt varuhus med hyfsat erbjudande. Sen om 2 år kasserar du den och köper en annan för runt 3000:-
    Om du ist. köper en för 6000:- så kommer den inte vara i närheten så "kul" när du köpt den andra datorn.
    Så länge du inte skall köra spel, avancerad bild/film/musikbehandling kommer en "vanlig" dator fungera perfekt!

Leave a comment:

• Robsarve
    replied

köp billigast möjliga märkesmaskin med ssd.
    Fast en Acer Aspire S7 hade varit mumma...

Leave a comment:

• jonash
    replied

Jag skulle nog ha startat en separat tråd kanske, för jag är inte ute efter en mediaserver eller nåt sånt.

Det jag skall göra är enbart:
    * betala räkningar
    * dunka lite Excel
    * dunka lite MS Word
    * Hantera lite bilder från digitalkameran

Dvs, en helt vanlig kontorsdator. Den behöver inte ens ha ljudkort egentligen...

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Min Acer startar på 5-8 sekunder, tycker det är helt okej!

Leave a comment:

• Robsarve
    replied

Vill man bara ha en mindre pc så finns det ju en mängd att välja på, flera som går på 12V. De har oftas atom processor, så inga prestandamonster, men funkar att spela upp hd med.

Men det jag tycker är viktigt och många missar är boot-tiden. Både windows och mac går ju fetbort på grund av det. Android är tyvärr inte helt optimal för musikåtergivning.
    Men det finns en tablet med lagom format för dubbel din, med bra mjukvara för musik och som startar raskt. Ipad mini.

Leave a comment:

• JALLE
    replied

Ok, vad har man annars för alternativ, en "vanlig" PC helt enkelt? Det här med datorbranschen är ju rena djungeln..väre än 12V
    Mac Mini.

Galet smidig som mediaserver

Leave a comment:

• jonash
    replied

Originally posted by Frippe_L View Post
    Jag kollade på Acer Revo L70 nyligen som dator kopplad till tvn, har vanlig size stationär modell äldre nu och denna var lockande pga priset och storleken 21*21*3,5cm.
    Kommer bara användas till surfa, Spotify, ladda ner och spela upp film så det lär den räcka till
    http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760749
    Finns värre modell (L80) med för en tusing mer ca.
    Exakt en sån har jag med kikat på, verkade smidig.

Får fundera lite. Tack för tipsen!

Leave a comment:

• roffe
    replied

Originally posted by roffe View Post
    http://www.xtreamer.net/ultra2/

Kanske kan vara nåt ?
    Upptäckte att den vill ha 19 volt men det finns det säkert lösningar på, om man nu funderar på en i bilen

Leave a comment:

• Frippe_L
    replied

Ok, vad har man annars för alternativ, en "vanlig" PC helt enkelt? Det här med datorbranschen är ju rena djungeln..väre än 12V
    Jag kollade på Acer Revo L70 nyligen som dator kopplad till tvn, har vanlig size stationär modell äldre nu och denna var lockande pga priset och storleken 21*21*3,5cm.
    Kommer bara användas till surfa, Spotify, ladda ner och spela upp film så det lär den räcka till
    http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760749
    Finns värre modell (L80) med för en tusing mer ca.

Leave a comment:

• roffe
    replied

Xtreamer gör mediaspelare, Ultran är en htpc med allt vad det innebär,är du inte ute efter att kunna spela film och musik via burken tycker jag att en vanlig pc/laptop är bättre/smidigare.Funkar nog bättre för lite surf, redigera bilder osv
    Men vill man göra allt det där i soffan framför tv:n med ett trådlöst tangentbord i knät är ju Ultra2 ett alternativ

//Roffe

Leave a comment:

• jonash
    replied

Originally posted by roffe View Post
    Tyvärr har jag inte provat den själv, men verkar som om den funkar rätt bra enl trådarna på minhembio, på med windows7 sen är det säkert lite pill för att få den som man vill

//Roffe

Leave a comment:

• roffe
    replied

För en annan som inte är helt insatt i datorer; den där borde man väl kunna ha som hemma-PC eller? Förutsatt att man har ett Operativsystem att kasta in?

Min kontorsburk är typ 8 år gammal, det den används till är typ Internet, MS Office, lite hemsideprogrammering och så har vi lite bildhantering.

Inget superkrävande.

Aternativet jag kikat på är nåt skrot från Elgiganten för typ 4000kr.

//Jonas

Tyvärr har jag inte provat den själv, men verkar som om den funkar rätt bra enl trådarna på minhembio, på med windows7 sen är det säkert lite pill för att få den som man vill

//Roffe

Leave a comment:

• BI(L)LJUD
    replied

Ja ja då är det "samma" tillvägagångssätt då.

Leave a comment:

Working...
X