Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

    Originally posted by jonash View Post
    Nej, eller jo! För 12V! Men det finns dem som sätter in ruggiga 220V DSPer i bilarna idag Nonne, och de är ljusår före 12V produkterna. Men det är lite annat än det "normala", tidskompet ställbart i 10ggr bättre upplösning, 108bands EQ etc...För 24 kanaler...S/N ratio, 123dB. Enough said lixom..
    Funkar säkert skitbra i motorvägsfart ..... lixom
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

      Inte för att jag använder den till ljud, men jag har en PC byggd för bil-användning liggandes hemma Klarar iaf 720p video och med nån gig ram och en SSD hårddisk

      Tänkte bara lägga in en icke relevant post
      Drivs på 12V in gör den också Smidigt värre



      Här ihopkopplad med en budget-touchskärm

      Comment


      • Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

        Vad är det för märke på den?
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

          Jag har byggt den själv :P Jag kan ge ut lite specs på den om det är intressant, byggde den för ett par år sen, 2 år sen kanske, tror totalt med skärm och allt att den landade runt ca 6.000 kronor Men lär ju vara billigare idag

          Edit: Jag kan lika gärna lägga in specs direkt

          Asus AT3Ion-T Deluxe - http://www.asus.se/Motherboards/Inte...3IONTI_DELUXE/
          Tror ej den säljs längre men bör ju gå att hitta en uppföljare eller nyare variant
          Jag gjorde en snabb sökning på Prisjakt men blev förvånad att de inte har något motsvarande idag De äldre modellerna av samma kort finns kvar (Utan WLAN), men inte den här modellen, den kanske var för bra för att säljas?


          2st Stickor med 4GB DDR3 minne (valfritt märke)
          200-500 kronor styck


          Valfri SSD hårdisk, beroende på hur mycket pengar man vill spendera såklart
          500-3000 kronor :P


          Morex Cubid 5677 - Chassi - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339467
          Fanns lite olika modeller, jag valde en superslimmad variant, får inte plats med några instickskort eller något i den där
          500-1000kr beroende på modell

          Här är en bild på insidan på min:


          Sen det sista är ju en Touch-skärm
          Priser från 1200 - 4000 ungefär (Från Deltaco till Alpine)
          http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j...1031890,532070

          Sen finns det ju en uppsjö med valmöjligheter för operativsystem, möjligt att windows 8 kan vara trevligt, något som är lite anpassad för en touch-skärm iallafall
          Jag körde Windows XP på min och då får man fippla lite när man ska plippa i menyer osv :P

          Jag hade även en GPS modul till min, och en stor fet WLAN antenn (extern)
          En sån GPS mottagare via USB kostar ca 200-300 kronor
          Last edited by Znurf; January 18, 2013, 09:18.

          Comment


          • Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

            Originally posted by Kulan View Post
            Jag tycker Win8 fungerar klockrent även med mus och tangentbord, MUI ser jag som en modernare variant av start-menyn. Det är en liten inkörningsperiod men sedan när man igång är det guld, har kört Win8 på min arbetsstation på jobbet sedan augusti.

            Åter till ämnet så är jag lite sugen på att byta ut min 117ri mot en platta ihopkopplad med en vettig DSP, Mosconi som gäller eller?
            Vande mig inte efter 3-4 månader....så då får det vara Iofs var det bara RC och de har förändrat ngt kring MUI sedan dess men likväl....
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

              http://www.xtreamer.net/ultra2/

              Kanske kan vara nåt ?
              :

              Comment


              • Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                För att gå tillbaka till första frågan i tråden:

                Hur bra låter en dator i bilen jämfört en prismässigt jämbördig CD??
                Att det inte finns någon vettig lösning för ett aktivt system utan extern DSP tycker jag vi rett ut, där är Alpine, Pioneer och Kenwood överlägsna.

                Men hur låter det????
                :-)
                Roger Edvinsson
                Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                helst på saker av kolfiber :-)

                Comment


                • Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                  Originally posted by roffe View Post
                  http://www.xtreamer.net/ultra2/

                  Kanske kan vara nåt ?
                  Blev sugen, men jag gillar inte att priset inte stämmer när man loggar vidare för ett köp
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                    Originally posted by Martin F View Post
                    Hej, nu svarar jag ju inte på dina frågor men tycker det är lite samma ämne åtminstone

                    Jag har ett m-audio revolution 7.1 i min bil och är absolut inte missnöjd Dock så är inställningarna ej "utlimata" för bil men säg något ljudkort som är det. Ljudmässigt trivs jag som fisken i vattnet och det är långt ifrån otrevligt med flac filer , har ett svagt generatorvin som kommer "före" ljudkortet, så atagligen blir datorn störd eller så beror det på att jag valde att ha 2 jordpunkter.

                    Har du några program som är vettiga till att tweaka billjud via pc? EQ, tidskomp osv
                    Senaste jag lyckades med var att kunna använda datorns com-port som remote till slutstegen. Fördelen är att stegen aldrig startar förän datorn har startat = inga Plopp ljud.
                    Angående störningar:

                    Prova en Helix 33000 microfarads kondning till generatorn. "Garanterar" du får tyst, dock kanske inte då du har två jordpunkter...men mest troligt!

                    Guld produkt!

                    Comment


                    • Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                      Originally posted by roffe View Post
                      http://www.xtreamer.net/ultra2/

                      Kanske kan vara nåt ?
                      För en annan som inte är helt insatt i datorer; den där borde man väl kunna ha som hemma-PC eller? Förutsatt att man har ett Operativsystem att kasta in?

                      Min kontorsburk är typ 8 år gammal, det den används till är typ Internet, MS Office, lite hemsideprogrammering och så har vi lite bildhantering.

                      Inget superkrävande.

                      Aternativet jag kikat på är nåt skrot från Elgiganten för typ 4000kr.

                      //Jonas
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                        Originally posted by ChriZtoffer View Post
                        Nope men det kommer inte jag använda ändå, kommer använda kontrollpanelen (Alpine kallar den RUX, Audison DRC och Mosconi kallar sin för DSP-CTR) för att styra volym/subnivå och presets, övriga inställningar kommer skötas via datorn.
                        Är jag helt ute o cyklar eller går denna att styra med telefonen ? *ler*

                        (Ja jag har haft fel förut.. :-))

                        Vad tror ni om denna då? :



                        # Compatible with the HELIX Optical & Bluetooth Interface, which will soon go on the market – this makes it possible to operate the system using a Smartphone and to configure it with a PC

                        http://www.audiotec-fischer.com/588.html?&L=1

                        Comment


                        • Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                          Mosconis 6to8 går att styra via telefonen ja, men bara volym, fader/balance, sublevel och val av presets. Ska man konfigurera så är man hänvisad till dator.
                          Last edited by ChriZtoffer; January 23, 2013, 15:25.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                            Ja ja då är det "samma" tillvägagångssätt då.

                            Comment


                            • Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                              Originally posted by jonash View Post
                              För en annan som inte är helt insatt i datorer; den där borde man väl kunna ha som hemma-PC eller? Förutsatt att man har ett Operativsystem att kasta in?

                              Min kontorsburk är typ 8 år gammal, det den används till är typ Internet, MS Office, lite hemsideprogrammering och så har vi lite bildhantering.

                              Inget superkrävande.

                              Aternativet jag kikat på är nåt skrot från Elgiganten för typ 4000kr.

                              //Jonas

                              Tyvärr har jag inte provat den själv, men verkar som om den funkar rätt bra enl trådarna på minhembio, på med windows7 sen är det säkert lite pill för att få den som man vill

                              //Roffe
                              :

                              Comment


                              • Re: Bil-PC vs dyrare huvudenheter ljudmässigt

                                Originally posted by roffe View Post
                                Tyvärr har jag inte provat den själv, men verkar som om den funkar rätt bra enl trådarna på minhembio, på med windows7 sen är det säkert lite pill för att få den som man vill

                                //Roffe
                                Ok, vad har man annars för alternativ, en "vanlig" PC helt enkelt? Det här med datorbranschen är ju rena djungeln..väre än 12V
                                SM-guld 2007 och 2008.
                                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                                Comment

                                Working...
                                X